Met je pony tussen de paarden starten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 20:21

Ik heb ‘t niet vaak: dat ik baal van mijn punten en dat mijn gevoel echt totaal niet overeenkomt met de punten. Eigenlijk nooit. Vandaag wel.
2 echt degelijk proeven neergezet. Er was veel onrust op het terrein en verderop vuurwerk. Hij bleef 2 proeven van mij. Ik kon blijven rijden, echt alles klopte. 181 en 178,5. Schiet mij maar lek. Heus, ik ben realistisch; als het net wel-net niet zou zijn voor mijn gevoel, dan had ik vrede met deze punten gehad. Nu? Ik dacht dik twee winst, misschien wel 3. Bah, wat een rot gevoel. Zat ik er zo naast? Of zijn de paarden met lange benen in het voordeel omdat ze paard zijn. Geen idee. Morgen herkansing.

denisesilver

Re: Met je pony tussen de paarden starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 22:51

Een vriendin heeft ook weleens zo gereden, en het weekend erop echt ramp proeven met beide twee keer winst en eerste plaats. Er is soms geen pijl op te trekken. Succes morgen!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 00:07

Ik gooi de handdoek in de ring. Mijn paard loopt goed, technisch goed voor elkaar, maar ik krijg niet de punten. Jury's geven aan moeite te hebben met het beoordelen van een IJslander in de dressuur. In de training zijn we bezig met Z. Ik doe het voor de lol, en die is er echt wel af. Kost veel tijd en geld, dus onze startpas is afgezegd. Genoeg andere leuke dingen om te doen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 00:07

Nadat ik mijn punten had gekregen heb ik een mandarijntje gevoerd aan de leukste pony op aarde. Top dier. Dat neemt geen jury mij af. Even gekeken wie de jury morgen is. Als het dezelfde was, had ik me afgemeld.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 00:10

tine10 schreef:
Ik gooi de handdoek in de ring. Mijn paard loopt goed, technisch goed voor elkaar, maar ik krijg niet de punten. Jury's geven aan moeite te hebben met het beoordelen van een IJslander in de dressuur. In de training zijn we bezig met Z. Ik doe het voor de lol, en die is er echt wel af. Kost veel tijd en geld, dus onze startpas is afgezegd. Genoeg andere leuke dingen om te doen.

Ik snap je. Rete frustrerend af en toe. Welk niveau rijd je nu? KNHS zou een rubriek “pony met 18+” moeten maken.
Vandaag had ik wel het idee: dressuur rijden is een kwestie van een rete goed (=duur) paard kopen. Een beetje achterover aan de teugels hangen En dan dikke punten rijden.
“Fijn voorgesteld” staat er dan op mijn protocol. Ja, uiteraard. Hangen en trekken heeft niets met dressuur te maken. Ik weiger er aan te trekken.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 08:25

rien10 schreef:
tine10 schreef:

Ik snap je. Rete frustrerend af en toe. Welk niveau rijd je nu? KNHS zou een rubriek “pony met 18+” moeten maken.
Vandaag had ik wel het idee: dressuur rijden is een kwestie van een rete goed (=duur) paard kopen. Een beetje achterover aan de teugels hangen En dan dikke punten rijden.
“Fijn voorgesteld” staat er dan op mijn protocol. Ja, uiteraard. Hangen en trekken heeft niets met dressuur te maken. Ik weiger er aan te trekken.

Dit is iets wat mij ook heel erg opvalt tegenwoordig... Het inrijden van menig ander ruiter ziet er niet uit, er wordt geplukt en gesjort, geport en getrapt naar die paarden. Dat ik er pijn van krijg als ik ernaar kijk. En dan in de ring rijden ze de hoogste punten... je zou bijna ook een jury bij het inrijden willen zetten, man man man. Waar is het plezier gebleven?
"Gelukkig" heb ik een haflinger en wijk ik tegenwoordig liever uit naar haflinger- en koudbloed wedstrijden. Die hebben tenminste een leuke sfeer, iedereen wenst elkaar succes, je maakt een praatje. Ipv dat je bijna van je pony afgekeken wordt met ogen die zeggen: "wat doe jij hier"

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 09:08

Dat laatste ervaar ik niet. Iedereen is gezelliger we wensen elkaar succes. Maar veel juryleden beoordelen een plaatje, niet hoe er gereden wordt. En misschien is dat wat het is: dressuur.
Ik ga straks naar de leukste pony die er is. Knap kind met z’n knotten. ;)

Ctje5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 21:12

Dat is niet echt fijn Rien. Mijn dochter heeft dat ook wel eens met de dressuurpunten bij de eventing. Dan zegt ze ik heb het idee dat het een best goede proef was. Voor mijn oog zag het er dan ook best netjes/goed uit. Dan zie je uiteindelijk de punten en dan denk je hoe dan? Het zag er toch netjes uit. Meestal zit ze tussen de 180 en 190 punten in. Het is ook al voor gekomen dat ze onder de 180 zat.
Ik heb verder ook niet zo veel verstand van dressuur. Maar zuur is het dan wel, zeker als je voor je gevoel een nette proef neer gezet hebt.

Tine, Wat knap dat jij al in de M dressuur zit met je ijslander! en bezig bent om richting het Z te rijden met oefeningen. Jammer dat er dan weer zo op gereageerd wordt... Een startpas is ook best duur en als er zo de lol vanaf gaat is het zonde geld. Daar kun je zeker andere leuke dingen voor doen.

ja, dat getrek en gepluk kan ik ook niet goed tegen. Laatst op een eventing wedstrijd stond er bij mijn dochter op het dressuur protocol: Vriendelijke amazone voor het paard. Hoe mooi is dat! Dat is iets wat ze al wat vaker te horen gekregen heeft.

Ik denk dat de meeste het hier ook voor hun plezier doen en dat is eigenlijk het belangrijkste.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 08:27

Weer 2 heerlijk proeven gereden gisteren. Die smile ging niet meer van mijn gezicht. 191 en 178. Weer snapten de omstanders de tweede uitslag niet. Ik weet wel dat mijn tweede proef niet zo strak was als de eerste.
Een heerlijk pony weekend waarbij Brix mij weer positief verrast heeft. Kleine, bolle, oranje topper. Het smaakt naar meer. *\%/*
Teleurgesteld? Zeker niet. 2 winst uit 4 proeven. En een heerlijk weekend. Pony combinaties van de vereniging gesupporterd <3 (echt, te leuk. Throwback naar mijn dochter als urretje met een jonge Brix). Kortom; heerlijk weekend. Vandaag mijn stal kast uitmesten; wat een troep. Ik kan niks meer vinden! :+

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 09:20

Fijn Rien, daar doe je het toch voor voor dat goede gevoel. Maar wat jullie (alledrie hierboven) zeggen voel ik soms ook, dat een royaal bewegend paard met grote fouten hoger scoort dan een goed gereden pony. Of simpel paard. Jammer hoor. Ik zou ook wel willen deelnemen aan 18+ met pony-wedstrijden, lijkt me leuk. Heel af en toe zijn er wel bijzondere rassen-wedstrijden, dat zou ook een optie zijn.

Hoe dan ook, wij zij inmiddels M1+3. Het gaat best lekker, alleen soms krijgen we punten die ik niet snap. Een volgens mijn juf goede middenstap, 5 “moet ruimer”. Nee, dat kan ze niet, het is geen benenzwaaier…
Zaterdag had ik trouwens een 6,5 voor de middenstap. Maar doordat de dame tot 2x schrok van het paard in de ring ernaast, hadden we teveel spanning voor goede punten. Maar wel een soort van correct gejureerd deze keer.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 09:49

Zaterdag had ik meerdere keer de opmerking Taktfout. Niemand had het gezien. Ik had het niet gevoeld. Jury straft me af.
Mooi bewegend paard in de B met duidelijk taktfouten: 220 punten. Tja.

Bij mij komt ook het M in zicht. Ik ga lekker door, de oefeningen kent hij (Z1 tussen de paarden met mijn dochter).
Nog even en ons kroonjaar is voorbij. Nu zijn we samen 80. In juni ben ik jarig, dan is ons mooie optel sommetje niet meer mooi rond :D

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 15:39

Tot nu toe kan ik me in eigenlijk alle punten wel goed vinden, vind het zelfs soms echt hoger dan verwacht. Maar mischien ben ik best kritisch op mijn eigen rijden en het voelt soms ook echt anders aan dan dat het eruit ziet.

Afgelopen weekend 2x M1 gestart met 193,5 en 200,5 punten. 2x eerste en 3 winstpunten rijker. Gaat snel zo in de M1 en voor de M2 zijn we nog niet zover. Dus voorlopig veel oefenen en niet heel veel wedstrijden rijden. Vooral de „echte“ M oefeningen moeten voor mezelf echt nog beter, haal wel voldoendes maar schoudervoor en achterwaarts is nog niet op niveau. Onze galop daarentegen begint echt heel fijn te gaan. :j

Ik heb ook altijd heel fijn commentaar onder mijn protocollen. Zou het misschien per regio/ provincie kunnen verschillen wat de mentaliteit van de jury‘s is?

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 16:12

Ik rijd alleen maar pony’s tussen de paarden. En op een enkele zjury (waar elke ruiter wel eens last van heeft) niet het gevoel dat we standaard benadeeld worden. Eerste pony ZZL+10, tweede Z2+10 en gaat binnenkort ZZL, en de derde M2+2.
Logisch gezien winnen wij niet van de benen zwaaiende paarden die gewoon mega sterke proeven neerzetten (of de minpunten compenserende met mega goede onderdelen) maar ik kom weinig zonder prijs thuis. En terecht ook, als die paarden eens winnen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 16:27

Ik heb dat gevoel ook niet hoor. Maar zaterdag klopten de punten echt niet met mijn gevoel en dat heb ik eigenlijk nooit. Als ik geen winst rijd, dan voel ik dat zelf al tijdens de proef. Ik ben niet zo'n mieperd die gelijk gaat roepen dat ze geen winst rijd als het wel moet. Fout is fout, goed is goed.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 16:30

Zo eens in de zoveel tijd heb ik ook zo’n zjury. Wat ik zei, volgens mij heeft iedereen die eens in de zoveel tijd. Gewoon lekker naast je neerleggen en op naar de volgende wedstrijd! Al weet ik dat op het moment zelf het enorm balen is..

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 17:07

absque_dubio schreef:
Zo eens in de zoveel tijd heb ik ook zo’n zjury. Wat ik zei, volgens mij heeft iedereen die eens in de zoveel tijd. Gewoon lekker naast je neerleggen en op naar de volgende wedstrijd! Al weet ik dat op het moment zelf het enorm balen is..

Precies. Ik heb vier heerlijke proeven gereden, 2 winst. Top weekend gehad. Genoten van de kleine clubgenootjes op hun ponies. (In de zon met een glas rose).

afkepieteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 10:30

Hier al een tijdje niet meer gepost, maar wij gaan ook nog steeds vrolijk verder. Vorige week 2x gestart,
200,5 en 212. De 200,5 was terecht, moesten binnen inrijden en daarna buiten de proef. Het waaide hard dus de pony dacht wiehooo we gaan als een jekko. Tweede proef rust herpakt en dus 212 gereden! Bij een jury waarbij ik op voorhand dacht, dit gaat m vandaag niet worden dus super trots!

Afgelopen zondag 214 en 194,5 gereden, wat ons Z1+ 10 maakt!! Na de eerste proef, de 214 kwam de jury uit de auto, dus ik dacht foute boel. Nouja heel wat feedback dat ik in mijn eenvoudige wissels mijn benen veel te ver naar achter deed en veel te veel aan het drijven was, en dat kwam wellicht wel om dat ik te groot ben voor de pony?!?!?!? dat heb ik nog nooit gehoord... En over dat drijven, dat doe ik ook niet, want je moet toch terug naar stap dus dan ga je niet drijven toch? Oke misschien heb ik wel een beetje een handje van dat ik mijn been wat ver terug leg naar achter, maar drijven doe ik niet..
In elk geval, tweede proef was ik er dus helemaal af en ging ik helemaal opletten wat ik dan natuurlijk deed... dus die 194,5 was wellicht wel terecht want nu ging elke eenvoudige wissel mis :Y)

De afgelopen tijd zijn we stiekem al een beetje met de vliegende wissels begonnen te oefenen, dus hoop eind van dit outdoorseizoen nog wel mijn Z2 debuut te maken met mijn 20 jarige knollie <3 Afbeelding

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 10:36

Tof! Daar mag je zeker trots op zijn. Wat een leuke pony heb je.

Anja_Joost

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 11:26

Supergoed! En je bent zéker niet te groot..

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 15:33

Anja_Joost schreef:
Supergoed! En je bent zéker niet te groot..

Precies! Heel mooi beeld :j

afkepieteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 15:36

Thanks, toch weer even een bevestiging dat het niet zo is <3

En wat leuk, we staan in uitgelicht!

Ctje5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 18:10

afkepieteke schreef:
Hier al een tijdje niet meer gepost, maar wij gaan ook nog steeds vrolijk verder. Vorige week 2x gestart,
200,5 en 212. De 200,5 was terecht, moesten binnen inrijden en daarna buiten de proef. Het waaide hard dus de pony dacht wiehooo we gaan als een jekko. Tweede proef rust herpakt en dus 212 gereden! Bij een jury waarbij ik op voorhand dacht, dit gaat m vandaag niet worden dus super trots!

Afgelopen zondag 214 en 194,5 gereden, wat ons Z1+ 10 maakt!! Na de eerste proef, de 214 kwam de jury uit de auto, dus ik dacht foute boel. Nouja heel wat feedback dat ik in mijn eenvoudige wissels mijn benen veel te ver naar achter deed en veel te veel aan het drijven was, en dat kwam wellicht wel om dat ik te groot ben voor de pony?!?!?!? dat heb ik nog nooit gehoord... En over dat drijven, dat doe ik ook niet, want je moet toch terug naar stap dus dan ga je niet drijven toch? Oke misschien heb ik wel een beetje een handje van dat ik mijn been wat ver terug leg naar achter, maar drijven doe ik niet..
In elk geval, tweede proef was ik er dus helemaal af en ging ik helemaal opletten wat ik dan natuurlijk deed... dus die 194,5 was wellicht wel terecht want nu ging elke eenvoudige wissel mis :Y)

De afgelopen tijd zijn we stiekem al een beetje met de vliegende wissels begonnen te oefenen, dus hoop eind van dit outdoorseizoen nog wel mijn Z2 debuut te maken met mijn 20 jarige knollie <3 [ Afbeelding ]

Mooie foto! Je bent zeker niet te groot hoor.
Wat een mooie punten zeg en dat in het Z. Knap hoor!

Ctje5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 18:21

Mijn dochter heeft ook weer eens wat nieuws geprobeerd. Working Equitation. Dat was bij de Kroo in Zeeland. Ze hadden daar zo'n hele dag met springen/oefen cross/dressuur/bixie en knutselen voor de kinderen en dus working Equitation. Mijn dochter deed mee, met beide pony's aan het springen, de cross en working equitation. Was leuk om te doen. ze vond er wel te weinig actie in zitten. Had het liever in galop zei ze. Ze zat in de kennismakings rubriek omdat ze dat nog nooit gedaan had. Uiteindelijk met whisper 80 cm springen 2de prijs en met working equitation 3de. De cross zag hij allemaal rare dingen denk ik. Hij houdt niet van witte boomstammetjes dus 2x 1 stop gehad. Cassidy was 4de met working equitation. Er waren 4 prijzen, dus beide pony's hadden daar mooi prijs mee. Heel leuk natuurlijk. Springen 90 cm helaas 1 balkje. Cross foutloos en 2de. Er was maar 1 prijs, dus daar viel ze net buiten.
Er deed trouwens ook iemand mee met een Fjord bij de kur op muziek en die deed het heel goed wat ik er van zag. Mijn kijk op dressuur is niet zo heel goed, maar het zag er super uit! Was in ieder geval een hele leuke dag!

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 21:09

Wij waren vandaag 3e in onze 2e WE0 wedstrijd. Totaal niet verwacht, maar wel heel leuk <3

@Ctje5 Grappig, ik was ook bij its all horses op de Kroo, bij de haflingers.
@Afkepieteke, leuke combinatie juist jullie. Al moet ik zeggen dat ik het been te ver naar achteren leggen wel herken :+
@Rien10, gelukkig kan je het relativeren. Soms zit het mee en soms zit het tegen zeker...

Ctje5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 21:27

zo wat goed Fangio een mooie 3de plaats! Dan zal ik hou vast gezien hebben bij de Kroo. Moet zeggen dat ik daar wel een aantal haflingers gezien heb.