Sporen sporen en nog meer sporen die ik zie! Jullie ook?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 12:21

Ik moest van een instructie een keer met sporen ijden op beide paarden die ik train. Omdat de ene vaak schrok op 1 bepaalde plek en dan gaat uitwijken, liep zo door je beenhulp heen. De ander ging klieren en ging kuitdruk negeren, dus dar meost spportje bij om ze voorwaarts te zetten en te corrigeren.

Allemaal goed en wel maar ik vond van mezelf dat ik mijn benen nog niet stil genoeg hield én ik heb nog steeds kapstopvoeten. maa ondaks mijn protest moest ik. Nouja, dan maar gedaan. Paard 1 liep nog steeds evengoed door mijn binnenbeen, en liep enorm vooruit. (omdat ik dus prikte, hoe hard ik ook mijn best deed om dat niet te doen). Volgens de instructie liep ze wel veel mooier, veel nageeflijker. Maar god beest liep over d'r tempo! Niet handig als ze je dan achter een andere pony plaatsen waar je 3m afstand mot houden omdat die slaat... Sporen dus gelijk na 15 minuten uitgedaan. Geen zin om dat beestje in prut te rijden en af te stompen.

Ander paard dan, ging klieren, pinstructie riep "spoor erin en rij ze vooruit". God man wat een uithaal heeft die knol toen gezet, recht naar het gezicht van de instructie. (net goed haha). Mocht toen ook weer spoor uitdoen :)

Van die instructie vertik ik nu trouwens nog steeds les te volgen...

Utile94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 15:14

Ik zie ook al te vaak paardje van 4 die ingereden worden met sporen. Het is toch nergens voor nodig! Sporen zijn voor hulp in de m of z niet eerder en dan zeggen mensen ja mijn paard is niet goed aan het been. Ja sorry hoor gebruik dan een zweepje en gef een tikje als je paard niet na een licht duw reageerd! Sporen in de b is absoluut overbodig! Elk
Paard kan op hoog niveau zonder sporen rijden!

Retlaw

Re: Sporen sporen en nog meer sporen die ik zie! Jullie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 15:24

sporen zijn ter verfijning, en als je er mee rijden gaat vind ik dat je wel je beenhulp goed onder controle moet hebben. zelf rijd ik op dit moment mijn 3,5 jarige hengst in die echt veel aanleg heeft om gewoon lui te worden op been, echter rijd ik hem met zweepje. en eis dus van hem reactie en anders tikje, nu na 6 weken is hij lekker aan mijn been. dus ik ben van mening dat het prima zonder kan, maar dat zal komen door mijn eigen ervaringen. ik heb dus liever een zweepje dan een spoor.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 01:07

er is nu een aantal keer de opmerking gemaakt dat sporen in de B overbodig zijn, maar waarom dan?
kan iemand dat mischien uitleggen?
want nogmaals niet iedereen in de B oid rijd met sporen omdat het paard niet aan het been is....
maar daar gaan jullie wel allemaal van uit :?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 01:30

ik zie het als een hulp in je training als dat t een oplossing kan bieden, ik zie wel liever sporen dan zwepen.
In B heb je niets te verfijnen, het is enkel basis. En bij basis moet je paard ook gewoon aan het been zijn, ja. Op hoger niveau ook, ik vind niet dat dat actief aan het been zijn een struikelpunt moet zijn dus daarom vind ik prima om als tijdelijke correctiemiddel om je paard terug aan het been te krijgen te gebruiken. imo kan een goed opgeleid paard (en ruiter :D) namelijk makkelijk zonder.

Citaat:
want nogmaals niet iedereen in de B oid rijd met sporen omdat het paard niet aan het been is....
Ik heb mijn poging tot uitleg gedaan. Kun jij misschien ook toelichten :)?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 11:09

ja hoor dat kan ik :))

voor mij is een spoortje een hulpmiddel,
die voor het verfijnen van de hulp gebuikt kan worden, maar ook om hulp/ondersteuning te bieden bij andere problemen.
als jij goed met een spoortje kun rijden, maakt het imo niet uit of je hem bij ieder paard om laat of niet...
want iemand die goed met een spoortje kan rijden, die gebruikt zijn spoortje alleen dan wanneer hij het nodig heeft. als je van jezelf weet dat je dat kan, dan kun je je spoortje omlaten ;)

je hoort nu aardig wat mensen die een spoortje alleen gebruiken omdat je paard niet aan het been is...
dat vind ik onzin, daar heb je geen spoortje voor nodig...
rij gewoon wat vlotte overgangen achter elkaar, en verwacht van het paard dat hij snel naar je been gaat luisteren. ook zijn er hier mensen die beweren dat het dier nooit meer goed op hun been gaat reageren. ook dat is onzin, want ook dat is op te lossen :j
echter, er zijn er hier ook al een aantal mensen die hebben aangegeven dat ze b.v. een paard hebben die snel de lucht in gaat enz... daar kan een spoortje wel super bij helpen :))
net als dat ik b.v. een paardje in de les heb, die niet met een zweep gereden kan worden, die is zo bang daarvoor dat die helemaal door het lint gaat :p
maar... ook die haalt enorme etterstreken uit, waarom die ruiter dan geen spoortje om laten doen?
als die ruiter toch enorm stille benen heeft, en er in feite geen andere oplossing voor te vinden is ;)

waarom moet er van die ruiters gezegd worden, goh je rijd maar b, het is onzin om een spoortje te gebruiken want een b is basis en heb je geen verfijning nodig?

want nogmaals, ja een spoortje is voor de verfijning, maar in de allereerste plaats nog steeds een hulpmiddel, en zolang je een hulpmiddel goed gebruikt vind ik het niet erg dat mensen er mee rijden :n
even als de slof, zweep etc... dat zijn ook hulpmiddels, en zolang je een hulpmiddel goed gebruikt vind ik het niet erg dat er mee gereden wordt ;)

shannana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 14:27

voor mij geldt een spoor ook zeker als hulpmiddel, als je bijvoorbeeld een paard dat aan het kloten is niet door de hoek gereden krijgt. Zo kunnen gevaarlijke situaties ontstaan, en dat moet je wel voorkomen. Maar zodra het paard dan toegeeft en weer netjes door die hoek loopt, vind ik dat je die sporen dan wel weer af kan doen. Je kan m er dan alleen maar onnonig mee irriteren, of zie ik dat verkeerd?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 16:07

dat zie je mijns inziens zeer zeker verkeerd :j ;)
als je goed met een spoortje rijdt, raak je het paard er alleen mee wanneer je dat wilt...
voor de rest rij je met je kuiten...
dus kun je het paard er ook niet mee irriteren ;)

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 18:02

Ik ben die van mij ook in de B al met sporen gaan rijden.
Hij is bij vorige eigenaresse in het M1 gekomen dus door haar ook vrijwel altijd met gereden.

Ik heb het zo lang mogelijk proberen vol te houden zonder sporen maar het was echt niet te doen hij negeerde mijn benen gewoon en ik zie het niet zitten om met klappende benen mijn proeven door de mesjokken.

Ook hierdoor ging die vaak in protest bij galop omdat hij m'n hulpen op de een of andere manier gewoon niet doorkeeg.

Uiteindelijk na gedram van mijn instructrise toch stome spoortjes genomen en sindsdien gaat alles qua rijden en wedstrijden gewoon super als een speer :j

ik gebruik 'm ook gewoon niet tenzij nodig alleen en dat werkt uitstekend

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 18:05

Utile94 schreef:
Ik zie ook al te vaak paardje van 4 die ingereden worden met sporen. Het is toch nergens voor nodig! Sporen zijn voor hulp in de m of z niet eerder en dan zeggen mensen ja mijn paard is niet goed aan het been. Ja sorry hoor gebruik dan een zweepje en gef een tikje als je paard niet na een licht duw reageerd! Sporen in de b is absoluut overbodig! Elk
Paard kan op hoog niveau zonder sporen rijden!

Niet alle combinaties over 1 kam scheren.
een zweep zou voor die van mij absoluut geen oplossing zijn :=

Utile94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:17

Ik snap wat je bedoelt maar hoe stom het klinkt het klopt wel je krijgt elk paard aan het been alleen je moet het volhouden. Mijn paard met dikke sporen gereden en na een paar lesse niks meer..

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:22

Kan kloppen bij jouw paard dan ik heb daar geen last van.
Ik kan mijn paard wel een spoortje bij geven als het nodig is maar geen tikje bij, dat accepteert hij gewoon niet gaat hij er alleen maar tegenin. Dus zoiets zoek ik gewoon niet op ik kan zelf ook beter met spoortjes omgaan dan met een zweep dus dan is die keuze al gou gemaakt.
Hij ging er zonder hulpmiddel alleen maar slechter op lopen dustja :=

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:26

Ik snap wat je bedoelt MDH en ik ben het grotendeels wel met je eens. Omdat je spoorgebruik zelf in de hand hebt als je ermee kan rijden.
Alleen hulpmiddelen zie ik als een tijdelijke hulp totdat je aan dat verfijnen toe komt op hoger niveau.
Net als idd de slof, gebruik het even juist om iets op te lossen, als het je niet anders lukt, en doe het daarna weer af als het niet meer nodig is.
Zo kan ik ook wel met slof, zwepen, sporen en andere spullen gaan rijden, maar als t niet nodig is is het niet nodig.
Ik denk eerder in de zin van "wat moet, dat moet" :P.

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 20:28

Mijn oude paard reed ik met sporen in het Z2, maar die liep ook wel zonder sporen. Vroeger (Weet niet of het is veranderd) moest je vanaf M1 sporen om tijdens de proef.
Nu rij ik een ander paard, in de B. Daar gebruik ik soms wel sporen en soms niet. Dit paard is nogal kijkerig en loopt dan het liefst opzij weg. Dan reageert ze ook nauwelijks op mijn been. Met een spoortje om heeft ze wat meer respect.

Utile94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:55

En als je geen zweep geef je paard gewoon eens een harde schop zonder spoor! Dus die sporen eraf en gaan beginnen. Geef een klein duwtje geen reactie? Flink hard die hak/kuit erin. Dat ie maar luisterd. Het eindresultaat: een perfect aan het been paard:)

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:57

Utile94 schreef:
En als je geen zweep geef je paard gewoon eens een harde schop zonder spoor! Dus die sporen eraf en gaan beginnen. Geef een klein duwtje geen reactie? Flink hard die hak/kuit erin. Dat ie maar luisterd. Het eindresultaat: een perfect aan het been paard:)

Het lijkt me ook niet geweldig om continue je paard te moeten trappen ofwel dan? :=

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:10

Queelens schreef:
Utile94 schreef:

Het lijkt me ook niet geweldig om continue je paard te moeten trappen ofwel dan? :=

nou idd...
dan kun je net zo goed het spoortje er aan doen, een heel stuk vriendelijker beeld :))

ldeGraaff

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:28

zelf rij ik op een 6 jarige. Die rij ik soms met spoortjes. In het begin helemaal niet maar omdat ik zelf niet zo groot ben
was het soms moeilijk om haar aan mijn been te krijgen.

Verder rij ik ook nog op andere paarden maar die rij ik zonder sporen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:33

Ik kan mijn paard wel zonder sporen rijden, maar voor het nette beeld en voor mijn gemak rijd ik toch met. Waarom? Omdat mijn paard 1.73m is en ik vrij klein ben en korte benen heb. Ik kom met mijn benen nauwelijks onder de zweetbladen uit. Mijn kuit zit dus op op een hoogte waarbij mijn drijfhulpen door 2 lederen bladen en een dikke pad heen moeten komen om bij mijn paard aan te komen. Dat is erg vermoeiend voor mij. Een klein spoortje erbij en ik kan met een stil been mijn hulpen geven.

Utile94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:46

Vriendelijk een spoor? Nee echt niet! En dat over het trappen je geeft een keer een duw en begint overnieuw..en dat oefen je maarja niet iedereen kan het..blijkbaar! Het vriendelijkste is om zonder zweep en zonder sporen en dan nog goed kunnen rijden! Dat is pas vriendelijk!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 23:14

ja, een spoor komt nog altijd vriendelijker over als dat je begint te schoppen!!!!
en nogmaals... en ik weet dat het moelijk is om het te begrijpen als je het nog nooit gezien hebt...
bij goed gebruik is een spoor heel vriendelijk!!!!

Utile94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 23:47

Je begrijpt het echt helemaal verkeerd... Alsof je een paard gaat liggen trappen ja dag..mooi niet je geeft het een een opdonder zovan hallo opletten en dan weer netjes door op licht hulp..sporen zijn niet nodig las op hoog niveau.. En dan nog vaak alleen op wedstrijd.. En dan zie je mensen met sporen rijden van ja ik kan er mee omgaan.. Jaa dag echt niet!

Keuningkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:33

_Jessie schreef:
Ik heb ook sporen om en zit net aan op B niveau nu (4 jarige)
Mijn paard heb ik zadelmak gekocht maar hij is ingereden met sporen. Ik kreeg het niet voor elkaar om hem puur op mijn been voorwaartser te laten lopen.
Het lukte wel maar ik moest de hele tijd aandrijven en dan pak ik liever een spoortje waarmee ik 1x hoef aante sporen ipv 20x

Je hebt gelijk, als je de hele tijd moet aansporen word je ook gauw zat van!

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:37

Ik ben 1.85 en mijn paard 1.66, en ik heb lange benen. Daarom heb ik zwanenhalssporen, omdat ik er anders gewoon niet bijkan! Ik hoef ook maar heel licht aan te drijven. Bij mij is het echt een hulpmiddel, ik kon namelijk ook wel wat M oefeningen rijden zonder sporen. Nu is het alleen zoveel makkelijker, en ik kan nu veel stabieler zitten en het is voor mijn paard ook heel duidelijk. :) Sporen zijn niet per definitie slecht.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:38

Utile94 schreef:
Je begrijpt het echt helemaal verkeerd... Alsof je een paard gaat liggen trappen ja dag..mooi niet je geeft het een een opdonder zovan hallo opletten en dan weer netjes door op licht hulp..sporen zijn niet nodig las op hoog niveau.. En dan nog vaak alleen op wedstrijd.. En dan zie je mensen met sporen rijden van ja ik kan er mee omgaan.. Jaa dag echt niet!

En als je paard al in het M was uitgebracht bij vorige eigenaresse en daardoor altijd met spoortje werd gereden?
Geloof me ik heb het dik een half jaar proberen vol te houden zonder maar dat was gewoonweg niet te doen.
Sinds ik met sporen rijd kan ik mijn paard veel fijner en vriendelijker rijden ik hoef er geen trap achteraan te geven als hij niet luistert en alles komt nu met spoortjes veel beter bij hem over afentoe kreeg hij de hulpen gewoon niet door bijv met aanspringen in galop.

Ik blijf erop dat ik liever een keertje m'n spoortje in zet dan dat ik er een flinke trap achteraan geef daa rkunnen ze net zo imuum voor worden wat dat betreft en je trapt jezelf er alleen maar moe mee ;)