afmelden vanwege de jury

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: afmelden vanwege de jury

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:14

Waarom zou je er van balen? Daar zit mijn vraag dus net. Ik baal er nl helemaal niet van als het gebeurt. := Als het op een "belangrijke" wedstrijd is vind ik het in eerste instantie wel beetje jammer maar dat is na vijf min al weer weg eigenlijk.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:21

Ik zal een vb geven van een jury; is overigens niet alleen mijn mening maar hoop vriendinnen en kennissen ervaren hetzelfde.

De betreffende persoon jureert is ernstig beinvloedbaar, en jureert erg verschillend. Ik rij met een rotproef in de 190, en met 2 beeldige proeven (gezien op video) 2x 170. Nu kun je mij de schuld geven, vind ik ook neit erg :D Maar mijn ervaring is dat ik bij deze persoon het gevoel krijg dat ik geen rechtvaardige punten krijg, en dat uit zich naar hele goeie punten en naar mindere, dus het is niet dat van; goh ik rij altijd lage punten.

Omdat ik de punten alles behalve geloofwaardig vind, heb ik gewoon weinig zin om bij deze persoon te starten, en ja, dan baal ik wel eens als dat wel zo is... ;)

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:23

Ik moet as zondag bij een kennis die ik echt verschrikkelijk aardig vind, maar niet als jury... maar ik ga wel, dan maar weer een keer slikken en hopen dat het niet te erg tegenvalt....

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:27

Ik heb het nooit gedaan, maar had wel 2 vaste jury's waar ik toch nooit goed bij reed.

Ken veel mensen in mijn omgeving die het wel doen, ik vind dat zonde. Waarom zou je er niet heen gaan, als het goed is ga je op wedstrijd omdat je het leuk vind. Tuurlijk goede resultaten motiveren je meer dan constant slechte resultaten. Maar als het voor jou gevoel maar goed gaat. :j

En iedere wedstrijd vind ik weer een oefening om beter van te worden. En omdat je misschien als vaste prik geen winst rijd bij een bepaalde jury, zal die jury je vast wel commentaar/tips meegeven waar je wel wat mee kunt. Zo denk ik dan :)

Probeer het kritiek om te zetten en verbeter jullie.

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 09:21

Er zijn altijd juryleden, die net als ruiters, er uit springen. Voor mij geen reden om een proef af te melden of van baan te wisselen. Dat is mij de eer te na ;)

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 09:25

Ik zou me nooit afmelden om een jury. Als ik het niet eens ben met de punten ga ik gewoon achteraf naar de jury toe, niet als aanval dat ik het er niet mee eens ben, maar gewoon om te vragen, waarom ik deze punten heb gekregen. Dat het voor mijn gevoel fijn ging, maar dat mijn punten er niet naar waren. Vaak kun je dan nog wat goede tips krijgen en als je de volgende keer weer bij de jury rijdt, even extra op die punten letten..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 09:40

Uppojono schreef:
Ik zou me nooit afmelden om een jury. Als ik het niet eens ben met de punten ga ik gewoon achteraf naar de jury toe, niet als aanval dat ik het er niet mee eens ben, maar gewoon om te vragen, waarom ik deze punten heb gekregen. Dat het voor mijn gevoel fijn ging, maar dat mijn punten er niet naar waren. Vaak kun je dan nog wat goede tips krijgen en als je de volgende keer weer bij de jury rijdt, even extra op die punten letten..

Dat is nou gewoon sportief. :j
Top!
Veel ruiters zijn zo gefrustreerd en geobsedeerd door winstpunten dat ze hun frustatie afreageren op de jury. Rijd dan geen wedstrijden als je daar niet tegen kan, dressuur is een jurysport en heeft zijn voor en nadelen. Zo is het spel en zo zijn de regels. Gewoon sportief zijn en je best doen, ene keer valt het mee, andere keer tegen, hoort bij het spel.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 09:44

ik blijf het apart vinden en denk een beetje de spiegel van onze huidige maatschappij. Je moet tegen commentaar kunnen. het is altijd makkelijk om het te vermijden of te ontvluchten of erger nog jouw tekortkomingen af te schuiven op iemand anders.

Je kiest voor deelname aan een wedstrijd, zorg dan dat je het niveau van je proef thuis al zeker voor 200% meester bent.

Jury's komen niet expres om jouw af te breken, goed is goed en daar blijf ik bij.
Leer vanuit de proeven en niet enkel wat er op je protocol staat.
Hoe was je eigen gevoel en wees kritisch. Was het allemaal mooi uitgevoerd, mooi in takt etc.

Spreek een jury aan, maar val hem niet aan. Als jury zijnde ben ik altijd bereid om uitleg te geven, maar enkel wanneer dat op een beleefde en respectvolle manier gebeurd. Punten kan ik achteraf niet aanpassen en dat lijken vele mensen zeer bizar te vinden :-)

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 09:49

op het recente Gelders Kampioenschap werden de Z-proeven door twee juryleden tegelijk gejureerd. In sommige proeven kwam daarbij een verschil van meer dan veertig punten naar voren. Rara, hoe kan dat? En waarschijnlijk vinden alle2 deze jury's dat ze gelijk hebben :(:)

Zo zie je maar weer hoe subjectief en natte vingerwerk jureren is 8-)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 09:58

Leonora schreef:
op het recente Gelders Kampioenschap werden de Z-proeven door twee juryleden tegelijk gejureerd. In sommige proeven kwam daarbij een verschil van meer dan veertig punten naar voren. Rara, hoe kan dat? En waarschijnlijk vinden alle2 deze jury's dat ze gelijk hebben :(:)

Zo zie je maar weer hoe subjectief en natte vingerwerk jureren is 8-)

Ja de ene hecht veel waarde aan bijv. verzameling/balans/vanuit schoft omhoog bewegen en de andere jury let meer op het exact uitgevoerde op de letter.
Zo kan je veel juryverschil krijgen.
Er wordt op de cursussen wel aangegeven wat prioriteit heeft maar niet iedereen ziet het ook. Niet elke (Z) jury herkent een correct gaand paard, qua tact, balans, etc. Zo gebeurd het nog heel vaak dat bijv. niet diagonaalsgewijs achterwaarts een voldoende oplevert. Dit kan gewoon niet. Maar dat komt omdat de jury dat niet herkent, net als een wissel in 2-en.

Ik vind het ook heel goed dat de cursussen herzien worden. Er zouden alleen mensen moeten zitten die daadwerkelijk een rijtechnisch goed gaand paard herkennen en daarnaar kunnen punten.
Helaas blijft het mensenwerk. Maar dat is gewoon de sport.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 09:59

Dat hoeft niet zo te zijn leonora.

40punten is idd wel veel., maar als de ene sneller een 6 geeft en de ander een 7, loopt het al snel op. Verder zit elke jury op een ander plek. Dus die op de ac lijn ziet soms de dingen anders dan die op de E-b lijn.
Zeker in het Z heb je de enkelvoudige wissels en die dienen recht te zijn. Dan heb je de inzet van SB naar Appuyement etc die je dan weer anders ziet bij C dan bij E. Vb enkelvoudige wissel op E-b lijn scheef getrokken en op voorhand zou bij mij resulteren in een 5, maar kan voor de jury bij C een 7 geven, want die ziet bvb enkel op dat ogenblikt dat vallen op de voorhand maar verder netjes. Dan heb je daar al twee punten verschil. En beide terecht gejureerd.

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 10:40

In dit geval zaten beide juryleden op de korte zijde van C. Kan me zo voorstellen dat er een aantal oefeningen van de ene plaats beter te zien zijn dan van de andere plaats. Maar 40 of zelfs 50 punten, vind ik persoonlijk een dieptepunt.

Wat blijft is de discussie, wie er gelijk heeft
heeft ook wel eens in de PK gestaan over een jury die hele lage punten had gegeven
en zijn twee collega's hele hoge aan een combinatie. De jury met de lage punten werd afgebrand
maar of dat nu terecht was?

Nou ja, gelukkig bestaat dressuur, waar zouden we anders iedere maandag in de kantine van
de rijvereniging uren over kunnen praten en evalueren *D

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 10:53

Ik kan me niet voorstellen dat ik me zal afmelden vanwege een jury. Ja, op 1 manier kan ik me dat voorstellen, als m'n instructrice jury is. Al denk ik dat ik dan juist slechtere punten heb omdat zij weet hoe goed die kan lopen :P
Maar verder ga ik er gewoon heen, ookal mag ik die jury niet. Zelf kijk ik weinig naar welke jury er in de auto/ het hokje zit. Maakt mij niet uit.. Zolang ik er maar een goed gevoel over heb is het prima. Natuurlijk hoop je op goede punten, maar mijn gevoel is belangrijker.
Dressuur is toch een jurysport.. Maar om je af te melden vanwege een jury vind ik onzin.
Jij rijdt wedstrijden en dat doe je voor je eigen plezier en om beter te worden. Dat beter worden gebeurd ook door kritiek, en dat krijg je op wedstrijden van de jury. Of je de persoon in kwestie nou mag of niet. Denk dat die jury ook raar zal zitten te kijken als je eerst op de lijst staat en later ineens niet meer. Mocht dat een paar keer gebeuren weet hij/ zij ook wel wat er aan de hand is. Je zal dan zo iemand maar ineens tegen komen op de de kampioenschappen :P
Als ik het niet eens ben met het commentaar zoek ik de jury op, mocht die er niet meer zijn vraag ik het aan anderen die het ook gezien hebben wat zij ervan vonden.
Natuurlijk erger je je er soms aan als het voor jou gevoel top ging en je 170 punten krijgt. Maarja, het is en blijft een jurysport.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 12:17

@Sannn: als het goed is zal een instructrice nooit of te nimmer haar eigen klanten jureren om zo belangenverstrengeling te vermijden.