En ik kan me voorstellen dat als je op zo'n stal staat, dat je dan inderdaad zo'n beeld krijgt.
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
En ik kan me voorstellen dat als je op zo'n stal staat, dat je dan inderdaad zo'n beeld krijgt.
Twiggy2008 schreef:Ayasha schreef:Al bedacht dat sommige dressuurruiters buitenrijden ook gewoon niet leuk vinden?
Gut ik ben echt een kakker als ik dit hier lees.En ik maar denken dat ik best een no nonsense ruiter was.
Aangezien ik van nature vrij sociaal en open ben en dus erg snel met jan-en-alleman praat (word ik zelf soms wel eens gek van, maar ik vind het gewoon ook leuk om verschillende mensen te ontmoeten en te spreken), weet ik dat het uit angst is. Dat zeggen de mensen me zelf.
![]()
Of er gaan tig hulpteugels aan, ook zoiets.![]()
Ik kan er niets aan doen, het is wat ik mee maak en wat men me vertelt. Bovendien sta ik zelf op een stalling met dressuurruiters en er komen er ook veel over de 'vloer'.
Ayasha schreef:valt mij wel op dat veel springgefokte paarden kalmer zijn dan dressuurgefokte.
randie schreef:Citaat:Longeren tussen de trailers als je ook een afgesloten longeerbak in kan? Vind ik erg dom En voorkomen blijft beter dan genezen. Ik rijd ook alleen wedstrijden op zand, dus tussen de trailers gaat bij ons niet, want dat is 9 van de 10 keer asvalt.
Bij ons zijn er geen wedstrijden met afgesloten longeerbakken, nog niet tegen gekomen.. Dus dan moet je wel iets.
En ik vind het niet tof als iemand zijn paard uit laat razen aan een longeerlijn waar nog andere wedstrijd ruiters om heen rijden. Vind ik ronduit aso eigenlijk.. Dat je begeleid wordt naar de bak dat kan, maar dat iemand 15 min met zon
paard aan een touwtje loopt vind ik wel storend.
Nou mijn springgefoktepaard brak toen des tijds juist heel de kiet af..! dus dat is ook een beetje een vooroordeel.
Vind het te gevaarlijk om het tussen de trailers te doen, maar nog gevaarlijker om het tussen andere paarden te doen 
Ayasha schreef:valt mij wel op dat veel springgefokte paarden kalmer zijn dan dressuurgefokte.Heb een tijd een 4 jarige bijgereden die springgefokt was, kon een bom naast vallen... Keek nergens naar.
En toch... Die van mij is ook springgefokt en ondanks dat ik altijd enge dingen op zoek blijft dat een schijter.Dus sja... Denk dat het meer te maken heeft met welk karakter men op zoekt..
Lithya schreef:Ayasha schreef:valt mij wel op dat veel springgefokte paarden kalmer zijn dan dressuurgefokte.
Dan zou Salinero kalm moeten zijn. Er zijn ook hengsten die springgefokt zijn, maar waar je de nakomelingen vooral in de dressuur ziet. kijk naar Flemmingh, Ferro. Dan zou je toch kalme paarden in de ring verwachten, maar dat zie ik er niet vaak aan terug. Maar misschien dat opvoeding er ook mee te maken heeft en de opleiding.

M__ schreef:Waarom zou een hengst die niet eerst is rondgeleid aan een touw op een merrie springen en anders niet?
Daarna herkende hij het wel, ook omdat we met een ander halster en een ander hoofdstel dekken (tegenwoordig KI trouwens) dan we gebruiken voor de trainingen. Ik stond trouwens ook nog eens op een stal waar ik veel geluk moest hebben om eens met iemand anders in de baan te kunnen rijden, ik heb een tijd echt afgesproken
om te oefenen maar dat meisje had allemaal ruinen dus dat was niet hetzelfde (plus 1 paard is nog anders dan een hele groep andere paarden om je heen). 

HRE schreef:met een touwtje er naast lopen tja dat is je eigenkeus maar ik vind het zo vreselijk als mensen die Z/M rijden hun paarden eerst moeten longeren op wedstrijden...... En dan hebben ze ook nog dikke sporen om...
Johanna59 schreef:Lithya schreef:Uh dan is een drievoudig Olympisch kampioen aan een touwtje echt een heel vreemd gezicht.
Meeste mensen gebruiken het ook als excuus: Mijn paard is zo druk. Als je dat weet logeer je thuis toch? Jonge paarden verschieten in het begin toch al kruit tijdens het reizen dus die tanken echt niet bij op de trailer/ vrachtwagen
Dan weet je niet wat een sensibel en heet paard is.
Een springpaard moet koel in het hoofd zijn een dressuurpaard is vaak heet.
Zo worden ze vaak gefokt.
Lithya schreef:Maar als ik zo de meeste topics over zadel/singelnijd terug lees is het heel vaak wel op te lossen en zijn er andere dingen in het spel als het aanhoudt....
Daarnaast als een paard altijd zijn zin heeft gehad door even te mogen uitrazen aan de longe zullen ze altijd eerst nijdig reageren als je dan wel gelijk opstapt. Je doorbreekt een gewoonte (zeg niet dat dat voor jou geld MWM) maar dan kun je of toegeven en weer gaan longeren of ze eens aanpakken.
Maar iedereen weet dat een combinatie van een ruiter met dikke/scherpe sporen en een paard aan de longe niet echt normaal lijkt. Als je paard dan echt zo sensibel is en overal op reageert kun je veelal ook wel zonder sporen of scherpe sporen.

Ayasha schreef:Lithya schreef:Maar als ik zo de meeste topics over zadel/singelnijd terug lees is het heel vaak wel op te lossen en zijn er andere dingen in het spel als het aanhoudt....
Daarnaast als een paard altijd zijn zin heeft gehad door even te mogen uitrazen aan de longe zullen ze altijd eerst nijdig reageren als je dan wel gelijk opstapt. Je doorbreekt een gewoonte (zeg niet dat dat voor jou geld MWM) maar dan kun je of toegeven en weer gaan longeren of ze eens aanpakken.
Maar iedereen weet dat een combinatie van een ruiter met dikke/scherpe sporen en een paard aan de longe niet echt normaal lijkt. Als je paard dan echt zo sensibel is en overal op reageert kun je veelal ook wel zonder sporen of scherpe sporen.
Heb jij eigenlijk ooit een paard met singeldwang gehad?
Ken zo iemand die dit soort raad op volgde... Die werd afgevoerd omdat haar paard van pure paniek over het tussenstuk tussen een auto en een trailer heen sprong en ze er afgevallen is. Sommige paarden hebben gewoonte nodig, paarden zijn nu eenmaal gewoonte dieren. En IMO heb jij niet te bepalen wat MWM wel of niet mag zeggen. Tenzij je wil beweren dat jij haar paard beter kent dan zij zelf.
En waarom zou je op een sensibel paard niet met sporen mogen?

Was ik toch ook niet een paar blz geleden?
schoentje schreef:die paarden die fris en kijkerig zijn, daar draaf ik altijd mee naar de ring. Blijf je met een fris paad stappen dan gaan ze zich alleen maar meer opfokken en willen ze een keer ontploffen. Ik denk dus dat een touwtje een fris paard alleen maar vervelender maakt, waardoor de ruiter nog meer angst krijgt. Het word dus een beetje een cirkel.

Ayasha schreef:haha had hem heel erg fout gelezen. Sorry!!!Zoals ik hem gelezen had leek dat ook zo en gezien ik dat ongeluk heb zien gebeuren en het een vriendin was overreageerde ik effe
Ik weet het, geen excuus, maar sorry!
Maar gebeurde dat ongeluk doordat het paard ergens van schrok, of doordat ze opeens opstapte terwijl ze dat anders niet deed?