Waarom dressuurpaarden aan een touwtje, met ruiter er op?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 14:39

sja als dressuurruiter kom ik er toch ook behoorlijk wat tegen en mij valt dat eigenlijk niet zo op... Maar kan ook beetje regio afhankelijk zijn natuurlijk. Kan hier 1 stal opnoemen waar er zo'n ruiters zitten.... := En ik kan me voorstellen dat als je op zo'n stal staat, dat je dan inderdaad zo'n beeld krijgt. :D

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 14:40

Twiggy2008 schreef:
Ayasha schreef:
Al bedacht dat sommige dressuurruiters buitenrijden ook gewoon niet leuk vinden?

Gut ik ben echt een kakker als ik dit hier lees. :') En ik maar denken dat ik best een no nonsense ruiter was. :+

Aangezien ik van nature vrij sociaal en open ben en dus erg snel met jan-en-alleman praat (word ik zelf soms wel eens gek van :+ , maar ik vind het gewoon ook leuk om verschillende mensen te ontmoeten en te spreken), weet ik dat het uit angst is. Dat zeggen de mensen me zelf. ;)
Of er gaan tig hulpteugels aan, ook zoiets. :+

Ik kan er niets aan doen, het is wat ik mee maak en wat men me vertelt. Bovendien sta ik zelf op een stalling met dressuurruiters en er komen er ook veel over de 'vloer'.

Toch kun je onmogenlijk stellen dat dit voor elke dressuur ruiter geld.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 14:41

Ayasha schreef:
valt mij wel op dat veel springgefokte paarden kalmer zijn dan dressuurgefokte. :)

Dan zou Salinero kalm moeten zijn. Er zijn ook hengsten die springgefokt zijn, maar waar je de nakomelingen vooral in de dressuur ziet. kijk naar Flemmingh, Ferro. Dan zou je toch kalme paarden in de ring verwachten, maar dat zie ik er niet vaak aan terug. Maar misschien dat opvoeding er ook mee te maken heeft en de opleiding.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 14:42

Sporter, lees mijn eerdere post(s) dan even door, want ik stel dat ook niet. ;)
Maar het valt mij wel op dat het overgrote deel van de dressuurruiters die ik ken, wel zo leven. Blijkbaar. ;)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 14:45

randie schreef:
Citaat:
Longeren tussen de trailers als je ook een afgesloten longeerbak in kan? Vind ik erg dom En voorkomen blijft beter dan genezen. Ik rijd ook alleen wedstrijden op zand, dus tussen de trailers gaat bij ons niet, want dat is 9 van de 10 keer asvalt.

Bij ons zijn er geen wedstrijden met afgesloten longeerbakken, nog niet tegen gekomen.. Dus dan moet je wel iets.
En ik vind het niet tof als iemand zijn paard uit laat razen aan een longeerlijn waar nog andere wedstrijd ruiters om heen rijden. Vind ik ronduit aso eigenlijk.. Dat je begeleid wordt naar de bak dat kan, maar dat iemand 15 min met zon
paard aan een touwtje loopt vind ik wel storend.

Nou mijn springgefoktepaard brak toen des tijds juist heel de kiet af..! dus dat is ook een beetje een vooroordeel.

Kijk dát vind ik heel anders. Dan zou ik bij jou in de buurt dus niet starten :n Vind het te gevaarlijk om het tussen de trailers te doen, maar nog gevaarlijker om het tussen andere paarden te doen :j

15 minuten is idd vervelend, bij mij is het hooguit 2 rondjes :=

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 14:49

Ayasha schreef:
valt mij wel op dat veel springgefokte paarden kalmer zijn dan dressuurgefokte. :) Heb een tijd een 4 jarige bijgereden die springgefokt was, kon een bom naast vallen... Keek nergens naar. :)
En toch... Die van mij is ook springgefokt en ondanks dat ik altijd enge dingen op zoek blijft dat een schijter. :+ Dus sja... Denk dat het meer te maken heeft met welk karakter men op zoekt.. :)

Lithya schreef:
Ayasha schreef:
valt mij wel op dat veel springgefokte paarden kalmer zijn dan dressuurgefokte. :)

Dan zou Salinero kalm moeten zijn. Er zijn ook hengsten die springgefokt zijn, maar waar je de nakomelingen vooral in de dressuur ziet. kijk naar Flemmingh, Ferro. Dan zou je toch kalme paarden in de ring verwachten, maar dat zie ik er niet vaak aan terug. Maar misschien dat opvoeding er ook mee te maken heeft en de opleiding.

had je mijn wijziging ook gelezen? :)
Ik denk dat dat meer met karakter van het individu te maken heeft dan met opvoeding/opleiding. ;)
Het ene paard is van nature rilleriger dan het andere.

mariellede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 14:52

mijn paard is ook een schijtluis (overal)
loopt ook echt achter mijn man aan als hij iets eng vind. vind hij in de proef iets eng gaat hij op de rem en draait om (probeert dit)(loopt Z)
aangelijnd is hij niet, maar achter mijn man aan lopen wel.

ben van de winter ruim 2 maanden bezig geweest voor hij meteen ontspannen langs een deur in de binnenbak liep.

Longeren op de daarvoor bestemde plaatsen geen probleem. (hier mag het niet eens tussen de paarden in de baan)
en 2 rondjes iemand die meeloopt vind ik ook nog niet zo erg.
vind het altijd irritanter dat mensen uitgebreid in een kleine losrijbak gaan droogstappen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 15:24

M__ schreef:
Waarom zou een hengst die niet eerst is rondgeleid aan een touw op een merrie springen en anders niet?

Omdat het een dekhengst is, die de trailer grotendeels kende van natuurlijk gaan dekken en die even tijd nodig had om het kwartje te laten vallen dat we er kwamen rijden en niet dekken. Na de eerste paar wedstrijden is hij ook altijd los meegegaan, maar de eerste wedstrijden eerst aan de longe uit laten razen en toen een paar rondjes rondstappen tot hij eindelijk uitademde en weer terug kwam naar zijn normale formaatje in plaats van ineens 20 cm groter :+ Daarna herkende hij het wel, ook omdat we met een ander halster en een ander hoofdstel dekken (tegenwoordig KI trouwens) dan we gebruiken voor de trainingen. Ik stond trouwens ook nog eens op een stal waar ik veel geluk moest hebben om eens met iemand anders in de baan te kunnen rijden, ik heb een tijd echt afgesproken := om te oefenen maar dat meisje had allemaal ruinen dus dat was niet hetzelfde (plus 1 paard is nog anders dan een hele groep andere paarden om je heen).

Schoentje

Re: Waarom dressuurpaarden aan een touwtje, met ruiter er op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 16:32

die paarden die fris en kijkerig zijn, daar draaf ik altijd mee naar de ring. Blijf je met een fris paad stappen dan gaan ze zich alleen maar meer opfokken en willen ze een keer ontploffen. Ik denk dus dat een touwtje een fris paard alleen maar vervelender maakt, waardoor de ruiter nog meer angst krijgt. Het word dus een beetje een cirkel.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 16:56

Dat ligt er ook maar net aan Schoentje. Ik rij ook nogal eens paarden die supergespannen zijn maar die pas daadwerkelijk ontploffen op het moment dat je aandraaft. Soms kan het dan fijn zijn om ze in vreemde omgeving te laten stappen en rondkijken tot ze zich ontspannen, zodat je wel gewoon aan het rijden kan gaan. Soms ontploffen ze dan alsnog wel, maar het is ook wel fijn als ze zich geestelijk iig over hebben gegeven aan de situatie. Is een beetje ken-uw-paard, denk ik, want vaak is het idd ook voorwaarts oplossen.

HRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 17:00

met een touwtje er naast lopen tja dat is je eigenkeus maar ik vind het zo vreselijk als mensen die Z/M rijden hun paarden eerst moeten longeren op wedstrijden...... En dan hebben ze ook nog dikke sporen om... :+

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 17:02

Je ziet het idd steeds meer, grotendeels doen mensen het denk ik om interessant te zijn, lijkt zo lekker boeiend, soort van modeverschijnsel? ik weet het niet :+
uitzonderingen tot daar aan toe natuurlijk, en van bvb hengsten kan ik het ook enigszins begrijpen dat veiligheid voor alles gaat.

maar nee hoor laat mij maar lekker mijn eigen ding doen als ik erop zit, en zit er ook liever op dan dat ik 'm aan een touwtje heb(of een begeleider), dan heb je tenminste vaak nog wat meer controle of kun je ze vooruit schoppen als ze het in hun bol krijgen, aan een touwtje voel je je al gauw erg klein als ze eenmaal bezig gaan.. :+

Heb werkelijk een keer iemand gezien op concour die het gepresteerd heeft om een half uur met 't paard aan een touwtje over het inrijterrein te gaan, toen ze eindelijk het lef had om d'r op te gaan nog eens een half uur met begeleider rondgelopen, en toen toch maar de proef in... en paard(friesje), deed geen pas verkeerd(eigenlijk de hele tijd niet maargoed) :Y)

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 17:19

Is dit niet 'hip' geworden sinds Anky het doet?
Salinero is er toen in Aken toch vandoor gegaan en kreeg hem niet meer onder controle, sindsdien loopt Salinero ook altijd aan een touwtje met de groom en Anky erop.

Persoonlijk vind ik het met jong hete paarden niet zo heel gek, aan de andere kant vind ik dat als je je paard nog niet onder controle kan houden je beter nog niet op wedstrijd kan gaan.
Of inderdaad eerst even aan de longe. Het lijkt mij ook helemaal niet leuk om met zoveel angst en spanning op wedstrijd te gaan.
Ik ben zelf echt een dressuurmiep, maar ik manouvreer mijn paardje overal langs hoor!
En als je erg bang bent, ga dan niet zo'n jong fris paard rijden, zoek dan een wat oudere uit. Dan houd je het leuk voor jou én het paard.

Kort gezegd, ik vind het touwtje juist niet interessant staan, meer een teken dat je je paard (nog) niet onder controle kan houden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 18:22

HRE schreef:
met een touwtje er naast lopen tja dat is je eigenkeus maar ik vind het zo vreselijk als mensen die Z/M rijden hun paarden eerst moeten longeren op wedstrijden...... En dan hebben ze ook nog dikke sporen om... :+

Tja, je weet niet wáárom ze het doen. Ik rijd ook M, maar longeer nog steeds. Jammer dan dat mensen dat vreselijk vinden. Ik vind het vreselijk om 2 a 3 maanden niet te kunnen rijden doordat ik eraf gestuiterd ben.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 19:02

Maar als ik zo de meeste topics over zadel/singelnijd terug lees is het heel vaak wel op te lossen en zijn er andere dingen in het spel als het aanhoudt....

Daarnaast als een paard altijd zijn zin heeft gehad door even te mogen uitrazen aan de longe zullen ze altijd eerst nijdig reageren als je dan wel gelijk opstapt. Je doorbreekt een gewoonte (zeg niet dat dat voor jou geld MWM) maar dan kun je of toegeven en weer gaan longeren of ze eens aanpakken.

Maar iedereen weet dat een combinatie van een ruiter met dikke/scherpe sporen en een paard aan de longe niet echt normaal lijkt. Als je paard dan echt zo sensibel is en overal op reageert kun je veelal ook wel zonder sporen of scherpe sporen.

klaske_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 19:10

Ik denk inderaad ook dat dressuurruiters eerder spannende situaties zien. Zelf rijd ik ook dressuur en ik sta op een dressuurstal, daar word ik altijd gezien als 'onbehouden' omdat ik eigenlijk bijna nooit ergens het gevaar van in zie. Maar ik denk dus dat het 'vooroordeel' 'Dressuurruiters zijn bange poeperds' klopt

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 19:27

Johanna59 schreef:
Lithya schreef:
Uh dan is een drievoudig Olympisch kampioen aan een touwtje echt een heel vreemd gezicht.

Meeste mensen gebruiken het ook als excuus: Mijn paard is zo druk. Als je dat weet logeer je thuis toch? Jonge paarden verschieten in het begin toch al kruit tijdens het reizen dus die tanken echt niet bij op de trailer/ vrachtwagen

Dan weet je niet wat een sensibel en heet paard is.

Een springpaard moet koel in het hoofd zijn een dressuurpaard is vaak heet.
Zo worden ze vaak gefokt.

Qua karakter worden ze niet anders gefokt. Ik heb nu op 3 topstallen gewerkt en doe nu ervaring op op een stal met veel jonge paarden. Het is wat de ruiter er van maakt. In Holstein geeft de L lijn ook vaak iets pittigere paarden en Checkmate en Shutterfly zijn onder het zadel ook vuurvreters, ik zie ze al aan een touwtje naar de ring gebracht worden...Als we zo moesten denken als de gemiddelde dressuurruiter dan moeten we alle jonge paarden op de stal waar ik nu ben aan een touwtje naar de bak begeleiden. Een paard leert daarvan op zijn begeleider vertrouwen en dus minder op zichzelf en de ruiter.
En wat ook al werd genoemd is het gevaarlijk een paard reageert dan op de druk die van onderen komt en kan daar tegen in gaan...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 21:14

Lithya schreef:
Maar als ik zo de meeste topics over zadel/singelnijd terug lees is het heel vaak wel op te lossen en zijn er andere dingen in het spel als het aanhoudt....

Daarnaast als een paard altijd zijn zin heeft gehad door even te mogen uitrazen aan de longe zullen ze altijd eerst nijdig reageren als je dan wel gelijk opstapt. Je doorbreekt een gewoonte (zeg niet dat dat voor jou geld MWM) maar dan kun je of toegeven en weer gaan longeren of ze eens aanpakken.

Maar iedereen weet dat een combinatie van een ruiter met dikke/scherpe sporen en een paard aan de longe niet echt normaal lijkt. Als je paard dan echt zo sensibel is en overal op reageert kun je veelal ook wel zonder sporen of scherpe sporen.

Heb jij eigenlijk ooit een paard met singeldwang gehad?

Ken zo iemand die dit soort raad op volgde... Die werd afgevoerd omdat haar paard van pure paniek over het tussenstuk tussen een auto en een trailer heen sprong en ze er afgevallen is. Sommige paarden hebben gewoonte nodig, paarden zijn nu eenmaal gewoonte dieren. En IMO heb jij niet te bepalen wat MWM wel of niet mag zeggen. Tenzij je wil beweren dat jij haar paard beter kent dan zij zelf.

En waarom zou je op een sensibel paard niet met sporen mogen?

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 21:36

Ik erger me er dood aan als er dus idd ruiters zijn die eerst een aantal rondjes aan een touw door de baan heen moeten...
Toppunt was een wedstrijd waar er, jawel!, een ruiter in de binnenbak op het paard nog even een paar rondjes aan de longeerlijn moest stappen...
Ik was er zo verbaasd over dat ik er geen opmerking over heb gemaakt dat het helemaal niet is toegestaan :n
En als dat paard nou nog eens flink uit zijn plaat zou gaan? Maar hij deed helemaal niks!
Ik ben ook niet altijd een held moet ik zeggen, maar ik zal nooit aan een touwtje naar de ring gaan :n
Als ik vermoed dat mijn paard uit z'n plaat gaat, dan wandel ik naar de losrijring/losrijterrein, en stap ik daar pas op, als mijn paard dan heet is begin ik eerst met wat drafwerk, om het ergste eraf te laten vloeien.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 21:40

Ayasha schreef:
Lithya schreef:

Heb jij eigenlijk ooit een paard met singeldwang gehad?

Ken zo iemand die dit soort raad op volgde... Die werd afgevoerd omdat haar paard van pure paniek over het tussenstuk tussen een auto en een trailer heen sprong en ze er afgevallen is. Sommige paarden hebben gewoonte nodig, paarden zijn nu eenmaal gewoonte dieren. En IMO heb jij niet te bepalen wat MWM wel of niet mag zeggen. Tenzij je wil beweren dat jij haar paard beter kent dan zij zelf.

En waarom zou je op een sensibel paard niet met sporen mogen?

Dit is wel weer een knap staaltje van niet lezen wat hier wordt geschreven zeg!!! Ik gaf aan dat het stuk dat ik typte niet per definitie zou tellen voor MWM omdat ik niet weer wat zij met haar paard heeft gedaan c.q doet. Wat ik probeer duidelijk te maken is dat er genoeg ruiters zijn die thuis altijd een paard eerst laten uitrazen aan de longe en dit op concours niet doen. Dan stappen ze er wel gewoon op. Paard wordt dan druk gevonden enz enz, terwijl je een gewoonte doorbreekt. En wat ik daarnaast duidelijk probeer te maken is dat als een paard altijd eerst mag uitrazen aan de longe en dan opeens niet, ze hier best eerst lastig op kunnen reageren. Het is dan aan de ruiter wat je er mee doet. Of je geeft toe aan dit lastige gedrag en gaat wel weer longeren, of je pakt dan even door en galoppeerd wat langer of draaft sneller. Hier staat dus nergens dat iemand moet stoppen met longeren en z'n nek mag breken, of wel Ayasha?

En om even je vraag te beantwoorden. Ja wij hebben er hier nu 1 met singelvrees en er komt er nog 1 aan. Oplossing voor mij was singel op 1e gat, pas vooruit, weer een gat aansingelen naar de buitenbak of weer een gat omhoog en klaar.

Daarnaast mag iedereen van mij prima op een sensibel paard, maar als iemand bang is om er op te gaan omdat ie zo gek of druk is lijkt me scherpe sporen toch wel echt de laatste keus?!

Maar Ayasha waarom speel je het zo op de man?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 21:50

Heu excuus, inderdaad fout gelezen! :D
Overkomt ons allemaal wel eens. Je hoeft niet meteen zo aangebrand te zijn. :+ Was ik toch ook niet een paar blz geleden? :?

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 21:52

Ik ben niet aangebrand, maar het leek er sterk op dat je me er van verdacht mensen aanraadde om te stoppen met longeren en adverteerde om hun nek te laten breken, maar dan hebben we beide weer schoon schip +:)+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 21:53

haha had hem heel erg fout gelezen. Sorry!!! :D Zoals ik hem gelezen had leek dat ook zo en gezien ik dat ongeluk heb zien gebeuren en het een vriendin was overreageerde ik effe :o Ik weet het, geen excuus, maar sorry! :o
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 20-08-10 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 21:56

schoentje schreef:
die paarden die fris en kijkerig zijn, daar draaf ik altijd mee naar de ring. Blijf je met een fris paad stappen dan gaan ze zich alleen maar meer opfokken en willen ze een keer ontploffen. Ik denk dus dat een touwtje een fris paard alleen maar vervelender maakt, waardoor de ruiter nog meer angst krijgt. Het word dus een beetje een cirkel.

Idd gewoon meteen aan het werk zetten!
Vaak doen jonge paarden ook helemaal niets de eerste paar keer op wedstrijd,
omdat ze overbluft zijn of alle aandacht gaat op aan eerste indrukken (zijn dan ook snel leeg)
Pas als ze wat brutaler worden of wat fris zijn kunnen ze wat gaan springen of bokken,
maar dan is het nog aan de ruiter om ze direct aan het werk te zetten en bezig te houden!
Voorwaarts voorwaarts voorwaarts.....

Zelf doe ik als dresuurprikker niet "aan de lijn", ook niet nodig want de mijne is 2 maanden opgevoed
bij Fried van Stiphout dus weet het paard precies wat wel en niet mag :Y)

Longeren vooraf met bommetjes (vooral s'winters) heb ik niets op tegen,
mits de ruimte er voor beschikbaar is en zolang je andere ruiters er niet mee lastig valt!

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 21:58

Ayasha schreef:
haha had hem heel erg fout gelezen. Sorry!!! :D Zoals ik hem gelezen had leek dat ook zo en gezien ik dat ongeluk heb zien gebeuren en het een vriendin was overreageerde ik effe :o Ik weet het, geen excuus, maar sorry! :o

Kan gebeuren :D Maar gebeurde dat ongeluk doordat het paard ergens van schrok, of doordat ze opeens opstapte terwijl ze dat anders niet deed?