(geen) Zomertenue? (dressuur)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 12:54

__Marloes schreef:
ladylay schreef:
Ieder zijn kijk op dingen.
Je kijkt naar het welzijn van het paard, en er mag zeer zeker meer naar het welzijn van de ruiter gekeken worden.
Dat is 1 ding die zeer duidelijk is, want dat schort er nogal aan.

zo hee, nu ga jij mijn hele verhaal omdraaien :=
Als je er prima tegen kan is het toch goed, als je er niet tegen kan moet je het ook niet doen. dat is iets waar iemand persoonlijk voor kiest. maar als je de rest van de proef goed rijd maakt het weinig uit. Ik kan daar wel tegen, start daarom ook altijd met een jasje.
Maar een jury is wel vrij om te kiezen of die een punt extra geeft aan iemand die met jasje start.

Ik vraag me alleen af waarom mensen dan meteen zeggen dat het niet mag... de ene jury is de andere niet, maar ik vind een jasje ook netter dus zou ook een puntje extra hebben gegeven.

Ik verdraai helemaal geen dingen om, ik weet niet waar je dat vandaan haalt :+

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 12:56

Urielle schreef:
Dat wordt er al door de keuze in materialen.
Ik heb zelf scheerwollen rijjassen (mijn keuze, vind dat nog steeds het mooist), maar er zijn ook ademende wasbare varianten te koop. RIjbroeken zijn er in thermostof, shirts en blouses kun je in thermostof kopen ipv in 'gewoon' katoen of een plakkende synthetische stof..

Met zulke weersomstandigheden moet je gewoon zomertenue toelaten, en als er dan nog mensen met jasje willen starten prima.
Maar niet met zomertenue te laten starten is van de zotte.
Overigens, ik heb een ademende wasbare, maar dat helpt niks met zulke temperaturen :+

Urielle

Re: (geen) Zomertenue? (dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 13:00

Het zomertenue is ook toegelaten over het algemeen. Dit extreme weer van rond de 35 graden tref je zelden en ik denk dat je momenteel overal wel in je bloes mag starten?
Maar ik kan me er wel in vinden dat een jurylid de ruiters die meer moeite doen voor hun uiterlijk door ondanks het toestaan van het zomertenue toch een jas aan te trekken een puntje meer geeft. Het staat iedereen alsnog vrij om de jas uit te laten (mits correcte onderkleding dan).

Het viel me trouwens op dat de dressuurruiters in het zomertenue geen plastron aanmoeten en de springruiters wel.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 13:32

Sta je van te kijken dat er met 28 graden nog steeds geen zomertenue word toegelaten, echt bizar !

Dat is veranderd voor de dressuur, alleen mannen moet nog plastron dragen bij het springen, vrouwen niet, las ik van de week nog.
Best vreemd.

melissa_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 13:48

dit weekend ook 3 dage nwedstridjen, vrijdag avond viertal was het niet teogestaan,

zaterdag was het bij dressuur en spirngen toegestaan en vanmorgen ook, al heb ik onder de proef wel even het jasje aan gedaan, vind het toch een stuk netter lijken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 14:22

ladylay schreef:
Dat is veranderd voor de dressuur, alleen mannen moet nog plastron dragen bij het springen, vrouwen niet, las ik van de week nog.
Best vreemd.

Echt? Waar stond dat?
Ik heb alleen hier gelezen en verder niet bekeken:
[ON] Kledingvoorschriften zomertenue

Omdat ik verder geen gebruik maak van het zomertenue.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 14:58

Urielle schreef:
ladylay schreef:
Best vreemd.

Echt? Waar stond dat?
Ik heb alleen hier gelezen en verder niet bekeken:
[ON] Kledingvoorschriften zomertenue

Omdat ik verder geen gebruik maak van het zomertenue.

Ik zal het even voor je opzoeken.

Benta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 15:02

Lees nu pas dit topic en geef meteen toe dat ik het ook niet helemaal heb gelezen, maar ik was ook in Grave op vrijdag avond en daar had ik gevraagd of er met zomertenue gereden mocht worden en dat mocht ook! (Aan het begin was zo'n rood hokje, naast de EHBO, daar had ik het gevraagd)

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 15:11

Ik ben ook in Grave geweest, en bij het springen werd gewoon in zomertenue gereden. Ik ga ervan uit dat het bij de dressuur dan ook mag. Heb je het gevraagd of ben je ervan uitgegaan omdat niemand in zomertenue reed?
Ik hou ook mijn jasje aan, warm heb ik het toch wel, en ik vind het a. netter en b. mijn motto is als ik het te warm vind voor een rijjasje, vind ik het te warm voor wedstrijd en moet ik ook niet van mijn paard vragen zich uit te sloven (alhoewel ze met dit weer alleen heter wordt :+ )

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 17:07

vandaag ook op wedstrijd geweest (dressuur) en we mochten in zomertenu :D

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 21:10

ladylay schreef:
Best vreemd.

Dit vind ik nog veel erger!
Worden de hindernissen ook lager gemaakt voor vrouwen?? :?
Want dit slaat gewoon nergens op, wat is het verschil?

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 21:32

_10_ schreef:
ladylay schreef:
Best vreemd.

Dit vind ik nog veel erger!
Worden de hindernissen ook lager gemaakt voor vrouwen?? :?
Want dit slaat gewoon nergens op, wat is het verschil?

_O-

0000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 12:22

Gisteren in zomertenue mogen rijden :) Stortte nog bijna van mijn paard af maargoed...Was ook wel het 2e paard dat ik moest rijden, allebei 2 proeven, allebei echt in de middag...goede planning...
Paard kon er gelukkig goed tegen, lekker gedoucht en was na 5 min al weer heerlijk fris rond aan het kijken! Toppertje.
(ikzelf had deze keer toch iets langer nodig hihi, watje)

Ik snap nog steeds niet zo goed waarom sommigen zomertenue niet mooi vinden...ik vond, al zeg ik het zelf, dat ik er netjes op stond...had een heel lichtbruine blouse, lange mouwen, witte boorden, kraagje enzo, netjes getailleerd zonder heel erg strak te zitten, en dan nog een goede riem bij mijn broek...ik vind dat echt wel netjes genoeg hoor.
Eigenlijk wel mooier dan wit, wit kan ook wel maar vind ik zo'n soort van grote witte vlek geven op je paard als je helemaal in wit bent...verblind bijna ;)

Oja, kingsland shirts vind ik wel leuk uitzien maar niet voor wedstrijd eigenlijk. Wel leuke shirts, mist net het chique dat je met een blousje wel hebt vind ik.

sanowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 14:16

Had laatst wedstrijd in Lelystad, was rond de 24 graden en we mochten ook in zomertenue!
Heel veel deelnemers deden hun jasje weer aan voor ze de proef ingingen, nou mij niet gezien hoor, lekker in m'n blouse gereden

BrittOllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 23:16

de federatievertegenwoordiger moet het altijd beslissen in de dressuur. ik zelf rijd eigenlijk altijd met jasje..
voor de proef aan, gelijk na de proef uit...
bij springen mag je vanaf 30 graden je jasje uit,
maar heel veel wedstrijden mag het al rond de 25 graden +/- .

ik vind dat zodra de zon fel is je zelf mag beslissen of je nou je jasje aan hebt of niet.
je word er echt niet beter door met een jasje aan toch? xd

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 11:20

heb de topic niet geheel gelezen, alleen laatste pagina.

vorig weekend had ik wedstrijd, toen was het volgens mij iets van 28/29 grade.
er mocht in zomerteneu gereden worden.

ik reed met nog een andere jongen nog met jasje aan,
vind het zelf veel netter en het is maar voor paar minuutjes dus zo erg vind ik het niet.

blouse dat ik draaf is van equitheme, heeft mijn tante gekocht(woont in frankrijk.)

en je mag alleen in zomer teneu rijden als je een shirtje aanhebt met lange mouwe, en het MOET wit zijn dacht ik.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 11:27

xTweetyx schreef:
en je mag alleen in zomer teneu rijden als je een shirtje aanhebt met lange mouwe,

Shirtje mag niet, moet een blouse zijn en korte mouwen zijn ook toegestaan ;)

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 17:01

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 17:02

Ja ok, qua mouwlengte mag het eerste shirtje inderdaad wel.
Maar volgens de regels weer niet, omdat het geen blouse is :)

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 17:33

hier mag het zekker wel(noordbrabant)
De selecties voor de brabantse mag het ookgwn,

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 17:37

Maar volgens de KNHS reglementen mag het niet.
Zie laatste regel in het nieuwsbericht van de KNHS
http://www.knhs.nl/news.asp?pCatID=272& ... tyle=&men=

Er zijn genoeg mensen die wel in een shirt starten, maar het mag niet.
Als er wel een jury tussen zit die het shirt niet toestaat dan heb je als ruiter/amazone geen poot om op te staan, want in de reglementen staat duidelijk dat een shirt niet is toegestaan.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 17:39

xTweetyx schreef:

Dat is natuurlijk onzin. Het reglement geldt voor heel Nederland, NB is daarvan echt niet uitgezonderd :+

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 17:40

Fitzroy schreef:
xTweetyx schreef:

Dat is natuurlijk onzin. Het reglement geldt voor heel Nederland, NB is daarvan echt niet uitgezonderd :+

wij mogen gwn starten met een shirtje MET mouwtjes.
en zoals er in dat regelement staat, met KORTE of lange mouwtjes, dus ik heb toch gelijk.
zonder mouwtjes mag het niet.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 17:43

Lees dat bericht van de KNHS dat ik net gepost heb eens door. Daar staat duidelijk dat je met blouse moet starten en in de laatste regel wordt ook nog eens duidelijk benadrukt dat een shirt niet mag.
Ik heb het hier niet over de lengte van de mouwtjes, maar over shirt vs. blouse.

En er rijden genoeg mensen met shirt rond en niet elke jury zal er wat van zeggen, maar je komt er vast nog wel één tegen die je er op aan spreekt.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 17:44

Je bent niet eigenwijs hoor, het lijkt maar zo.
Wedstrijdshirts zijn niet toegestaan. Heeft nu zo'n beetje overal wel gestaan.
Alleen blouses met korte dan wel lange mouw.