Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Rambobo schreef:en nogmaals: ik ben vooral laatste tijd op meerdere subtop wedstrijden geweest .. waar ik mij precies hetzelfde afvroeg als gister. En k zie heus wel het verschil tussen een paard/ruiter met kwaliteit en correct manier van rijden en iemand die beter terug kan gaan naar het Z!
Somebody_ schreef:Mijn inziens zou dit nog wel eens te maken kunnen hebben met het feit dat je toen nog de zzgp moest betalen om te mogen starten, en dat was toch wel een 'stap', terwijl er nu mensen meerijden(ja, dat heeft zij ons zelf verteld) die zoiets hebben van: ach, het kost toch niets meer, laten we eens proberen..
Rambobo schreef:Ik weet mijn tekortkomingen integendeel tot een aantal anderen
Ik weet nog niet altijd wat mijn tekortkomingen zijn, daarom ga ik zo nu en dan op wedstrijd om mij dat door een jury te laten vertellen
En elke keer als ik de ring uitrij ben ik weer een ervaring rijker. Ervaringen die de meeste critici mislopen doordat ze liever achter hun tafeltje blijven zitten
jasmijn78 schreef:Voor mij als (beginnend subtop) ruiter kunnen al die tafeltjes met al die critici mij gestolen worden. Ik ga niet zonder gedegen voorbereiding op wedstrijd en schaam mij daarom totaal niet als ik eens een keer met een slechte score de ring uit kom. Mijn beoordeling/score is gewoon weer 'input' voor mijn training en volgende keer probeer ik het gewoon weer. In december rij ik voor het eerst na mijn bevalling weer de (subtop) ring in. Thuis gaat het best al weer heel fijn. Of het goed genoeg is voor minimaal 60% in de ZZ-licht? Die bevestiging heb ik pas als ik de ring weer uit rijEn elke keer als ik de ring uitrij ben ik weer een ervaring rijker. Ervaringen die de meeste critici mislopen doordat ze liever achter hun tafeltje blijven zitten
jasmijn78 schreef:Voor mij als (beginnend subtop) ruiter kunnen al die tafeltjes met al die critici mij gestolen worden. Ik ga niet zonder gedegen voorbereiding op wedstrijd en schaam mij daarom totaal niet als ik eens een keer met een slechte score de ring uit kom. Mijn beoordeling/score is gewoon weer 'input' voor mijn training en volgende keer probeer ik het gewoon weer. In december rij ik voor het eerst na mijn bevalling weer de (subtop) ring in. Thuis gaat het best al weer heel fijn. Of het goed genoeg is voor minimaal 60% in de ZZ-licht? Die bevestiging heb ik pas als ik de ring weer uit rijEn elke keer als ik de ring uitrij ben ik weer een ervaring rijker. Ervaringen die de meeste critici mislopen doordat ze liever achter hun tafeltje blijven zitten
Rambobo schreef:@ Bloempje
Was jij gister aanwezig dan? Kom je zelf weleens op ZZGP wedstrijden?
Vast niet anders had je het echt wel met me eens geweest.
Ikzelf rij niet op dat niveau nee, mijn paard echter wel.
Ik heb zelf de ambitie niet. Maar dat neemt niet weg dat ik niet weet hoe het WEL moet.
Overigens was ik gister in het gezelschap van mensen die wel op dat niveau rijden/jureren en die waren
het er heel erg mee eens. Die waren nog een stuk minder vriendelijk dan ik hoor
).
Bomba schreef:Nou mensen die alleen om de 'lol' rijden en hun paard niet voor elkaar hebben wat betreft aanleuning, rechtgericht zijn, ontspannen enz. horen naar mijn mening niet thuis in de Subtop. Laat ze dan lekker voor hun 'lol' in de B rondrijden. Als het toch alleen maar op de 'lol' gaat....

Bomba schreef:Het ging hier om de mensen die hun paard al tijden rijtechnisch niet goed voor elkaar hebben en dan toch gewoon ieder weekend op concours gaan en dat net zolang volhouden tot ze wel een keer genoeg winstpunten hebben voor het ZZ-licht.
joyce B schreef:Je kunt ook meerijden voor de ervaring. Wie weet dat je met een ander paard, en nog wat meer jaartjes les, in de toekomst wel weer hoger kunt scoren. Dan is het alleen maar makkelijker als je al de klappen van de zweep kent.
Somebody_ schreef:@Gulpje: Daarom zeg ik ook; ik denk dat het nog wel eens te maken kan hebben met.... Dus ik insinueer niet dat dat de reden is, maar ik denk dat het wel een stukje 'onzekerheid' bij mensen weghaalt. 'Ik kan het altijd een keer proberen', ipv 'ik moet eerst 200 euro betalen, en dan moet ik wel zeker zijn dat ik het leuk ga doen'.
Natuurlijk heb je mensen die niet goed genoeg zijn, maar 19 van de 22 mensen die een score halen van 48 tot 59% is toch wel minder goed dan 'een paar mensen die niet goed genoeg zijn'. Het gaat er dus om dat ons inziens (en dan waren de TS, Sympie, en ik echt niet de enige, want ook de juryleden waren het daarmee eens), de meeste mensen gewoon problemen hadden in de 'basisvoorwaarden', die in het Z2 al wel aanwezig hadden moeten zijn(verzameling, oprichting, impuls, zuivere wissels, controle over het gaan van het paard)
jasmijn78 schreef:Laat ik vooropstellen dat je op elke wedstrijd en op elk niveau ruiters tegen komt die een slechte prestatie leveren.. Wat precies de oorzaak van die slechte prestatie is, blijft voor iemand die die ruiter niet (goed) kent gissen. Een ruiter heeft de verantwoordelijkheid zich goed voor te bereiden op een wedstrijd en een jury heeft de verantwoordelijkheid alleen wp te geven als de prestatie goed genoeg is. Dat het daar vaak misgaat? Tsja, we zijn allemaal maar mensen. Je kan het mensen nooit kwalijk nemen dat ze het proberen. Dat er ruiters zijn die hun frustratie afreageren op hun paard komt helaas op alle niveau's en in alle disciplines voor en dat is natuurlijk nooit goed te praten.
Als je nog nooit op een hoger niveau hebt gereden hoe weet je als ruiter dan dat je er echt klaar voor bent? JUIST! door gewoon een keer te starten. Verder, en dan spreek ik ook voor mijzelf, denk ik niet dat er veel ruiters zijn die graag stad en land afrijden om iedere keer met 48-55% thuis te komen van een subtop wedstrijd en dat de meeste ruiters echt wel bij zichzelf te raden gaan als zij steeds slecht scoren. Een wp krijg je in de subtop echt niet zomaar cadeau is mijn ervaring. Daarvoor moet je echt wel een goede proef neerzetten.
Verder vind ik het altijd makkelijk afgeven op wedstrijdruiters. Je beoordeeld ze op hun fouten op hun meest kwestbare moment; namelijk op het moment dat ze hun kunnen moeten laten zien door achter elkaar ruim 30 onderdelen foutloos uit te voeren. En als je naar een hoger niveau kijkt zul je sneller fouten herkennen.Zelfs als je helemaal niets van paarden of dressuur weet. Dat is gewoon geen kunst, en het zegt al helemaal niets over al dan niet aanwezige kennis en kunde van de betreffende cirticus. Niet dat die op een lager niveau geen/minder fouten gemaakt worden, maar omdat bij bijvoorbeeld een zuiver tactmatig gaand paard die ene tactfout heel zichtbaar is (terwijl een tactfout bij een paard dat gaat/gereden wordt als een natte krant nauwelijks opvalt). Hoe beter je rijdt des te meer een fout opvalt. Des te slechter een ruiter rijdt des te meer een goed moment opvalt. Het is dus maar met welke ogen je naar een combi kijkt.
Wat elke wedstrijdruiter imo gewoon voor heeft op alle 'critici' is dat ze het lef hebben om die ring in te rijden en zichzelf te laten beoordelen. Dat zij fouten DURVEN te maken, zichzelf op die manier kwetsbaar op durven te stellen. Een eerste uitgangspunt om wat te kunnen leren. Dat zie ik liever dan mensen die zeggen hun tekortkomingen te kennen en zich daar kennelijk bij neerleggen of zich daardoor laten weerhouden de ring in te gaan. Mi leer je namelijk gewoon het meest door te doen en fouten te maken.
En als we het dan specifiek over subtopruiters hebben; wat voor prestatie ze ook neerzetten; ze hebben wel al een hele weg afgelegd om uberhaupt in de subtop te komen en daar mag best wat meer respect voor zijn. Ook al is iemand er gekomen door week in week uit op wedstrijd te gaan. Dan heb je gewoon in ieder geval 1 bewonderingswaardige kwaliteit in huis, namelijk: DOORZETTINGSVERMOGEN!!! Een eigenschap die bij veel ruiters/mensen in het algemeen gewoon ontbreekt. Een eigenschap die onmisbaar is wanneer je uberhaupt wat wil bereiken in het leven. Al beschik je over de beste paarden en het meeste talent; zonder doorzettingsvermogen kom je nergens.
Voor mij als (beginnend subtop) ruiter kunnen al die tafeltjes met al die critici mij gestolen worden. Ik ga niet zonder gedegen voorbereiding op wedstrijd en schaam mij daarom totaal niet als ik eens een keer met een slechte score de ring uit kom. Mijn beoordeling/score is gewoon weer 'input' voor mijn training en volgende keer probeer ik het gewoon weer. In december rij ik voor het eerst na mijn bevalling weer de (subtop) ring in. Thuis gaat het best al weer heel fijn. Of het goed genoeg is voor minimaal 60% in de ZZ-licht? Die bevestiging heb ik pas als ik de ring weer uit rijEn elke keer als ik de ring uitrij ben ik weer een ervaring rijker. Ervaringen die de meeste critici mislopen doordat ze liever achter hun tafeltje blijven zitten
Geniet ervan.
vur schreef:Jasmijn78: kan me helemaal aansluiten bij je post. Als ik er iets van aangetrokken zou hebben, dan zou ik nu niet zijn gekomen waar ik nu ben, op de hoogste trede, en ook hier ga ik net zolang door met knokken tot ik ook hier een tevredenstellend resultaat kan rijde op een wedstrijd. Thuis gaat het bij iedereen super, maar je moet het in de ring maar doen.
clarence schreef:Ik vroeg me al af waarom je zo lang geen berichten had geplaatst, maar nu weet ik het. Hartelijk gefeliciteerd met de kleine. Geniet ervan.
Een kind krijgen is weer een hele andere tak van sport
Al ondervind ik nu dat moeders bijna net zo erg zijn als paardenmensen
vur schreef:Jasmijn78: kan me helemaal aansluiten bij je post. Als ik er iets van aangetrokken zou hebben, dan zou ik nu niet zijn gekomen waar ik nu ben, op de hoogste trede en ook hier ga ik net zolang knokken tot ik hier ook een tevredenstellend resultaat krijg op een wedstrijd. Thuis gaat het bij iedereen super, maar je moet het in de ring maar doen.
De ervaring die je tot nu toe hebt opgedaan kan niemand je meer afnemen. (begrijp ik goed dat je GP rijdt? Ook al kom je nog niet met voldoende resultaat de baan uit dan vind ik het zowiezo al knap dat je daar gekomen bent. Daarvoor heb je toch al een heleboel goed moeten doen)Elisa2 schreef:Helemaal mee eens! en sucses Jasmijn over een maandje
Ik ga mijn best doen