Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
schoentje schreef:Nee, want een homo word geen hetero en een sportpaard kan wel een recreatiepaard worden.
[/quote]
dubbel sport![/quote]knollentuin schreef:ik zag laatst s een schimmel met hele strepen op zijn zijnkant[best wel sneu want dat zullen een soort lidtekens geweest zijn] maar als dat striping is ,was dat een sportpaard!![]()
ik denk dat idd iedereen een andere opvatting van n sportpaard heeft,zoals de een het basis gebeuren sport noemt en de ander pas bij subtop het als sport ziet. gewoon een discussie die lekker kan aanduren
roxxxiejjj schreef:En dat vind ik zo vreemd, neem Okidoki bijvoorbeeld, geen papieren, maar liep wel mee in de top. Hoe verklaren ze dat dan?
PERENBOOMPIE schreef:Mijn definitie voor sportpaard/pony:
Alle paarden/pony's die uitgebracht worden in de wedstrijdsport maar daarbij aanhoudend vooruitgang blijven boeken in hun presteren in welke door ruiter/amazone gekozen discipline dan ook.
De fokrichting of afstamming van desbetreffend dier vind ik hier niet van belang,het is maar net wat de ruiter/amazone in zijn gekozen discipline als combinatie eruit kan of wil halen.
Je kunt nog zo'n goed sportpaard met goede kwaliteiten onder een waardeloze ruiter/amazone zetten,dan is dit dier na enige tijd op zijn hoogst gepresteerde niveau "sportpaard af",terwijl er ook talentjes rondlopen die van een manegepaard nog een goed Z paard kunnen maken,dat noem ik dan een sportprestatie zo is het manegepaard toch nog uitgegroeid tot sportpaardje.
Ook zijn er paarden die aantal jaren uitgebracht zijn in de sport dus sportpaarden zijn maar na een blessure of artrose b.v. afgekeurd worden voor de sport en alleen als recreatiepaard gebruikt mogen/kunnen worden,dus dan is het ook geen sportpaard meer maar een recreatiepaard,ook al zou het dier hele goede papieren hebben.
Wel zie ik hier dan nog een onderverdeling in van Amateursport,Subtopsport en Topsport.
piezze schreef:ik bedoel denk ik dat een sportpaard gefokt is om dat te zijn. Net zo goed is een homo een geboren homo en een neger wordt ook geen blanke.
Ja een oud sportgefokt paard met artrose blijft een sportpaard. Alleen dan eentje die niet meer bruikbaar is en daarom kunnen ze hem nog proberen te verkopen als recreatiepaard. (niet dat daar nog veel mensen intrappen want ook een recreatiepaard is niet bruikbaar als hij versleten is) Maar altijd zal hij kunnen bogen op zijn (sport)afkomst.
PERENBOOMPIE schreef:piezze schreef:ik bedoel denk ik dat een sportpaard gefokt is om dat te zijn. Net zo goed is een homo een geboren homo en een neger wordt ook geen blanke.
Ja een oud sportgefokt paard met artrose blijft een sportpaard. Alleen dan eentje die niet meer bruikbaar is en daarom kunnen ze hem nog proberen te verkopen als recreatiepaard. (niet dat daar nog veel mensen intrappen want ook een recreatiepaard is niet bruikbaar als hij versleten is) Maar altijd zal hij kunnen bogen op zijn (sport)afkomst.
Ligt eraan wat voor papieren er bij die Homo of Neger zitten,anders kunnen ze altijd nog proberen te "presteren" om Hetero of Blank te worden misschien,net als dat een Shet misschien wel Haflinger kan worden of een Fries het plots presteert een Tinker te worden.![]()
![]()
![]()
Ik denk dat jou vergelijk met voorkeur van sekse,afkomst paarden,afkomst mensen,en sportprestatie's nu een beetje door elkaar aan het hutselen bent en volgens mij zelf niet meer weet waar je het over hebt![]()
En hoofdstuk "sportpaarden" zijn niet alleen paarden van het KWPN-stamboek,dit gaat veel verder.
gewoon witte vlekken op 'm schilderen ^^
PERENBOOMPIE schreef:piezze schreef:Nou ik heb het niet over het KWPN gehad volgens mij. Een sportpaard is gefokt als sportpaard. Kan ook best een NRPSer zijn of een Trakehner of weet ik wat.
En wat is volgens jou sportgefokt dan?