Nieuwe KNHS dressuurproeven??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 23:52

Fitzroy, We zeggen nergens dat wij geweldig zijn hoor :n Ik wil gerust vertellen dat ik begin dit jaar niet meer op mijn bloederige puber durfde te stappen en ik hem heb laten doorrijden door mijn instructeur, maar dat voegt weinig toe aan deze discussie :D

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 23:53

Fitzroy schreef:
Pffff ... als ik jullie zo lees, zijn jullie de perfecte ruiters en rijdt er voor de rest alleen maar brandhout aan ruiters rond die niet over weg kunnen met hun paarden .
Ik denk dat jullie het erg zwart-wit voorstellen en dat er aan je eigen rijden ook vast wel wat mankeert. Het is altijd makkelijk op anderen af te geven.

oh nee hoor :n in mijn ogen constateren wij alleen dat uit het hedendaagse dressuurpaard niet uitgerden word wat er uit kan worden gereden. omdat er weinig mensen zijn die met zo'n dier overweg kunnen. (ik waarschijnlijk ook niet)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 23:53

Fitzroy schreef:
themuisje, ambre, jouw persoontje, knollentuin en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Ik denk persoonlijk dat het allemaal best meevalt en ik zit lang en vaak genoeg bij C om daar een oordeel over te kunnen hebben.

Ik heb toch nergens gezegd dat ik het beter kan? De andere meiden hier ook niet.

Ik heb wél aangegeven dat mijn paarden wel gewoon een overgang van galop naar draf kunnen maken :D

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 23:55

Fitzroy schreef:
themuisje, ambre, jouw persoontje, knollentuin en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Ik denk persoonlijk dat het allemaal best meevalt en ik zit lang en vaak genoeg bij C om daar een oordeel over te kunnen hebben.

in mijn ogen zeg jij nu: ik ben een ervaren jury dus weet echt wel waar ik over praat :) maar zo wil jij het vast ook niet doen over komen :n

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 23:56

Ik zie ons ook alleen constateren en zeg ook niet dat het bij iedereen zo is.
Ik denk alleen dat er meer gemiddelde ruiters zijn dan topruiters en dat men op het moment meer voor de top fokt dan voor de gewone ruiter.
Neemt niet weg dat ik graag hete bliksems rijd en nee,daar rijd ik me echt niet mee in de picture.
Ik weet echter wel altijd wat ik waard ben op wedstrijd en zeur ook niet achteraf.Als ik 2x weg ga en geen winst rijd terwijl het in mijn ogen goed gaat,dan blijf ik gewoon thuis om verder te trainen.
Heeft niets te maken met en goede ruiter zijn,wel met zelfkennis.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 23:57

Nou, deels wel ja. Ik vind het nogal vreemd dat jullie blijkbaar met zijn allen constateren dat er slecht gereden wordt terwijl alleen ambre net haar jurybevoegdheid heeft. Je ziet dan alleen maar het algemene beeld en je punt nooit onderdeel voor onderdeel. Dat kan nl. wel eens heel anders uitpakken dan je in eerste instantie zou denken.
Laatst bijgewerkt door Fitzroy op 13-07-10 23:57, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Nieuwe KNHS dressuurproeven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 23:57

Oh, ik was even vergeten dat alleen juryleden een mening mogen hebben over het al dan niet goed rijden van een paard.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 23:59

Je moet even mijn edit lezen, san87.

knollentuin

@ fitzroy Ik denk dat er hier meer gezegd wordt dat we ons bewust zijn van ons eigen vermogen :P ik ga niet met een paard in een klasse starten als ik vind dat ie er niet aan toe is. en het valt me op dat anderen dat wel doen en er nog punten voor krijgen ook ,dus beloond worden voor ? ja voor wat? als ik een proef heb gereden die niet liep zeg ik eerlijk als ik winst krijg wat verassend ik had het niet verdiend,niet oh ? ik reed zeker wel goed? en de vraag is gaan de nieuwe proeven doen waarvoor ze volgens de geruchten voor moeten dienen ...mensen in de goede klasses houden? nou ja ,daar twijfelen we aan.

ambre

Daar hoef je geen jury voor te zijn,toch?Er wordt ook voldoende geschreven over het niveau van het ZZL.
Ik heb na mijn overstap met beide paarden direct winst gereden dus wat dat betreft denk ik dat ik wel een goed inschattingsvermogen heb.
Mijn leerlingen komen ook thuis met winst en soms niet,maar dan weten ze precies waardoor dat komt.
Dát is waar we het over hebben.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 00:00

Fitzroy schreef:
Nou, deels wel ja. Ik vind het nogal vreemd dat jullie blijkbaar met zijn allen constateren dat er slecht gereden wordt terwijl alleen ambre net haar jurybevoegdheid heeft. Je ziet dan alleen maar het algemene beeld en je punt nooit onderdeel voor onderdeel. Dat kan nl. wel eens heel anders uitpakken dan je in eerste instantie zou denken.

oh dat kan best zo zijn :) maar als ik zie dat pony's in de M2 niet nagefenlijk lopen, en er sb word gevraagd met het binnenbeen naar achter vind ik dat slecht ja. en aan de punten te zien dan de jury's ook :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 00:02

Fitzroy schreef:
Je moet even mijn edit lezen, san87.

Dan nog kan een niet jurylid toch wel zien of een paard goed loopt of niet?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 00:03

knollentuin schreef:
@ fitzroy Ik denk dat er hier meer gezegd wordt dat we ons bewust zijn van ons eigen vermogen :P ik ga niet met een paard in een klasse starten als ik vind dat ie er niet aan toe is. en het valt me op dat anderen dat wel doen en er nog punten voor krijgen ook ,dus beloond worden voor ? ja voor wat? als ik een proef heb gereden die niet liep zeg ik eerlijk als ik winst krijg wat verassend ik had het niet verdiend,niet oh ? ik reed zeker wel goed? en de vraag is gaan de nieuwe proeven doen waarvoor ze volgens de geruchten voor moeten dienen ...mensen in de goede klasses houden? nou ja ,daar twijfelen we aan.

Maar waarom krijgen ze punten als ze er niet aan toe zijn? Dat vind ik echt een rare gedachte van je. Er zijn misschien enkele Sinterklazen maar heus niet het hele jurycorps.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 00:05

Fitzroy schreef:
knollentuin schreef:

Maar waarom krijgen ze punten als ze er niet aan toe zijn? Dat vind ik echt een rare gedachte van je. Er zijn misschien enkele Sinterklazen maar heus niet het hele jurycorps.

omdat jury's ander bestempeld worden als nietwillend en streng. hier in de regio hebben ze laatst het jurycorps flink aangepakt omdat er punten gereden werden wat gewoon niet zo had mogen zijn. goede zaak!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 00:09

Nee maar wel veel,het valt me echt op dat er veel paarden scheef lopen ,op de voorhand ,hangend aan de teugels ,te diep,getrokken in de houding. met een aan de teugels hangende en elke pas drijvende\kloppende ruiter .maar wel vermogen hebben en dus ruim en als elastiek door de baan terwijl er geen lengtebuiging getoond wordt en idd ook een hele mooie je schouderbinnenwaarts met je binnenbeen naar achter rijden!
iemand met een minder spectaculair beestje maar wel correct afgericht en netjes rijdend zal snel minder scoren.
er zijn gelukkig nog wel juryleden die er doorheen kunnen kijken maar van mij mogen het er meer worden ;)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 00:10

Fitzroy, Hoe vaak wordt er niet alleen op eigen terrein gestart met een vaste jury waardoor ze hun puntjes bij elkaar sprokkelen?
Hoe vaak weigeren mensen te starten bij een bepaalde jury? Inmiddels laten sommige verenigingen de starters in het ongewis betreffende de jury en wordt er alsnog halverwege de proef afgegroet onder het mom 'Bij jou start ik niet'?
Ik ben de laatste die zegt dat ze goed kan rijden en eerlijk gezegd is dressuur ook niet helemaal mijn ding, maar dit soort dingen geven naar mijn mening wel een scheef beeld!

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 00:13

ambre schreef:
Ik vind dat als je eenmaal ZZL hebt gestart en je rijd 56% dat je je dan even thuis achter je oren moet gaan krabben en niet gewoon als een wezeloos door starten.
Lijkt mij toelatingsexamen genoeg!

Maar je weet zelf ook, dat het niet zo werkt. Ik heb soms nogal medelijden met de juryleden als ik zie dat ergens in het ZZ-licht 3 winstpunten zijn gereden op een groep van dik 30 combinaties. Ze zouden er bijna geen lol meer in houden.

ambre schreef:
Maar ze kunnen ook pas een wp toe kennen als je bv voor de wissels voldoendes rijdt.
Ken nu zat mensen die nog geen wissel in 1 x kunnen springen en dan toch winst rijden!

Dat vind ik wel een goed idee voor het Z2.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 00:16

niveau hoger? dat doe je niet door een dressuurproefje te veranderen hoor :)

van mij mag het verschil tussen M1 en M2 wat minder worden aangezien het verschil tussen M2 en Z1 nauwelijks is. zou het wat geleidelijker mogen gaan.

daarnaast in het L1 wat minder lichtrijden / doorzitten / lichtrijden. het is heel onrustig rijden en je kunt vaak niet geconcentreerd blijven

voor de rest ben ik wel tevreden met de proefjes :)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 00:16

Fitzroy:je hebt zeker gelijk wat betreft het onderdeel voor onderdeel punten,zo kan het toch wel eens anders uitpakken.
Te strenge jury's vind ik ook niet goed,je moet de sport motiveren ook.
Maar door die paar mindere jury's kan het wel zijn dat die mensen dan net promoveren en in de daarop volgende klasse weer maar blijven starten tot dat ze uiteindelijk weer tegen een paar punten aanlopen.
Dus niet het hele jury korps is slecht,de meeste ruiters hebben een enorm uithoudingsvermogen!
Ik ken voorbeelden van mensen die 2 jaar over een klasse doen en dan bijna ieder weekend weg gaan.
Daar kan ik dan toch ook wel respect voor hebben...

Sjaantje:ik ging de 1ste x ZZL starten en had maar 1 startnr bij me.Toen ik dit zei tegen de jury's die nog aan een tafeltje zaten
verzuchten ze diep:meid dat is allemaal bijzaak,rijdt AUB goed!!!

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 00:22

Ja, daar word je toch moe van Ambre? Vind ik bijzonder sneu voor die juryleden. Het is ook hun vrije tijd. En je hebt ook helemaal gelijk dat er iets aan de beoordeling moet gebeuren in de basis (meer letten op het goed gaande paard en vooral de wissels goed beoordelen), maar het is zo moeilijk om daar een concrete oplossing voor te bedenken. En ik bedenk graag concrete oplossingen :+ Alle juryleden bijscholen werkt ook niet echt naar mijn idee.
Heb je andere ideeën?

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 00:22

het topic verwaterd een beetje..

ik heb hier het proevenboekje voor me liggen van 1995. het enige verschil in de B is dat je moest halthouden bij het binnenkomen, en een keer tijdens de proef moest halthouden.

het binnenkomen-halthouden was toch afgeschaft omdat veel paarden daar te veel spanning opbouwden (of is mij weer iets wijs gemaakt). dat onderdeel mis ik ook niet in de B klasse.
wel mis ik variatie, in de ene proef rijd je enkel voltes en de andere proef 2 gebroken lijnen.
in de L1 word ik tureluurs van het lichtrijden-doorzitten, soms weet ik gewoon niet meer wat en waar ik het moet doen.
hogere klasses heb ik nog geen (eigen) ervaring mee.

ook ging de discuusie over paarden die er klaar voor zijn. ik ben van mening dat de B proeven niet nog makkelijker gemaakt moeten worden, als je je paard een beetje voor elkaar hebt rijd je em zo uit. Maar als je ziet wat er soms start... ik denk wel eens; als je je paard nog moet beleren,laat em dan thuis!

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 00:36

Volgens mij helpt het "moeilijker maken" van de reguliere proeven niet echt. Toen ze de Z2 moeilijker maakten door 4 tot 6 vliegende wissels in te voeren, stroomden/stromen nog steeds, volgens de huidige berichten, teveel mensen door naar het ZZ licht.
Door evt het invoeren van moeilijkere oefeningen naar klassen als de M2 (eenvoudige wissel), Z1 (vliegende wissel) en Z2 (kwart piroutte) bereik je nagenoeg niets. Je krijgt je punten voor het getoonde en als de jury bij C je punten geeft voor (meer) als voldoende stroom je door. Whatever je ook verandert aan de proeven. Welke klasse dan ook.

Alleen in de subtop krijg je 2 jury's en als je naar huis gaat met 15 tot 30 punten juryverschil (ook al in de Subli-competitie, maar dat daargelaten), denk ik dat daar uiteindelijk het probleem ligt. De een ziet het zus, de ander zo (jury). Zolang daar geen lijn in komt, hoe hard het ook geprobeerd wordt, stromen mensen door, die in andermans ogen niet thuishoren in hun klasse.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 00:38

knollentuin schreef:
Nee maar wel veel,het valt me echt op dat er veel paarden scheef lopen ,op de voorhand ,hangend aan de teugels ,te diep,getrokken in de houding. met een aan de teugels hangende en elke pas drijvende\kloppende ruiter .maar wel vermogen hebben en dus ruim en als elastiek door de baan terwijl er geen lengtebuiging getoond wordt en idd ook een hele mooie je schouderbinnenwaarts met je binnenbeen naar achter rijden!
iemand met een minder spectaculair beestje maar wel correct afgericht en netjes rijdend zal snel minder scoren.
er zijn gelukkig nog wel juryleden die er doorheen kunnen kijken maar van mij mogen het er meer worden ;)

Maar, het huidige dressuurboekje is geintroduceerd met hele lange verhalen over hoe de kwaliteit van het gaan van het paard beoordeeld moest worden en dat deze proeven er de nadruk op moesten leggen dat het geleerde correct getoond werd enzovoort, skala dit, skala dat, gangen weer een eigen cijfer en bladiebla. In hoeverre is die missie die de KNHS zichzelf heeft opgelegd in 2006 geslaagd en moet de KNHS verder op dat ingeslagen pad?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 00:47

Wat ik gehoord heb is dat ze de onlogische lijnen willen aanpakken, dus geen volledige herziening van de proeven.
En laten we eerlijk zijn, als er combinaties op een niveau komen waar ze niet thuishoren, dan zijn "wij juryleden" wel degenen die dat doen! Daar ligt dus ook de sleutel om het niveau omhoog te krijgen. Maar het blijft moeilijk. Er zijn best veel combinaties die te goed rijden voor een 5 en te slecht voor een 6. Als er dan geen rare dingen gebeuren geef je een 6(-je), en zit je zomaar net op 60%, dus winst. Vergroten van de winstpuntvrije zone kan daarbij helpen, bijv. winst vanaf 63%.
Verder zie je ook dat veel juryleden graag coëfficiënten zien bij bepaalde oefeningen die kenmerkend zijn voor dat niveau. Bijv. bij wijken in de L2. Een paard dat niet fatsoenlijk kan wijken hoort niet in de M thuis. Het wijken is immers de voorbereiding op de zijgangen, die vanaf de M gevraagd worden. Als het paard die voorbereiding nog niet goed doorlopen heeft, hoort het daar niet thuis.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 01:04

Ja, Roodvos, de ideale wereld, je kan vanalles en nog wat aanpassen (proeven en percentages), maar de puntenstrooier zit bij C. Zolang de KNHS dit niet op één lijn krijgt, hou je dit.