[HK]Wedstrijd springende bokkers.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 07:42

Welkom NibbitLotus!

Ik heb zondag mijn eerste officiële parcours gesprongen met Viooltje! Het was eeum, snel, maar ben wel super trots op haar. We hadden uiteindelijk 16 strafpunten, maar geen weigeringen én ze heeft de waterbak gesprongen! :D Niemand kon er van over dat ik nog niet zo lang spring, aangezien ik haar zo "gemakkelijk" kon rondsturen :') Hup naar volgende week!

Individueel dressuur was ik 3e en met ons achttal Zwaar waren we 2e, dus het was een geslaagde dag :))

welmoed__

Re: Wedstrijd springende bokkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 08:14

Netjes! Gefeliciteerd met de behaalde resultaten.
Ik ga zondag naar noord-Sleen, dus we zien elkaar niet Eef.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 08:46

Welkom *\o/*

Ik start eind augustus weer, maar ga donderdag mooi rondje oefenspringen in Bunschoten.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 10:12

Is er donderdag noord Sleen ja? Misschien geef ik ook nog wel op, heb ook nog 2 waardebonnen liggen van daar

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 10:13

Leuk dat jullie veel bij elkaar in de buurt starten! Ik kan nooit op zaterdag dus ben wel vrij beperkt helaas.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 10:18

Ik wil niet op zondag, maar dat is ook nog wel eens lastig

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 10:20

Hallo, mag ik me ook aansluiten? Ik start mijn 11-jarige Oldenburger merrie (v Rubinson) in de B.
Ga zaterdag voor het eerst sinds anderhalf jaar de springring weer in (Westerbork).

Lang zadeltroubles gehad en huis verbouwd, dus kom nu pas weer aan wedstrijdrijden toe.
Ik heb er wel zin in maar aan de andere kant vind ik het ook wel spannend!
Had eigenlijk afgelopen weekend nog op oefenparcours gewild, maar heb dat vanwege de warmte toch maar niet gedaan.
Praten jullie mij even moed in?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 10:23

Spannend! Gewoon adem blijven halen en als je echt twijfelt rij je toch een keer een volte? Is er niet de kans om oefen te starten op de dag zelf? Doe je eerst een rondje oefen voor t vertrouwen. :j

Zadels kun je moe van worden. Heb nu gelukkig een hele fijne zadelmaker gevonden!

Oh dat geloof ik ook zo, dat niet op zondag willen ook lastig is. Dan kwam ik helemaal nooit meer ergens. :D Fantastisch nederlands die zin.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 10:26

Ja Pantykous, ik zou natuurlijk eerst een rondje BB kunnen starten...maar zo rijd ik al jaren rond :-)
Ik moet gewoon niet miepen en gas geven, maar ja!

Je wilt niet weten wat ik uiteindelijk betaald heb voor een goed zadel :-) maar nu heb ik wel de zekerheid dat mijn paard pijnvrij rondloopt. Dan kun je ook een keertje doorpakken, dus ben er wel heel blij mee!

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 10:30

Nou ja als je zo lang niet gereden hebt is 2 rondjes op een dag misschien wel lekker :D

Ik moest ook even slikken met mijn nieuwe zadel voor Evel, I feel your pain

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 10:32

Ik had t geluk dat ik er met n mooi goedkoop wintecje vanaf kwam :))

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 10:47

Mijn dressuurzadel heeft me stukken van mensen gekost, gelukkig ben ik er met mijn springzadel ook goedkoper van afgekomen :=

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 10:57

Oehh welkom nieuwelingen! Gewoon gaan en gas er op en dan komt het helemaal goed!

Hier ook een gedoel gehad met zadels. Eerste zadel (oud stubben) ging de schoft van open. Drukte teveel. Tweede werd een veelzijdigheid die niet goed lag en waar ik een verkeerde houding van kreeg. Toen we het zadel weer aan Divoza verkochten zeiden ze dat de boom stuk was? Waarom niet eerder vermeld?

Toen een Wintec dressuur tweede hands gekocht en later een springzadel ervan. Doen het super!

Hmm ik zou deze week eigenlijk ook nog wel graag willen starten, gaat nu zo lekker. Even lekker kilometers maken. Ik ga zondag naar Bakkeveen en daarna een weekje op vakantie. Na de vakantie meteen de friese kampioenschappen fotograferen. Dan die week er op zelf maar weer eens kijken. Lekker rustig aan.

Weten jullie wanneer de startlijst van Bakkeveen online komt? Wordt toch wel een beetje benieuwd.. :P

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 11:01

Wat een gedoe met die zadels bij jullie. Ik koop een tweedehandsje in een standaard maat en het past altijd. Ga ook niet voor alle paarden aangemeten zadels kopen, dan blijf ik bezig.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 11:09

Mijn oude zadel kocht ik tweedehands maar vond ik fantastisch. Helaas is Evel erg kort, dus hetzelfde zadel opnieuw gekocht maar dan inch maat kleiner. Gelukkig paste m'n kont er in. :D Omdat hij zo jong is verandert hij nog veel maar ik vind niet dat alle zadelmakers goed advies geven. :n Toen ik het zadel kocht lag het goed maar hij was zo ielig toen, is nu echt een buffel. Toen hij begon met veel bokken onder het zadel en schudden met de kop was t wel duidelijk dat er iets niet goed lag. M'n huidige zadelmaker had dat goed door, hup boom onder een infrarood lamp en aangepast. Nu loopt hij weer als een zonnetje. :D

Overigens dit zadel wel opnieuw gekocht omdat ik wist dat het nog een hoop aangepast kon worden. :j Ik geloof niet dat elk zadel op ieder paard past maar ik denk soms wel dat mensen wat ver gaan met die op maat gemaakte zadels.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 11:24

Dat je concessies moet doen qua zadels als je een stal vol hebt, dat snap ik heel goed!
Maar no offence Mistid, volgens mij is het technisch niet mogelijk dat een 'tweedehandsje in een standaard maat' altijd perfect past op jouw paarden.

Wel is het altijd heel lastig om het oordeel van allerlei 'deskundigen' af te wegen vind ik. Volgens de tandarts kunnen alle rijtechnische problemen opgelost worden door het gebit bij te houden, volgens de zadelmaker door het zadel en volgens de fysio zijn het de spieren. Uiteindelijk is het altijd een samenspel van factoren en moet ieder voor zich weten waar hij/zij prioriteiten legt...

In de paardenwereld is het dan ook nog eens zo dat er vrij conservatief gedacht word. Een houten boom is bijvoorbeeld redelijk onlogisch, omdat die niet aanpasbaar is. Je wilt wel dat je paard zich ontwikkelt in bespiering, en dan leg je er jarenlang een statisch zadel op? Dat is toch raar?

Maar goed, ik wil hier als nieuweling niet meteen een knuppel in het hoenderhok gooien dat ook nog eens een zijweg is van het onderwerp wat hier centraal staat... O:) dus ik zal weer even braaf aan het werk gaan!

Eva

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 11:24

mistid schreef:
Is er donderdag noord Sleen ja? Misschien geef ik ook nog wel op, heb ook nog 2 waardebonnen liggen van daar

Jupp, volgens mij vanaf morgen t/m volgende week woensdag

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 11:25

Eens Rhys, het is ook lastig om het kaf van het koren te scheiden met al die professionals waarvan er een hoop niet zo 'professional' zijn.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 11:32

Ik heb ook gwn mn zadel van internet zonder dat er een prof aan te pas is gekomen. Ligt als een huis en ben er blij mee. Al dat tegenstrijdige gepraat van zadelmakers.. kijken naar je paard is vaak ook erg slim om te doen :j
Ze heeft nog nooit zo fijn losgelaten tijdens het rijden als nu :))

Ik moet nog eben wedstrijdjes opgeven..

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 11:33

Je gezonde verstand gebruiken is altijd handig

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 11:48

Een zadel hoeft ook niet perfect te passen, dat doen de meeste zadels ook niet. Dan mag je elke twee weken er wel een zadelpasser bij hebben. Als de paarden er maar goed onder willen lopen en er geen pijn van krijgen. En ja, dat kan je als ruiter doorgaans echt wel zelf beoordelen :) . Mijn rijlaarzen zijn ook een voetmaat te groot, maar ik heb er nooit pijn aan gehad.
Ik zie wel of een zadel goed genoeg ligt of niet. Ligt het niet goed, dan pak ik een ander uit de zadelkamer of kijk ik eerst met een onderleggertje. Is er niets dat past, koop ik een ander. Ik koop eigenlijk nooit een nieuw zadel, een zadel van een jaar oud kan je vaak voor minder dan de helft krijgen en dan hoef je hem ook niet zelf 'in te rijden'.
Als een zadel werkelijk zo slecht ligt dat een paard er verschrikkelijk last van heeft vraag ik me af of zo'n eigenaar wel kundig genoeg is om überhaupt een paard te houden. Je kunt zelf een hele hoop zien.
De paardenwereld slaat wel een beetje door de laatste tijd, nu is bitfitting het helemaal, wat wordt het straks? Peesbeschermerpassers? En het mooie is, de professionals doen er niet aan mee. Als ze een keer een echt gruwelijk dier hebben met een moeilijke rug komt er een zadelmaker van een gerenommeerd merk, laten ze een zadel op maat maken en leggen er €5000 voor neer, maar voor de paarden met een normale rug redden ze zichzelf prima met twee of drie zadels, 1 met een medium boom, 1 met een wijde boom en wat onderleggertjes.

Pantykous je zei dat je je spullen probeerde te slijten, doe je dat alleen op de boktmarkt of ook op Facebookpagina's? Via Facebook loopt als een trein, ben al genoeg kwijt geraakt. Nu wil het even niet trouwens, maar veel mensen bewaren hun geld voor vakantie etc.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 11:57

Ook op Facebook en MP maar het lukt voor geen meter terwijl dat normaal prima gaat. :D

Idd Mistid, ik moet daarbij ook altijd aan schoenen denken. Helemaal op maat gaat je nooit lukken, zo'n beest verandert ook steeds. Maar meestal als particulier heb je maar 1 zadel liggen en als je paard dan veel veranderd kun je er niet even een ander uit de kast trekken dus dan moet je wel aanpassen. :j

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 12:05

Ben ik het mee eens hoor. Ik heb zadels liggen die nog nooit een zadelmaker gezien hebben na aankoop. Als de zadelmaker hier is dan leg ik uit wat het probleem is en het enige wat ie dan antwoord is dat het wel meevalt. Dus volgens mij heb ik er wel een goede kijk op. Mijn Kentaur en Stübben heb ik destijds ook weggedaan omdat ik ze niet meer goed vond liggen, terwijl ze niet eens echt deden knellen, schuiven of wat dan ook.

Die bitfitters vind ik al helemaal iets raars :=

Je moet gewoon goed naar je paard kijken. Toen Angel ziek was kreeg ik ook van iedereen te horen dat het wel meeviel, incl. de DA. Daar heb ik echt op doorgedramd dat het niet mee viel en dat bleek na scopies ook wel.

Hamsnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 12:36

Welkom beide! :D

Ik heb geen eigen paard dus ook geen geklooi met de zadels, prima :')

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 15:15

[/url]
Hamsnuf schreef:
Welkom beide! :D

Ik heb geen eigen paard dus ook geen geklooi met de zadels, prima :')

Heb jij ff geluk haha! Toen ik nog bij een springruiter werkte had hij twee zadels , om het opzadelen makkelijker te maken. De paarden stonden er voor de handel dus nooit lang en niemand zei ooit iets over de zadels op al die ruggetjes..

Mijn zadels gaan 1 x per jaar voor een check , kussens kunnen hard worden of ongelijk worden. Maar gelukkig nooit heel veel aan hoeven doen!