Mensen die 1 - 2 keer per jaar een bosrit maken ( hopelijk onder begeleiding) kan je hier ook niet mee vergelijken.
Het onderwerp waar het hierover ging was, wat is een recreatiepaard?
Waar jij het over heb is na mij idee, welke ruiters hebben we.
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Joost1991 schreef:Wat ik bedoel is dat recreatie-paarden gewoon bijzonder "tamme" paarden moeten zijn die er tegen kunnen dat ze ondeskundig behandeld kunnen worden en daar het geduld voor kunnen opbrengen.
Ik moet er niet aan denken dat een gemiddelde schoolmeester die nog nooit een paard heeft aangeraakt een hyper actief renpaard probeerd te berijden. Bel dan meteen maar 112.....
Mister01 schreef:sorry maar dat vind ik geen vergelijking met de eigenaren van recreatie paarden!!!
hier gaat het om mensen die over de rug van een aantal ponies goed geld willen verdienen.
voor de recreatie ruiters overal om mij heen, en mij incl, kost het hebben van een paard alleen maar heel veel geld!!!!
en dat niet iedere eigenaar van een paard evenveel verstand er van heeft ligt ook aan meerdere dingen natuurlijk!!
leeftijd, wel of niet willen leren, intelligentie en zo kan ik nog wel even doorgaan!!!
Joost1991 schreef:Mister01 schreef:sorry maar dat vind ik geen vergelijking met de eigenaren van recreatie paarden!!!
hier gaat het om mensen die over de rug van een aantal ponies goed geld willen verdienen.
voor de recreatie ruiters overal om mij heen, en mij incl, kost het hebben van een paard alleen maar heel veel geld!!!!
en dat niet iedere eigenaar van een paard evenveel verstand er van heeft ligt ook aan meerdere dingen natuurlijk!!
leeftijd, wel of niet willen leren, intelligentie en zo kan ik nog wel even doorgaan!!!
Tsja ok maar paardrijden kost ook geld en een paard houden met alle toeters en bellen er-op en er-aan brengt ook veel kosten met zich mee.
Dan kan ik ook best begrijpen dat er mensen zijn die daar aan willen verdienen.
En hoe ze dat deden in dat ponypark toen ik daar vertoefde vind ik een goede manier
omdat de gezondheid en het welzijn van de pony's en paarden vooraan staat en daar goed op gelet wordt !!
Zo ben ik er min of meer getuige van geweest dat er mensen met behulp van de politie van dat park werden verwijderd omdat ze "hun" paardje agressief hadden behandeld.
Het is daar huisregel om onmiddelijk de manege te waarschuwen als er iets niet lukt of wil met het paard, dan krijg je gewoon advies of een kleiner paardje ofzo
maar zodra het richting mishandelen gaat is het meteen einde verblijf in dat park en dat is een goede zaak !!
Mister01 schreef:@ Joost: ik denk dat jij recreatie en knuffel paarden door elkaar haalt.
een recreatie paard is normaal gesproken niet voor iedereen toegankelijk die eens een keertje op een paard wil zitten.
ik neem aan dat iedereen niet zomaar iedereen op zijn/haar paard laat!!!
het is toch jouw paard, en geen algemene bezitting!!
ik hou er al niet van als een vreemde hem zomaar probeert te aaien zonder mijn toestemming, laat staan er op willen gaan zitten!!!
Mister01 schreef:ja zo heeft iedereen zijn eigen opvattingen over het hebben van een paard!!
ik zie het heel simpel: het is mijn paard, en ik ben er verantwoordelijk voor!!
ik vind het al niks als ik 1 dagje niet kan gaan en dan iemand moet regelen voor hem!!!
ik werk ook fulltime om alles voor mijn paarden te kunnen bekostigen.

Esmeralda schreef:geloof dat Joost een andere draai eraan wil geven aan de onderwerp Recreatiepaard, want je dwaalt behoorlijk af.
Maar goed ik ga naar stal, ga een heerlijke wandeling met me verzorgpaardje maken. Ontspanning voor ons beide...

Mister01 schreef:ik ben zelf redelijk handig, en heb ervaring met verschillende jonge paarden, maar mijn paard wordt wel weg gebracht om zadelmak te maken.
dit is puur omdat ik wil dat het allemaal op een goede manier gebeurt, zonder dat er fouten ontstaan die je later met veel moeie weer moet recht breien.
ik wordt wel betrokken bij het gehele proces, en ik heb hier ook bewust voor gekozen.
Wat voor fouten dan? (gewoon een vraag hoor) We zijn op ons gemak bezig en alles gaat voorlopig goed
Johanna59 schreef:Tinkers, Fjorden en Haflingers, Shires, uit gekoersde Dravers etc., zijn recreatie paarden. Je kunt er ook mee sporten. Maar het worden geen sportpaarden.

Maar springt zo over een hindernisje van een meter. Dat terwijl ze zelf maar een dwerg is eigenlijk.Joost1991 schreef:Recreatie paarden zijn in mijn ogen bijzonder tam en zodanig opgevoed (van trainen/dresseren is geen sprake) dat ze vrijwel "alles" goed vinden.
Een sportpaard is echt heel iets anders !!
Mister01 schreef:@ GaelleS: niet elke inrij stal is goed, dat weet ik ook. ik breng die van mij ook niet naar de eerste de beste.
en ik wil er ook zelf bij betrokken worden.
ik heb bij mijn andere paard wel ervaren dat er bij het inrijden en trainen heel veel dingen fout kunnen gaan (hij bleek na de koop mishandeld te zijn door 5 trainers)
fouten maken we allemaal met rijden, daar hebben we les voor (toch??) ik wel in ieder geval.
waar het mij om gaat is dat de allereerste basis op een goede manier wordt aangeleerd door een prof.
wat niet wil zeggen dat jij het niet zou kunnen!!
ik heb niet het vertrouwen erin om het helemaal zelf te durven doen, en kies hierbij voor de veiligste weg en laat het doen.
hij komt bij mijn trainster te staan waar ik inmiddels al 3 jaar bij train.
Sleeper schreef:Ik weet niet hoor maar ik ken genoeg recreatiepaarden die echt geen tamme schapen zijn. Het lijkt hier alsof recreatiepaard gelijk staat aan supermak en alles wat hittepit is sportpaard. Ben ik het in ieder geval niet mee eens.
Er staat me toch een heethoofd op onze pensionstal!