A.s. weekend op concours met >30 graden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 11:31

themuisje schreef:
jesito schreef:
Het is niet alleen je proefje, maar paarden staan soms ook nog een behoorlijke afstand op die warme trailer en moeten vaak nog wachten op de trailer.
Je maakt mij niet wijs dat zo'n paard dan nog lekker loopt.
Ook ik vind het oneerlijk, je paard staat toch liever in een koele stal of in een wei met schaduw, dat weet ik zeker.

klopt. maar wij hoeven zaterdag maar een halfuurtje in de trailer :j voor hij er opgaat spons ik hem lekker af. als we er zijn gaat hij er direct af en stap ik even in de schaduw met hem. dan draaien we de proppen er in en gaan weer even grazen. dan mezelf klaarmaken etc en dan water er over heen. opzadelen. 10 minuutjes warm rijden en je proefjes rijden. na de tijd brengen we hem direct weer terug om het zo dragelijk mogelijk te maken. we hebben die oefening gewoon nodig voor de selecties :j

Dat is mooi dat jullie dat zo doen maar geloof me de meeste staan toch veel te lang in dat warme rijdende hok.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 11:40

Jesito mijn bokkie ook...maar 20 min reizen, uitladen, opzadelen, 15 min losrijden, 6 min proef, afzadelen en direct naar huis (20 min).

Ik heb ook een witte trailer! Dus dat scheelt al een beetje....

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 11:42

Ik betwijfel het verhaal dat een witte trailer minder warm is.. Ja natuurlijk is het minder warm dan een donkere trailer, maar het houdt toch net zo goed de warmte vast? Als ie eenmaal in de zon heeft gestaan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 11:56

themuisje schreef:
Relaxed schreef:
Mijn moeder ging vaak wat met hem wandelen op het terrein als we nog ff moesten wachten.. Kon die een beetje grazen en hoefde die niet zo lang op de trailer. Onze trailer werd ook niet echt warm, hij was wit, maar door de dazen en vliegen maken ze zich wel druk en zweten ze wel..

wij spuiten altijd muggenspray voor we weggaan in de trailer :)

Ja ik spoot ook altijd wel ruim Atex, maar als ze gaan zweten helpt dat nog maar amper..

Celinee, deurtje en klep open, dan trekt het wel redelijk door hoor.. Maar het zal geen 5 graden schelen idd ;)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 12:05

Lielle schreef:
@myhorsegirl
jij beweert dat je de paarden erg geen plezier mee doet en jezelf ook niet. En dat is dus erg kort door de bocht, vandaar mijn reactie. Warm is het, dat klopt. Maar om het dan meteen egoïstisch te noemen is een beetje raar en getuigt van weinig inzicht ;)

Chaos, kwestie van je paard kennen en aan de hand daarvan besluiten.

Je kunt het ook omdraaien..... zou jij met deze temperatuur op het heetst van de dag in de volle zon gaan sporten?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 12:08

Ja, anders zou ik toch zelf ook niet starten? Ik kan goed tegen de warmte, altijd al gekund.

Overigens kloppen je aannames al niet. Ten eerste rijd ik de spring- en crossonderdelen aan het begin of eind van de dag dus juist niet op het heetste moment, ten tweede is het niet in de volle zon maar in het bos. Verder heb ik er in de voorbereiding al rekening mee gehouden, en houd ik er op de dag zelf ook rekening mee.

En dat stoort me in deze hele discussie. Ja, er zijn paarden (of ruiters) voor wie het niet verantwoord is om te starten, en er zijn combinaties voor wie het verantwoord is. Dat hangt helemaal af van diverse factoren zoals voorbereiding, conditie, gevraagde inspanning, verdere maatregelen, type paard, omgeving etc. Je kunt dus niet keihard zeggen dat willen starten egoistisch is (niet starten is trouwens ook egoistisch, dat doe je omdat JIJ dat belangrijk vindt, niet vanwege het plezier van de buurman), dat is het alleen als je dat doet terwijl jouw paard daar niet toe in staat is. En zoals ik al eerder zei, daarom laat ik dus een paard thuis zaterdag, die starten zou idd niet eerlijk zijn.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 01-07-10 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 12:15

Lielle schreef:
Ja, anders zou ik toch zelf ook niet starten?

Mijn mening is dat er veel meer van een paard gevraagd wordt tijden een proef/ inrijden/ reizen met heet weer dan van de ruiter. Vind de vergelijking ruiter - paard dus geen goede vergelijking!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 12:17

Lielle schreef:
Ja, anders zou ik toch zelf ook niet starten? Ik kan goed tegen de warmte, altijd al gekund.

Overigens kloppen je aannames al niet. Ten eerste rijd ik de spring- en crossonderdelen aan het begin of eind van de dag dus juist niet op het heetste moment, ten tweede is het niet in de volle zon maar in het bos. Verder heb ik er in de voorbereiding al rekening mee gehouden, en houd ik er op de dag zelf ook rekening mee.

Dit laatste had je niet in je vorige post vermeld. En we hadden het over concoursen die dit weekend gereden worden op het heetst van de dag in een open veld. Vandaar mijn reaktie!

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 12:17

Een dier kan niet voor zichzelf op komen, vandaar dat je 'm in bescherming moet nemen. Denk niet dat het fijn is voor zo'n dier om in de brandende zon/hitte aan het werk te moeten.. Ze zijn niet van suiker, dat klopt. Maar >30 graden wordt naar mijn idee toch een beetje te gek.

Las hier laatst op bokt een artikel over dat paarden eerder oververhit zijn dan paarden.
Gevonden: [VN] Paarden raken tien keer zo snel oververhit als mensen

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 12:19

Celinee_ schreef:
Een dier kan niet voor zichzelf op komen, vandaar dat je 'm in bescherming moet nemen. Denk niet dat het fijn is voor zo'n dier om in de brandende zon/hitte aan het werk te moeten.. Ze zijn niet van suiker, dat klopt. Maar >30 graden wordt naar mijn idee toch een beetje te gek.

Las hier laatst op bokt een artikel over dat paarden eerder oververhit zijn dan paarden.

Dat artikel is al een paar keer voorbij gekomen ;) :D

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 12:19

singasong schreef:
Celinee_ schreef:

Dat artikel is al een paar keer voorbij gekomen ;) :D

Haha sorry :D

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 12:20

ik heb er nog een lang stuk aan toegevoegd.

Singasong, je begint zelf met paard en ruiter te vergelijken! Bovendien oordeel jij dat het egoistisch om te willen starten, en ik ben van mening dat dat kort door de bocht is en afhangt van een heleboel factoren. Dus een wat genuanceerdere mening zou je sieren, en dat geldt ook voor Celine.

/add
excuses, egoistisch zei iemand anders. Bovenstaande tekst is dus niet van toepassing.

Celine, die is al tig keer aangehaald hier. Eerst eens goed lezen, het gaat daar mede om hoge luchtvochtigheid, en dat is helemaal niet aan de orde.

/edit
spuit elf wat betreft dat laatste
Laatst bijgewerkt door Lielle op 01-07-10 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 12:21

Ik zou niet gaan.. er komen nog genoeg (koudere) dagen. 30 graden is erg warm hoor, zo in de volle zon is erg voor zowel jou als je paard geen lol aan om te werken.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 12:24

Ik heb overigens een behoorlijke tijd in de tropen gewoond en was gewend om daar tussen 3 en 6 een aantal paarden te rijden. En dat is natuurlijk niet hetzelfde als hier, omdat het daar altijd warm is, maar daar werd helemaal niets gedaan aan speciale maatregelen, ook niet voor de ruiters trouwens.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 12:27

ik start zondag ook een onderlinge springwedstrijd over 2 manches. Ik spring bewust maar 60 cm en het is een kwartiertje met de trailer. Ook train ik bewust al met dit weer in de binnenbak omdat het binnen gehouden wordt. Dus ik denk dat met mijn voorbereiding prima kan starten

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 13:20

Alanta schreef:
"Net zoals je goed voor jezelf zorgt door middel van waterflesjes, een pet en zonnebrand, is het ook van belang dat je middelen bij je hebt om je paard tegen de hitte en vochtigheid te beschermen. Wanneer je je paard en jezelf goed hebt voorbereid en weet hoe je hem moet afkoelen wanneer hij het te warm krijgt, kun je zelfs tijdens hete en vochtige zomerdagen nog veel plezier hebben in het rijden."

Volgens mij leest iedereen over het laatste stukje van het artikel heen.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 16:35

Ik start wel, mijn paard en ik kunnen allebei goed tegen de hitte dus ik zie geen probleem voor ons.
De wedstrijd wordt wel op onze eigen manege gehouden, dus paardlief staat binnen 2 minuten lekker op stal onder de waterstraal!

Chantaliiejj

Re: A.s. weekend op concours met >30 graden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 16:37

Ik heb ook paar jaar geleden met 25 graden gestart echt te warm vindt ik het maar was wel leuk beter dan dat regen enzo

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 16:39

Het is maar net wat mensen willen lezen, Marliesje.
Ik moet 's morgens starten zondag en ga ook gewoon. Ze voorspellen maar 26 graden en dat is dan 's middags, dus 's morgens is het misschien een graad of 24. Prima te doen lijkt me.

Als ik morgenmiddag had moeten starten had ik wel afgezegd. 33 graden is me echt te warm.

Mijn paard is trouwens aardig loperig met dit weer?

Sadi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 18:51

Pffff die hitte houdt inderdaad wel lang aan. Ik moet zondag ook rijden maar in de ochtend. Zelf kan ik ook niet al te best tegen die hitte! Als we dan maar zonder jasje mogen rijden! Verder moet je idd kijken wat je zelf het beste vind voor jou en je paard. Het startgeld ben je toch al kwijt en er komen nog wedstrijden zat! Jij kent je paard het beste en mocht je wel gaan, genoeg water mee!

Veel succes iedereen!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 20:59

Ik zit redelijk aan de kust, zondag wordt het al een stuk minder warm en ze hoeft alleen een L1 proefje te lopen. Geen hele zware inspanning dus. Moet wel rond 14.00 starten, maar ik voorzie geen problemen.

Zie net dat ze 21 graden verwachten, niets aan de hand dus. De startlijst is wel een stuk korter.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 21:04

ik heb besloten om toch niet te gaan,
eerst zei ik nog van wel,
maar mijn paard heeft al de hele week de pokke zin met trainen,ben daarom lekker na buiten gegaan en heb gezwommen met haar.
maar zaterdag zou ik wedstrijd hebben om 13,00 uur,
maar dit weer gaat toch te ver,veel plezier de mensen die wel gaan.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 21:56

ik heb zaterdag kring...
maar mjn pony kan goed tegen de hitte :j
dus dat moet goedkomen :j
ik moet om 8:45 springen trouwens, lekker vroeg..... maar wel lekker met deze hitte!.
dan moet ik om half 1 ong. 2 proeven.
en dan nog een keer om half 2 2 proeven!
wens me maar sterkte :+

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 22:27

Ik start a.s. zondag ook gewoon, ik moet om 11.30 mijn eerste proef rijden. Ik rijd max 10 min los en hou gewoon mijn paard goed in de gaten. Mocht het niet gaan start ik gewoon 1 proef.

I_Moondance

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 22:36

Ik start zondag ook gewoon. Moet rond een uur of 1,2 springen. Maar zit er hoogstens 20 minuten op.