Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Citaat:Ik heb zo wel mijn idee wat jij met een onestoprein bedoelt maar kun je het even toelichten?

Vudress schreef:@Femiaans, misschien moet je het idee loslaten dat het Z iets heel moeilijks is. Je houding t.o.v. dressuurstallen zegt meer over jezelf dan dat het over betreffende ruiters zegt. Of zeggen die ruiters letterlijk dat ze zichzelf topruiters wanen met een slofteugel?
Vudress schreef:In de dressuur rem je op twee teugels. Ik begrijp uit je profiel dat je met IJslanders werkt en die leer je misschien andere hulpen aan?
Overigens kun je dit een dressuurpaard ook gewoon leren maar is het in je verdere africhting niet heel erg handig.
Citaat:onereinstop is niet aangeleerd.......... dat is gewoon een vaardigheid die een ruiter heeft.
En een peerd dat aan de kletter gaat, reageert ook niet meer op geconditioneerd gedrag...... anders zou het ook wel stoppen als je gewoon een ophouding geeft.
maar vind het wel een interessante discussie!Askja schreef:Je trekt je paard d.m.v. hefboomwerking op de voorhand en in de krul. Ja, tuurlijk is dat beter dan onbeheerst aan de kletter gaan, maar als de communicatie met je paard zo slecht is dat je hem op gewone hulpen niet bij je kunt houden, dan moet je toch bij jezelf te rade gaan. Misschien is je paard domweg te heet en te sterk voor jou, maar waarschijnlijk heb je gewoon te weinig geduld om wat langer door te trainen. Of misschien schort het aan de juiste instructie en begeleiding.
superwoman schreef:Nou, de beginnende ruiters zou ik geen slof geven.....
Beginnende wedstrijd-paarden vind ik een ander verhaal al vind ik dat het op de huidige manier best goed gaat.
femiaans schreef:De doel van de dressuur is de ontwikkeling van het paard tot een "happy athlete" door een harmonieuze en systematische opleiding. Deze opleiding maakt het paard soepel, ontspannen en los, maar ook tevreden en oplettend. Het paard en de ruiter begrijpen elkaar volledig; er is harmonie...
Een slof gebruiken??? Neejoh...
femiaans schreef:Ik weet ook niet of je deze opmerkig naar mij toe maakte, maar misschien heb ik in jouw ogen weinig verstand van dressuur, maar voorlopig zit ik wel elk weekend menige Z combinatie op hun nummer te zetten als er met een doorgeslagen stang wordt gereden, of het losrijden gaat me niet naar wens. Misschien helaas voor jou ben ik dus Z jury die er erg fel op is dat een paard eerlijk wordt gereden. Weinig verstand van Dressuur? Misschien, maar misschien past mijn praatje je niet in jou manier van rijden..
mo_van_dijk schreef:Wouter, heb jij nog nooit van een reglement gehoord? Als je kijkt, heb ik het reglement m.b.t. de slof al gequote. Ik persoonlijk heb nog nooit een ruiter op een KNHS SPRINGwedstrijd in zien rijden. Elke wedstrijd heeft een KNHS-official rondlopen welke ervoor dient te waken dat het reglement wordt nageleefd.
Kev schreef:Even een dag werken en drie pagina's verder! En nee, ik verveel me nietmaar vind het wel een interessante discussie!
Askja schreef:Je trekt je paard d.m.v. hefboomwerking op de voorhand en in de krul. Ja, tuurlijk is dat beter dan onbeheerst aan de kletter gaan, maar als de communicatie met je paard zo slecht is dat je hem op gewone hulpen niet bij je kunt houden, dan moet je toch bij jezelf te rade gaan. Misschien is je paard domweg te heet en te sterk voor jou, maar waarschijnlijk heb je gewoon te weinig geduld om wat langer door te trainen. Of misschien schort het aan de juiste instructie en begeleiding.
Dat is wat kort door de bocht, het heeft geen zin dat een paard leert dat hij er steeds vandoor kan gaan, omdat de ruiter niet snel, dapper of handig genoeg is dit 'in de kiem te smoren'. Een slof kan daarbij helpen en het paard wordt er alleen maar onrustiger en meer gespannen van als hij steeds ervandoor gaat. Dit wil dus niet zeggen dat er dan sprake is van te weinig geduld oid.superwoman schreef:Nou, de beginnende ruiters zou ik geen slof geven.....
Beginnende wedstrijd-paarden vind ik een ander verhaal al vind ik dat het op de huidige manier best goed gaat.
Ok, bij de B en L icm met ruiters die minimaal Z zijn geweest?femiaans schreef:De doel van de dressuur is de ontwikkeling van het paard tot een "happy athlete" door een harmonieuze en systematische opleiding. Deze opleiding maakt het paard soepel, ontspannen en los, maar ook tevreden en oplettend. Het paard en de ruiter begrijpen elkaar volledig; er is harmonie...
Een slof gebruiken??? Neejoh...
Een juist gebruik van een slof kan juist helpen een paard happier te krijgen, nl om bovengenoemde reden (minder spanningsopbouw).femiaans schreef:Ik weet ook niet of je deze opmerkig naar mij toe maakte, maar misschien heb ik in jouw ogen weinig verstand van dressuur, maar voorlopig zit ik wel elk weekend menige Z combinatie op hun nummer te zetten als er met een doorgeslagen stang wordt gereden, of het losrijden gaat me niet naar wens. Misschien helaas voor jou ben ik dus Z jury die er erg fel op is dat een paard eerlijk wordt gereden. Weinig verstand van Dressuur? Misschien, maar misschien past mijn praatje je niet in jou manier van rijden..
Ik ben ook erg voor een eerlijke manier van rijden, maar een jury zit er toch niet om ruiters op hun nummer te geven? Wanneer er sprake is van een paardonvriendelijke manier van rijden moet een jury proberen dusdanig commentaar te geven dat een ruiter dit hopelijk gaat inzien. Al merk ik in de praktijk dat zulke ruiters helaas niet veranderen.mo_van_dijk schreef:Wouter, heb jij nog nooit van een reglement gehoord? Als je kijkt, heb ik het reglement m.b.t. de slof al gequote. Ik persoonlijk heb nog nooit een ruiter op een KNHS SPRINGwedstrijd in zien rijden. Elke wedstrijd heeft een KNHS-official rondlopen welke ervoor dient te waken dat het reglement wordt nageleefd.
Ik stem dan ook voor altijd, bij elke wedstrijd een official bij het losrijden, die toeziet op het eerlijk rijden! Hardhandig optreden --> waarschuwing, nogmaals --> naar huis!
Kev schreef:@femiaans: Even offtopic: ik zag het nieuwe reglement, heb jij toevallig een overzicht van de veranderingen? Ik zie hem er op de site niet bijstaan.

Kev schreef:Als mijn paard kon praten zou hij vertellen dat hij echt niet sneu is!
Als ik een slechte dag heb en onvriendelijk rij en iemand wijst mij daarop dan zal ik inderdaad bedenken dat diegene gelijk heeft. Ik ken maar 1 iemand van wie ik denk dat zij altijd op een vriendelijke manier rijdt en haar paard niet laat lijden als ze ongeduldig wordt. Ik denk dat 99% hier op bokt weleens zijn geduld verliest of zich machteloos voelt en iets doet wat niet zo vriendelijk of opbouwend is.
Jep, daarom ben ik op zoek naar een vergelijking oud-nieuw. Zonder plastron? waar is dat dan weer goed voor...

Jessix schreef:Als je nog een hulpteugel nodig hebt op het losrijd terrein, dan heb je op die wedstrijd nog niets te zoeken!!
Citaat:Dat is wat kort door de bocht, het heeft geen zin dat een paard leert dat hij er steeds vandoor kan gaan, omdat de ruiter niet snel, dapper of handig genoeg is dit 'in de kiem te smoren'. Een slof kan daarbij helpen en het paard wordt er alleen maar onrustiger en meer gespannen van als hij steeds ervandoor gaat. Dit wil dus niet zeggen dat er dan sprake is van te weinig geduld oid.
) femiaans schreef:Ik bedacht me vandaag ineens het skelet wat bij Eric Laarakkers staat. Er wordt namelijk door de voorstanders van de slof geroepen dat het geen schadelijke inwerking heeft. Neem de moeite dan maar eens om bij Eric te gaan kijken. Paard had van het jarenlange slofgebruik versleten en beschadigde nekwervels. En natuurlijk kwam dat niet door korte termijnwerk ( dat hoop ik althans niet voor de ziel) maar duidelijk aantoonbaar dat een slof wel degelijk het paard enorm kan beschadigen.
Vudress schreef:femiaans schreef:Ik bedacht me vandaag ineens het skelet wat bij Eric Laarakkers staat. Er wordt namelijk door de voorstanders van de slof geroepen dat het geen schadelijke inwerking heeft. Neem de moeite dan maar eens om bij Eric te gaan kijken. Paard had van het jarenlange slofgebruik versleten en beschadigde nekwervels. En natuurlijk kwam dat niet door korte termijnwerk ( dat hoop ik althans niet voor de ziel) maar duidelijk aantoonbaar dat een slof wel degelijk het paard enorm kan beschadigen.
Komt dat door de slofteugel of door het slechte rijden?

newmom schreef:nou begin ik toch erg mijn twijfels te krijgen..
bij mijn weten (en corrigeer me als ik t fout heb graag) is met een slof rijden, mits t op de juiste manier gedaan wordt, voor een paard qua houding niks anders dan zonder slof rijden..
ik bedoel (ik rijdt niet vaak met slof, een uitzondering daargelaten) als ik mijn paarden zonder slof rij dan kan ik ze op dezelfde manier laten lopen als met slof.
de enige verandering die ik merk is dat wanneer ik met slof rij ik niet zo'n moeite hoef te doen bij sommige paarden en soms zelfs een "discussie" met ze voorkom. maar qua houding in de training is er uiteindelijk niks anders aan.
tenminste, dit dacht ik altijd.
zou het fijn vinden dat wanneer het door anderen dus anders word gezien ze het even willen toelichten want WAT is er dan precies zo anders??
(dit is echt een serieuze vraag en niet bedoeld om iemand aan te vallen.. verwacht t andersom dus ook niet)
daar hangt die te los voor........