Wat is nou een Recreatiepaard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 09:29

vind niet dat je dat kan vergelijken. Wat jij schrijft zou eigelijk gewoon verboden moeten worden. Van de 10 mensen die een huis huren, heeft er 1 waarschijndelijk daadwerkelijk verstand van zo,n pony.

Mensen die 1 - 2 keer per jaar een bosrit maken ( hopelijk onder begeleiding) kan je hier ook niet mee vergelijken.

Het onderwerp waar het hierover ging was, wat is een recreatiepaard?

Waar jij het over heb is na mij idee, welke ruiters hebben we. ;)

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 09:33

sorry maar dat vind ik geen vergelijking met de eigenaren van recreatie paarden!!!

hier gaat het om mensen die over de rug van een aantal ponies goed geld willen verdienen.
voor de recreatie ruiters overal om mij heen, en mij incl, kost het hebben van een paard alleen maar heel veel geld!!!!

en dat niet iedere eigenaar van een paard evenveel verstand er van heeft ligt ook aan meerdere dingen natuurlijk!!
leeftijd, wel of niet willen leren, intelligentie en zo kan ik nog wel even doorgaan!!!

Joost1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 09:35

Wat ik bedoel is dat recreatie-paarden gewoon bijzonder "tamme" paarden moeten zijn die er tegen kunnen dat ze ondeskundig behandeld kunnen worden en daar het geduld voor kunnen opbrengen.

Ik moet er niet aan denken dat een gemiddelde schoolmeester die nog nooit een paard heeft aangeraakt een hyper actief renpaard probeerd te berijden. Bel dan meteen maar 112.....

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 09:42

Joost1991 schreef:
Wat ik bedoel is dat recreatie-paarden gewoon bijzonder "tamme" paarden moeten zijn die er tegen kunnen dat ze ondeskundig behandeld kunnen worden en daar het geduld voor kunnen opbrengen.

Ik moet er niet aan denken dat een gemiddelde schoolmeester die nog nooit een paard heeft aangeraakt een hyper actief renpaard probeerd te berijden. Bel dan meteen maar 112.....

waarom denk jij dat een recreatiepaard een "tam" paard is?
een paard is zo tam, als de ruiter die erop zit.
tuurlijk zijn er paarden, die alles wel best vinden
maar denk toch ook wel dat het de opvoeding/karakter te maken heeft

en waar jij op doel zijn de mensen die met tijd en wijlen een paard huren, om een rondje
door het bos te tuffen. Dan heb je toch geen stuitermuis nodig
Die gaan voor hun ontspanning het bos in en het strand op.
Die willen geen doodssmak maken :D

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 09:43

@ Joost: ik denk dat jij recreatie en knuffel paarden door elkaar haalt.

een recreatie paard is normaal gesproken niet voor iedereen toegankelijk die eens een keertje op een paard wil zitten.

ik neem aan dat iedereen niet zomaar iedereen op zijn/haar paard laat!!!
het is toch jouw paard, en geen algemene bezitting!!
ik hou er al niet van als een vreemde hem zomaar probeert te aaien zonder mijn toestemming, laat staan er op willen gaan zitten!!!

Joost1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 09:45

Mister01 schreef:
sorry maar dat vind ik geen vergelijking met de eigenaren van recreatie paarden!!!

hier gaat het om mensen die over de rug van een aantal ponies goed geld willen verdienen.
voor de recreatie ruiters overal om mij heen, en mij incl, kost het hebben van een paard alleen maar heel veel geld!!!!

en dat niet iedere eigenaar van een paard evenveel verstand er van heeft ligt ook aan meerdere dingen natuurlijk!!
leeftijd, wel of niet willen leren, intelligentie en zo kan ik nog wel even doorgaan!!!

Tsja ok maar paardrijden kost ook geld en een paard houden met alle toeters en bellen er-op en er-aan brengt ook veel kosten met zich mee.
Dan kan ik ook best begrijpen dat er mensen zijn die daar aan willen verdienen.
En hoe ze dat deden in dat ponypark toen ik daar vertoefde vind ik een goede manier
omdat de gezondheid en het welzijn van de pony's en paarden vooraan staat en daar goed op gelet wordt !!
Zo ben ik er min of meer getuige van geweest dat er mensen met behulp van de politie van dat park werden verwijderd omdat ze "hun" paardje agressief hadden behandeld.

Het is daar huisregel om onmiddelijk de manege te waarschuwen als er iets niet lukt of wil met het paard, dan krijg je gewoon advies of een kleiner paardje ofzo
maar zodra het richting mishandelen gaat is het meteen einde verblijf in dat park en dat is een goede zaak !!

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 09:50

Joost1991 schreef:
Mister01 schreef:

Tsja ok maar paardrijden kost ook geld en een paard houden met alle toeters en bellen er-op en er-aan brengt ook veel kosten met zich mee.
Dan kan ik ook best begrijpen dat er mensen zijn die daar aan willen verdienen.
En hoe ze dat deden in dat ponypark toen ik daar vertoefde vind ik een goede manier
omdat de gezondheid en het welzijn van de pony's en paarden vooraan staat en daar goed op gelet wordt !!
Zo ben ik er min of meer getuige van geweest dat er mensen met behulp van de politie van dat park werden verwijderd omdat ze "hun" paardje agressief hadden behandeld.

Het is daar huisregel om onmiddelijk de manege te waarschuwen als er iets niet lukt of wil met het paard, dan krijg je gewoon advies of een kleiner paardje ofzo
maar zodra het richting mishandelen gaat is het meteen einde verblijf in dat park en dat is een goede zaak !!

ja zo heeft iedereen zijn eigen opvattingen over het hebben van een paard!!
ik zie het heel simpel: het is mijn paard, en ik ben er verantwoordelijk voor!!
ik vind het al niks als ik 1 dagje niet kan gaan en dan iemand moet regelen voor hem!!!
ik werk ook fulltime om alles voor mijn paarden te kunnen bekostigen.

Joost1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 09:53

Mister01 schreef:
@ Joost: ik denk dat jij recreatie en knuffel paarden door elkaar haalt.

een recreatie paard is normaal gesproken niet voor iedereen toegankelijk die eens een keertje op een paard wil zitten.

ik neem aan dat iedereen niet zomaar iedereen op zijn/haar paard laat!!!
het is toch jouw paard, en geen algemene bezitting!!
ik hou er al niet van als een vreemde hem zomaar probeert te aaien zonder mijn toestemming, laat staan er op willen gaan zitten!!!

Een paard is niet van pluche hoor, dat weet ik best.
Maar er zijn paarden die van Jan en Alleman bijna alles verdragen en er zijn paarden die van een vreemde niets willen weten !!
Voorbeeld:
Hebben we thuis 2 honden, 1 Rottweiler en 1 Schotse Collie.
De Schotse Collie vind alles wel best en laat zich door iedereen aanhalen enz...enz...
Daar in tegen is de Rorweiler zeer 1-kennig en wilt ook echt niks van vreemden weten tot het agressieve reageren af.
Nou hebben paarden dergelijk gedrag veel minder maar er zijn wel degelijk verschillen in rustige "allemansvriendje" paarden en zeer getrainde sportpaarden die ook zeer 1-kennig zijn !!
Ik zal naar ik mag aannemen weinig kans maken bij het paard van Anke van Gunsven om maar het uiterste te noemen.

Joost1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 09:57

Mister01 schreef:
ja zo heeft iedereen zijn eigen opvattingen over het hebben van een paard!!
ik zie het heel simpel: het is mijn paard, en ik ben er verantwoordelijk voor!!
ik vind het al niks als ik 1 dagje niet kan gaan en dan iemand moet regelen voor hem!!!
ik werk ook fulltime om alles voor mijn paarden te kunnen bekostigen.

Je noemt hier precies de reden op van:
ik heb geen auto en
voor mij geen vakantie
want dan hoef ik dat niet te betalen en heb ik genoeg geld voor Jerigo mijn paard.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 10:00

Voor mij is een recreatiepaard een paard waar mensen op rijden die geen wedstrijd rijden!
Ik zelf rijd ook wedstrijden, maar ik vind mijzelf niet een typische wedstrijdruiter als ik naar mijzelf kijk!
Een recreatiepaard is niet per definitie braaf of sloom hoor.
Want dat is een stempel die heel veel op een recreatie paard zetten!

En over het niet wedstrijd rijden:
Ik ken ook zat mensen die wel proefgericht rijden maar geen wedstrijden rijden!
Omdat ze het leuk vinden en waarschijnlijk ook belangrijk!

En imo rijd je ook paard om de lol en ontspanning, al zie ik rondom mij heen dat het bij sommige een verplichting en moeten is..
En dan ben je al in mijn ogen fout bezig!

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 10:03

@ joost: als ik het niet allemaal zelf zou kunnen betalen, dan was ik niet aan een eigen paard begonnen.
maar zo is het voor al mijn dieren!!!

en als er een paar heftige DA rekeningen op de mat vallen eet ik net zo makkelijk een half jaar droog brood.
maar ik zal er nooit 1x minder de DA om bellen!!!

Esmeralda

Re: Wat is nou een Recreatiepaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 10:10

geloof dat Joost een andere draai eraan wil geven aan de onderwerp Recreatiepaard, want je dwaalt behoorlijk af.
Maar goed ik ga naar stal, ga een heerlijke wandeling met me verzorgpaardje maken. Ontspanning voor ons beide...

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 10:19

ach ik geloof niet dat je paard er zelf beter of slechter van wordt als je hem recreatie of sport paard noemt!!!

gewoon lol hebben, en genieten!!!

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 10:26

inderdaad daar draait het toch tenslotte om!

Plezier hebben met elkaar!

Joost1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 10:26

Esmeralda schreef:
geloof dat Joost een andere draai eraan wil geven aan de onderwerp Recreatiepaard, want je dwaalt behoorlijk af.
Maar goed ik ga naar stal, ga een heerlijke wandeling met me verzorgpaardje maken. Ontspanning voor ons beide...

ach misschien is mijn Afbeelding

eigenlijk ook een recreatie paard maar dan voor mij want de voorbereidingen zijn al lang en breed begonnen zoals Afbeelding

Afbeelding

wie ben ik ??

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 10:32

ja leuke foto's, maar ik zie hier geen doorsnee recreatie paard!!!

voor mij is zoiets echt no way, het is een paard geen feest attractie.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 10:34

Voor mij is een recreatiepaard een paard van een eigenaar die niet persé wedstrijden hoeft te rijden, écht voor de lol rijdt, veel buitenritten maakt en afwisselt in dressuur en springen.
Zo zie ik mijn paardje. Ik ga ook rijden wanneer ik daar zin in heb, is het slecht weer, of berekoud zoals afgelopen winter, dan ga ik hem niet met een trailer naar een binnenbak zeulen maar dat heeft ie gewoon vrij totdat het weer beter is.
Het scheelt wel dat hij 24/7 buiten staat en zo altijd beweging heeft. Hij is na zo'n winterstop dan altijd weer snel op te pakken gelukkig.
Dus in mijn ogen zijn de recreatiepaarden niet de kneusjes, maar de paarden van eigenaren die écht voor de lol (zonder wedstrijdambitie) rijden.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 10:38

Voor mij is een recreatiepaard een paard waar je recreatief mee rijdt, ongeacht wat een paard in zijn mars heeft. Ik vind mijn paard een recreatiepaard, beest heeft echter wel in de sport gelopen, mooi papier etc. Echter, ik rijd er mee buiten en pak af en toe een wedstrijdje mee, puur recreatief mee bezig dus.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 11:19

Mister01 schreef:
ik ben zelf redelijk handig, en heb ervaring met verschillende jonge paarden, maar mijn paard wordt wel weg gebracht om zadelmak te maken.
dit is puur omdat ik wil dat het allemaal op een goede manier gebeurt, zonder dat er fouten ontstaan die je later met veel moeie weer moet recht breien.
ik wordt wel betrokken bij het gehele proces, en ik heb hier ook bewust voor gekozen.

Dat ik het 'zelf' doe wilt niet zeggen dat ik handig ben XD Ik heb er een beetje schrik voor, heb al wat verhaaltjes gehoord van mensen die het nooit meer zouden doen, maar ik weet ook niet welke goeie of slechte trainingsstallen zijn (of hoe noemt dat eigenlijk?? :p ) Tis ook vooral dat ik erbij betrokken wil raken, als er iets wordt gedaan met mijn paard moet ik er altijd bij zijn, heb ook niet graag dat er iemand anders aan zit eigenlijk :o Wat voor fouten dan? (gewoon een vraag hoor) We zijn op ons gemak bezig en alles gaat voorlopig goed :P

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 11:26

Ik weet niet hoor maar ik ken genoeg recreatiepaarden die echt geen tamme schapen zijn. Het lijkt hier alsof recreatiepaard gelijk staat aan supermak en alles wat hittepit is sportpaard. Ben ik het in ieder geval niet mee eens.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 11:27

@ GaelleS: niet elke inrij stal is goed, dat weet ik ook. ik breng die van mij ook niet naar de eerste de beste.
en ik wil er ook zelf bij betrokken worden.
ik heb bij mijn andere paard wel ervaren dat er bij het inrijden en trainen heel veel dingen fout kunnen gaan (hij bleek na de koop mishandeld te zijn door 5 trainers)

fouten maken we allemaal met rijden, daar hebben we les voor (toch??) ik wel in ieder geval.
waar het mij om gaat is dat de allereerste basis op een goede manier wordt aangeleerd door een prof.
wat niet wil zeggen dat jij het niet zou kunnen!!
ik heb niet het vertrouwen erin om het helemaal zelf te durven doen, en kies hierbij voor de veiligste weg en laat het doen.
hij komt bij mijn trainster te staan waar ik inmiddels al 3 jaar bij train.

Antics

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 11:32

Johanna59 schreef:
Tinkers, Fjorden en Haflingers, Shires, uit gekoersde Dravers etc., zijn recreatie paarden. Je kunt er ook mee sporten. Maar het worden geen sportpaarden.

Fjorden wel! ;)
Haflingers trouwens ook.
Tinkers weet ik niet. Volgens mij kan je met de meeste paardjes wel wat in de sport bereiken.

Ik heb een verzorgpony die ik ook gewoon recreatief rijd, maar ze springt heel goed!
Het is een Haflinger, echt een ouderwetse ronde :+ Maar springt zo over een hindernisje van een meter. Dat terwijl ze zelf maar een dwerg is eigenlijk.

Ik rijd altijd recreatief. Ik kan niet meer zonder het bos!
Bovendien houdt Whit(haf) niet zo van wedstrijden, en is er ook niet voor getraind.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 11:32

Joost1991 schreef:
Recreatie paarden zijn in mijn ogen bijzonder tam en zodanig opgevoed (van trainen/dresseren is geen sprake) dat ze vrijwel "alles" goed vinden.

Een sportpaard is echt heel iets anders !!

misschien ook geen gek idee om te doen bij 'sportpaarden' gaan ze misschien ook niet (meer) over de zeik van een parapluutje of een langswaaiend papiertje of een wapperende vlag :+

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 11:37

Mister01 schreef:
@ GaelleS: niet elke inrij stal is goed, dat weet ik ook. ik breng die van mij ook niet naar de eerste de beste.
en ik wil er ook zelf bij betrokken worden.
ik heb bij mijn andere paard wel ervaren dat er bij het inrijden en trainen heel veel dingen fout kunnen gaan (hij bleek na de koop mishandeld te zijn door 5 trainers)

fouten maken we allemaal met rijden, daar hebben we les voor (toch??) ik wel in ieder geval.
waar het mij om gaat is dat de allereerste basis op een goede manier wordt aangeleerd door een prof.
wat niet wil zeggen dat jij het niet zou kunnen!!
ik heb niet het vertrouwen erin om het helemaal zelf te durven doen, en kies hierbij voor de veiligste weg en laat het doen.
hij komt bij mijn trainster te staan waar ik inmiddels al 3 jaar bij train.

Ik kan aannemen dat een paard dat mishandeld is geweest heel anders reageert op dingen dan een paard dat nog nix gezien heeft :p

Ja, daarvoor heb ik dus mijn lesgever, ik doe het echt niet helemaal alleen, die vent heeft er wel ervaring mee. Tis ook mijn eerste paard, ik wil gewoon alles zien en alles zelf ook is doen :p

Antics

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 11:38

Sleeper schreef:
Ik weet niet hoor maar ik ken genoeg recreatiepaarden die echt geen tamme schapen zijn. Het lijkt hier alsof recreatiepaard gelijk staat aan supermak en alles wat hittepit is sportpaard. Ben ik het in ieder geval niet mee eens.

Ik ook niet! Ben het wel met jou eens. ;) Er staat me toch een heethoofd op onze pensionstal!
Wordt recreatief gereden, maar is alleen door de eigenaresse te houden, want slaat vaak op hol en komt nog vaker de lucht in!
Maar over het algemeen zijn er meer 'rustige' recreatiepaarden waar je gewoon heerlijke ritjes mee kunt maken.
Bah, zeg ik ritjes. Alsof ze niet veel meer kunnen. Ik vind recreatiepaarden gewoon paarden die niet meedoen aan wedstrijden, of in ieder geval niet op niveau. Je hebt ook wedstrijdpaarden die in hun 'vrije tijd' recratief gereden worden.

Recreatiepaarden worden niet serieus gereden voor de sport, door welke reden dat ook komt.

:)