Rood lint in de staart van paard, doe jij er wat mee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 18:58

superwoman schreef:
MamboBeach schreef:
Nee hoor! Als ik met de auto rem en jij rijdt achterop ben jij hartstikke fout!
Jij moet de regels ook in acht nemen he en niet te dicht op iemand gaan kleven...

In de auto bij achterop rijden ben je (zo goed als) altijd fout.

Normale regels in acht houden mag je een paard al rijdend passeren en als je paard uit slaat is de eigenaar/houder verantwoordelijk.
Als een lesauto tegen je aan rijdt door een foutje is die ook nog verantwoordelijk, ookal staat er een waarschuwing op dat het een lesauto is :D

Maar als iemand achterop die lesauto rijdt is die verantwoordelijk! :D :D :D

vibabu

Re: Rood lint in de staart van paard, doe jij er wat mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 19:39

Mijn paard is bang als ik in galop zit en er komt een paard in galop vanaf de zijkant. Hij dreigt eerst, maar op het moment dat paard niet weggaat slaat hij vol uit. Ik kan er niks aan doen. Het is uit angst dus "straffen" kan ik niet. Gelukkig heb ik het op wedstrijd nog niet echt meegemaakt maar het is voor mij wel een rede om een rood lintje in z'n staart te doen. Je hoeft echt niet aan de andere kant gaan rijden maar een stukje uit de buurt blijven is toch wel prettig.

Eigenlijk rij ik nooit heel dicht langs paarden omdat je nooit weet hoe ze op elkaar reageren. Ik vind het ook nooit zo prettig als er iemand zo dicht langs komt dus waarom zou ik het wel doen?

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 19:48

Ik houd er in principe best rekening mee, maar dat ligt ook aan de mogelijkheden van de bak. Ik heb 1x in 16x40 bak gehad dat er 2 paarden met rode lintjes waren en 2 die op de binnenhoefslag stapten en dan is alle ruimte gewoon op. Op zo een moment kan ik niks anders dan rekening met je houden zoals ik met ieder paard doe.

Daarbij ben ik het met de opmerking van lielle op pagina 1 eens; je blijft zelf verantwoordelijk voor je paard. Dus als ik je normale passeerruimte geef, zal je het daar mee moeten kunnen doen op concours. En ja mijn paard wilde in het begin ook uithalen op concours, heeft ze gewoon af moeten leren.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 19:53

Joki, ik ben het zeker eens met lielle, maar ik vraag me af of mijn paard meer vertrouwen krijgt wanneer ik niet eerst probeer zoveel mogelijk te doen om hem rust te laten krijgen :) Vanuit de ontspanning is het makkelijker het paard rustig te laten wennen aan een langskomend paard dan wanneer het paard al in de stress is, omdat er direct vanalles snel langsvliegt ;)

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:00

Ik snap dat je ontspanning eerst wilt. Daar heb ik ook mijn eerste concoursen op gescand; geen bloemetjes, kleine groepen, sowieso kleine concoursen etc. En als jij van mening bent dat een lintje je helpt om je omstandigheden te creeeren prima, maar op dat moment blijven er ruiters die lomp rijden en er blijven omstandigheden waardoor ook de beleefde ruiters geen rekening met je kunnen houden en op die momenten heb je niks aan je lintje en meer aan een paard dat je vertrouwt.

Ik weet niet of je paard altijd wat overgevoelig is voor tegenliggers want dan kan je dit eenvoudig thuis oefenen door met je paard achter een leidpaard te stappen of draven en een ander paard op steeds kleinere afstand als tegenligger langs te laten komen. Zeker omdat ik dacht gelezen te hebben dat het bij jouw paard uit angst voorkomt (bij die van mij was het dominantie dus dan is het een heel ander perspectief)

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 20:03

Joki, ik heb het hele topic al beschreven dat mijn paard al vaker mee is geweest en dat we inderdaad eerst thuis hebben geoefend, en later op kleinere concoursen ;) Tja ik denk dat het angst is, zo voelt het, maar dominantie is zo gek nog niet, want hij is wel de leider van zijn kudde, en dult absoluut geen andere dominante ruin in zijn buurt....

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:07

Dominantie is een stuk makkelijker om aan te pakken. Een angstig paard niet. Als ik het idee heb dat die van mij wilt slaan (wat alleen in galop zou gebeuren) rijd ik meteen terug naar de draf. Het gebeurd gelukkig niet op buitenwedstrijden omdat het hier veel opener is dan op een binnenwedstrijd.

Ik vind het wel prettig dat wanneer iemand een paard heeft wat slaat toch een lintje in doet. Je weet dan dat er een groter risico is dat het paard kan slaan. wat je er vervolgens mee doet is aan jezelf :) Ik vind het trouwens ook stom dat degene die op het paard zit altijd aangekeken wordt. als je netjes aangeeft hoe en wat en je gaat dan expres dicht er langs of er vlak achter rijden... klein beetje rekening houden kan wel toch?

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:08

Ik kijk altijd eerst hoe het paard reageert als er paarden langs rijden. Genoeg mensen die dit alleen doen voor wat extra ruimte om in te kunnen rijden. reageert het paard wel heftig, ja dan doe ik mijn best om er niet te vlak langs te gaan. Wel vind ik dat die mensen er mee aan het werk moeten gaan, want een schoppend paard op wedstrijden vind ik niet kunnen. Als mijn paard een schop krijg, zonder enige aanleiding, reken dan maar dat ik goed boos word op de ruiter!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 20:14

Mijn paard heeft nog niet geschopt, ik wil hem alleen leren dat het niet eng is, door hem tijdelijk hopelijk iets meer ruimte en rust te geven en dan het lintje eruit en gewoon zoals het hoort rond rijden... maar dan moet hij wel de boel vertrouwen :)

liefling

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:24

ik snap je punt.
ik vind het een goed idee.
de andere ruiters/amazones zien het rode lintjes best wel.
mij valt het ook altijd op als er 1 rond rijdt met rood lintje.
even of toppic..

nu heeft mijn paard dat niet nodig maar vind ik soms wel dat er amazone of ruiters zijn die er een handje van hebben om anderen af te snijden..... daar kan ik echt niet tegen.

heb het al een paar keer gehad... of het nou is dat ik een tinker heb die tussen de kwpn paarden rijdt?.... maar het gebeurt regelmatig.

ik sta dan toch in mijn recht om er wat van te zeggen?

maar mocht je dan een paard hebben die wat angstig is , dan kan ik best begrijpen dat je een lintje in doet zodat ze proberen iets meer afstand van je te nemen..

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 20:38

Tuurlijk mag je er wat van zeggen, alleen net zoals er ruiters zijn die niet kijken naar een rood lintje, zullen die daar waarschijnlijk ook niet echt van opkijken :P

soofje1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:17

Ik zou wel een lintje in de staart hangen,
Het is voor je eigen veiligheid.(en voor dat van je paard natuurlijk)
Het ziet er misschien appart uit maar je moet doen wat er voor jouw het beste is.
Succes! ;)

Laura_Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:01

Tsja. Ik vind het lastig. Het paard waar ik op rijd doet, als ik het zo zie, precies hetzelfde als het paard van TS. Hij reageert gespannen op andere paarden, schiet naar voren, komt omhoog, of kruipt terug. Als hij de kans krijgt, schiet hij snel binnendoor naar de andere kant van de bak. Verschil met het paard van TS: die van mij is inmiddels 16 en rijd regelmatig (paar keer per week) in een bak met 10 andere paarden. Het verbetert wel, maar alleen in die zin dat hij na zo'n moment van spanning weer te ontspannen is. In het verleden was het niet te doen, was het afstappen en wegwezen. Het is geen kwestie van opvoeden - hij haalt niet uit - maar gewoon het karakter van dit paard. Een angsthaas.

Ik ga hem ook uitbrengen op wedstrijden. Ik vrees dat gewoon aan mij de eer is om hem onder me te houden. Ik overwoog ook een rood lintje, maar ik geloof niet dat dat zin heeft en ook niet dat ik het lintje dan terecht gebruik. De enige met een probleem op zo'n spanningsmoment zijn mijn paard en ik, want ik kan dan niet lekker rijden. Hij haalt niet uit, hij bokt ook niet. En dus vormt ie geen gevaar voor andere paarden. Ja, hij zal ongetwijfeld wel uithalen als ie niet anders kan, maar dat geldt voor ieder paard. Daarvoor kun je geen lintje gebruiken.

Ik doe het lintje dus toch maar niet. Maar ik zal wel even aankijken hoe het gaat op het losrijdterrein. Het probleem zit em niet in de combinaties die de bakregels respecteren - in dat geval is de situatie hetzelfde als op al die andere momenten in de week. Het probleem zit in de ruiters die afsnijden en pal naast je komen rijden. En ik hoop dus maar dat die er niet zijn, of dat ze bij één blik op mijn paard (die allesbehalve vriendelijk kijkt in dat geval) snappen dat dat geen handige actie is (en ik zal het natuurlijk ook zeggen).

Laat jij, TS, weten hoe jouw ervaringen zijn als je wèl een lintje inhangt? Ben benieuwd of dat zin heeft.

tulpje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:34

Ik rijd zelf ook met een rood lintje in de staart van mijn paard. Als anderen dit hebben blijf in i.i.g. uit de buurt van de achterhand van dit paard, van voren wordt moeilijk, omdat het lintje dan niet zichtbaar is. Maar om eerlijk te zijn zou het fijn zijn als meerdere ruiters hier ook rekening mee zouden houden!

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:56

liefling of er gewoon een opmerking overmaken (om echt over te komen werkt bijtende sarcasme ook heel goed :+ ). Maar wat ik in dat geval doe (maar ik heb een paard van 1.80 die heel boos kan kijken) op de voorrangshand gaan en voorrang eisen (lees stug doorrijden met een blik in je ogen van je rot maar op), nadat ze 2x plat gereden zijn doen ze weer normaal.

Voor iedereen die nu denkt goh zij is aso. Nee ik doe het alleen als ik continue op de rem moet, platgereden wordt of op een andere manier (lees bijvoorbeeld gaan longeren in een 20x40 bak waar nog 6 anderen in losrijden, hier werkt de ringmeester op af sturen trouwens beter :=) aso zijn. Dan zet ik ze een paar keer op hun plaats tot ze weer beleefd kunnen zijn

@ ts met het buitenseizoen moet het normaal makkelijker zijn om ruimte te claimen, zeker als je in zo een enorm weiland mag losrijden. Dan is het gewoon even kijken van waar niemand rijdt (en meestal is er zo een plek want op de een of andere manier wil iedereen op dezelfde plek rijden) en daar gaan rijden en zo steeds dichter naar 'de groep'. Dus dan lijkt me een rood lintje niet noodzakelijk. Binnen misschien wel maar daar is niet altijd de ruimte om er rekening mee te houden.

@tulpje80 wat versta je onder rekening houden? de paardlengte afstand en 1,5 meter passeerruimte of 3 paardlengtes afstand en minstens 3 meter passeerruimte. Want eerlijk is eerlijk in geval a wil ik best rekening met je houden, in geval b ben ik van mening dat je dan beter in het indoorseizoen de buitenbak kan nemen en in het outdoorseizoen de binnenbak (zoals wel te lezen is ga ik naar concoursen met minstens 2 binnenbakken) want dan maak je het losrijden zeker met wat grotere groepjes in elk geval zeer lastig.

wolflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 23:12

is natuurlijk wat je zelf prettig vind.
ik zou het eerder wel doen.
je weet maar nooit;}
en de rest kan meteen zien dat je ergens last van heb( het paard )

tulpje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 23:18

@joki dan heb ik het over de normale afstanden, dus gewoon een meter zou voor mijn paard al voldoende zijn, maar sommige ruiters rijden bijna de kont en kop van je paard eraf en daar wordt ik dan weer minder blij van!

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 23:30

Tulpje, een tip, ook een rood lintje in het vlechtje voor in de voorpluk of rood elastiekje. Werkt prima. De mijn klauterde zowat de wanden op, als ik linksom reed en een tegemoetkomer had, die me redelijk normaal passeerde (wat resulteerde in alleen rechtsom losrijden, want dan kon ik uitwijken :D ). Mettertijd is het beter geworden (door de rode strikjes), dus nu heel af en toe een rood strikje in de staart (als het echt druk is). Succes iedereen!

sammy jo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 23:40

Idd niet iedereen weet wat dit betekend ...helaas
Toen ik met mijn paard voor het eerst op wedstrijd ging heb ik hem gewoon voor de zekerheid een rood strikje in zijn staart gedaan .En niemand die er rekening mee hield zo strak reden ze langs de kont van mijn paard. Het toppunt was nog dat een meisje tegen mij zei : wat leuk,z'n strikje in staart staat hem echt leuk. Waarop ik maar antwoordde ja he :Y)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 23:44

Sammy jo, klopt, heb er regelmatig bij moeten vermelden, oppassen, rood strikje, hij kan slaan (nooit gedaan gelukkig).

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 23:54

okay tulpje dat vind ik inderdaad ook gewoon normaal en geef ik ook aan eigenlijk iedereen.

cocktailtime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 12:32

mijne zou nooit schoppen of slaan.
maar bij mij hetzelfde op concour als er andere paarden in galop of draf tegenmoet komen. dan springt ze helemaal opzij. ik heb geen rood lintje in ofzo

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 13:27

Joki schreef:
liefling of er gewoon een opmerking overmaken (om echt over te komen werkt bijtende sarcasme ook heel goed :+ ). Maar wat ik in dat geval doe (maar ik heb een paard van 1.80 die heel boos kan kijken) op de voorrangshand gaan en voorrang eisen (lees stug doorrijden met een blik in je ogen van je rot maar op), nadat ze 2x plat gereden zijn doen ze weer normaal..

Sorry maar stug doorrijden en de ander plat rijden vind ik echt niet kunnen. Neem aan dat je ook gewoon aan die persoon kunt vragen of deze beter wil opletten om je niet in de weg te rijden. Sommige mensen hebben het niet eens door dat ze zo lomp zijn ;)

liefling: ik snap niet waarom je zou denken dat het met je tinker te maken kan hebben. Krijg er net zo'n gevoel bij als de opmerking: "de jury houdt niet van ..vul maar in..."
Ook met KWPN-ers heb je er mee te maken, zowel voor je sokken gereden worden als punten van de jury die "vreemd" zijn in vergelijking van de meeste andere jury's.
Daar hoeft echt geen persoonlijke reden achter te zitten.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 13:41

superwoman sommige mensen in mijn omgeving zijn onverbeterlijk en op een opmerking krijg je gewoon een weerwoord in trant van 'een diagonaal is tot echt tot hoefslag' en dan werkt precies hetzelfde gedrag vertonen heel goed.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 13:48

Joki schreef:
superwoman sommige mensen in mijn omgeving zijn onverbeterlijk en op een opmerking krijg je gewoon een weerwoord in trant van 'een diagonaal is tot echt tot hoefslag' en dan werkt precies hetzelfde gedrag vertonen heel goed.

Als er niet normaal op terug wordt gerageerd dan zou ik ook niet makkelijk zijn. Echter zou ik niet mij paard riskeren, al is afsnijden natuurlijk "veilig" voor je eigen paard. }:)
Gelukkig allemaal nooit last van gehad om iets terug te moeten doen... wil niet zeggen dat ik heilig ben, maar probeer wel open te staan voor communicatie (zeg ook sorry als ik iemand in de weg heb gereden. :o Soms loopt het net even anders dan je had verwacht )