[HK]Pony's tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 17:13

Zo ik ben er ook weer!
Nicole dubbel gefeliciteerd en ja verkopen.. Ik snap je volledig
De mijne gaat alleen weg voor goed geld maar welke freak gaat er nou gruwelijk veel geld neer leggen voor n 16 jarige te klein gebleven paard met zachts gezegd best een rotkarakter :o
Hij is echt onwijs leuk hoor en leer onwijs veel van m en t is echt mijn maatje maar ik denk dat er weinig mensen zijn die zin hebben in zon wispelturig paard := en ik kan er nu ma 3 jaar wel mee omgaan en ik vind t heerlijk zelfs dat moeilijke onvoorspelbare :P

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 17:38

:oo drie verliespunten?
Ik ben vaak op wedstrijd geweest en schrijf ook best veel maar ik heb zelfs nog nooit twee verlies meegemaakt.
Een eigenlijk al bijna nooit. Echt bij super slecht gereden.
Zou dat zoveel uitmaken per regio dan?
Ik vind hier altijd dat je t wel heel erg bont moet maken wil je verlies rijden en degene die een verliespunt reden hadden het echt verdiend ook.
Zeker in de klasse b en l. Vanaf het m1/2 zie ik wel ineens soms hele slechte punten voorbij komen.
De ' door de mand val klasses' zullen we maar zeggen.

Queelens

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 17:51

3 verliespunten is wel veel ja :wow:
Ik groet al af als ik het idee heb wat lagere punten te rijden.. maar dat is altijd wanneer die er gewoon mee stopt en blokkeert. als die na een onderdeel daar niet mee stopt kan ik gewoon afgroeten want dan krijg ik m toch niet meer normaal de baan rond en bespaar ik onszelf maar die ellende want dan haalt het toch niks meer uit.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 18:13

Ik heb ook nog geen verliespunten gehad nee.. mijn laagste waren iets van 163 punten, omdat ik naast een windmolen reed. Dus de spanning van de ruiter en de spanning van het paard door windmolen kwamen niet ten goede :o.

Vandaag weer even gereden en wat kom ik mrzelf tegen zeg.
Ik heb echt het gevoel dat ik het gevoel voor het rijden niet meer heb en voel me echt heel stom... -O-
Ik kan gewoon haast niet meer zitten en met lichtrijden kom ik te hard en te snel weer in het zadel, zodat Baroe reageert (natuurlijk heel super) en harder gaat.
Wie kan mij misschien weer tips geven, om mijn gevoel weer terug te krijgen? En zodat ik weer ontspannen ga zitten? Ik ben er een poos tussenuit geweest en ik ben zelf veel bezig geweest met behandelingen van osteopaat/ chiropractor (geen idee of dat er mee te maken heeft?).

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 18:18

Uit mijn ervaring weet ik dat door een osteopaat je eigen lichaam ook moet wennen.
Toen ik door de osteopaat behandeld was zat ik ook als een debiel op mijn pony.
Dat is vanzelf weer goed gekomen. De grootse fout die je dan kunt maken is te gespannen gaan zitten omda je het goed wilt doen. Dat werkt juist averechts.
Proberen te ontspannen in schouders, armen en benen. En je buikspieren aanspannen. En probeer de bewegingen te volgen. Als het moeilijk is gewoon steeds kleine stukjes mee pakken!

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 18:19

Ik heb vandaag les gehad en ging super. Weer veel tips gekregen en toen ik beter op mezelf ging letten hoe ik reed des te beter ging simba lopen.
Bewijst maar weer dat het vaak toch echt aan de ruiter ligt :=

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 18:23

Gelukkig ben ik dan niet de enige.. ik ga ook zo snel mogelijk weer les nemen, als de vooruit er goed op bevestigd is! :j
Tot die tijd helpt mijn moeder mij, dus rijd ik gelukkig wel met extra begeleiding!

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 18:34

Houding kan indd veel schelen. Moet ik zeggen ik kan sowieso de middendraf niet uit zitten bij die van mij ik smokkel maar een beetje dat ik onopvallend in mijn beugels ga staan :o anders zit ik ook maar op zn rug te bonken enzo :')

Echt lage punten heb ik nooit gereden ik zit altijd wel boven de 170 heb geloof ik wel mn 1e wedstrijd in de 160 ofzo gereden. maar dat was dus echt survivallen met twee brokken spanning in de ring en daardoor stakingen in de proef etc.

Chantal511

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 18:36

weet iemand waar ik een C.S.O look a like gpa cap kan kopen in het donkerblauw? Kan hem echt nergens vinden..

Chantal511

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 18:38

Ik heb ook een nogal lastige start met Jotnie gehad. De bak was supereng en vooral om daar ineens in je eentje rond te lopen tussen alle witte hekjes. Daarnaast waren we er eigenlijk ook nog niet helemaal klaar voor denk ik. Wel hebben we er veel ervaring opgedaan en rijden we nu langzaam aan winstpuntjes. Zelfs al een paar keer 1e en 2e prijzen mee naar huis genomen :)

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 19:19

@Paroeska: dat is jammer. Hopelijk heb je dat puntje voor januari toch. :-)

Verder zie ik hier toch wel wat dingen waar ik ook even op wil reageren.

Suelza schreef:
... onder de 40% moet je een andere hobby zoeken, denk ik....

Hier ben ik het wel mee eens. Onder de 40% is écht erg laag in NL - ik heb het nog nooit gezien geloof ik. Als het zo dramatisch is en het is geen ongelukje (lees: je rijdt vaag al lage punten) dan denk ik dat je in ieder geval jezelf eens goed achter je oren moet krabben.

Urielle schreef:
Maar een verliespunt rij je tegenwoordig vrij gemakkelijk, hoeven ze echt niet per se grof verzet voor te geven helaas.

En terecht, wil ik wel zeggen... soms is het echt om te huilen wat je in de baan krijgt. En dan moet je af en toe even een statement maken. Ik zit bij C om objectief te jureren en het liefst geef ik hoge punten weg, maar helaas is de realiteit anders. Een verliespunt hoef je zeker niet te krijgen om verzet, als je bij mij een verliespunt hebt (of er tegenaan zit) is er gewoon écht iets mis met je basis. Nogmaals, net als hierboven: dan moet je gewoon jezelf achter de oren krabben. Als er iets is waardoor je paard heel bang is oid, iets wat normaal niet zo is, dan kan het een keer. Maar als 'ie 'altijd zo loopt' (en dat hoor ik regelmatig) dan vrees ik dat een blik in de spiegel verstandig is.

Ayasha haar paarden even daargelaten want die heeft ook heel aparte. :+
Bovendien is het systeem in Belgie ook nog eens anders dus daar kan ik qua % en hoe ze erop komen toch geen uitspraken over doen.

Tot zover mijn bijdrage.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 19:30

Setteli schreef:
Ik heb geen pony meer om te rijden, ik heb hem afgelopen weekend verkocht. Hij staat nou bij een meisje van 8 die hem straks lekker bij de pony's uit kan brengen. Nu even helemaal niks te rijden, maar mijn 2,5 jarige komt van de week weer op stal en daar kan ik volgend jaar mee aan de gang. En dat blijft waarschijnlijk ook een pony, dus dan kom ik weer lekker terug in dit topic!

Is dat dat veulen van je Jazz merrie? Ben heel benieuwd hoe ie er nu uit ziet.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 19:46

Nies_ schreef:
Setteli schreef:
Ik heb geen pony meer om te rijden, ik heb hem afgelopen weekend verkocht. Hij staat nou bij een meisje van 8 die hem straks lekker bij de pony's uit kan brengen. Nu even helemaal niks te rijden, maar mijn 2,5 jarige komt van de week weer op stal en daar kan ik volgend jaar mee aan de gang. En dat blijft waarschijnlijk ook een pony, dus dan kom ik weer lekker terug in dit topic!

Is dat dat veulen van je Jazz merrie? Ben heel benieuwd hoe ie er nu uit ziet.

Ja klopt! Als ze weer op stal staat ga ik weer even foto's maken. Ze moet nog wel een beetje de lucht in, maar dat komt denk ik nog wel. Haar mams was met ruim 2,5 jaar ook krap 1.60 en die is nu 1.70.

Paroeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 20:14

In België heb je minder onderdelen dacht ik (en dan is het ook per proef verschillend toch?). Hierdoor kan je minder snel een vijf compenseren dan bij ons. Dus daar is het eigenlijk wat lastiger om 60% te scoren.

Maar Elise van jou vind ik het ook wel een ander verhaal. Jij bent toch meer een profi en hebt met eigenaren te maken. Ook van die eigenaren snap ik dan dat ze zeggen houd hem nog maar 2 maanden thuis en neem hem dan pas mee, zodat je zeker weet dat hij winstpuntwaardig kan lopen. Die van mij word gewoon mega gespannen tussen de hekjes dus het enige wat helpt is dan kilometers maken... De 3-jarige zal ik ook snel gaan starten, puur voor de ervaring. Lage punten heb ik trouwens alleen maar met de jonkies gereden die eigenlijk nog niet winstpunt klaar waren, maar die ik wel voor de ervaring mee wil nemen. Ik vind dit het fijnste werken, de ene verklaart me voor gek en zal denken wacht nog een half jaar langer :P Als ze er eenmaal door zijn stromen de winstpunten binnen.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 20:15

Ik neem ze alleen mee als ik weet dat ze een wp kunnen lopen. Dan zullen ze er in ieder geval niet ver onder zitten mochten ze het nog wat spannend vinden - een enkele uitzondering daar gelaten. Mijn jonkies hebben tot dusver altijd direct winst gelopen. 'Onvoorbereid' op wedstrijd gaan zit er bij mij niet in. Dat vind ik werkelijk zonde van de tijd - én van het geld.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 20:23

Dat vraag ik me wel eens af Annash. Ik rij in het M zo'n verrekt wisselende punten! Soms voel ik het zelf natuurlijk ook wat er fout gaat, maar soms voelen de proeven echt identiek aan en dan heb ik de ene keer net aan geen winst en de andere keer zit ik rond de 160. Of zelfs een uitschieter dat ik er gewoon vooraan bij sta. Maar ik kan er geen peil optrekken, ik heb 4 instructeurs, 2 individueel dressuur, 1 clubdressuur en 1 afdelingsdressuur, en ook die snappen niet waar het fout gaat met mij in de proef, 'want hij moet het gewoon met twee hoeven in zijn neus kunnen'. Kan ie ook, kan ik ook, en toch doen we het niet. Maar ik weet niet waar het aan mankeert want elke keer zijn de punten en het commentaar weer anders. Van achter het been gekomen, tot te weinig impuls, tot loperig en ongecontroleerd, scheef gaan, kantelen, te weinig lengtebuiging in sb en figuren of juist weer overbogen, maar het is geen wedstrijd hetzelfde en ik heb geen idee waar het nou fout gaat. Want het zijn allemaal punten waar het niet goed gaat maar zo verschillend dat ik er gek van word want ik heb geen notie waar ik op moet trainen!

Thuishouden zie ik het nut dan ook weer niet van in, want we kunnen het best, allebei. Maar iets loopt er spaak als we op wedstrijd zijn.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 20:27

Ik ben het wel met Annash eens eigenlijk.
Ik vind ook wel dat ze er in ieder geval thuis klaar voor moeten zijn.
Dan kan het zijn dat je op wedstrijd door spanning iets lager scoort, maar thuis moet er dan wel een winstpuntje in zitten.
Wedstrijden zijn hartstikke duur, de benzine om erheen te komen etc.
Mijn pony mag nu Z2 maar is daar nog niet klaar voor (springt een zeeeeeeer hysterische wissel :P) dus wij gaan deze winter niet op wedstrijd om dat eerst voor elkaar te krijgen (hopelijk haha).
Pony kent die Z1 proefjes al wel en Z2 is nog niet te doen. Dus blijven we lekker thuis, ook o.a. omwille van de kosten.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 20:29

Urielle, laat je wel eens filmen op wedstrijd?
Wij filmen regelmatig en leggen dan het protocol naast het filmpje.
Soms is het dan nog zeer onduidelijk hoor, maar het kan heel veel helpen.
En dan thuis eens in je eigen bakkie proefjes filmen en daar ook heel kritisch naar kijken.
Losrijden op wedstrijd filmen en dan de proef ook en het verschil bekijken.
Neem je je instructeur wel eens mee op wedstrijd om te laten kijken?

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 20:29

Urielle schreef:
Dat vraag ik me wel eens af Annash. Ik rij in het M zo'n verrekt wisselende punten! Soms voel ik het zelf natuurlijk ook wat er fout gaat, maar soms voelen de proeven echt identiek aan en dan heb ik de ene keer net aan geen winst en de andere keer zit ik rond de 160. Of zelfs een uitschieter dat ik er gewoon vooraan bij sta. Maar ik kan er geen peil optrekken, ik heb 4 instructeurs, 2 individueel dressuur, 1 clubdressuur en 1 afdelingsdressuur, en ook die snappen niet waar het fout gaat met mij in de proef, 'want hij moet het gewoon met twee hoeven in zijn neus kunnen'. Kan ie ook, kan ik ook, en toch doen we het niet. Maar ik weet niet waar het aan mankeert want elke keer zijn de punten en het commentaar weer anders. Van achter het been gekomen, tot te weinig impuls, tot loperig en ongecontroleerd, scheef gaan, kantelen, te weinig lengtebuiging in sb en figuren of juist weer overbogen, maar het is geen wedstrijd hetzelfde en ik heb geen idee waar het nou fout gaat. Want het zijn allemaal punten waar het niet goed gaat maar zo verschillend dat ik er gek van word want ik heb geen notie waar ik op moet trainen!

Thuishouden zie ik het nut dan ook weer niet van in, want we kunnen het best, allebei. Maar iets loopt er spaak als we op wedstrijd zijn.

En zien ze de proeven ook? Dat kan een groot verschil maken. Ik sta regelmatig aan de zijlijn op wedstrijd bij mijn pupillen.

Het is dat je zover weg woont, anders had ik gerust mijn blik er ook eens op willen werpen voor je. Vervelend zoiets, zeker als je altijd ander commentaar hebt. Maar aan de andere kant: als iets écht goed is, kan een jury daar niet omheen. Tuurlijk tref je dan zo nu en dan ook wel iemand waardoor het anders uitvalt dan je dacht, maar mijn ervaring is dat het 'gemiddelde' dan toch goed is.
Laat je de proeven wel eens filmen zodat je het zelf terug kunt zien? Ziet het beeld eruit zoals het voelt? Klopt je idee van de uitgevoerde oefening wel met het beeld?

Edit: ik zie dat Def en ik hetzelfde denken. Echt Urielle, als het zó wisselend is, dan móet er imo iets zijn op wedstrijd.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 20:34

Het komt ook wel eens voor dat je teveel aan je vorige commentaar denkt op wedstrijd.
Stond er vorige keer : meer lb!! Dan zal je de volgende keer misschien te verbogen krijgen, omdat je dan heel veel lb voor elkaar probeert te krijgen. En dan heb je net weer een andere jury die dit overdreven vindt.
Wij hebben gehad dat mijn pony eigenlijk altijd loperig was op wedstrijd door spanning. We waren dan met losrijden alleen maar bezig met relax en ontspan. De laatste tijd is ze ontspannen en niet loperig. Toen kregen we ineens meer impuls op de coupon... toen moesten we inderdaad concluderen dat het te ontspannen was :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 20:35

Def schreef:
Urielle, laat je wel eens filmen op wedstrijd?
Wij filmen regelmatig en leggen dan het protocol naast het filmpje.
Soms is het dan nog zeer onduidelijk hoor, maar het kan heel veel helpen.
En dan thuis eens in je eigen bakkie proefjes filmen en daar ook heel kritisch naar kijken.
Losrijden op wedstrijd filmen en dan de proef ook en het verschil bekijken.
Neem je je instructeur wel eens mee op wedstrijd om te laten kijken?

Nope, ben altijd alleen op pad dus heb niet eens een lezer mee.
Instructeur mee is alleen betaald en heb ik het geld niet voor :o
Pasgeleden wel een keer hier een LRV-proefje in de B, maar toen verstond ik mijn lezer niet door lawaai en geklets aan de kant en dan zie je mij dus ook oefening voor oefening verder van de kook raken :')

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 20:36

Misschien wil er eens een vriendin mee om te filmen, dan kan je in ieder geval het filmpje aan je instructeur laten zien!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 20:36

Ik begin elke klasse goed en dan gaat het steeds slechter. Denk dat juryleden zich vaak afvragen wat ik daar kom doen :o

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 20:45

Ben het met Shanna eens. Ik neem ze ook pas mee indien ze thuis voor een winstpunt kunnen lopen. Is dan ook altijd gelukt, behalve nu in het Z1, maar daar heb ik ook nog geen proef kunnen rijden zoals hij het kan vanwege spanning, dus die tel ik even niet mee. :+
Ik heb hem wel al gauw hoger gestart als de oefeningen nog niet 100% bevestigd waren en er dus nog zat verbeteringspuntjes zijn, maar hij moet wel winstpuntwaardig door de baan kunnen voor ik hem mee neem.

Het paard gaat echter al eerder mee, puur voor kilometers en hoop op het concentreren op mij ipv omgeving op vreemd terrein. Ook vind ik het commentaar van jury's en dus vreemde ogen altijd erg nuttig, omdat die het verhaal erachter niet kunnen zullen zij gewoon objectief beoordelen en kritiek geven.

Urielle, ik denk net als de rest, dat er dan op wedstrijd al dan niet onbewust iets 'fout' gaat. Als jouw gevoel in de lessen en thuis wel overeenkomt met het beeld en op wedstrijd niet, gaat er hoogstwaarschijnlijk bij jouw gevoel iets fout en heeft dat mogelijk invloed op je paard/pony. Probeer inderdaad eens een vriendin ofzo te laten filmen en er dan samen met je instructeur naar te kijken. :)

Oja Nies, ik denk dat alle juryleden die mij indoor hebben zien rijden zich ook hebben afgevraagd hoe ik in hemelsnaam in die klasse terecht ben gekomen. :Y) Heb tot nu toe één jurylid gehad die begrip toonde voor de hele situatie.

Even een vraagje aan jou Shanna, als jurylid. Staat er iets in de reglementen over de toegestane tijd om de baan te verkennen/om de ring heen rijden? Laat jij combinaties wel eens iets langer hun gang gaan als blijkt dat het paard/pony erg veel spanning toont in de ring? En wat zijn de consequenties als een combinatie toch nog dat extra rondje rijdt na het signaal om te starten?
Mijn ervaring is namelijk dat er heel weinig juryleden zijn die daar begrip voor lijken te tonen... Ëén rondje en daar blijft het bij, ook al heeft mijn poown juist dat extra rondje even nodig.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 20:55

Starten terwijl het nog lang niet goed is zou ik ook niet doen. Is toch hartstikke duur en kost veel van je vrije tijd... Heb wel wat beters te doen :=

Dat is ook de reden waarom ik pas in 2014 wil starten ondanks dat het "maar" B is, en de pony al ZZ-Licht heeft gelopen... Ik wil voor mezelf gewoon het gevoel hebben dat het ECHT kan, en dat ik alles gewoon echt netjes kan rijden volgens t boekje.