[HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Essxan

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 18:12

Rijden ging niet lekker. Ben na een kwartier gestopt. De bak is gewoon te slecht nu om fatsoenlijk te kunnen rijden. Vond het na dat hij een paar keer wegzakte met zijn benen het niet meer verantwoord om nog verder te rijden.

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 10:55

Kreeg net een telefoontje van stal. Uno staat op drie benen. Waarschijnlijk hoefzweer. Morgen dus geen wedstrijd. Hoefsmid komt straks kijken

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 10:57

Oeps dat is balen :( maar als het een hoefzweer is isnhet gelukkig ook vrij snel.over

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:03

Klinkt niet fijn Esther, maar helaas iets waar jullie beide niks aan konden doen.
'T is voor mij momenteel echt wennen, ik sta sinds een paar maanden op een plekje met een super agterberg buitenbak, na jaren op stallen te hebben gestaan waar ik in de winter een zwembad of een ijsbaan had is dit nu een heerlijke luxe :)

Ik vind dat ook altijd super interessant inderdaad Marjolein, en wat die vrouw bij die masterclass toen ook zei was dat dat een soort van richtlijn was, maar absoluut niet op elk paard zo werkte, dat blijkt bij Extra dus weer ;)

edit Ik lees net je laatste berichtje, wel even schrikken zo'n telefoontje. Hopelijk is het inderdaad 'maar' een hoefzweer, meestal wel een reden waarom ze zo spontaan op 3 benen kunnen staan, sterkte/succes in ieder geval.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:09

Heb ik weer de afwijking ;)

Wat rot dat hij op drie benen staat hopelijk inderdaad hoefzweer en op hij weer snel.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:21

Seven schreef:
Heb ik weer de afwijking ;)

:D

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:22

Wijken was hier ook altijd wat moeilijker, maar nu gaat het steeds beter! :j

Mss moet ik ook eens achter zo'n oornetje gaan kijken! Veel plezier in Milaan.

Dat was met Hyrano ook, hij was altijd zo'n slungel, soms nog :') Maar nu krijgt hij toch meer kracht en power en wordt hij echt knap! :D

Ik heb nu bij Hyrano een Myler bit level 2. Best veel bitten geprobeerd, maar momenteel loopt hij het fijnste hierop :P Ik heb ook een bitfitter laten komen, maar het bit wat zij mij aanraadde, daar liep hij helemaal niet goed op :n

Hier is de bak ook een zwembad helaas :( Maar ja, met wat er gisteren uitgevallen is, is dat ook best normaal...
Hopelijk is het gewoon een hoefzweer!

Ik heb Hyrano gisteren maar gelongeerd, hopelijk vandaag weer rijden, maar het zal watertraining worden vrees ik :Y)

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 13:57

Heb me wedstrijden afgemeld.

Heb besloten om een eedstrijd winterstop in te lassen en me startpas even af te melden per 1 jan.
We hebben de punten voor het L1 maar zijm nog niet L1 klaar.
En het scheeld me even geld december en januari zijn 2 dure maanden voor me.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 14:27

Poeh wat veel berichten! Sorry als ik mensen vergeet! Heb wel alles gelezen :-)

Exsxann, Sterkte met je paardje op 3 benen :(:)

Fleur, had je al geappt dat je mn prolite een x mag testen. Ik merk inderdaad verschil! En je hebt een heerlijke bak bij je stal :-) Ga altijd graag die kant op met de trailer :-D

Qua bitten heb ik mijn ruin op een dubbelgebroken watertrensje van sprenger, aurigaan. Op een bustrens gaat ie in mn handen hangen (hij heeft ook zo'n zwaar hoofd :+ ), merrie loopt met dubbelgebroken aurigaan watertrens prima!

Jennifer, soms is het heel goed om een wedstrijdstop erin te gooien! Lekker trainen tot je op niveau zit. Scheelt ook een hoop druk! Je zou wel om je ritme erin te houden nog B kunnen starten tussendoor gezien je nu 10 WP hebt. Lekker wat punten scoren en je wedstrijdritme behouden :-)

Naar de zadelmaker geweest, zadel zou goed moeten liggen, maar schuift alsnog naar voren. Zadelmaker zegt antislippad eronder :-/. Dat vind ik geen oplossing. Blijkbaar is dit type zadel het toch niet voor mijn merrie. Op mn ruin ook zo'n zadel liggen, ligt als een huis. Dus zodra ik mn spaargeld bij elkaar heb laad ik mn merrie in de trailer en gaan we alsnog naar Herman countrymill.

Gisteren fijn gelest. Merrie liep heerlijk ondanks dat het zadel toch wat op haar schouder schuift. Ook nog een revalidatierondje gedaan met mijn ruin. Zitten nu op 30 minuten ohz waarvan 20 minuten stap en 10 minuten draf. Volgende week mogen er 5 minuten draf bij. Hopelijk gaat het revalideren snel, kan niet wachten weer met hem te starten. Het is zo'n fijn dier! Hij kan met echt zo'n gevoel geven van: Zo hoort rijden te voelen!.

Iedereen succes met de wedstrijden aankomend weekend! Ik heb er dit weekend geen staan, als het weer het toelaat gaan we zondag maar eens bossen :-)

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 16:54

Uno heeft inderdaad een flinke hoefzweer. De hoefsmid heeft het opengesneden en daarna watten met een soort van trekzalf erin gedaan en de hoef compleet ingepakt. Nu even verplicht 2 dagen op stal i.v.m. De blubber in de wei. Ga morgen wel even voorzichtig een stukje met hem wandelen aangezien beweging weer goed is voor de doorbloeding.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 17:34

Wijken is hier ongeveer ons sterkste punt, enige wat jammer is, is dat ze op wedstrijd dan nog stel spanning opbouwt en er een galoppasje erbij gooit, dus tot nu toe hebben we er helaas nog niet vaak echt op kunnen scoren.

Vervelend dat de uitkomst van die bitfitter niet werkte voor jullie Anthea. En watertraining is nooit verkeerd :D Ik reed ook altijd gewoon in zwembaden, waar stalgenoten me altijd voor gek verklaarden vond ik het geen enorme belemmering, zolang ze voldoende grip bleven houden. Als het nodig was paste ik m'n training er wel op aan, maar meestal ging het prima :D
En dat is vaak met die joekels, als ze zijn uitgezwaaid zijn ze super imposant om te zien :j

Esther wat balen, maar liever een hoefzweer dan iets anders engs. Wel sneu dat hij even op stal moet, maar die blub is ook niks nu. Is hij braaf met verplichte boxrust of worden het 2 lange dagen?

Jennifer, klinkt als een verstandige keuze, even lekker blijven doortrainen, dan komen die wedstrijden wel weer. En 't is inderdaad erg duur, dus zolang je voelt dat je er niet volledig klaar voor bent, is het ook zonde van je geld inderdaad.

Balen Willemijn dat je zadel nog schuift. Antislippad lijkt me ook geen top oplossing, hooguit voor korte termijn. Super dat Baldur weer zo fijn voelt, mag je al wel een beetje dressuurmatig rijden, of is het vooral domweg rondstappen? Hopen dat je binnenkort weer lekker langs kunt komen om met beide te lessen dan :D Dat bos mis ik wel, als ik ooit het geld heb voor m'n eigen trailer ga ik gezellig mee ;)

Ik had ook een fijne les vandaag, waar ze normaal altijd geweldig fijn wijkt, hadden we daar vandaag even een lastig puntje gevonden. Normaal gesproken kan ze prima wijkend de hele hele bak oversteken en dan nog een halve lange zijde overhebben, maar voor links bleef ze hangen nu. Ze liep teveel in stelling, waardoor m'n been ook niet lekker doorkwam, want ze boog er alleen maar meer omheen, en ze meer krabbelde dan schaarde. Ze had er fysiek echt iets meer moeite mee vandaag, maar uiteindelijk nog fijn kunnen oplossen, waardoor ze er ook juist weer soepeler van werd.
Verder hard gewerkt aan de middengalop, ze schakelt heel fijn altijd, maar ze kent de proeven veel te goed, dus voltes op het midden betekenen inmiddels racen :# waar ik het zelf iets minder mee eens ben dan. Dus nu gewerkt aan 2 passen naar voren, en terug, door de hele bak heen en blijven schakelen, even iets meer terug naar de basis, en dat ging wel weer fijn :)

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 19:07

Een wedstrijdstop kan zeker geen kwaad! Lekker doortrainen hoor Jennifer! :D

LAstig dat je zadel blijft schuiven Willemijn :(

Jammer dat ie een hoefzweer heeft, maar gelukkig is dat snel genezen. Ik zou Hyrano gewoon buiten laten, blubber of geen blubber, maar Hyrano is ook absoluut geen staldier. :')

Van galop worden ze zo sterk vind ik! Goeie oefening ook :D

Onze bak was super goed bijgetrokken! Nog enkele natte plekken maar verder droog! Dus geen watertraining hahaha!
Hyrano was alleen een tikkende tijdbom :') Man man, ik had het ijskoud toen ik er op stapte, en na 2 minuten kon ik mn jas uitdoen en dan was ik enkel maar aan het 'warm stappen' :')
Hij had weer van alles gezien, hij was zo afgeleid niet normaal. Hij wordt dan ook best dominant en luistert niet. Ik wou galop aanspringen, en dat deed hij wel maar hij sprong niet door! Hij reageerde niet op mn been dus dan komt de zweep en daar gaf hij een mega bok op en daarna sprong hij (letterlijk :P) goed door xD
Daarna zaten er best nog fijne stukken tussen. :j

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 23:16

Uno en verplichte stalrust gaat goed zolang hij niet alleen staat. Net berichtje van stal gehad dat zijn been dikker is geworden. Hij eet nog wel gewoon, dus nu even de nacht over en dan morgen kijken hoe het ervoor staat en eventueel een nieuwe plan van aanpak maken.

Fijn dat jullie bak weer aardig is opgedroogd Anthea.

Heerlijk dat je les zo lekker ging Fleur.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 14:06

Vandaag had ik les. Hyrano liep best goed :j Alleen heb ik een uur in de gietende regen kunnen rijden. Zowel ik, als Hyrano als de lesgeefster waren doorweekt :') Ik had het echt ijskoud :P
En natuurlijk schijnt nu het zonnetje haha!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 14:20

Pfff bah, warm goed op anders zijn jullie straks ziek ;)

Hier is het droog maar koud 3 graden brrrr

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 14:48

Fleur, Baldur ben ik wel aan het loswerken in zn lijf. Met name schijnovergangen stap-halt, stelling en buiging naar binnen en buiten, achterhand wat uitzetten (nog niet volledig laten doorzetten) en stukjes wijken (ook niet volledig laten doorzetten). Dat allemaal in stap. In draf lekker lang en laag over de rug en grote 8en. Merkte dat ie van rechttoe rechtaan echt vast ging houden in zijn lijf. Dus dit lijkt me beter, anders is ie straks rad op zn poot maar kreupel vanuit zn rug haha.

Af en toe best fijn als ze eens iets niet goed doen wat ze normaal wel goed doen! Even een stap terug, maar wel de basis meer bevestigen!

Gisteren heerlijk gereden, helaas wel weer met schuivend zadel ondanks de antislip eronder. Leek juist alleen maar meer te schuiven. Gemeld aan de zadelmaker. Gaf aan dan de singelstoten toch maar aan de punten van de boomtakken vast te maken. Vandaag op die manier gereden, maar toch schuiven. We gaan binnenkort de twee andere types kussens van thorowgood proberen bij mn merrie en dan dit zadel door naar mn ruin. Ga morgen even zijn boommaat erin doen en kijken hoe het ligt. Voor tot die tijd stuurt ze me een pad op die wel zou moeten helpen. Dus dan is het even behelpen, en op redelijk korte termijn hopelijk een goed passend zadel op mn merrie.

Anthea, regen is niet leuk! Heb wel eens twee lessen achter elkaar gereden waarbij ik met mn eerste paard al doorweekt geraakt was. Kon mn onderbroek al uitwringen haha! Daarna nog mn merrie rijden in een les. Dat was echt zo goor! Van de week de lange regenjas van equitheme binnen gekregen. Dacht die vanmorgen te moeten testen, maar gelukkig viel het mee. Het was inderdaad wel heel koud met 3 graden, brrrrrr. Niet meer gewend, terwijl dat eigenlijk raar is voor november natuurlijk.

Essxan, mijn ruin staat sinds eind september op boxrust. De eerste 2 weken samen met mijn merrie gezet, en dit ging redelijk. Maar na 2 weken gingen ze beiden rondjes draven in de box. Met stalbaas een kleine paddock gemaakt (5x5), en daar staat mn ruin na die 2 weken boxrust in en dat gaat super. Dan kan ie zn vriendjes zien en blijft erg rustig. Beter dat dan dat ie rondjes draaft in zn stal.

m9ara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 16:47

zo ik ben weer terug uit Milaan, nu teruglezen :D

Oei esther, klinkt niet goed van Uno's been :(:) Hoe gaat het ondertussen, is het al wat minder dik?

Top van je les Fleur, soms is het ook wel goed dat de sterke punten wat minder gaan, al klinkt dat gek. Wordt je je net weer even bewuster en kom je er inderdaad weer beter uit! Van dat de proef uit het hoofd kennen heb ik ook last. In de B proeven moet ik op de volte aanspringen. Nou elke volte wordt mevrouw zoooo heet.

Hyrano is een beetje een boef Anthea :') Zoveel energie steeds dattie gaat schrikken. Gelukkig kan je het toch steeds goed oplossen!

Jammer Jennifer, maar wel een goede beslissing als je zelf niet denkt dat je er klaar voor bent. Als je niet met een goed gevoel gaat is de lol er ook een beetje af natuurlijk.

stom van je zadelmaker Willemijn :( zou inderdaad ook iets meer verwachten dan gewoon een antislip eronder. Hopelijk werken de andere dingen die voorgesteld werden beter. Fijn dat je ruin vooruit gaat! Wat had hij precies? of heb ik daar overheen gelezen.

Ik ga nu mijn paard rijden, bij mama was ze van het weekend stout geweest :=

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 17:51

Met uno gaat het gelukkig weer goed, gaan morgen rustig aan weer rijden. Vandaag even lekker met hem een rondje gewandeld.

m9ara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 21:50

Gelukkig Esther!

Vandaag was Mourie bij mij ook nog wat bokkig. Maar wel een pracht van een middendraf kunnen rijden. Toen riep ik mama om te filmen en toen lukte het natuurlijk niet meer :') Beeldmateriaal is ook heel slecht te zien en steeds maar een paar passen maar ik ga het toch even delen omdat ik zelfs op deze mindere middendraf nog best trots ben!

m9ara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 23:57

Voor t geval het filmpje na t uploaden helemaal niet meer te zien is hier nog een foto van mn knappe paard <3
Dit is bij mij beter te zien

Sorry voor de spam :o :')

Afbeelding

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 10:10

Filmpje was een beetje onduidelijk, maar wat ik ervan kon zien zag het er goed uit Mara, foto is ook mooi :j Heb je een lekker weekend gehad in Milaan? :)

Esther, fijn dat Uno weer goed loopt :j

Soms is het even goed om iets duidelijker door te komen Anthea, fijn dat hij daarna wel doorsprong. En ik had wel medelijden met je natte les, 't weer wil deze week ook niet helemaal lekker meewerken :7

Klinkt fijn met Baldur Willemijn, kun je nog even op puppyniveau al wel wat lekker dressuurmatig werken met 'm :) Wel frustrerend, dat gedoe met je zadel.

Burana heeft hier maandag lekker gelopen, ze begon wat stug, maar tijdens het rijden verbeterde ze enorm :) En gister lekker met bijzet gelongeerd, ze was nogal stuiterig dus ik heb d'r even hard laten werken, zodat ze haar energie op een goede manier zou gebruiken ipv springtjes trekken en bokken, en uiteindelijk liep ze erg fijn en was ze na afloop heerlijk voldaan :)

OliLau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 10:55

Ziet er goed uit Mara!
Fijn Esther, dat het weer goed is!
Willemijn, balen dat het zadel schuift! Hopen dat je snel tot een oplossing kan komen met je zadelmaker.
Anthea, fijn dat Hyrano lekker liep in de les!
Jennifer, een winterstop kan nooit kwaad! Zal jullie vast goed doen.
Heerlijk Fleur dat jullie zo´n goede bak hebben! Onze bak begint nu ook een beetje modderig te worden, maar het is nog wel te doen gelukkig!

Ik ben zeer zenuwachtig voor m´n L1 debuut. Het word 12 december of 9 januari, weet niet of ik het al durf :wow: maar ik denk dat ik het gewoon moet doen!

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 13:32

Poeh, lastig met je zadel Willemijn! Hopelijk snel een oplossing :j

Hoe was het in Milaan, Mara? :D Top van de middendraf! +:)+ +:)+
En dat is altijd zo natuurlijk, dat dat moment net niet op film staat. Ik had het ook eens met Hyrano, hij liep zo goed, een paar pasjes zelfs met heel veel schwung, maar helaas niet op film en ik heb dat er niet meer uitgekregen :')

Fijn dat Uno weer beter gaat Esther.

Top dat Bu verbeterde tijdens het rijden :j Goeie manier ook van het longeren! Ik moet nog eens kijken welke hulpteugel ik wil gebruiken tijdens het longeren. Hyr ziet longeren momenteel als een moment waar hij zichzelf eens kan laten gaan en ik zou het eigenlijk ook best zoals jou kunnen aanpakken, dat hij iig iets doet :P

Gewoon doen, dat L debuut! :j

Hier ging het gisteren niet zo goed. Ik had Hyr 3 dagen niet gereden dus ik dacht dat het niet nodig was om een zweepje erbij te pakken. Helaas bleek dat dus wel :') Hij was zo lui, kon niets goed doen want hij kakte met elke oefening zo hard in. Dus uiteindelijk bestond mijn training uit voorwaarts, voorwaarts en nog eens voorwaarts :P
Deze ochtend liep hij dan weer wel erg goed! Na de galop bouwde hij lekker energie op en die heb ik eruit gereden tijdens een middendraf, ging best goed <3
En hij schrikt niet meer! Of iig de laatste 3 keren niet meer :') De staleigenaar zei het ook deze ochtend 'wauw, Hyrano is braaf geworden he!'
Hopen dat dat zo blijft :))

Oh ja ook nog even een update van puppy lief <3 Hij begint eindelijk wat zindelijk te worden! Ongelukjes waren sowieso al minder aan het worden omdat wij er gewoon heel vaak mee naar buiten gingen, maar de laatste paar dagen gaat hij aan de deur zitten blaffen en dan moet hij ook iets doen buiten (plasje of poepje). *\o/*

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 14:05

Wat goed van Lino Anthea *\o/*
Fijn dat het goed ging vanochtend, dan heeft je voorwaartse rijden van gister wellicht nog geholpen ;)

En gewoon starten inderdaad Olilau, je zult er toch eens aan moeten geloven :D

Ik longeer gewoon simpel met een slof als bijzet, redelijk lang-laag ingesteld. Burana heeft dus inderdaad hetzelfde, zij wil graag galopperen, dat mag best van mij, maar dan wel om mijn manier :Y) Dus superveel overgangen, 2 passen galop, 1 pas draf en weer galop, of juist een paar rondjes achter elkaar door galopperen en dan net een rondje langer doorgaan dan ze eigenlijk had gewild. Ik was er ook nog wat zoekende in hoor, want die korte overgangen kon ze ook juist wat heter van worden, maar een simpele bok vind ik prima, maar niet eerst een rondje racen als aanloop en vervolgens even losgaan. Maargoed, ik kan dan ook alleen maar in de bak longeren, dus ik moet ook nog wat rekening met de bodem houden :') Echte uitspattingen zie ik eigenlijk gewoon als ongehoorzaamheid, dus laat ik met m'n stem ook wel even weten dat dat niet zo de bedoeling is, maar Buraan weet dan ook dondersgoed wanneer ze van mij vrijheid krijgt om even lekker gek te doen, en wanneer ik dat dus niet wil :P Het hielp ook om in stap kleinere rondjes te doen, en de achterhand wat uit te laten zetten, of juist even wat meer stelling te vragen, dan komt ze iets meer in de werkmodus zegmaar :) Ik wil ook nog eens een lesje dubbele longe doen bij m'n instructrice, ze viel op links net wat door de binnenschouder, en dat soort dingen zijn toch fijner op te lossen met een dubbele longe :j

OliLau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 14:57

Fijn Anthea dat het vanochtend wel goed ging met Hyrano! Wat goed dat je pup bijna zindelijk is! Dat hij blaft is ook ideaal, deed onze hond ook toen die pup was.
Fleur, jullie hebben gelijk hoor! Maar ik ben zelf zo´n twijfelkont :x
Dubbele longe werk is echt super interessant en leuk vind ik zelf, alleen ik ben niet zo handig met al die lijnen. Als ik Oliver longeer loopt hij gewoon los in de bak :+ . 1 lijn is al teveel voor mijn onhandigheid. Gelukkig zijn we er samen best goed in geworden en hoef ik de bak niet af te sluiten of dergelijke, want hij blijft netjes om me heen lopen. Wij zijn met longeren meer bezig met ´stofzuigeren´. Zo lang mogelijk met je neus aan de grond!