Discussie: Bitloos toestaan op alle wedstrijden?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Re: Discussie: Bitloos toestaan op alle wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 15:53

Oeh ik ben benieuwd!!!

e_horse

Berichten: 2907
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: Rustenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 16:19

daNiielle_ schreef:
Lusitana schreef:
Zelf pleit ik voor de bitlozen juist gewoon tussen de rest te laten lopen zodat er geen aparte rubrieken hoeven komen en de opkomst van hen verder niet belangrijk is. Eentje meer of minder per rubriek is minder belangrijk dan geen of nauwelijks opkomst in een bitloze rubriek.


Klopt, ik denk dat grotendeels dit het liefste wil.
Maar als het kon, dan pas over een aantal jaar zei de knhs.

Nog een idee die ik via de mail kreeg:
Trommel een paar bitloze ruiters op, organiseer clinics. En organiseer die clinics juist op de 'normale' wedstrijden.
Of besluit met zijn allen om je actief te laten zien op bitloze wedstrijden. Door samen te werken wordt het voor meer mensen mogelijk.


Leuk idee, maar als de bitloze ruiters nou alleen maar een wedstrijdje willen rijden, ongedwongen en op de manier zoals dat nu gaat in de met-bit-wedstrijden?
Zo'n clinic trekt mij bv helemaal weer niet.. Gewoon een B proefje rijden, maar dan bitloos, tussen de rest. Dat zou ik nog wel eens willen doen, wie weet. En anderen misschien wel hoger dan B.

tjoppie
Berichten: 925
Geregistreerd: 28-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 17:27

Sees schreef:
Tjoppie...eh ja. Ik wil dit jaar weer een startkaart aanvragen maar wil uitsluitend bitloos starten, vandaar ook mijn interesse in dit topic.

Verder ben ik het eens met JoviBan, als je geen aanleuning kan krijgen zonder bit of uitsluitend een andere aanleuning kan krijgen mét bit, dan klopt er iets niet. Het bit heeft daar namelijk helemaal niets mee te maken.

Ik zou het niet eens heel erg vinden als het KNHS niets wil veranderen en er geen geld in zou willen stoppen om juryleden op te leiden o.i.d. maar simpelweg bitloos rijden wél zou toestaan in dezelfde klasse!!

Nou geweldig! Het lijkt me heel leuk om inderdaad te laten zien dat het ook bitloos kan.

tjoppie
Berichten: 925
Geregistreerd: 28-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 17:28

Daan_Ordeal schreef:
tjoppie schreef:
De meesten die overgestapt zijn op een alternatieve manier van rijden komen van zijn langzalzeleven nooit een B proef door. De enkeling die wel wedstrijd gericht traint en rijd en dit ook bitloos kan, heeft zich laten zien op Ermelo die dag.
Maar 90% van de bitloze ruiters durven niet eens op wedstrijd te gaan omdat ze weten dat een flater dichtbij ligt. Het is ook zinloos dit te organiseren. Voor deze groep mensen is het veel makkelijker om tegen de wedstrijdsport aan te schoppen, dan daadwerkelijk te laten zien dat het echt anders kan.

Ik heb nu 2 wedstrijden gereden (4 proefjes gestart) en 7 winstpunten... :=

Jij was zeker ook op Ermelo?

tjoppie
Berichten: 925
Geregistreerd: 28-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 17:29

Sees schreef:
Als er mogelijkheden zijn om bitloos te starten in de dressuur zonder lid/afhankelijk te zijn van het KNHS (en dus niet alleen onderlinge wedstrijden) en ik hoef daarvoor niet mijn paard heel Europa door te slepen, by all means, vertel het me dan?

Mwah, beginnen in de regio is denk ik al wel goed genoeg.

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 17:33

tjoppie schreef:
Sees schreef:
Als er mogelijkheden zijn om bitloos te starten in de dressuur zonder lid/afhankelijk te zijn van het KNHS (en dus niet alleen onderlinge wedstrijden) en ik hoef daarvoor niet mijn paard heel Europa door te slepen, by all means, vertel het me dan?

Mwah, beginnen in de regio is denk ik al wel goed genoeg.


Tjoppie ja hahahaha. Alhoewel ik alles op een uurtje rijden prima vind hoor. Ik hoef niet per se binnen Gelderland te blijven maar wil liever niet 200km moeten rijden voor een wedstrijd.

KasparovX
Berichten: 204
Geregistreerd: 12-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 17:36

Lusitana schreef:
KasparovX schreef:
Van mij mag bitloos toegestaan worden op alle wedstrijden. Ik kan het beide, maar geef de voorkeur aan met bit op dressuurwedstrijd. Het zou wel handig zijn als ie een keer naar de tandarts is geweest of zo, dat je dan gewoon een keer bitloos kunt starten. En als een ander de voorkeur geeft aan bitloos starten heb ik daar geen probleem mee. Ik denk wel dat ze wat teksten moeten aanpassen in de omschrijving van de reglementen en jury/instructeursopleiding, alles waar het woord bit in voorkomt.
Goed van je dat je de KNHS en FEI benaderd hebt!

Er kan met dispensatie bitloos gereden worden, dus als het een keer moet wegens mondprobleem, dus ik snap niet dat het dan zo moeilijk is om het algemener toe te laten, omdat die paarden toch ook gewoon gejureerd worden.
Verder is het inderdaad zaak om dingen waarin "bit" voorkomt gewoon aan te passen, zo lastig is het niet.
Bv in de definitie van aan de teugel gaan:
Een paard gaat aan de teugel als:
het op een rechte lijn recht gaat en in een wending buigt en kalm, gehoorzaam en harmonisch, ongedwongen en met beheerste drang naar voren onder de ruiter gaat.
De achterhand is meer of minder ondergebracht, de hals is meer of minder opwaarts gebogen, de nek is het hoogste punt van de hals, de oren staan even hoog en de neus is meer of minder voor de loodlijn, nooit erachter.
De teugels zijn gelijkmatig gespannen, waarbij het paard het bit aan beide kanten evenveel aanneemt zonder knarsen of de mond overmatig te openen *of de neusdruk accepteert zonder knikken of schudden*(of iest in die strekking).
Het paard gehoorzaamd onmiddelijk de kuit-en teugelhulpen, de bewegingen worden licht en verheven.

Het is een minime aanpassing en je ziet meteen ook dat de aanleunig gewoon hetzelfde blijft beoordeeld. Nl oa gelijkmatige spanning en geen verzet tegen de teugelhulpen....
Het vergt echt geen nieuwe opleiding of verandering van ideeën daarover bij de jury!!!

Ik wist niet dat het al mag als je dispensatie aanvraagt vanwege mondproblemen. Ja, dan lijkt het me helemaal niet zo'n grote stap om het algemeen toe te staan. Nu worden de combinaties dus ook al op deze manier beoordeeld.
En wat jij schrijft over de kleine aanpassing, zoiets had ik ook gedacht. :j

tjoppie
Berichten: 925
Geregistreerd: 28-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 17:39

Sees schreef:
tjoppie schreef:

Mwah, beginnen in de regio is denk ik al wel goed genoeg.


Tjoppie ja hahahaha. Alhoewel ik alles op een uurtje rijden prima vind hoor. Ik hoef niet per se binnen Gelderland te blijven maar wil liever niet 200km moeten rijden voor een wedstrijd.

:+ Ik snap het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 17:44

KasparovX schreef:
Ik wist niet dat het al mag als je dispensatie aanvraagt vanwege mondproblemen.

Er wordt géén dispensatie verleend bij mondproblemen. Was dat maar zo.

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Re: Discussie: Bitloos toestaan op alle wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 17:45

Als dat wél zo is, vraag ik morgen een startkaart aan en start ik gewoon tussen de bitrijders. Mijn paard heeft namelijk een scheur in zijn tong waar precies het bit in valt...

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 17:58

JoviBan schreef:
KasparovX schreef:
Ik wist niet dat het al mag als je dispensatie aanvraagt vanwege mondproblemen.

Er wordt géén dispensatie verleend bij mondproblemen. Was dat maar zo.


Belachelijk 8)7

De KNHS zet zichzelf gewoon zó voor aap. Ook met dat geleuter over aanleuning enzo :O

Fitzroy

Berichten: 25231
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Discussie: Bitloos toestaan op alle wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:30

Gelukkig heb jij niets met de KNHS te maken dus hoef je je er ook niet druk om te maken.
Het gehalte NH-ers wordt ineens wel erg hoog op het wedstrijdforum :?

daNiielle_

Berichten: 7345
Geregistreerd: 21-11-06

Re: Discussie: Bitloos toestaan op alle wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 19:33

Hoezo?
Ik zie hier genoeg bitloze rijders die verder niet onder 'nh-ers' vallen.
En mogen zij hier niet komen, of wat wil je daarmee zeggen?

Fitzroy

Berichten: 25231
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Discussie: Bitloos toestaan op alle wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:34

Dat het geen zin heeft dat zij er wat van vinden omdat ze niet je concullega's zijn zoals jij het formuleert in je beginpost.
Natuurlijk zijn ze voorstander maar ze rijden niet eens wedstrijden.

Fitzroy

Berichten: 25231
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:37

daNiielle_ schreef:
:Ik ben benieuwd wat de bokkers vinden die wel met bit rijden.
Zouden jullie erop tegen zijn dat bitloze rijders concullega's worden op de wedstrijden?
Zijn jullie bereid om het plan te steunen?



Wil je nog wel even helpen herinneren waar het nu echt om ging in je beginpost :+
Bitloze mensen hoeven dus niet eens te reageren.

Fitzroy

Berichten: 25231
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Discussie: Bitloos toestaan op alle wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:40

En als je dan toch mijn mening wilt weten als martelruiter: zolang niet bewezen is dat het voor de aanleuning niet uitmaakt ben ik erop tegen. Zowel als jurylid, als als deelnemer.

daNiielle_

Berichten: 7345
Geregistreerd: 21-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 19:41

Fitzroy schreef:
Dat het geen zin heeft dat zij er wat van vinden omdat ze niet je concullega's zijn zoals jij het formuleert in je beginpost.
Natuurlijk zijn ze voorstander maar ze rijden niet eens wedstrijden.


Lekker kort door de bocht.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:52

Fitzroy schreef:
En als je dan toch mijn mening wilt weten als martelruiter: zolang niet bewezen is dat het voor de aanleuning niet uitmaakt ben ik erop tegen. Zowel als jurylid, als als deelnemer.


Wat een raar argument. Is dat overigens wel een argument? Je argument geeft aan dat je voor bent, maar je zegt zelf dat je tegen bent?

Mag een jurylid overigens zo generaliserend zijn?
Want dat betekend dat er ook niet objectief naar een proef gekeken kan worden.

daNiielle_

Berichten: 7345
Geregistreerd: 21-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 20:09

Fitzroy schreef:
En als je dan toch mijn mening wilt weten als martelruiter: zolang niet bewezen is dat het voor de aanleuning niet uitmaakt ben ik erop tegen. Zowel als jurylid, als als deelnemer.


Waarom noem je jezelf een martel ruiter?
Ik rijd mijn andere paard ook met bit hoor, maakt mij dat dan ook een martel ruiter?

Kan je onderbouwen waarom je er dan op tegen bent?
Volgens mij heb jij nooit zelf met een bitloos hoofdstel gereden. In mijn ogen kan je dan ook helemaal niet oordelen, onderzoek of niet.

En als er wel bewezen is dat aanleuning hetzelfde is, maakt dat je mening dan anders?
Ik geloof niet dat jij (als jurylid) bitloze deelnemers dan objectief beoordeeld.

JoviBan schreef:
KasparovX schreef:
Ik wist niet dat het al mag als je dispensatie aanvraagt vanwege mondproblemen.

Er wordt géén dispensatie verleend bij mondproblemen. Was dat maar zo.


Klopt, er wordt geen dispensatie verleent voor blessures of mankementen bij het paard.
Maakt het voor mij erg onlogisch dat deze mogelijkheid er dan is.

Daan_O

Berichten: 3356
Geregistreerd: 30-09-07
Woonplaats: Groene Hart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 20:23

tjoppie schreef:
Daan_Ordeal schreef:
Ik heb nu 2 wedstrijden gereden (4 proefjes gestart) en 7 winstpunten... :=

Jij was zeker ook op Ermelo?


Bedoel je destijds de test wedstrijd in Ermelo? Daar was ik zonder paard aanwezig. Waarom vraag je dat?

Edit: typo's

Daan_O

Berichten: 3356
Geregistreerd: 30-09-07
Woonplaats: Groene Hart

Re: Discussie: Bitloos toestaan op alle wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 20:28

Fitzroy ik ben ook benieuwd waarom je tegen bent?

tjoppie
Berichten: 925
Geregistreerd: 28-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 20:33

Daan_Ordeal schreef:
tjoppie schreef:

Jij was zeker ook op Ermelo?


Bedoel je destijds de test wedstrijd in Ermelo? Daar was ik zonder paard aanwezig. Waarom vraag je dat?

Edit: typo's

Omdat daar de mensen startte welke ook gewoon dressuurmatig leuk met hun paard bezig waren, en slechts hebben laten zien dat bitloos niet waardeloos hoeft te zijn in de dressuursport. Serieuze wedstrijdruiters, die ook wel eens bitloos rijden.

Lusitana

Berichten: 22463
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 21:57

Ja, natuurlijk gaan ze geen dispensatie geven aan een paard dat pijn in de mond heeft, die zou je niet moeten willen starten, maar je zal maar een paard hebben met een misvorming bv.

Omdat ik al meer dan tien jaar niet meer actief ben in de wedstrijdsport en er voortdurend veranderingen zijn, heb ik de site van de KNHS er maar bij gepakt.

Van hun eigen site op de paginas over dispensatie:
Citaat:
Er zijn een aantal bepalingen waar de KNHS niet van afwijkt en waarop geen dispensatie mogelijk is. Dit zijn bijvoorbeeld bepalingen die gehanteerd worden omwille van veiligheid en/of paardenwelzijn. Het aanvragen van dispensatie op basis van de volgende bepalingen is niet mogelijk;

• Beenbescherming dressuur
• Bit
• Bontje om de neusriem
• Doorzitten/lichtrijden
• Halsband
• Hengst starten
• Rijden met een jonger paard
• Kampioenschappen
• Leeftijd ruiter
• Licht/ UV-masker
• Losrijden met hulpmiddelen
• Ooglapje voor het paard
• Opwaardering
• Terugplaatsing in verband met lichamelijke beperkingen paard
• Winstpunt dressuur alvorens te mogen springen

Kijk hieronder voor meer uitleg over de verschillende punten.

• Bit

In de disciplinereglementen staan de toegestane bitten weergegeven. Rijden met een ander bit dan weergegeven staat in het betreffende wedstrijdreglementreglement is niet toegestaan. Hier zijn geen uitzonderingen op mogelijk. Een dierenartsverklaring heeft hier geen invloed op.


Gaat duidelijk om gebruik van een ánder bit en niet over gebruik van géén bit. Het lijkt mij dus dat je legitiem dispensatie kunt aanvragen op de regel dat een paard een bit in moet. Of je het krijgt is een tweede, maar het is het proberen waard. Je zou als reden op kunnen geven dat je het als voorbeeldfunctie wilt gebruiken voor 1 keer...
Dispensatie kun je nl aanvragen als het niet mogelijk of wenselijk is om onder de reglementen te rijden.
Als je kunt onderbouwen dat de voorbeeldfunctie nut heeft om meer bitloze rijders aan te trekken bv, of dat het een goede try out is of het mogelijk is om ze door elkaar in een rubriek te hebben, maak je wellicht best een kans.
Ze kunnen zich beroepen op veiligheid, maar dan maken ze zichzelf belachelijk, want we weten dat met bit rijden geen garantie bied en als er een aparte rubriek is voor bitlozen verwaarlozen ze dat aspect ook....
De kunst is om hun argumenten goed onderbouwd te weerleggen.
We hebben het over te proberen een weg te plaveien naar regelveranderingen en daar moeten nu eenmaal initiatieven voor komen en dit lijkt me een legetieme kans om KNHS en jury te laten proeven van hoe het eruit zal zien als ze door elkaar in een rubriek zouden starten. Het lijkt mij dat ze daar niet echt bezwaar tegen kunnen maken?

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Re: Discussie: Bitloos toestaan op alle wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 22:10

Nee Lusitana, je krijgt nooit dispensatie voor een medisch gebrek/probleem bij je paard.
Dat vind ik overigens ook helemaal terecht, dat is ook een regel waar je ook echt geen uitzonderingen op moet maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 22:23

Het is heel dubbel allemaal.

"Voor de lichamelijke beperkingen van het paard wordt geen dispensatie verleend, aangezien het de bedoeling is het paard en zijn africhting/verrichtingen te beoordelen zonder dat dit beïnvloed kan worden." Dit roept grote vraagtekens op. Wat wordt bedoeld met "beïnvloeden"? De aanwezigheid van een bit beïnvloedt het paard toch veel meer dan de àfwezigheid ervan? En wat verstaan zij onder "lichamelijke beperkingen"? Iedere paardenmond is anatomisch uniek zoals de vingerafdruk bij de mens, dus wat is nu een 'standaard paardenmond' en welke monden vallen dan onder de noemer 'lichamelijk beperkt'? En waarom staat er niet gewoon in de reglementen dat dispensatie van de bitverplichting sowieso nooit verleend wordt, want daar komt het toch op neer? Waarom verschuilt de KNHS zich achter termen als "lichamelijke beperkingen" en "kunnen beoordelen zonder dat dit beïnvloed kan worden"?
Daarnaast verschuilt de KNHS zich achter de FEI regelgeving en zegt dat het in het kader van welzijn (?!?) niet toegestaan is om een paard dat last of pijn heeft van het bit, uit te brengen op concours. Maar deze paarden en pony's zouden toch jùist dispensatie van de bitverplichting moeten krijgen in het kader van welzijn?! Want helaas is de tendens tot nu toe dat ruiters toch wel aan wedstrijden deelnemen, ook wanneer het paard hinder, last of pijn heeft van het bit, hetzij door de anatomische bouw van zijn mond, hetzij door een niet-passend bit, hetzij door een onprettige ruiter. In het kader van welzijn gesproken...

Verder is bitloos deelnemen aan het ruiterbewijs ook niet zondermeer toegestaan, maar sinds januari 2008 wordt wèl dispensatie voor de bitverplichting verleend bij een medische verklaring. Waarom bij het ruiterbewijsexamen wel, en bij dressuurproeven niet?