Aan de hand stappen op het losrijterrein

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 22:58

Ik vind dat sommige een beetje vreemd reageren. Ja ik kijk heus wel om me heen. En ja ik kan sturen *\o/* Yeuuuuuj! En ik denk dat het ook over verschillende dingen gaat. Ik heb het echt niet over een groot buiten terrein, begrijp me niet verkeerd, dan moet iedereen maar lekker z´n gang gaan. Wel heb ik het over binnenwedstrijdjes waar je met z´n 20 en in een 20 x 40 bakje moet inrijden :) Maar ik wil hier verder geen welles nietes discussie van maken

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 23:11

Zonder mensen voor het hoofd te willen stoten vraag ik me ook af of er geen perceptieverschil in zit per regio. Dit aangezien ik zie dat de meeste mensen die de ergernis herkennen ook in het Brabantse zitten. Van horen zeggen in mijn HKtopic en uit eigen ervaring van starten weet ik bijv. dat in ZH de rubrieken gewoon een heel stuk kleiner zijn. Daar kwam ik rubrieken tegen met 4 combinaties := De Brabantse wedstrijden die ik start, daar zitten er zowel 's winters als 's zomers vaak minstens 20 en (helaas) vaak genoeg ook 30 of meer combinaties in je ring. Ik weet niet in welke regio's van Nl dat nog meer opgaat, maar ik kan me voorstellen dat je met 10 combinaties per ring een stuk minder last hebt van ergernissen. Of misschien zijn Brabanders gewoon zeikerds, dat kan natuurlijk ook :P
Of wij komen allemaal diezelfde combinaties tegen die zo godse irritant lopen dat ons beeld gekleurd is

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 23:12

Op normale wedstrijden zitten wij hier gemiddeld genomen met minimum 20 combinaties per proef. En vaak lopen er gelijktijdig twee proeven... :) Niet altijd, omdat het bij ons steeds in maneges is, is het niet altijd mogelijk om meerdere ringen te leggen.
Hier is er... welgeteld 1 persoon die niet zo fijn is om samen mee los te rijden zeg maar. :) Verder heb ik zelden last van mensen en ik hoop ook dat mensen niet te veel last ondervinden van mij := Probeer altijd zo goed mogelijk op te letten! Wat me wel op valt is dat vooral in het begin van het seizoen soms moeilijk is, als er nieuwe mensen zijn die onzeker zijn en dan als ze effe geen overzicht hebben, dan zie je ze in paniek raken. Daar stop ik ook altijd gewoon netjes voor en dat zijn dan ook meteen de mensen die meteen hun excuses aanbieden. Maar verder? Nee geen last van. :)

Wel van onze eigen manegeruiters... (laat duidelijk zijn dat ik niet alle manegeruiters bedoel, echt puur die van ons)
Die van ons zijn echt verschrikkelijk, die rijden dan mee met een manegepaard, en dat op zich is niets, maar die wanen echt dat de hele bak van hun is :o En dan hoor je ze, als je ze later in de kantine tegen komt zeggen dat die en die in hun weg reden.. >;) Dat is eigenlijk het enige waar ik me écht aan irriteer... Verder; tja foutjes gebeuren. En de ene ruiter heeft al wat meer manieren dan de andere :D
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 03-05-09 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 23:13

Urielle schreef:
Zonder mensen voor het hoofd te willen stoten vraag ik me ook af of er geen perceptieverschil in zit per regio. Dit aangezien ik zie dat de meeste mensen die de ergernis herkennen ook in het Brabantse zitten. Van horen zeggen in mijn HKtopic en uit eigen ervaring van starten weet ik bijv. dat in ZH de rubrieken gewoon een heel stuk kleiner zijn. Daar kwam ik rubrieken tegen met 4 combinaties := De Brabantse wedstrijden die ik start, daar zitten er zowel 's winters als 's zomers vaak minstens 20 en (helaas) vaak genoeg ook 30 of meer combinaties in je ring. Ik weet niet in welke regio's van Nl dat nog meer opgaat, maar ik kan me voorstellen dat je met 10 combinaties per ring een stuk minder last hebt van ergernissen. Of misschien zijn Brabanders gewoon zeikerds, dat kan natuurlijk ook :POf wij komen allemaal diezelfde combinaties tegen die zo godse irritant lopen dat ons beeld gekleurd is

En bedankt he hahaha :D (*grapje)

CM_

Re: Aan de hand stappen op het losrijterrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 03:55

In brabant is zowiezo de concurentiestrijd een stuk hoger, als ik boven de rivieren start zitten er een stuk minder in de ring en is het gemiddelde niveau een stuk lager.

Dus wellicht zijn wij gewoon chagerijnig tegen de concurentie :')

Linnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 11:03

In onze regio zitten we op de grotere wedstrijden op minimaal 15-20.
Maar tijdens de concoursen zitten we op minimaal 30 per ring.

Ik denk niet dat Brabanders zeikerds zijn, want hier in Noord-Holland hebben ook ontzettend veel zeikerds.

Wij zijn allemaal 1 pot nat!

TakeThat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 13:00

Heel vervelend, ga dan even tussen de trailers ect stappen maar niet in de baan

Look_at_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:21

Ook hier gebeurt dat erg vaak, en dan lopen die mensen ook nog zo vreselijk in de weg en letten van geen meter op dat ze aldoor tegen je aan lopen...
Mijn zusje loopt wel eens met 1 van de pony's die ik rij op wedstrijd als ik al op de volgende moet, maar dan gaat ze altijd netjes bij de trailer stappen, of op een veldje waar niemand is. Zelfs als ze er op gaat zitten om uit te stappen doet ze het netjes ergens anders, zodat niemand er dan last van heeft. :) (omdat ze nog maar 7 is loopt ze anders meestal een beetje in de weg :P )

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:07

Aan de ene kant begrijp ik de ergenis wel.
Aan de andere kant kun je soms niet echt anders.
Als ik op springwedstrijd ben en ik moet als nr. 1-10 starten moet ik vooraf al op mijn paard zitten, dan parcours verkennen, dan de ring in. Ik moet mijn paard in de tussentijd wel even ergens laten. Terug op de trailer zetten is dan vaak niet echt een fijne optie. Dan stapt dus iemand aan de hand met mijn paard. Zie niet hoe dat anders kan.

Overigens is een algemenere ergernis van mij: te drukken losrijringen waardoor dit soort dingen dan de druppel zijn. Ik zoek er tegenwoordig mijn wedstrijden wel een beetje op uit. Wederom vooral met springen. Met zijn 10en in een 15x30 bak met losspring hindernissen is niet wat ik fijn vind.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:29

nou urielle,. daar zou je best 's de spijker op z'n kop geslagen kunnen hebben! ik start altijd in kleine rubrieken; max 8 per keer zo'n beetje. kan ook makkelijk, want er zijn zo verschrikkelijk veel wedstrijden in de regio!

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:39

Ik stap na de proef eigenlijk alleen af als er ook echt de ruimte voor is dat ik een rondje aan de hand kan stappen. Anders blijf ik gewoon erop zitten :+
Zelf vind ik het ook heel vervelend als er mensen naast hun paard lopen als ik aan het losrijden ben, stel je voor dat er een boze reactie komt van een van de paarden en diegene staat ertussen, dan kun je er soms toch beter opzitten op zo'n moment lijkt mij.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 09:11

ik zie er liever mensen naast lopen die opletten dan dat er mensen aan het uitstappen zijn en lekker in de rondte kijken.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:36

In Twente zitten de rubrieken meestal ook goed met 28 starts, als het niet meer is. Maar meestal is er ruimte genoeg om goed te kunnen losrijden. Neemt niet weg dat er altijd wel ergernissen kunnen ontstaan.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:34

Ik probeer altijd zoveel mogelijk te beperken dat ik als groom met het paard aan de hand op het losrijterrein moet uitstappen, maar zeker in het binnenseizoen wanneer het koud, nat en/of stikdonker is dan kan het niet altijd anders. Vind ik zelf ook vervelend :j . Ik loop dan meestal in de binnenring en let goed op mensen die figuren rijden e.d., als ik op de hoefslag zou gaan lopen zou dat niet zo gewaardeerd worden doorgaans ;) .

De ruiter kan er natuurlijk ook gewoon op blijven zitten, maar soms is de sanitaire nood na het rijden zo hoog dat dat niet echt een optie is :+ . Maar zelfs al blijft de ruiter wel zitten, dan nog ontkom je er niet altijd aan dat je in de ring moet uitstappen.

Wanneer de ruiter zich nog aan het aankleden is en het paard al gezadeld klaar staat ga ik er meestal alvast mee lopen. Als het ook maar enigszins kan doe ik dat gewoon buiten bij de trailers of op een pad, maar soms is dat ronduit gevaarlijk en in het donkere seizoen kan het dus ook niet altijd. Wel proberen die tijd dan zo kort mogelijk te houden.

Ik vind het veel irritanter als ruiters (of grooms met paard aan de hand) lekker uitgebreid op de hoefslag gaan staan ouweho*ren met mensen aan de kant, of als er voetgangers door de bak lopen wanneer dat helemaal niet nodig is. er zijn ook mensen die hun paard ongezadeld naar de losrijruimte brengen en daar uitgebreid gaan staan zadelen. Daar zie ikd e logica ook niet zo van in, wij zadelen altijd op op de trailer of ernaast, afhankelijk van het paard.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 10:05

Ik stap mijn eigen paard nooit aan de hand uit, bij haar heb ik toch iets meer te zeggen wanneer ik erop zit en dan voel ik het aankomen als ze spanning opbouwt.

Maar aan de andere kant, op mijn vorige stage ben ik 2x meegeweest op concours. Als je dan met 4 paarden in L springen start en de komen allemaal snel achter elkaar, was zij de ene aan het losrijden, ging ik de volgende opzadelen, van de vrachtwagen halen, ging ik die aan de hand wat warmstappen, kwam ze de ring uit, ruilden we, stapte ik nog een aantal rondjes en ging ik de ene terug zetten en de andere van de vrachtwagen halen. Ik snap dat het met sommige paarden echt niet kan, want hun hadden er ook eentje die naar andere paarden sloeg. Maar die zette ik dan netjes met zijn kont in de hoek, zodat het voor anderen niet hinderlijk was. En ik kijk altijd eventjes wat de anderen doen, stapten zij op de hoefslag, doe ik dat ook, stapten zij op de binnenhoefslag, deed ik dat ook. Ook gaf ik voorrang aan ruiters, en probeerde ik zoveel mogelijk uit de weg te blijven.

Stappen aan hand? Het heeft niet mijn voorkeur, ik heb er zelf met rijden geen last van, mits men oplet waar ze lopen en het paard goed onder controle hebben. soms kan het ook gewoon niet anders!

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 14:18

Wat maakt het nu uit als je met een lange teugel gaat stappen in de rijbaan? UITstappen
Verder erger ik me er totaal niet aan, ik ben toch aan het rijden en bezig met mijn paard, wat de rest moet doen moeten ze zelf weten.
En als het buiten is is er toch plek zat?
Snap niet dat je je er daar dan druk om kan maken of een paard aan de hand word gestapt!
Ok, als het indoor is een bak van 20 bij 40 snap ik het nog wel, maar als ze gewoon netjes op de binnenhoefslag stappen dan zou jij als ruiter/amazone hier in moeten kunnen rijden?
Maar dat is mijn mening, ik maak me niet zo gauw druk op wedstrijd

wasira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 14:21

in -en uitstappen als je erop zit lijkt me vrij normaal op een losrijterrein. als je maar oplet dat je niemand in de weg rijd en op de binnen hoefslag blijft. Wat ik irritant vind is als er mensen zonder paard binnen in dat terein staan om of anderen te helpen of om te kijken...