Nieuwe KNHS dressuurproeven??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marjolein_el

Re: Nieuwe KNHS dressuurproeven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 16:04

B is niet echt veranderd, alleen dat wat Elise95 zegt vind ik ook héel fijn!

KevinJ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 16:10

hmm ik dacht dat in het m1 ook kwart keertwendingen zouden komen.. maar die zie ik niet..
net zoals het meer contragalop in het m1

Hoffie777

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 16:24

Volgens mij is er wel een klein foutje bij afdelingsdressuur M, staat groet niet genoemd aan het begin van de proef. Halfhouden op de middellijn (alleen commandant).
Of ik ben gek geworden :(

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 16:34

M1 is niks veranderd wat ik zo kan zien.. ga nu even me eventing proeven door lezen :+

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 16:45

Men_Sven schreef:
Ik zit net de M2 proeven door te lezen vind dit raar stukje....Na de C keertwending om de achterhand naar links

Je heb dus steun van de bakrand, maar de jury moet helemaal uit ze hokje komen om te zien wat er daar gebeurd

In een binnenbak met een juryhokje zal het iets lastiger te zien zijn (tenzij het juryhokje zijraampjes heeft :D ) maar outdoor moet dat geen probleem zijn vanuit de auto.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 16:46

In de L eventing zijn de voltes 15 meter ligtrijden ipv door zitten :=

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 17:03

pieteritus schreef:
*zouden ze daar een volledige FTE hebben zitten die Bokt bijhoudt := ? *

Alleen zo jammer dat ze dan niets doen met het commentaar om het Z in 20 x 40 af te schaffen :+

annelies_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 19:03

zo te zien was het dus een fout in het L2 :D

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 19:07

Annelies_b vertel!! :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 19:10

Ze doelt waarschijnlijk op het lichtijrden/doorzitten verhaal

annelies_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 19:10

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 19:12

Maar als je even iets terug gebladerd had, had je kunnen zien dat we dat alweer besproken hadden...!

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 19:25

pearlie schreef:
KarinvdM schreef:
Ik blijf het jammer vinden dat de rijvaardigheid en het effect van de hulpen samen één punt is.
Bij een stout of bang maar kan het effect van de hulpen onvoldoende zijn, maar de rijvaardigheid kan gewoon goed zijn als je een handige ruiter hebt die alles heel netjes oplost.
Je kan ook een minder handige ruiter treffen met een verschrikkelijk braaf paard dat alles braaf doet wat de ruiter op lompe of onhandige wijze van hem vraagt.

Ben het met je eens, maar aan de andere kant vind ik het helaas pindakaas. Je wordt ook afgestraft op een paard wat wat minder getalenteerd is maar de oefeningen technisch wel goed uitvoert. De mensen met een showpaard krijgen toch meer punten... vind dit een vergelijkbare situatie.
Cru gezegd; dan moet je maar een ander paard kopen. En nee dat vind ik helemaal niet terecht, maar helaas zo zit het wel. Anky haar rijvaardigheid komt er vast ook minder goed uit op een boerenknol..

er staat letterlijk in het bit :
" een talentvol paard met een goede stap, draf en galop, dat door onervarenheid fouten maakt,zal nu ondanks een paar onvoldoendes toch winnen. Een kwalitatief minder paard, dat wel goed is afgericht en geen fouten maakt, kan nu lager eindigen. Het gaat om het talent" citaat van Bart bax. Dit baart me toch wel zorgen, men gaat nu dus jureren naar talent?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 19:28

Een kwalitatief goed paard scoort makkelijker een hoger cijfer dan een wat eenvoudiger paard, maar dat is altijd al zo geweest.
Dat lijkt me ook normaal, een talentvolle topturner scoort ook hoger dan iemand met minder talent.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 19:29

am_vanes schreef:
er staat letterlijk in het bit :
" een talentvol paard met een goede stap, draf en galop, dat door onervarenheid fouten maakt,zal nu ondanks een paar onvoldoendes toch winnen. Een kwalitatief minder paard, dat wel goed is afgericht en geen fouten maakt, kan nu lager eindigen. Het gaat om het talent" citaat van Bart bax. Dit baart me toch wel zorgen, men gaat nu dus jureren naar talent?

Ja, dat klopt.
Dit was de laatste jaren ook al wel hoor. Door de aparte punten voor de gangen onderaan kon een talentvol paard al sneller bovenaan eindigen dan een simpeler paard.
Op zich wordt dat ook op de cursussen geleerd. Soms heeft een paard zoveel kwaliteit van bewegen en talent dat een oefening die net niet correct wordt uitgevoerd toch hoog scoort. Een simpel bewegend paard heeft geen 'ruimte' over en gaat dan al snel naar een 5.

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 19:33

Met andere woorden: je word min of meer verplicht een talentvol paard aan te schaffen van €€€€€€€ want anders ben je de eerste van onderen?
Dat is toch te bezopen voor woorden, zo jaag je 'recreatie-wedstrijdruiters' op kosten, willen ze nog enigszins mee kunnen komen in de basissport.
Volgens mij is basissport toch niet voor niet BASIS? Dat je gaat jureren op talent in de (sub)top vind ik dan veel eerlijker, dit vind ik toch even verneukeratief.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 19:33

Maar zoals ik het lees, wordt een goede overgang een paar meter te laat toch hoger gewaardeerd dan een goede overgang exact op de plaats maar van een minder talentvol paard.
Het zou dan toch minstens hetzelfde cijfer moeten zijn?
Het getalenteerde paard haalt een goed punt omdat het paard zo goed is, het mindere paard haalt een net zo goed punt omdat de overgang goed is en exact op de hulpen.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 19:35

pieteritus schreef:
Met andere woorden: je word min of meer verplicht een talentvol paard aan te schaffen van €€€€€€€ want anders ben je de eerste van onderen?
Dat is toch te bezopen voor woorden, zo jaag je 'recreatie-wedstrijdruiters' op kosten, willen ze nog enigszins mee kunnen komen in de basissport.
Volgens mij is basissport toch niet voor niet BASIS? Dat je gaat jureren op talent in de (sub)top vind ik dan veel eerlijker, dit vind ik toch even verneukeratief.

Gelukkig had Bart het ook over de jurycursus van de lichte tour. Hopelijk geld het in mindere mate voor de basis.
Ik ben het er echt wel mee eens dat een goed paard hogere punten krijgt, logisch. Maar zoals het er nu staat lijkt het idd alsof je met een simpeler paard echt geen punten meer kunt halen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 19:36

Tja Pieteritus, zo is het leven...
Ik kan moeilijk dat fijne en goed bewegende paard minder punten geven omdat ikmhet zo zielig voor je vindt?
Als ik aan ballet ga doen scoor ik ook geen hoge cijfers, ik ben namelijk zo elegant als een olifant, dat is dan toch logisch?!
Maar je kan met een wat simpeler paard ook priam scoren hoor, als je netjes en foutloos rijdt. :)
Laatst bijgewerkt door KarinvdM op 27-01-11 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 19:36

Lees hier al een poosje mee. Rij zelf geen wedstrijden (nog niet?) maar ga wel vaak mee op concours om voor te lezen. Voor mij dus ook zeer interessant.

Maar het kan aan mij liggen, maar het is toch logisch dat een 'goed' paard hoger wordt beoordeeld dan een 'gewoon' paard?

Ik kan het stuk van Bart Bax echter niet rijmen met het beoogde doel van de KNHS. Misschien dat iemand mij dat kan uitleggen?

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 19:38

Ik vind als een "gewoon" paard zijn oefeningen doet zo als wat de knhs zegt.. in scala der dressuur dan een paard wat "goed" is wat dingen flink verprutst. kan idd in mijn ogen niet hoger scoren.. ja mischien op de gangen aan de onder kant..

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 19:39

Janine1990 schreef:
Maar het kan aan mij liggen, maar het is toch logisch dat een 'goed' paard hoger wordt beoordeeld dan een 'gewoon' paard?

Klopt, is ook logisch. :j
Maar dan moet dat goede paard wel een nette proef lopen.
Nu komt het over alsof het goede paard niks meer op de letter hoeft te doen voor hoge punten, en dat het mindere paard alles perfect (voor zijn doen) moet doen en dan nog geen punten meer kan halen.
Loopt een goed paard dezelfde proef als het mindere paard, dan staat het betere paard uiteraard hoger.

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 19:42

Een goed paard scoort hoger, dat is logisch. Maar een Goed paard wat fouten maakt en dan dus wint van het minder goede paard die een foutloze fijne proef rijd kan ik idd niet begrijpen? Het gaat toch om de manier van rijden? Of het paard Goed aan de hulpen staat, en prettig gereden wordt? Schiet mij maar lek

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 19:43

asjemenou schreef:
Janine1990 schreef:

Klopt, is ook logisch. :j
Maar dan moet dat goede paard wel een nette proef lopen.
Nu komt het over alsof het goede paard niks meer op de letter hoeft te doen voor hoge punten, en dat het mindere paard alles perfect (voor zijn doen) moet doen en dan nog geen punten meer kan halen.
Loopt een goed paard dezelfde proef als het mindere paard, dan staat het betere paard uiteraard hoger.

Nee, maar zoals Karin het uit heeft gelegd, (ik schrijf wel eens bij een jury) is mij niet anders bekend :n
Het gaat goed, maar te laat... Voor het goede geef je een zeven, voor het te late haal je er een punt af. Is een 6.
Normaal paard, gewone overgang (dwz voldoende) wel op de letter. Een 6 voor de gewone overgang en geen aftrek.

Ik zou geen reden zien om een normaal paard dan hogere punten te geven...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 19:44

am_vanes schreef:
Een goed paard scoort hoger, dat is logisch. Maar een Goed paard wat fouten maakt en dan dus wint van het minder goede paard die een foutloze fijne proef rijd kan ik idd niet begrijpen? Het gaat toch om de manier van rijden? Of het paard Goed aan de hulpen staat, en prettig gereden wordt? Schiet mij maar lek

Een goed paard heeft meer onderdelen waar het op kan compenseren. Gaat er iets fout, maar gaat het volgende weer hardstikke goed, staat er misschien wel een 8 tegenover een 4...
Vraag dan eens in zulke situaties of je een coupon mag inzien bij de persoon waarbij je weet dat het fout is gegaan.
Of nog beter, ga eens een middagje zitten schrijven bij een jury. Geeft zoveel opheldering.