kledingvoorschriften vanaf 1 april 2009 dressuur aangepast?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 11:31

Oewh, dat is inderdaad een erg ruige set!!

Ik ben echt benieuwd!! Hoop dat het doorgaat, ik vind het echt belachelijk dat er zo'n verschil is tussen springen en dressuur qua kleding. Ik vind dat zwart maar saai...

Taat88

Re: kledingvoorschriften vanaf 1 april 2009 dressuur aangepast?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 21:59

ik heb wat gevonden...:::

Flexibel springen
4 februari 2009
De KNHS voert per 1 april 2009 het nieuwe systeem flexibel springen in. KNHS-medewerkster Annemarie Rietman legt uit hoe het systeem in elkaar steekt.

Hoe steekt de nieuwe regel precies in elkaar?
,,Flexibel springen maakt het mogelijk voor combinaties tot en met het ZZ om in twee klassen uit te komen en voor 1,40 metercombinaties om in drie klassen uit te komen. Iemand die L geregistreerd staat, mag bijvoorbeeld ook in het B springen. Je mag niet in een hogere klasse starten dan waarin je bevoegd bent”, legt Annemarie Rietman uit.

Waarom is gekozen voor deze vorm en niet voor de scheiding professionals en amateurs?
,,Naar deze mogelijkheid hebben we inderdaad gekeken. De scheiding tussen professionals en amateurs is echter moeilijk te maken. Je hebt een groep duidelijke professionals en een groep amateurs. Maar veel ruiters vallen in het grote grijze gebied. Als je een strenge onderverdeling aan gaat brengen, worden bepaalde rubrieken te klein.”

Hebben winstpunten zo nog wel nut?
,,De winstpunten worden geregistreerd in iedere klasse waarin een combinatie uitkomt. Het verplicht promoveren blijft dus bestaan.”

Behalve dan voor amateurs met één actieve startkaart?
,,Deze regel komt voort uit het feit dat de KNHS ieder jaar weer postzakken vol met brieven ontvangt van mensen die dispensatie aanvragen. Ze durven gewoonweg niet hoger te springen. Een lastige kwestie, want wij willen als KNHS niet dat mensen om deze reden stoppen met springen. Dat gebeurde tot nu toe wel. Met deze regel willen we stimuleren dat iedere sporter op zijn of haar eigen niveau de sport kan blijven beoefenen.”

Zijn jullie niet bang voor te volle rubrieken?
,,Eigenlijk niet. Het zal wennen zijn om op deze manier in te schrijven. Organisaties kunnen er straks ook voor kiezen om bijvoorbeeld geen tweede parcours, zoals een progressief, uit te schrijven. Er blijkt dat er veel vraag is van onze leden en de KNHS wil hier graag aan tegemoet komen. Als de rubrieken te vol worden, dan zullen we samen met de concoursorganisaties tot een oplossing komen. Of ook daadwerkelijk veel mensen zich dubbel in gaan schrijven, is afwachten.”

Levert het organisaties niet onmogelijk veel werk op?
,,Zoals bij alle veranderingen duurt het een jaar voordat iedereen er aan gewend is. Of het echt veel meer werk op gaat leveren weet ik niet. Vanuit de KNHS zullen wij proberen om de organisaties zo veel mogelijk te ondersteunen, onder meer door de nieuwe ICT- ontwikkelingen.”

Gaat er vooral in de basis geen ongelijke competitie plaatsvinden doordat mensen eeuwig in een klasse blijven rijden of veel in de lagere klasse gaan starten?
,,Daar zijn we niet bang voor. Iedereen mag in de lagere klasse rijden, dus eigenlijk blijven de kansen gelijk. De ervaring leert dat fanatieke ruiters graag een uitdaging hebben en daardoor juist graag in de hogere klassen starten. Uitzonderingen daargelaten. Maar dit weegt niet op tegen de voordelen die het met zich meebrengt. En dan niet alleen voor de ruiters zelf, maar ook met oog op het welzijn van de paarden.”

Kan een ruiter met hetzelfde paard in twee klassen in de prijzen vallen?
,,Dat kan inderdaad.”

In welke volgorde moet er gestart worden?
“Net hoe de organisatie het inplant. Ze zijn niet verplicht om iemand bijvoorbeeld eerst in het B en pas daarna in het L te laten starten.”

Mag een ruiter in drie klassen op één dag starten, inclusief één keer hc?
,,Dat mag niet. Ieder paard mag per dag maximaal twee keer uitkomen in het springen, exclusief barrages en finales.”

Hoe zit het met selecties en kampioenschappen. In welke klasse worden die verreden?
,,In de hoogste klasse waarin de combinatie geregistreerd staat.”

Is het mogelijk dat deze regeling in de toekomst ook van toepassing wordt in andere disciplines?
,,Daar kan ik op dit moment nog niets over zeggen. We zijn in eerste instantie in afwachting hoe het bij het springen gaat lopen. Daarna zien we wel weer verder.”

Province

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 10:50

Dat zou nog eens leuk zijn! Als je in het bruin mag starten...

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 10:52

Over de sporen, dummysporen zijn ook toegestaan :)
Dus als je geen prikkers eraan wilt dan kan je dummysporen omdoen.

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 10:55

Ja hier had ik ook al iets over gehoord sam_amore, maar dit heeft toch niets te maken met de kledingvoorschriften toch?

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 11:33

Dat zijn de nieuwe springreglementen en deze zijn al gepubliceerd, hebben helemaal niets met dit topic te maken.....

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 14:12

KarinvdM schreef:
Amarie schreef:
Las net in In de strengen dat vanaf 2010 het rijden zonder sporen in de hogere klasses zal worden toegestaan. Ergens staat er dus toch iets op stapel.

Dat is in het kader van het welzijn.

Knoploze sporen zijn nu ook al toegestaan.... :j

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 14:30

Dit is even nieuw voor mij.........

A. "Profruiters" mogen weer starten in de L2 t/m M2
B. Kleuren van jasje, cap, laarzen en hoofdstel is nu volledig vrijgegeven..........

Dat laatste had ik niet verwacht......... :=
bron: belangenverenigingdressuur.nl

***koopt zich een setje knalgeel of stijlloos roze*** :+

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 14:37

Zolang het nog niet op de KNHS-site staat...

maar biedt wel perspectief!! *\o/*

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 14:42

Hoe betrouwbaar is die site? Erg jammer, stukje etiquette vind ik toch altijd wel mooi.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 14:43

Klopt.

Enerzijds is de belangenvereniging best een serieuze organisatie (kijk maar wie er in het bestuur zitten),
Anderzijds had de vereniging destijds geen benul wat er allemaal speelde bij de KNHS in de kwestie van de "hoed".

Ik ben benieuwd. Mij zal dit allemaal een zorg zijn, maar de ruitersportshops zullen zich in de handen wrijven........
En aangezien Anky zelf ook het een en ander aan merchandising in kleurtjes doet zal het wel doorgaan.......... :D

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 14:45

VValar schreef:
Hoe betrouwbaar is die site? Erg jammer, stukje etiquette vind ik toch altijd wel mooi.

Alle ZZ+ ruiters zijn er lid van. Toch een dikke 800. Soort van Chinees vrijwilliger zeg maar. Kost niks en je komt er niet onderuit.

Als je een dergelijke ruiter vraagt of hij/zij er lid van is, zal hij/zij waarschijnlijk onterecht ontkennend antwoorden.
Een soort van Rita Verdonk - PSP lidmaatschap zeg maar............. :D

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 14:50

Tip:

Afbeelding

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 14:52

Dit is dus precies wat de federatievertegenwoordiger mij zondag al vertelde, dus ik kijk er niet van op.

Heb een onwijs mooi paars setje, ga nu op zoek naar een paars hoofdstel!!!

Hoor nog mijn stalgenoot zeggen: Wat moet je nou met een cremekleurige cap, daar mag je toch niet mee starten??? Echwel....straks!

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 14:54

hihi en dan met je onderschrift eronder :D

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 15:04

CGJ12 schreef:
Tip:

Afbeelding

Past mooi bij je roze dekje CGJ! ;)

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 15:06

Maar CGJ zet geen helm op.
Even bellen of 'l'Hiver ook hoeden levert in stijlloos roze......... ;)

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 15:35

Moet te regelen zijn toch? En anders koop je zelf een naaimachine... O:) Net zoals bij de SGW een hoes om de hoed doen. Of weer netjes L/M gaan starten, mag ook weer met de nieuwe regels!

KvE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 15:46

Vind het wel jammer dat nu vrijwel álles is toegestaan..

Zo is het beeld van dressuurwedstrijden (vind ik) totaal veranderd..

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 16:32

De reclame-voorschriften schijnen ook versoepeld te worden.
Met de huidige regelgeving mag maximaal 200cm2 bedrukt worden/
Per 1 april mag het over het gehele paard aan beide zijden, mits het de letters [R] [A] [B] [O] betreft, en dan is deze genoemde volgorde.
De letters mogen echter niet hoger zijn dan de op de startkaart vermelde stokmaat van het paard / de pony.

Bron: hoestende man met lange jas in het fietsenhok in Ermelo.

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 16:38

:D :D :D

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 20:28

Jahoor, en waarom schaffen we ook niet gelijk alle toiletteerregels, plastrons, handschoenen en het cijfer voor de verzorging af?
Wat een onzin zeg.

Over een paar jaar is er dus geen kip meer die zn paard invlecht en op wedstrijden (net als nu met springen als het geval is) wordt vrolijk in de leukst kleurende setjes rondgereden.
Complete kermis en 1 grote bende dus.

Dat ze bruine jasjes/laarzen en/of krijtstreep toestaan oke, maar overdrijven is ook een vak, ze helpen zo de charme van hun eigen sport om zeep.

KvE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 21:56

Bettine ik ben het volkomen met je eens, dat bruin/grijs en krijtstreep is wel leuk.
Maar idd, dalijk rijdt iedereen in paarse setjes + bijpassend hoofdstel rond.
Of paard wordt zomaar uit de klei getrokken en het zal allemaal wel.

Zo is het hele dressuur idee toch weg??

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 22:26

Paarden worden nu ook regelmatig gewoon uit de klei getrokken hoor.....ik zie ze toch met enige regelmaat in de ring verschijnen dat ik denk...hmmmm schaartje erbij???

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 22:43

Tuurlijk, maar doorgaans wordt het grootste gedeelte van de paarden enigszins netjes gemaakt voor ze op concours gaan.
Dit soort regels stimuleert dat juist niet.