Wat is nou een Sportpaard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:05

ik bedoel denk ik dat een sportpaard gefokt is om dat te zijn. Net zo goed is een homo een geboren homo en een neger wordt ook geen blanke.
Ja een oud sportgefokt paard met artrose blijft een sportpaard. Alleen dan eentje die niet meer bruikbaar is en daarom kunnen ze hem nog proberen te verkopen als recreatiepaard. (niet dat daar nog veel mensen intrappen want ook een recreatiepaard is niet bruikbaar als hij versleten is) Maar altijd zal hij kunnen bogen op zijn (sport)afkomst.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:06

schoentje schreef:
Nee, want een homo word geen hetero en een sportpaard kan wel een recreatiepaard worden.

Hahaha,een hetero kan misschien wel opgeleid worden tot homo,is ook een sportprestatie _O- _O-[/quote]

stop een springruiter tussen een stel dressuurmannen :P dubbel sport![/quote]

En probeer die springruiter dan ook nog op een dressuurzadel te krijgen,wereldtopprestatie!! +:)+

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:06

knollentuin schreef:
ik zag laatst s een schimmel met hele strepen op zijn zijnkant[best wel sneu want dat zullen een soort lidtekens geweest zijn] maar als dat striping is ,was dat een sportpaard! :D

ik denk dat idd iedereen een andere opvatting van n sportpaard heeft,zoals de een het basis gebeuren sport noemt en de ander pas bij subtop het als sport ziet. gewoon een discussie die lekker kan aanduren 8-)

Was dat niet gewoon een Zebra???

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:07

ja,nee de strepen liepen van voor naar achter :+
en een zebra aan de dressuur dat is sport!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:13

roxxxiejjj schreef:
En dat vind ik zo vreemd :+ , neem Okidoki bijvoorbeeld, geen papieren, maar liep wel mee in de top. Hoe verklaren ze dat dan?

Okidoki had wel papieren. Zijn vader was alleen niet goedgekeurd en hij had dus het zo bekende blauwe KWPNpapier.

Voor mij is een sportpaard een paard wat op wedstrijden wordt uitgebracht wordt.
Afhankelijk van het nivo een amateur sportpaard of een (sub)toppaard.
En als ik heel eerlijk ben bedoel ik dan eigenlijk nog een sportwarmbloed. (dus gefokt voor de sport)

Strikt genomen zijn natuurlijk bijna alle paarden sportpaarden want er wordt of recreatie sport of (amateur)wedtrijdsport mee gedaan. (dan laat ik alle fokmerries dus inderdaad even buiten beschouwing)
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 19-08-10 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:14

knollentuin schreef:
ja,nee de strepen liepen van voor naar achter :+
en een zebra aan de dressuur dat is sport!

Ik ben de naam kwijt van de film waar een zebra wint in die speciale paardenrace in engeland :P dat is sport!!! xD

knollentuin

Re: Wat is nou een Sportpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:16

dat was streep! [en stiekum was dat weer een geschminkte fjord...]

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:17

knollentuin schreef:
dat was streep! [en stiekum was dat weer een geschminkte fjord...]

ooo ja Racing Stripes :P wel jammer dat het geen echte zebra was :o maar das weer zielig voor die Zebra die uit het wild is geplukt...

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:19

Ja precies, je kan nog zoveel sport bedrijven dat je wil op je shetlander maar het wordt never nooit nie een sportpaard.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:20

PERENBOOMPIE schreef:
Mijn definitie voor sportpaard/pony:

Alle paarden/pony's die uitgebracht worden in de wedstrijdsport maar daarbij aanhoudend vooruitgang blijven boeken in hun presteren in welke door ruiter/amazone gekozen discipline dan ook.

De fokrichting of afstamming van desbetreffend dier vind ik hier niet van belang,het is maar net wat de ruiter/amazone in zijn gekozen discipline als combinatie eruit kan of wil halen.

Je kunt nog zo'n goed sportpaard met goede kwaliteiten onder een waardeloze ruiter/amazone zetten,dan is dit dier na enige tijd op zijn hoogst gepresteerde niveau "sportpaard af",terwijl er ook talentjes rondlopen die van een manegepaard nog een goed Z paard kunnen maken,dat noem ik dan een sportprestatie zo is het manegepaard toch nog uitgegroeid tot sportpaardje.

Ook zijn er paarden die aantal jaren uitgebracht zijn in de sport dus sportpaarden zijn maar na een blessure of artrose b.v. afgekeurd worden voor de sport en alleen als recreatiepaard gebruikt mogen/kunnen worden,dus dan is het ook geen sportpaard meer maar een recreatiepaard,ook al zou het dier hele goede papieren hebben.

Wel zie ik hier dan nog een onderverdeling in van Amateursport,Subtopsport en Topsport.

Hier ben ik het nou helemaal mee eens ! :j

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:21

piezze schreef:
ik bedoel denk ik dat een sportpaard gefokt is om dat te zijn. Net zo goed is een homo een geboren homo en een neger wordt ook geen blanke.
Ja een oud sportgefokt paard met artrose blijft een sportpaard. Alleen dan eentje die niet meer bruikbaar is en daarom kunnen ze hem nog proberen te verkopen als recreatiepaard. (niet dat daar nog veel mensen intrappen want ook een recreatiepaard is niet bruikbaar als hij versleten is) Maar altijd zal hij kunnen bogen op zijn (sport)afkomst.

Ligt eraan wat voor papieren er bij die Homo of Neger zitten,anders kunnen ze altijd nog proberen te "presteren" om Hetero of Blank te worden misschien,net als dat een Shet misschien wel Haflinger kan worden of een Fries het plots presteert een Tinker te worden. _O- _O- _O-

Ik denk dat jou vergelijk met voorkeur van sekse,afkomst paarden,afkomst mensen,en sportprestatie's nu een beetje door elkaar aan het hutselen bent en volgens mij zelf niet meer weet waar je het over hebt ;)

En hoofdstuk "sportpaarden" zijn niet alleen paarden van het KWPN-stamboek,dit gaat veel verder.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:25

Nou ik heb het niet over het KWPN gehad volgens mij. Een sportpaard is gefokt als sportpaard. Kan ook best een NRPSer zijn of een Trakehner of weet ik wat.

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:25

PERENBOOMPIE schreef:
piezze schreef:

Ligt eraan wat voor papieren er bij die Homo of Neger zitten,anders kunnen ze altijd nog proberen te "presteren" om Hetero of Blank te worden misschien,net als dat een Shet misschien wel Haflinger kan worden of een Fries het plots presteert een Tinker te worden. _O- _O- _O-

Ik denk dat jou vergelijk met voorkeur van sekse,afkomst paarden,afkomst mensen,en sportprestatie's nu een beetje door elkaar aan het hutselen bent en volgens mij zelf niet meer weet waar je het over hebt ;)

En hoofdstuk "sportpaarden" zijn niet alleen paarden van het KWPN-stamboek,dit gaat veel verder.

Ik weet wel hoe je een fries een tinker maakt :P gewoon witte vlekken op 'm schilderen ^^
maar weer ff ontopic... er zijn namelijk ook genoeg new foresters, welshjes, arabieren, nrpsers enz. die ook sportpaarden kunnen zijn :P

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:28

Maar vinden jullie dan dat een shetlander gerust een sportpaard kan zijn?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:29

piezze schreef:

heb jij wel s een steje shetten de maraton zien lopen? superstoer en ik vind dat sport

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:30

piezze schreef:
Nou ik heb het niet over het KWPN gehad volgens mij. Een sportpaard is gefokt als sportpaard. Kan ook best een NRPSer zijn of een Trakehner of weet ik wat.

En wat is volgens jou sportgefokt dan?

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:31

piezze schreef:

ik zie genoeg shetlanders die voor de kar worden gebruikt in de paardensport en dan wel op niveau :) maar dan bedoel ik niet die shetjes waar die kleine kindjes op rijden in de B of met Bixie :P

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:32

PERENBOOMPIE schreef:
piezze schreef:

En wat is volgens jou sportgefokt dan?

als het paard of de pony gefokt is voor een bepaalde tak van de paardensport :)

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:40

Casanova ik wilde eigenlijk het antwoord van Piezze. :P

En al die sportgefokte paarden,die niet uitgebracht zijn in de sport,of gebruikt worden als fokmerrie om nog meer sportgefokte paarden op de wereld te zetten,vallen deze paarden dan ook onder sportpaarden ook al hebben ze niks gepresteerd in de sport?

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:46

@ perenboompje sorry :P

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:47

er is nu iemand die een topic heeft over dat zijn sportpaard niet aan sport meedoet :D

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:49

echt xD

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:51

jaha,paard is lui en lijkt niet de energie van een sportpaard te hebben....

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:51

knollentuin schreef:
er is nu iemand die een topic heeft over dat zijn sportpaard niet aan sport meedoet :D

Dan is dat paard vast Homo met zebrastrepen. _O- _O- _O- Sorry wordt hier erg melig van,bedtijd denk ik :D

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:53

pfff nou ja jullie zullen allemaal wel gelijk hebben. Shetlanders zijn super sportpaarden. Speciaal ontworpen op topsport enzo. Ik ga dat topic maar eens opzoeken van dat luie sportpaard heheeh