Paarden met wintervacht zijn lelijk!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elselianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:00

Mijn pony's moeten wel voor de een heb ik al bijna 4 weken een deken op en de andere heeft geen deken alleen nog maar 300 grams :o (i.v.m net hebben :D )
maar met hem rijd ik juist wedstrijd maar mag hem niet scheren maar ik vind het daarom niet lelijk ofzo!!

pipo

Re: Paarden met wintervacht zijn lelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:08

hier puur natuur. geen geouw** met dekens of scheren, nee gewoon paard zoals het bedoeld is. Mijn tinker krigt wel een wintervacht maar die is zoo mooi dun,lijkt wel een zomervacht. Lieve kleine princess begint een aardige teddybeer te worden, maar het hoort gewoon bij het dier en bij het jaargetij.

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:17

ben het helemaal met de stelling eens, maar wanneer een paard niet fanatiek gereden word, snap ik niet waarom het dan wel geschoren moet worden, en nee om niet te poetsen vind ik echt een onzin verhaal! mijn paard word wel helemaal geschoren, bij mij is het of helemaal of helemaal niet, dat halve gedoe vind ik helemaal verschikkelijk! maar wij trainen dan ook iedere dag en wanneer hij niet geschoren is, staat hij zeiknat op stal en is die volgende dag geheit verkouden! nu ook onze shet er maar aan geloven, die is niet door zijn zomervacht heen gekomen(door leeftijd, tussen de 25 en 30) en als het zonnetje maar een beetje begon te schijnen zweette die de pan en uit en hing de hele dag boven de waterbak( vonden dit geen goed teken, zeker niet voor zon oude) nu zijn jasje uitgedaan en hij vind het heerlijk is weer topfit en rent weer door de wei alsof die 2 is! maar ook voor hem was het niet nodig geweest wanneer hij een gewone wintervacht had, maarja dit was zo idioot veel dat het voor hem zelf teveel werd enhij het er niet fijn mee had! houden uiteraard wel bij allebei de paarden goed in de gaten hoe warm/koud het is en passen hier de dekens op aan!

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:19

Mijn paard heeft ook gewoon zijn wintervacht. Zijn wintervacht is erg vol, maar kort. Dat scheelt met het drogen ontzettend. Goed uitstappen, laten rollen en eventueel een zweetdeken en hij is met ongeveer een half uur droog. Als hij na het rijden gelijk het land op kan dan doe ik er helemaal geen zweetdeken op, dan kan hij zichzelf wel verder uitstappen/ warm houden.

Mij bevalt het prima. Ik rijd normaal gesproken gewoon wedstrijden en lessen in de binnenbak zonder extreem nat paard er aan over te houden.

EvelynZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 22:02

Vjestagirl schreef:
Mijn paard wordt of niet, of functioneel geschoren. Ik vind het onzin om een goed werkend systeem (de vacht) compleet te verwijderen omdat we als mens 1 of 2 keer per dag een uurtje iets met een dier willen doen. Vervolgens moeten we dat systeem opvangen met een veel minder goed werkend systeem (de deken). Dekens kunnen niet warmer of koeler zijn afhankelijk van wat het paard voelt, of tenminste: paard kan er zelfs niets aan regelen. Er zijn zat mensen die hun paard eerst scheren en vervolgens ontzettend dikke dekens opgooien onder het motto 'ik heb het koud dus hij vast ook'.

Dekens gaan kapot of kunnen kapot gemaakt worden, worden vies, dieren kunnen zich er niet onder kriebelen of even lekker rollen. Je blijft maar in de weer met 'dan deze deken, dan deze deken'. Staldeken, weidedeken, deken voor het in en uitstappen, extra dekentje als het nat of juist droog wordt, zonnetje deken af, wolkje dekentje op. Zo veel gedoe, terwijl het dier daar zelf een perfect systeem voor heeft...

En die vachten zijn heerlijk om je neus en je vingers in te begraven. Uitstappen wordt gezellig nog even saampjes keuvelen in de bak. Nee hoor, heerlijk, zo'n paard met pluisvacht

Helemaal mee eens! :j

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:38

ashley1 schreef:
ashley1 schreef:
Maar wat ik niet snap is dat de paarden helemaal kaal gaan incl. hoofd en buik en vervolgens krijgen ze een (hals)deken op en hebben ze gewoon een bloot hoofd -en nog kouder- een blote buik, brrr....
En als ze dan in de paddock gaan liggen moeten ze op die blote buik gaan liggen, nogmaals brrr....
Ik snap niet dat mensen het hoofd en de buik niet gewoon behaard laten?

Als je er goed overnadenkt is het toch helemaal niet logisch om ze helemaal kaal te scheren?
Je haalt hun jas weg maar geeft er op sommige plekken helemaal niks voor terug.

Ik quote mezelf nog even een keer, omdat niemand er nog reactie op heeft gegeven ;)

Wintervacht op hun HOOFD? :+ Ik hoef het hoofd nauwelijks te scheren, eigenlijk vooral pluis op de kaken, baard, oortjes en tastharen eraf.
(Mijn hele zielige paarden krijgen trouwens geen halsdeken, dus die krijgen ook nog een koude hals :+ maar gelukkig gaan die niet liggen in de paddock :P )
Maar: er bestaan genoeg dekens met brede buikflap dus dan is het alleen het hoofd en daar zullen ze het niet koud van krijgen hoor. Ga jij 's winters ook met een bivakmuts over straat? :D

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:52

Ik trek anders mooi een muts over m'n oren en een sjaal over m'n neus hoor. Je verliest een vrij groot deel van je warmte via je hoofd.

Hier word er dus ook niets noppes nada geschoren. Geen van alle 6 de paardjes geven aan dat ze er problemen mee hebben. Staan 24/7 buiten, tja soms zijn ze dan nog nat als ik ze weer de wei/paddock op slinger, maar ook daar geen problemen mee.
Mocht een paard aangeven het vervelend te vinden, zoals in de op, dan zou ik mischien gedeeltelijk scheren overwegen, maar liever nog doe ik het dan lekker rustig aan.
Ik rijd MET mijn paard, moet dus voor allebei leuk zijn. :j

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 15:09

Uhhh ja wintervacht op hun hoofd ja ;) Ik neem aan dat je dat verschil ook wel is opgevallen tussen zomer en wintervacht, bij de paarden die ik ken is dat flink hoor. En ja, de stallen waar ik werkte werd ook het hoofd gewoon geschoren, dus niet alleen de 'baard' en tastharen.

En ik vind het inderdaad niet logisch om in je paard midden in de winter z'n hals helemaal kaal te scheren maar daar dan geen deken overheen te leggen en een blote buik, al ligt het paard er misschien niet eens op in een paddock, blijft het een blote buik in de kou, want hoeveel mensen hebben er nou een deken met buikflap? Ik kan ze zo niet opnoemen.

Ik vind het gewoon niet logisch, maarja... zal wel aan mij liggen.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 15:18

Goede stelling, toch altijd lastig, het kiezen tussen mooi en functioneel.

Bailey geeft zelf aan als het niet meer gaat. Dan is ze met rijden in 5 minuten zeiknat en is ze over het algemeen gewoon heel loom.
Dan gaat de machine erover. Dan moet je ook gaan kiezen.

Benen ongeschoren laten? Functioneel? Ja!, Mooi? Nee, absoluut niet! Maar dat haar zit er niet voor niets aan bij de benen, het beschermt de kootholte tegen vocht en kou. En de benen kan je na hets cheren niet beschermen met een deken, zelfde als het hoofd.

Het hoofd scheer ik ook niet. Dat kan je niet inpakken en net als bij mensen is het voor paarden ook heel vervelend om een koud voorhoofd te hebben. Ik meen laatst zelfs te hebben gehoord van iemand, dat paarden ook erge hoofdpijn kunnen krijgen van de koude wind tegen hun blote hoofd.

Maar dat weet ik niet zeker. Dat het er goed uit ziet is wel belangrijk, maar functionaliteit staat hier voorop!

Edit: Ze draagt overigens geen halsdeken als ze is geschoren. Ivm zomereczeem is ze snel heel iebelig en geïriteerd als er iets op de manenkam ligt. Helemaal als het er warm onder wordt. Dat heb ik ook met mutsen en petten.

SRY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 15:34

Heerlijk als ze weer een teddy worden. Mooi is het niet, maar wel lekker warm en zacht. Heerlijk om mee te knuffelen. En in de zomer zien ze er weer mooi uit in hun zomervacht.
Maar mijn paarden staan 24/7 buiten met inloopstal en ik rij recreatief met ze. En in de winter worden ze heel weinig gereden, dus ik laat ze lekker zo lopen. En een deken krijgen ze pas als het heel erg gaat vriezen. Dus hier wordt niks geschoren.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 12:17

Juist Bailey, dat bedoel ik.
Wel scheren maar er niks voor teruggeven... Zelf ben ik absoluut voor functioneel scheren, kijk mooi is anders maarja wat doe je eraan he? ;)
Neem aan dat je toch kijk naar wat het fijnst voor het paard is en niet naar wat het mooist staat, midden in de winter...

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 12:24

Ik ben helemaal voor de teddyvacht :) Ze krijgen het, en het reguleert hun eigen temperatuur. Dan denk ik waarom zou je ermee gaan lopen prutsen? Ik scheer helemaal niets, en alle haren wat er aan mijn paard groeit blijft lekker zitten, incl wat er aan het hoofd groeit. Ik vind het juist schattig staan en in de winter kan je heerlijk je handen erin opwarmen.

Geschoren vacht van een paard vind ik juist lelijk, vooral bij het hoofd. Het klopt dan niet in mijn ogen omdat ik zulke paarden helemaal niet gewend ben en als er dan eentje geschoren is vind ik dat niet mooi.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 12:48

ik scheer nooit , ik vind die wintervachten wel lekker voor ze , het is niet altijd even ideaal in de winter moet ik toegeven, zeker met rijden maar het is toch elk jaar wel goed te doen. En lelijk vind ik het niet. Ik vind het altijd wel schattig als ze zo'n bol wol is .

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 14:32

Ligt denk ik net aan wat de bedoeling is van het paard.
Staat hij veel of zelfs 24/7 buiten is het een heel ander verhaal dan als je paard in een binnenbox staat en binnen gereden wordt.
Bij mij gaan ze kaal en onder een deken of twee of drie :+
Heb nog nooit een verkoude of ziek paard gehad en hoef na het trainen niet 2uur te wachten tot hij droog is. Merk idd dat ze wat frisser zijn en niet snel oververhit. Maar het is maar net wat je zelf wil.

haffie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 14:40

Die teddy bollen zijn echt lelijk.
En geschoren paarden houdt ik ook niet van.
Neem die shets nu eens echt zulke teddy bollen.
En dat vind ik lelijk,alleen mijn eigen paard draagt een deken.
Die haflinger''s van mijn man daar rijd niemand op nu.
Zelfs ik niet koppige pony's en ja die zijn al een vacht aan het maken.
Binnen kort komen er wat meisjes op die haflinger''s rijden dus dan hebben ze wel even werk met die pluizen bollen. :D

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 15:04

Scheren is uitgevonden door mensen die een paard lelijk vinden als het een wintervacht krijgt. Voor het zweten na het werk hoef je het niet te doen. Als je hem maar goed op adem stapt wordt hij er echt niet ziek van zn natte vacht. Maar meestal nemen wij die tijd niet meer want eht moet vluch en vlugger en vooral niet te moeiljk zijn. Net of een deken of zelfs soms meerdere dekens zo makkelijk zijn.

Mijn paard laat zowiezo geen enkele deken heel op zijn lijf en trekt ze er af. HIj vind ze niet nodig blijkbaar. Dus staat hij bloot 24/7 met schuilstal en dat bevalt hem prima. Zelfs met de vliegen wilde hij zijn deken niet op laten en ging hij in de schuil staan en dan de nachten eten:)

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 15:11

Kostolany, ben ik het niet helemaal mee eens.
Wat als paard na 30 min rijden, niet heel intensief en veel stappen tussendoor, na 20 min stappen nog niet op adem is door die dikke vacht?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 15:15

olijf schreef:
Ligt denk ik net aan wat de bedoeling is van het paard.
Staat hij veel of zelfs 24/7 buiten is het een heel ander verhaal dan als je paard in een binnenbox staat en binnen gereden wordt.
Bij mij gaan ze kaal en onder een deken of twee of drie :+
Heb nog nooit een verkoude of ziek paard gehad en hoef na het trainen niet 2uur te wachten tot hij droog is. Merk idd dat ze wat frisser zijn en niet snel oververhit. Maar het is maar net wat je zelf wil.

Mijn pony staat toch echt geschoren 24/7 buiten met een waterdichte deken.
En wordt in een buitenbak gereden.

Macs schreef:
Wat als paard na 30 min rijden, niet heel intensief en veel stappen tussendoor, na 20 min stappen nog niet op adem is door die dikke vacht?

Precies.
De mijne stond met weer als vandaag (15 graden en zon) al warm en klam in de wei.
Laat staan als ik dan nog wat met hem deed.
Je gaat zelf nu ook niet met winterjas aan sporten.
Scheren geeft hem duidelijk verlichting. Hij heeft nu een dunnere deken op dan zijn vacht zou zijn.
Ik ben alleen maar blij dat ik hem dit, in het kader van zijn welzijn, kan bieden :)

En nee, dat is dus niet omdat ik het mooi vind, want ik vind een harige pluizenbol best schattig :D

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 15:38

Mijn paarden staan gewoon puur natuur buiten en gaan na het rijden ook gewoon weer 'hup' 't land op. Als ze maar weer goed op adem zijn. Dat ze nog nat zijn maakt niets uit.

Als het paard last heeft van de wintervacht zou ik functioneel scheren, zodat ze ook dan gewoon bloot buiten kunnen staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 15:40

Ik vind het van paard tot paard verschillen, mijn paard is in de winter pikzwart en dan zie je ook nog appeltjes en dat vind ik juist weer mooi, en als hij zijn haren opzet lekker pluizig, hij heeft hele dunne haren en is hierdoor heel zacht, zit nooit heel erg dik in zijn haren. Mijn schimmel vind ik dan weer minder mooi, in de zomer heeft hij een mooie glans, in de winter niet.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 15:49

cavia schreef:
Mijn paarden staan gewoon puur natuur buiten en gaan na het rijden ook gewoon weer 'hup' 't land op. Als ze maar weer goed op adem zijn. Dat ze nog nat zijn maakt niets uit.

Als het paard last heeft van de wintervacht zou ik functioneel scheren, zodat ze ook dan gewoon bloot buiten kunnen staan.

Dat heb ik 2 jaar gedaan, maar dan werd het rond februari weer zweten.
Hij wisselt laat van vacht en heeft pas in juni echt zijn zomervacht.
Om in augustus weer naar een wintervacht te gaan.
Geen idee hoe dat komt, want hij heeft het alleen maar erg warm met al dat haar.
En de dagen zijn in april en mei toch ook niet echt kort te noemen.

Dus dit jaar voor het eerst proberen of helemaal scheren een beter effect heeft.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 15:56

Ik vind een geschoren paard best mooi. Omdat ik zo goed als elke dag rij en deze winter ook wedstrijden wil rijden, staat mijn paard onder dikke dekens, maar hij is niet geschoren. Dat wil ik ook liefst zo houden, want hij schakelt nogal snel over in bok-modus als hij koude billen heeft :')
Als ik verder ga studeren, en mijn paard misschien 24/7 op een wei gaat, laat ik hem lekker in zn berevacht komen, zonder deken dus. Dat heeft ook z'n charme!
Ik vind het alle 2 mooi, maar ik pruts liefst zo weinig mogelijk aan mijn paard, wat niet nodig is zal niet gebeuren.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 16:31

Macs schreef:

die van mij staat ook in een dikke wintervacht maar ik heb daar geen last van hoor ;)

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 17:03

MaritAriel schreef:
Macs schreef:

die van mij staat ook in een dikke wintervacht maar ik heb daar geen last van hoor ;)

Er zullen best paarden zijn die met een flinke vacht nog prima kunnen werken en ook op tijd weer op adem zijn. Droog worden is een ander verhaal maar zat mensen
die aangeven hem of haar dan gewoon buiten te zetten. Als het werkt voor jouw paard prima.

die van mij is vandaag geschoren. was niet meer vooruit te branden en was na 10 minuten lichte arbeid helemala bezweet. Na een half uur trainen was hij wit van het schuim
en niet droog te krijgen.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:43

Citaat:
Er zullen best paarden zijn die met een flinke vacht nog prima kunnen werken en ook op tijd weer op adem zijn. Droog worden is een ander verhaal maar zat mensen
die aangeven hem of haar dan gewoon buiten te zetten. Als het werkt voor jouw paard prima.

die van mij is vandaag geschoren. was niet meer vooruit te branden en was na 10 minuten lichte arbeid helemala bezweet. Na een half uur trainen was hij wit van het schuim
en niet droog te krijgen.

ja die van mij is ook helemaal drijf nat na het rijden en idd niet droog te krijgen , maar mijn oplossing is zweet deken met een gewone deken er over heen als het echt koud is. Niet ideaal maar die van mij staan 24/7 buiten met schuilstal omdat ze niet binnen kan staan door problemen met luchtwegen . Ik vind het dan persoonlijk te risico vol om te scheren voorals het echt koud word en ze dus niet op stal kan staan. ;)