sportpaard hoort niet op weide?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:58

Citaat:
Ik verschuil me niet achter een dressuurstal want alle stallen in mijn buurt zijn zo: of je paard kan alleen maar in de paddock of je paard kan heel de dag op de wei maar word vervolgens verrot geschopt omdat er nogal dominante paarden rondlopen... dan heb ik liever dat mijn pony 1 uur op de wei staat en heel uit de wei komt dan dat ie heel de dag op de wei staat en als ik hem eruit haal hij overal wonden heeft... en mijn pony houd er niet van op de wei te staan en dat laat ie al na een uur merken

juist, alle andere stallen zitten vol met dominante paarden die andere verrot schoppen :z
nou, ik denk niet dat iemand met een pensionstal zomaar paarden bij andere paarden neerzet die elkaar ''verrot schoppen'' maargoed..

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:01

Nee, hij staat met een stroomdraad ertussen met een shet? Oftewel: Hij staat alleen, hij kan alleen maar "zwaaien" naar de shet? Niet lekker schoft kriebelen, donderjagen, spelen? Of heb ik dat nou verkeerd gelezen in je eerdere berichten? :)[/quote]

Nee hij staat met een shet en nog een buurman/vrouw (hangt ervanaf wie erop dat moment naast hem staat) en geloof me als hij de wei in komt tegelijk met een ander gaat ie even lekker rennen en bokken en na een tijdje heeft hij het wel gehad en gaat hij grazen en kijkt ie niet meer om naar het andere paard of de shetlander en na een tijdje laat hij gewoon merken dat hij uit de wei wil...

@ Illusion ik ken zo'n stal ja en ik heb er zelf gestaan dus ik weet hoe het is (daarom zijn we er ook weg gegaan) ik had toen nog een pony en die stallen werden gewoon open gegooit en vervolgens rende de paarden als gekke naar buiten... mijn pony was toen al oud (voordat hij met pensioen ging) moet je na gaan dat zo'n paard valt en de rest gewoon door rent?? ook staan in die wei gewoon de ruinen en merries bij elkaar dus als er een merrie hengstig is dan worden die ruinen daar vreselijk dominant en gaan ze vechten... ik heb het zelf meegemaakt en ik had het over een stal er zijn namelijk maar 2 andere pensionstallen in de buurt.... er zijn ook heel veel mensen weg gegaan van die stal omdat de omstandigheden ook erg slecht waren
Laatst bijgewerkt door CChanell op 19-08-10 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:02

Jullie zijn maar bofferds met weidegang. Onze "stadse" paarden hebben die keuze helaas niet. Wel gaat i.i.g. die van mij in de zomer een periode de wei op om eens lekker paard te zijn. Eigenlijk gaat het heel goed. Hij komt altijd glimmend, goedgemutst en inderdaad een beetje sloom van de wei. Maar thuis lijkt hij het ook wel weer naar zijn zin te hebben. En is na een opbouwperiode van een paar weken weer lekker aan het werk.
Ik heb geen "echt" sportpaard maar de wei vormt wel een extra risico. Ik kan me voorstellen dat je daar met een "rising star" in de sport niet op zit te wachten. Ik ken een behoorlijk aantal sportpaarden die om die reden uberhaupt niet op de wei gaan. Die zijn zeker goed verzorgd ogen gelukkig. Met genoeg beweging en afwisseling denk ik dat je een paard in de sport niet tekort doet.

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:04

Ik train ook elke dag met mijn pony, deze zomer zo ongeveer de hele zomer 1-2 dagen wedstrijd per week.

Pony staat vanaf een uur of 9/10-17/18 uur buiten.

Vorig jaar stond zij 24/7 buiten, dit jaar ben ik naar een nieuwe stal (omdat ze daar in de winter te weinig beweging kon krijgen, zowel los als onder het zadel, en ik de stallen daar veel te donker/stoffig vond.)
Hier mogen ze alleen overdag op het land.
Helaas vindt die van mij het sinds dit jaar een stuk minder leuk om op het land te staan, stal is fijn en gezellig en het land was in het begin een ramp.. Ik ben dus al blij dat zij na lange tijd nu rustig hele dagen staat zonder zichzelf helemaal gek te maken.
Maar voor mij was het nooit een optie haar helemaal binnen te laten.
Zij staat sinds dit jaar helaas wel alleen, van de groep werd zij onrustig, zij kon er niet meer tegen als er 1 eventjes gek ging doen, maar zo sociaal is zij nooit geweest, zij vind het leuk dat er een paardje naast haar staat, die zoeken elkaar ook wel op zo af en toe, maar lekker alleen aan de andere kant van het land vindt zij ook niet erg.

Overigens, de Z en ZZ-L paarden staan hier ook gewoon op de weide hoor, welliswaar alleen (met buurpaarden) maar de meeste recreatiepaarden staan hier ook alleen..

Heb wel geluk, heb geen grasmaaier, dus geen dikke buik, en geen kaal land. Pony is niet dikker als in de winter hoor, is netjes, net als in de winter :)

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:06

Hier bij mij in de buurt is ook een manege waar de paarden alleen
de wei op gaan als het vakantie is.Dus 6 weken per jaar.
En voor de rest van het jaar staan ze op stal.
Ik vind dat helemaal niks.
Ze hebben niet eens een padock of een stapmolen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:06

GaelleS schreef:
ruitje schreef:
Ik denk ook dat je naar het type paard moet kijken, een 'doorgefokte' kwpn'er zit anders in elkaar dan een tinker die ze uit de natuur in Engeland hebben getrokken :)

Edit: daarmee bedoel ik niet dat het ene paard wel en het andere paard niet naar buiten moet. Maar sommige rassen worden al eeuwen gefokt voor sportdoeleinden en daar zijn dus ook andere eisen aan gesteld in de selectie voordat er mee gefokt werd :)

Even niet over buitenstaan.. Waar kijken fokkers eigenlijk naar als ze paarden fokken? IK DENK vnl spring/dressuur talent. Naar kwaliteit van de hoeven wordt volgens mij niet gekeken, mijn paard staat zonder ijzers, maar er zullen er wel zijn die zeker bescherming voor hun hoeven nodig hebben, die mss in de natuur uiteindelijk geen hoeven meer zouden hebben en doodgaan. Kwist trouwens niet dat tinkers 'wilde' paarden waren? :o
Een paard dat niet graag buiten loopt of niet graag beweegt vind ik niet helemaal kloppen.
Mensen doen voor hun paard wat mogelijk is, maar soms kan het echt wel stukken beter, en daarvoor moeten ze niet 24/7 op een weiland staan (maar dit vind ik toch altijd het beste xD)

Ik heb het ook niet over een tinker in het algemeen, maar tot 10 jaar geleden werden die nog gewoon uit de natuurgebieden uit het buitenland geplukt, en dan is het wel een beetje anders als zo'n beestje ineens veel in een box moet staan.

Ik kan alleen maar namens de draverfokkerij spreken en daar wordt zeker wel naar de kwaliteit van de hoeven gekeken :)

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:08

Om na al het bovenstaande specifieke ge-emmer even terug te komen op de beginpost: Ik vind dat het streven van iedere eigenaar moet zijn om zijn paard iedere dag weidegang te geven. Daarnaast denk ik ook dat er op Bokt erg weinig (eigenlijk bijna geen) echte sportpaarden zijn en dat je daarom geen duidelijke lijn in de discussie hebt. Onder de noemer 'sportpaard' vind ik geen basissportpaard horen. Die kunnen wat mij betreft allemaal gewoon op de wei (uitzonderingen daargelaten). Ik zou graag zien dat de Totilas'en Salinero's van de wereld te wei op gaan, maar begrijp dat de sportpaarden-op-de-wei-discussie dan ineens heel anders wordt.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:08

CasanovaLY, kijk nou eens wat je zegt.
Citaat:
want alle stallen in mijn buurt zijn zo: of je paard kan alleen maar in de paddock of je paard kan heel de dag op de wei maar word vervolgens verrot geschopt

Citaat:
ik ken zo'n stal ja en ik heb er zelf gestaan

je zegt alle stallen, en vervolgens is het één stal waar jij hebt gestaan? marja 't maakt mij verder niet uit, het is jou paard dus jou keuze ;)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:09

Babootje schreef:
Jullie zijn maar bofferds met weidegang. Onze "stadse" paarden hebben die keuze helaas niet.

Voor mij zou dat een reden zijn om niet aan een paard te beginnen als ik nog in de stad zou wonen (ik heb 12 jaar in Utrecht gewoond).

Mijn paard komt alleen te staan op een plek met minimaal tijdens daglichturen weidegang of op z'n minst een paddock (hoewel mijn ervaring is dat de mijne zich daarin snel verveelt), anders geen paard. Dat soort plekken zijn in stedelijke omgevingen ook best te vinden, alleen vaak niet zo luxe. Dan maar wat minder luxe voor mezelf, dat heb ik hier 'op het platteland' overigens ook niet.
Laatst bijgewerkt door Karin op 19-08-10 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

_ED_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:09

@ Babootje, is er dan ook niet een paddock oid? Er is natuurlijk altijd een keuze, dan zou ik gewoon een stal wat verder weg zoeken waar er wel mogelijkheid tot weidegang is ;)

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:11

Illusion schreef:
CasanovaLY, kijk nou eens wat je zegt.
Citaat:
want alle stallen in mijn buurt zijn zo: of je paard kan alleen maar in de paddock of je paard kan heel de dag op de wei maar word vervolgens verrot geschopt

Citaat:
ik ken zo'n stal ja en ik heb er zelf gestaan

je zegt alle stallen, en vervolgens is het één stal waar jij hebt gestaan? marja 't maakt mij verder niet uit, het is jou paard dus jou keuze ;)

Sorry soms zie ik niet wat ik typ en met alle stallen hier bedoel ik de stal waar ik sta en nog 2 stallen nou dan zijn van de 3 stallen in mijn buurt de stal waar ik nu sta het best :) en Cassie vermaakt zich goed op deze stal :)
Laatst bijgewerkt door CChanell op 19-08-10 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

fokkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:12

Ten eerste heb je het helemaal verkeerd gelezen! ik heb namelijk helemaal geen max van 2 uur genoemd.
Onze paarden komen 3x per dag buiten. 's morgens een uur tot 1,5 uur (voor het werk), we nemen namelijk geen risico om onze wedstrijdpaarden overdag zonder toezicht buiten te laten, na het werk komen ze ook weer 1,5 tot 2,5 uur buiten. Om vervolgens daarna nog gelongeerd of gereden te worden.
Hoofdreden is dat we onze paarden niet zonder toezicht buiten laten voor een langere tijd (= werkdag van 9 uur). Ook worden onze paarden worden gewoon veel te vet van een hele dag weide en veel te flegmatiek. Je kunt paarden ook lekker fris houden met afwisseling. En die krijgen ze want ze hebben helemaal geen stalondeugden en staan overdag heerlijk relaxed te rusten. Hebben geen last van koliek, hoeven en hoefbevangenheid.
Er zijn grote verschillen tussen wedstrijdpaarden en recreatiepaarden en endurancepaarden.
Je kunt niet alles op een hoop gooien. Het verschilt ook gewoon per paard en qua karakter. Maar kijk maar eens naar de topsporters. Die strooien ook niet met hun energie en nemen heel veel rust en slaap.
Als ik kijk bij ons op de club met 150 rijdende leden, zal zo'n 90% de paarden een paar uur buiten zetten, en zeker geen hele dag. Wellicht verschilt het ook wel per regio. Maar bij ons is het zeker niet de gewoonte dat wedstrijdpaarden de hele dag en al helemaal niet 24/7 buiten staan.
Als ik af en toe lees dat een paard helemaal geen weidegang heeft, maar wel 24/7 in een paddockje, vind ik ook verre van ideaal.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:14

fokkertje schreef:
Er zijn grote verschillen tussen wedstrijdpaarden en recreatiepaarden en endurancepaarden.

Wat maakt een endurancepaard anders dan een wedstrijdpaard?

Met een grasbuik is het ook niet lekker lopen op 100 km of meer en ook een endurancetopper kan een blessure oplopen op de wei.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:15

fokkertje schreef:
Als ik kijk bij ons op de club met 150 rijdende leden, zal zo'n 90% de paarden een paar uur buiten zetten, en zeker geen hele dag. Wellicht verschilt het ook wel per regio. Maar bij ons is het zeker niet de gewoonte dat wedstrijdpaarden de hele dag en al helemaal niet 24/7 buiten staan.

Toch blijft dit gewoon bullshit. Ja het zal ongetwijfeld waar zijn, maar als ik in de sloot spring doet de rest van Bokt dat toch ook niet? Dat die mensen dat niet doen, zegt (nogmaals) meer over hen dan over de wedstrijdruiters die hun paard wel de hele dag op de wei zetten.

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:16

@ Babootje: Bofferds zijn we absoluut... Dat besef ik me ook, met mijn stallen en weiland aan huis (sinds kort, vandaar dat ik het me zo goed besef denk ik ;) ). Maar ik ben het helemaal met Karin eens: als ik ze geen weidegang kan bieden komen er geen paarden. En inderdaad, als ik een stal uitkies, tot voor kort stonden ze wel in pension, is weidegang de eerste voorwaarde. Daarna komen de rijfaciliteiten en dan de luxe voor mezelf.
@fokkertje: je maakt de vergelijking met topsporters, net zoals je in het andere topic de vergelijking met een marathon lopen maakte. De meeste paarden waar het hier over gaat lopen op basisniveau, dan kun je die vergelijking helemaal niet maken. Bovendien wordt een paard volgens mij niet moe van in de wei lopen, maar dat kan aan mij liggen.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:19

Ik denk dat het zeker per regio verschilt.
Het scheelt wellicht of je je paard op zandgrond heb staan of
klei grond.
Het gras van zandgrond is armer dat dat vette gras van kleigrond.
Misschien dat daarom ook veel paarden niet de hele dag op de
wei kunnen omdat ze anders te vet worden?

MyWishMax

's Zomers staat die van mij op het land. Maar geen 24/7. Hij staat maar paar uurtjes per dag buiten en dan staat hij alleen. Staat hij langer dan gaat hij klieren, wordt hij te dik en door het klieren te moe.

Verder staat hij alleen omdat hij al paar keer in elkaar gemept is in de groep. Bij ons staat alles door elkaar, merries/ruinen/paarden/pony's. En kan iedereen ze erin zetten en eruit halen wanneer ze willen. Er is dus weinig rust in de groep. Daarom hebben wij gekozen om hem een eigen landje te geven, waar hij wel met de buurman kan kroelen, maar er niet bij kan staan. Dit gaat goed, hij is happy, loopt goed en is lekker fris.

Dus van beide kanten vind ik het onzin; niet elk sportpaard hoort maar 2 uurtjes buiten te staan, maar ook niet elk paard kan 24/7.

Nu zorg ik er wel voor dat die naast het land er nog 2 keer uitkomt op een dag :=

R0oszs

Nou mijn paard (Zafier) stond toen ik hem net had ook na 2 uurtjes te klieren en naar binnen te willen...

Ik heb hem gewoon steeds langer laten staan en ja dat heeft wel 3/4 maanden geduurd voordat hij gewoon normale tijden buiten kon staan en nu staat ie van half 8-8 uur tot een uur of half 7 op dit moment buiten en als het warm is gaat ie om 9 uur naar binnen. Dat hoefde ik echt niet te proberen toen ik hem net had want dan had ie of zichzelf stuk gelopen of door het hek heen gedenderd..

Nu vind hij het heerlijk om buiten te staan

fokkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:20

CasanovaLY schreef:
Jullie denken echt alleen maar aan die wei.... ik heb al honderd keer gezegt dat ik mijn pony er niet blij mee maak hem heel de dag op de wei te zetten en dat er ook nog een paddock is en ik hem gewoon rij elke dag en met hem tut enzo... :? wat wil je nou nog meer??? en het boeit me eigenlijk niet meer wat jullie zeggen want ik weet wat goed is voor mijn pony... en het is niet gezond voor hem om heel de dag zich te laten vol vreten met gras.... dan kan je me egoistisch vinden ofzoiets maar het enige waar ik aan denk is mijn pony

ik geef je groot gelijk. Onze paarden willen op een rustdag vaak na een uurtje of 4-6 weer graag naar binnen, dan gaan ze bij de poort staan, zo van en nu willen we naar binnen.
Ze genieten gewoon van hun stalrust!!!
De wei van ons is veel te vet, en dus niet gezond en ik denk ook alleen maar aan de gezondheid van onze paarden en ik kan wel vertellen dat ze heel gelukkig en gezond zijn!!! Overigens staat mijn dragende fokmerrie in de zomermaanden wel 24/7 buiten....
24/7 weidegang of 12 uur weidegang (overdag) wil niet zeggen dat alle paarden daar gelukkig en gezond mee zijn!
Idd is een paard een bewegingsdier, maar door 3x per dag van stal af te halen, krijgen ze ook meer als genoeg beweging.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:21

Tallie1979 schreef:
Duur paard, geen duur paard.. Sportpaard, geen sportpaard..

Paard hoort op de wei.. En als je zo bang bent dat je paard blesseert op de wei: Koop dan geen paard.. Paard hoort op de wei, hoort contact te hebben met soortgenoten etc..

Daarnaast, als je dure sportpaard een blessure krijgt, dan is er toch ook altijd nog zoiets als een verzekering? Denk dat menig sportpaard tot op de tandjes verzekerd is ten opzichte van de HTK poown waar iemand alleen maar buitenritjes mee maakt..

Omdat er een paar extra nullen aan een paard vastkleven verspeelt het beest zijn rechten op een paardwaardig bestaan.. Gut wat zielig..

Hond hoort ook niet in huis. Net zoals een kat. Vissen, vogels etc.
De mens hoort niet in een huis. Leefde vroeger in holen en later in hutten.

Toch leuk, dat de mens tegenwoordig bepaald hoe het hoort.
Eerst is er eeuwen gefokt ( gelukkig want alle oerdieren zijn uitgestorven), en nu gaan mensen zeggen dat alles terug moet naar AF.

Grote onzin. Er zijn pony rassen die erg goed buiten kunnen. Een IJslander is 's winters erg goed af. Maar wat als het heel warm is? Zitten die hele dikke manen hem dan niet in de weg???? Net zoals Shetlanders, Fjorden Haflingers, die horen eigenlijk toch echt in koudere streken. Niemand echter, die daar wakker van ligt.
Arabieren en alles wat daar mee gekruist wordt, horen echt niet ik koude streken.
Kortom, de paarden van tegenwoordig, zijn zo gefokt, dat de mens er wat aan heeft.
Niks geen buitenpaarden. Wie zegt dat hij buiten gelukkiger is? Mensen denken dat. Buiten staan ze ook vaak gewoon stil. Te wachten. Op wat?
Op die lekkere grote steppe, waar ze echt kunnen rennen.

En als je een aantal dure paarden hebt, dus boven de 50 000 euro per stuk, dan is dat bijna niet te verzekeren hoor.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:21

Citaat:
Bovendien wordt een paard volgens mij niet moe van in de wei lopen, maar dat kan aan mij liggen.

Dat zegt ze ook niet.Ze worden vet en flegmatiek.
Wel goed lezen,hoor ;)

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:23

fokkertje schreef:
CasanovaLY schreef:
Jullie denken echt alleen maar aan die wei.... ik heb al honderd keer gezegt dat ik mijn pony er niet blij mee maak hem heel de dag op de wei te zetten en dat er ook nog een paddock is en ik hem gewoon rij elke dag en met hem tut enzo... :? wat wil je nou nog meer??? en het boeit me eigenlijk niet meer wat jullie zeggen want ik weet wat goed is voor mijn pony... en het is niet gezond voor hem om heel de dag zich te laten vol vreten met gras.... dan kan je me egoistisch vinden ofzoiets maar het enige waar ik aan denk is mijn pony

ik geef je groot gelijk. Onze paarden willen op een rustdag vaak na een uurtje of 4-6 weer graag naar binnen, dan gaan ze bij de poort staan, zo van en nu willen we naar binnen.
Ze genieten gewoon van hun stalrust!!!
De wei van ons is veel te vet, en dus niet gezond en ik denk ook alleen maar aan de gezondheid van onze paarden en ik kan wel vertellen dat ze heel gelukkig en gezond zijn!!! Overigens staat mijn dragende fokmerrie in de zomermaanden wel 24/7 buiten....
24/7 weidegang of 12 uur weidegang (overdag) wil niet zeggen dat alle paarden daar gelukkig en gezond mee zijn!
Idd is een paard een bewegingsdier, maar door 3x per dag van stal af te halen, krijgen ze ook meer als genoeg beweging.

eindelijk iemand die het met me eens is :Y)

Karin

Er zit IMO een heel groot (grijs) gebied tussen aan de ene kant 23/7 op stal en een uurtje werken en aan de andere kant 24/7 op de wei. ;)

MyWishMax

R0oszs schreef:
Nou mijn paard (Zafier) stond toen ik hem net had ook na 2 uurtjes te klieren en naar binnen te willen...

Ik heb hem gewoon steeds langer laten staan en ja dat heeft wel 3/4 maanden geduurd voordat hij gewoon normale tijden buiten kon staan en nu staat ie van half 8-8 uur tot een uur of half 7 op dit moment buiten en als het warm is gaat ie om 9 uur naar binnen. Dat hoefde ik echt niet te proberen toen ik hem net had want dan had ie of zichzelf stuk gelopen of door het hek heen gedenderd..

Nu vind hij het heerlijk om buiten te staan

Hij moest vorig jaar verplicht het hele zomer seizoen op het land staan ivm blessure, maar 2 uurtjes stond hij rustig en dan werd hij echt vervelend en ging op en neer rennen, wat hij bleef doen tot wij kwamen.

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:24

Johanna59 schreef:
Tallie1979 schreef:
Duur paard, geen duur paard.. Sportpaard, geen sportpaard..

Paard hoort op de wei.. En als je zo bang bent dat je paard blesseert op de wei: Koop dan geen paard.. Paard hoort op de wei, hoort contact te hebben met soortgenoten etc..

Daarnaast, als je dure sportpaard een blessure krijgt, dan is er toch ook altijd nog zoiets als een verzekering? Denk dat menig sportpaard tot op de tandjes verzekerd is ten opzichte van de HTK poown waar iemand alleen maar buitenritjes mee maakt..

Omdat er een paar extra nullen aan een paard vastkleven verspeelt het beest zijn rechten op een paardwaardig bestaan.. Gut wat zielig..

Hond hoort ook niet in huis. Net zoals een kat. Vissen, vogels etc.
De mens hoort niet in een huis. Leefde vroeger in holen en later in hutten.

Toch leuk, dat de mens tegenwoordig bepaald hoe het hoort.
Eerst is er eeuwen gefokt ( gelukkig want alle oerdieren zijn uitgestorven), en nu gaan mensen zeggen dat alles terug moet naar AF.

Grote onzin. Er zijn pony rassen die erg goed buiten kunnen. Een IJslander is 's winters erg goed af. Maar wat als het heel warm is? Zitten die hele dikke manen hem dan niet in de weg???? Net zoals Shetlanders, Fjorden Haflingers, die horen eigenlijk toch echt in koudere streken. Niemand echter, die daar wakker van ligt.
Arabieren en alles wat daar mee gekruist wordt, horen echt niet ik koude streken.
Kortom, de paarden van tegenwoordig, zijn zo gefokt, dat de mens er wat aan heeft.
Niks geen buitenpaarden. Wie zegt dat hij buiten gelukkiger is? Mensen denken dat. Buiten staan ze ook vaak gewoon stil. Te wachten. Op wat?
Op die lekkere grote steppe, waar ze echt kunnen rennen.

En als je een aantal dure paarden hebt, dus boven de 50 000 euro per stuk, dan is dat bijna niet te verzekeren hoor.

Kijk jou geef ik helemaal gelijk :)