(i.v.m net hebben
)maar met hem rijd ik juist wedstrijd maar mag hem niet scheren maar ik vind het daarom niet lelijk ofzo!!
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Vjestagirl schreef:Mijn paard wordt of niet, of functioneel geschoren. Ik vind het onzin om een goed werkend systeem (de vacht) compleet te verwijderen omdat we als mens 1 of 2 keer per dag een uurtje iets met een dier willen doen. Vervolgens moeten we dat systeem opvangen met een veel minder goed werkend systeem (de deken). Dekens kunnen niet warmer of koeler zijn afhankelijk van wat het paard voelt, of tenminste: paard kan er zelfs niets aan regelen. Er zijn zat mensen die hun paard eerst scheren en vervolgens ontzettend dikke dekens opgooien onder het motto 'ik heb het koud dus hij vast ook'.
Dekens gaan kapot of kunnen kapot gemaakt worden, worden vies, dieren kunnen zich er niet onder kriebelen of even lekker rollen. Je blijft maar in de weer met 'dan deze deken, dan deze deken'. Staldeken, weidedeken, deken voor het in en uitstappen, extra dekentje als het nat of juist droog wordt, zonnetje deken af, wolkje dekentje op. Zo veel gedoe, terwijl het dier daar zelf een perfect systeem voor heeft...
En die vachten zijn heerlijk om je neus en je vingers in te begraven. Uitstappen wordt gezellig nog even saampjes keuvelen in de bak. Nee hoor, heerlijk, zo'n paard met pluisvacht
ashley1 schreef:ashley1 schreef:Maar wat ik niet snap is dat de paarden helemaal kaal gaan incl. hoofd en buik en vervolgens krijgen ze een (hals)deken op en hebben ze gewoon een bloot hoofd -en nog kouder- een blote buik, brrr....
En als ze dan in de paddock gaan liggen moeten ze op die blote buik gaan liggen, nogmaals brrr....
Ik snap niet dat mensen het hoofd en de buik niet gewoon behaard laten?
Als je er goed overnadenkt is het toch helemaal niet logisch om ze helemaal kaal te scheren?
Je haalt hun jas weg maar geeft er op sommige plekken helemaal niks voor terug.
Ik quote mezelf nog even een keer, omdat niemand er nog reactie op heeft gegeven
Ik hoef het hoofd nauwelijks te scheren, eigenlijk vooral pluis op de kaken, baard, oortjes en tastharen eraf.
maar gelukkig gaan die niet liggen in de paddock
)
Ik neem aan dat je dat verschil ook wel is opgevallen tussen zomer en wintervacht, bij de paarden die ik ken is dat flink hoor. En ja, de stallen waar ik werkte werd ook het hoofd gewoon geschoren, dus niet alleen de 'baard' en tastharen.
Ze krijgen het, en het reguleert hun eigen temperatuur. Dan denk ik waarom zou je ermee gaan lopen prutsen? Ik scheer helemaal niets, en alle haren wat er aan mijn paard groeit blijft lekker zitten, incl wat er aan het hoofd groeit. Ik vind het juist schattig staan en in de winter kan je heerlijk je handen erin opwarmen.

olijf schreef:Ligt denk ik net aan wat de bedoeling is van het paard.
Staat hij veel of zelfs 24/7 buiten is het een heel ander verhaal dan als je paard in een binnenbox staat en binnen gereden wordt.
Bij mij gaan ze kaal en onder een deken of twee of drie
Heb nog nooit een verkoude of ziek paard gehad en hoef na het trainen niet 2uur te wachten tot hij droog is. Merk idd dat ze wat frisser zijn en niet snel oververhit. Maar het is maar net wat je zelf wil.
Macs schreef:Kostolany, ben ik het niet helemaal mee eens.
Wat als paard na 30 min rijden, niet heel intensief en veel stappen tussendoor, na 20 min stappen nog niet op adem is door die dikke vacht?

cavia schreef:Mijn paarden staan gewoon puur natuur buiten en gaan na het rijden ook gewoon weer 'hup' 't land op. Als ze maar weer goed op adem zijn. Dat ze nog nat zijn maakt niets uit.
Als het paard last heeft van de wintervacht zou ik functioneel scheren, zodat ze ook dan gewoon bloot buiten kunnen staan.
MaritAriel schreef:Macs schreef:Kostolany, ben ik het niet helemaal mee eens.
Wat als paard na 30 min rijden, niet heel intensief en veel stappen tussendoor, na 20 min stappen nog niet op adem is door die dikke vacht?
die van mij staat ook in een dikke wintervacht maar ik heb daar geen last van hoor
Citaat:Er zullen best paarden zijn die met een flinke vacht nog prima kunnen werken en ook op tijd weer op adem zijn. Droog worden is een ander verhaal maar zat mensen
die aangeven hem of haar dan gewoon buiten te zetten. Als het werkt voor jouw paard prima.
die van mij is vandaag geschoren. was niet meer vooruit te branden en was na 10 minuten lichte arbeid helemala bezweet. Na een half uur trainen was hij wit van het schuim
en niet droog te krijgen.