[HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 23:03

Welke omgeving zit jij trysteffy?!

Ik heb 5maart een clinic van Brecht D'hoore. Heb er echt veel zin in!! Ben me gister een hoedje geschrokken na de beelden van ons M1 Debuut. Ik wist wel dat er nog zat werkpunten waren en er flink wat werk zit in mijn houding,Waarmee ik mijn paard in de weg zit maar dat het zo erg is, was ik me niet van bewust... (vicieuze cirkel door ziekte weinig spierkracht en instabiele ruggenwervels/romp) waardoor ik haar dus best in de weg zit in galop, omdat ik ga compenseren..
Ik hoop dat ik tijdens de clinic daar wat op kan oefenen en tips kan krijgen, om dát te verbeteren. Vind het zonde om haar zo tegen te werken, terwijl ze zo haar best doet om het juiste te doen, van wat ik van haar vraag! Weet niet of dit doel voor de clinic reëel is maar anders gaan we gewoon zoveel mogelijk genieten.
Het wordt mijn eerste clinic ooit. :o

Alice13

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 23:14

Wat goed dat je er aan werk euforie. Voor ons ook een belangrijk werkpunt hoor!

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 23:21

Omgeving Hoorn het is in Spanbroek hoorde ik.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 09:13

Herkenbaar euforie ook mijn houding verdient wat aandacht heb 15 maart een houding balans training met een coach. heel benieuwd hoe dat is.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 09:17

Waar hebben jullie die clinics/lessen?

m9ara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 09:28

trysteffy rhino in de buurt is altijd spannend.. zou ook het zekere voor het onzekere nemen.

Leuk dat je een clinic van brecht D'Hoore hebt Euforie! Mijn paard komt van de wolfshoeve vandaan. Meestal is het tijdens zo'n clinic wel fijn dat je een keer echt een frisse blik krijgt. Hoop voor je dat je fijne tips krijgt om je paard wat minder tegen te zitten.

Ben ook wel benieuwd hoe jullie bij die clinics komen?
Ik heb sinds kort wel een heeeele fijne nieuwe instructrice, dus ik ben al best gelukkig :D Maar af en toe een clinic rijden lijkt me ook best leuk en leerzaam.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 11:35

Ik werd door de jury van afgelopen zaterdag getipt om dit eens te proberen en vervolgens ben ik gaan googlen en bij deze dame uitgekomen. haar website sprak mij erg aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 14:59

Ik denk dat heel veel mensen altijd aan hun houding willen en kunnen blijven werken. Voor mij zelf hoop ik echt, dat allemaal weer wat beter wordt. Ben zo bang om te moeten stoppen met rijden omdat het lichamelijk niet meer gaat. Echt mijn grootste nachtmerrie :=
Dus we gaan ervoor!!!!! Tjakkaaa!! ~~}>

Deze clinic kreeg ik trouwens aangeboden via mijn vereniging.
Is idd bij de wolfshoeve. Hoor er veel goeds over, over die locatie maar ben er zelf nog nooit eerder geweest.

Een les houding, zit en balans, zou voor mij ook wel heel goed doen denk ik. Mag ik vragen bij wie je dat doet en welk deel van het land? Ik zit in NB tegen Zeeland aan.

Ik wil binnenkort ook eens op jolly joker. Eens zien wat daaruit komt hihi

Nog een paar foto's van mijn debuut.
Onze werkpunten zijn oa, meer vanuit het achterbeen blijven rijden, meer sprong in gallop (vooral in de contra) en rechtgerichtheid. En voor mezelf dus mijn houding.
Voor m'n schouderbinnens had ik trouwens voor alle vier de keren een 7. Was ik best trots op want ik heb dat nog nooit onder begeleiding geoefend. (heb de afgelopen twee jaar maar 1 x gelest. Schaam schaam :oo )

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 16:06

Wat doen jullie eigenlijk aan op een clinic?!
Foto's?! *D

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 20:09

Euforie, is er lichamelijk iets waarom je denkt dat het slechter / niet beter zal worden?(als ik vragen mag)
Ik ga altijd netjes, bij passende kleding meestal witte rijbroek en wit dekje. Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 20:27

Dat klopt idd. :) Maar ben nog lang niet toe aan opgeven hoor. Ik blijf ervoor gaan zolang 't lukt. :o

Leuke foto's! Ziet er idd netjes uit! Vlechten is wel aan te raden, als ik jou foto's zo zie?

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 20:41

Als je jury hebt die je vaker weer tegen komt zou ik dat wel doen.
Bij Alex van Silfhout hadden we als groep afgesproken: witte rijbroek /dekje en gevlochten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 22:21

Lange bijlees, hoop niemand vergeet, anders alvast sorry!

Alice13 schreef:
Haike jij had je m2 debuut ook al gepland/ gereden toch?

Gepland wel, gereden nog niet, 12 maart de eerste keer. Mag hier wel mee blijven kletsen denk/hoop ik?

En jij ook mooi doel! Zomer dan helemaal geen wedstrijden meer en rijden sowieso op laag pitje, of wel doortrainen?
En raar he wat je soms tegenkomt op wedstrijd, ik kijk ook wel eens mijn ogen uit, geloof echt niet altijd dat echt aan wedstrijdspanning ligt, soms kan me niet voorstellen paard thuis wel voor elkaar is.

M9ara: vervelend dat zo terugvalt. Ga wel mee met de anderen, waarschijnlijk moet hij thuis/losrijden dan ook nog vlugger aan je been. Heb er zelf eigenlijk nooit last van, alleen als echt langere tijd niet weggeweest zijn, is ze wat afwachtend maar vaak geef dan één keer flink been en dan is ze weer bij de les. Dus meteen met losrijden al vlug maken, daar moet ze hetzelfde als thuis.

Vervelend Trysteffy, hopelijk valt het mee!

Euforie, leuk zo'n clinic! Jammer beeldmateriaal zo confronterend was, maar goed nu extra motivatie hebt om er mee aan de slag te gaan! Jammer foto's zo onduidelijk zijn.

Laura ook een nuttige training gepland wss, deel je de tips hier?

Ik rijd maar weinig clinics helaas, vind het wel leerzaam vaak, qua kleding dan gewoon netjes en idd gevlochten.
Nu echter net van instructrice gewisseld dus eerst daar maar aan wennen. Merk in die paar weken wel echt gigantische verbetering dus heel blij mee tot nu toe. Probeer af en toe ook centered riding les mee te pakken, dan puur bezig met mijn houding, volg die dan bij Anouk Vaanholt van Hayagriva, komt gelukkig aan huis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 23:53

Tuurlijk mag dat :)

Ik hoor hier eigenlijk ook niet meer :P ,met mijn eigen paard ben ik nu halverwege de M2 en met de fjord maak ik zondag M2debuut.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 00:08

Yvank_ schreef:
Tuurlijk mag dat :)

Ik hoor hier eigenlijk ook niet meer :P ,met mijn eigen paard ben ik nu halverwege de M2 en met de fjord maak ik zondag M2debuut.

Ohhh, dan loop jij al op mij voor! Dan mag ik helemaal blijven hier ;)

Succes dit weekend vast!

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 00:50

Is het m2 topic niet gezellig? :P
Leuk dat jullie blijven hoor. :D vind het zo wel gezellig.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 15:58

Euforie ze komt bij mij thuis regio Utrecht en zijzelf komt uit Rotterdam.

Haike Ja ik zal ze delen hahaha.

Net in de stromende regen gereden. Deed erf goed zijn best.
Hoe trainen jullie je paard om wat ruimer te worden in de midden draf?
Die van mij verruimt helaas nog niet genoeg.

m9ara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 18:17

Laura1982 schreef:
Euforie ze komt bij mij thuis regio Utrecht en zijzelf komt uit Rotterdam.

Haike Ja ik zal ze delen hahaha.

Net in de stromende regen gereden. Deed erf goed zijn best.
Hoe trainen jullie je paard om wat ruimer te worden in de midden draf?
Die van mij verruimt helaas nog niet genoeg.

Balkjes proberen? Als je ze steeds wat verder weg legt leren ze meer ruimte te pakken. En een keer een lang stuk vooruit kan helpen zodat hij echt de tijd heeft om in het ritme te komen en ruimte te pakken, maar dan moet je bak wel groot zijn..

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 18:22

Ik heb een 20 60 bak en wilde graag in het bos op ruiterpad even oefenen maar is een vieze natte bende helaas. Ik ga de balkjes eens proberen dank voor de tip

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 18:37

Goed verruimen begint bij goed kunnen verzamelen. :D

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 18:41

Haha Alice ja dat geloof ik direct maar misschien heb je iets duidelijkere tips

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 19:30

Leuke oefening die ik wel eens doe en ook heel vaak andere laat doen als ik coach is het volgende: (probeer je paard niet direct rond te rijden, belangrijk is dat ze eerst weer even goed voorwaarts denken! Eventueel met iemand met longeerzweep erbij uitvoeren.)

SCHAKELEN! Je hebt 5 snelheden in draf
1, bijna stappend
2, verzameld
3, arbeidsdraf
4, verruimen
5, middendraf

Op de volte begin je in je basis tempo, meestal zit dit tussen 2/3 of 3/4 als ik begin.
Dian en ik zitten altijd wat te hoog in tempo dus tussen 3/4. Op de volte ga je proberen alle versnellingen te rijden. Meestal eerst versnellen, dus van 3 naar 4 naar 5 - dit herhaal je een paar keer. Daarna van 5 naar 4 naar 3 naar 2 en als het lukt naar 1! Langzaam weer versnellen -2-3-4
Het moeilijkste zijn 1 en 5 als je dat niet direct lukt is niet raar en ook niet erg. Maar wel goed schakelen.
Als dat lukt ga je versnellingen overslaan. Dus vanuit 3 naar 5 terug naar 4 en dan direct nr 2
Het is een super mooie schakel oefening. In begin moet je vooral niet druk met de voorkant zijn. Als je namelijk je paard goed actief hebt komt dit meestal vanzelf en omdat je het op de volte doet heb je al wat stelling waardoor dit nog beter/makkelijker gaat.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is?!

Nog een tip! Voor de middendraf heb je goede verzameling nodig, rij goed de hoeken in zet je paard weer terug op het achter been en ga daarna van uit je 2e versnelling naar de 4e of 5e versnelling. Dit kan je oefenen. Op de diagonaal of lange /korte zijde. In begin paar passen en dit steeds verder uibreiden.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 19:35

Dank Alice ik ga dit proberen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 22:41

Alice13 schreef:
Is het m2 topic niet gezellig? :P
Leuk dat jullie blijven hoor. :D vind het zo wel gezellig.

Daar is niks te doen!

En je geeft goede tips, kan er weinig aan toevoegen.
Wel steeds kleine stukjes oefenen, als in 1X te lang door wil alleen maar kans dat paard op de voorhand valt en dan heb je er niks aan. En alles staat en valt met fijne basis, ik merkte toen ik vanwege blessure maar heel weinig mocht oefenen behalve rechtuit en stappen (en na opbouwen met minuutjes meer draven) dat ze daardoor wel veel rechter werd en daardoor ook beter ging strekken.

Mijn wedstrijd afgelast voor over 3 weken maar gelukkig nog alternatief gevonden om te rijden.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 22:49

Oh waarom is de wedstrijd afgelast?
Ik ken alleen maar wedstrijden die worden afgelast met slecht weer :D

Dian staat al de hele week stil. Ik heb zelf heel erg last van m'n rechter schouder en ben super druk. Zondag kunnen we weer en dan gelijk de hele week goed aan de slag, les en zaterdag cc.