Citaat:
Ik weet niet wat jij voor een interpretatie van de zweep hebt, blijkbaar zie jij die zweep alleen als een middel bij flegmatieke en ongehoorzame paarden ofzo
Knap dat jij ze piaffe en passage aanleert alleen met je been en zonder zweepje, dat moet je mij eens uitleggen.
Citaat:
Och, dat kan heel goed zonder zweep ik zou niet weten waarom je een zweep nodig zou hebben. Mijn paard kon het zonder zweep en sporen. Leer een paard dat werken heel leuk is en dat je samen zonder druk lekker kunt werken. En zo'n paard doet alles voor je.
Ik heb wel eens trainingsessies gezien dat een trainer achter een paard staat met zweep (vind een paard heel leuk) De spanning straalt eraf het paard weet niet wat hij moet doen. Is de trainer weg en de ruiter neemt het over. Dan is het paard is volledig in de stress en weet absoluut niet meer wat er gevraagd word. Dat is een aap een kunstje leren een goed piaff zou hij nooit leren hij weet dat hij zijn benen op moet tillen, maar voor de rest zou hij het niet weten wat hij doet.
Nee, dan doe ik het liever wat vriendelijker. Draven, overgang naar verzamelde draf en dan nog meer vragen tot dat hij 1 of 2 stappen op de plaats doet. Uitbundig belonen (ontbreekt nogwel eens in dressuurland) en dan de spanning er af en door een stukje te stappen aan de losse teugel. Dan weer oppakken en overnieuw en voor je het weet kan hij/zij de piaff en passage. Tis zo simpel, maar wij moet altijd zo moeilijk en onduidelijk doen.
Ga jij s bij Anky op stal kijken hoe e het daar doen!!! Daar worden de paarden echt niet hee vriendelijk verzocht om AUB een pasje piaffe op passage te doen, dat wordt ze heel duidelijk MET zweep aan de dubbele longe geleerd!!! En ehm ik vind dat Salinero een hele goede piaffe en passage heeft, dus dat je zegt dat dan de passage en de piaffe heel slecht zijn klopt niet echt!!
Oke dit was mijn mening daarover. En ik houd er nu ook over op, daar is dit topic niet voor bedoelt!!!
Ontopic: Ik ga over 2 weken voor t eerst starten in het Z2 en ik zet mn vertrouwde capje op haha. Ik heb wel een hoedje, maar ik zet m de eerste keer niet op, gewoon voor de veiligheid. Maar ik ben wel heel blij dat je vanaf t Z nog een vrije keus hebt en ik hoop ook echt dat dat zo blijft !!!!!!!!!!!