Z2 debuut, wie nog meer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DaisyB94

Re: Z2 debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 19:13

heftig jenny

Ik ben ook heel dankbaar dat mijn ouders mij steunen en heel leuk elke wedstrijd meegaan om te supporten. Ook met trainingen. Dan vind ik het wel fijn dat mijn ouders zelf ook paardenfan zijn.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 19:14

Mijn ouders bellen wel altijd om te vragen hoe het was gegaan... Dus dat vind ik wel erg fijn! Maar voor mij hoeven ze mij niet te komen aanmoedigen. Dat werkt voor mij niet.
Tjee Jenny wel heftig om zo je moeder te verliezen...

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 19:20

Ja, het is een ongelooflijke schok zoiets, maar je leert ermee omgaan. Bovendien was mijn moeder zelf ook heel erg van "niet zeuren maar doorgaan en genieten van elke dag", dus dat zit er wel in gebakken.

Ik snap ook dat je het niet zo prettig vind dat je ouders erbij zijn hoor Udo, je kunt dat ook als een afleiding of druk ervaren, en niet als een prettige stimulans. Als je maar weet dat ze wel achter je staan, is dat genoeg.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 19:23

Ja, dat vind ik ook. Mijn moeder vraagt elke dag hoe het op stal was. Dat vind ik voldoende. Maar op de een of andere manier kan ik het op wedstrijd niet gebruiken. En terwijl ik heel goed met mijn ouders kan opschieten, ik zie ze ook bijna iedere dag. Mijn ouders passen op mijn hond, en na het werk ga ik daar eten. Ze hebben alleen niets met paarden, maar gunnen mij het wel.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 19:29

Ken je het verhaal van Imke Bartels? Haar vader Joep en moeder Tineke waren er natuurlijk ook altijd bij op grote wedstrijden, en toen ging ze op een gegeven moment om nog beter te worden gesprekken aan met sportpsycholoog Rico Schuijers, en moest ze een heleboel vragen beantwoorden over stressfactoren e.d.
Toen kwam er dus uit die gesprekken dat Tineke prima was, maar Joep een extra stressfactor. Dus nu mag hij niet meer bij haar in de buurt komen vlak voor een belangrijke wedstrijd, en moet hij gewoon op de tribune gaan zitten tot het gedaan is.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 19:32

Wel grappig dat dit soort dingen dus bij iedereen bewust of onbewust invloed heeft op je algemene prestatie.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 19:37

Ja absoluut. Ik heb zelf eens een cursus gevolgd bij Rico en wat testjes gedaan, en één van de dingen was om eens na te denken wanneer ik mijn beste wedstrijd ooit had gereden en in welke situatie dat toen was. Toen ben ik me er pas van bewust geworden dat ik niet zoals zovelen de rust op moet zoeken voor een wedstrijd, maar dat mijn beste wedstrijd een kampioenschap was waar ik zelf mee in de organisatie zat en dus als een gek aan het rondrennen was, voor mijn gevoel "tussenin even snel op mijn paard sprong en een proef reed" en toen weer met van alles bezig was tot de finale, die ik ook super reed.
En daarvoor probeerde ik dus Anky na te doen met die verhalen van haar over "zich even rustig terugtrekken in de vrachtwagen en de proef nog eens in je hoofd doornemen", en dat werkte voor geen meter voor mij.
Dus nu zorg ik altijd dat ik redelijk laat op mijn paard zit, met iedereen onderweg een praatje maak, en vooral niet te goed probeer te focussen, want dan ben ik juist op mijn best. Wat er voor anderen dus heel erg "zorgeloos" uitzie, alsof het me niet kan schelen bijna... (en dat is nu juist niet het geval ;) )

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 19:39

Ik moet juist op tijd ergens zijn, op tijd erop zitten. Zodat ik alles in alle rust kan overzien! Kan niet tegen op het laatste moment, en heb dus veel tijd nodig. Niet alleen met het rijden, maar ook op stal met bv vlechten enzo. Rust en alle tijd....

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 19:42

Dat kan ook best hoor, maar alhoewel ik dat eigenlijk ook wel prettiger vind, is dat niet de situatie die zorgt voor de beste concentratie op de wedstrijd bij mij.
Dus misschien een goede tip voor iedereen om eens te doen, echt na te denken wanneer je voor je eigen gevoel echt in de "flow" zat (uitslag is niet zaligmakend! Gevoel wel) waarbij je het gevoel had dat alles vanzelf leek te gaan, en wat er typerend was aan die dag.

loveSaros

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 19:46

Heftig verhaal van je moeder, horseyfries.
Ik heb geluk dat mijn vader altijd mee gaat op concours, al had hij eerst ook niets met paarden, voorlezen en helpen met opzadelen is nu geen probleem meer :) .
Goede tips worden hier gegeven over voorbereiding voor de wedstrijd, ik ga er eens over nadenken wat voor mij heeft gewerkt bij een goede wedstrijd.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 19:47

Dat was mijn eerste Z1 wedstrijd.. Ik was helemaal alleen, zonder groom. Zelf gezadeld en gaan rijden.. Had wel iemand daar gevraagd om voor te lezen. Ik had er een heel fijn gevoel over gehad. Was ook gelijk 3e met dik winst.. Tja, voor mij dus juist geen drukte om mij heen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 19:54

Udo2001 schreef:
Dat was mijn eerste Z1 wedstrijd.. Ik was helemaal alleen, zonder groom. Zelf gezadeld en gaan rijden.. Had wel iemand daar gevraagd om voor te lezen. Ik had er een heel fijn gevoel over gehad. Was ook gelijk 3e met dik winst.. Tja, voor mij dus juist geen drukte om mij heen.

Daar zie je ook al een beetje waarom je je ouders er liever niet bij hebt.

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 20:48

Mijn ouders voelen mij altijd precies goed aan. Zelf lekker tutten met paard opzadelen enzovoort en niks tegen mij in de tussen tijd zeggen tenzij ik ze wat vraag.

Ook rustig op mn gemak losrijden heb ik nodig. En als mijn proeven klaar zijn weten mijn ouders dat ze weer tegen mij kunnen praten. Ik haat ook als mijn instructie komt helpen of kijken daar word ik zo gestressed van.

Als ik zelf goed geconcentreerd ben maakt het niet uit wat of wie er staat te kijken dan ben ik even voor mijn gevoel alleen met mijn paard in de ring. Helaas zijn die momenten zelden

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 21:43

Je hebt me al regelmatig aan het denken gezet Jenny. Dit vind ik ook weer een hele goede om eens goed voor te gaan zitten!
Mijn moeder heeft een hekel aan paarden, eigenlijk is ze er heel erg bang voor. Als kind heeft ze een ongeluk met paard en wagen gehad en is ze eronder gekomen,sindsdien moet ze er niets van hebben.Mijn vader heeft vroeger wel gereden .Ze vragen wel hoe het met mn paard gaat maar Veron hebben ze bijvoorbeeld nog nooit gezien(en ik rij hem ondertussen alweer ruim 5 jaar) mn merrie hebben ze in de 8 jaar dat ik haar had 2x gezien... Maar goed het zij zo. Gelukkig genoeg paarden-mensen om me heen.
Vanmorgen heel fijn gereden. Mn vriendin heeft me geholpen en zij is erg kritisch, wat wel goed uitpakte. Hij blijft echt al lange stukken goed op 2 teugels maar hij vind het nu nog wel heel moeilijk om èn recht èn goed los door het lijf èn met de juiste aanleuning/aanspanning te blijven lopen. Hij wil daar liever wat langer in zijn.En hij echt nog sterker worden daarin maar de passen die helemaal goed zijn voelen ook echt fijn aan.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 22:05

Leuk dat je zo samen met je vriendin daaraan kan werken!

Mis je het, dat je ouders niet komen om je eens te zien rijden, of je paard eens te zien?

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 22:52

Pfff, heftig Jenny.

Mijn ouders hebben totaal niets met paarden. Vroeger ooit eens met een vriendinnetje van de basisschool meegeweest naar de manege en toen was ik verkocht. Gelukkig mocht ik op paardrijden. Voor mijn laatste jaar Deurne kreeg ik O`neill van mijn ouders.
Toen ik zelf nog geen rijbewijs had, laat staan mn E-rijbewijs. Reed mn vader me overal heen, hij was alleen wel erg blij toen ik zelf mn E-rijbewijs haalde en ik zelf op pad kon. Nu komt hij nog steeds iedere wedstrijd trouw kijken. Mn moeder komt kijken als ik in de buurt start, maar als ze niet geweest is belt ze me altijd op om te vragen hoe het gegaan is.

Hmm nadenken over de situatie van mijn best gereden wedstrijd. Daar moet ik toch eens voor gaan zitten. Ik merk wel dat het starten met Urban totaal anders is als met O`neill. Urban slaat snel dicht en stopt met lopen als ik iets gespannen ben, waar O`neill juist dat beetje meer gaf om mij er een soort van doorheen te slepen. Totaal 2 verschillende paarden en rituelen op wedstrijd.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 22:55

Ook dat zal een verschil maken, wat voor type paard je hebt. De ene kan ook beter omgaan met spanning als de ander! Net als de ruiters/amazones...

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 22:58

Toch maakt het voor mijn eigen focus niet uit wat voor paard ik rijd hoor, natuurlijk moet ik wel de één bijv. langer losrijden dan de ander, daar pas ik dan mijn planning op aan, maar mijn eigen uitgangspunt blijft hetzelfde: mezelf bezig houden, niet te lang vantevoren aanwezig zijn, veel met mensen kletsen, en tot ik letterlijk mijn proef begin nog om me heen kijken of ik bekenden zie en die ook gewoon begroeten.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 23:02

Maar het ene paard zal juist aanmoediging nodig hebben, terwijl het ander juist gerustgesteld moet worden. Ook daar kan ik mij zelf wel in vinden... Dus de tijd die je er insteekt en hoe je dat doet?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 23:03

Klopt, maar dat heeft eigenlijk niets met je eigen topconcentratie te maken, dat heeft dan weer meer te maken met de training en voorbereiding van je paard.
Wow, volgen jullie Olympia Londen? Charlotte Dujardin meer dan 84 % in de Grand Prix, echt een klasse apart momenteel! (Al hoop ik dat Imke en Edward daar nog wat aan doen ;) )

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 23:04

Nope, is dat op tv? Ik zit bones te kijken... Maar tegelijkertijd te internetten!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 23:05

Nee alleen op livestream uitslagen. Nieuw wereldrecord Grand Prix lees ik net!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 23:05

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 23:07

Wow, een nieuw record en ook nog eens een enorme voorsprong...

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 23:07

Nou ik weet wel van mezelf dat als er veel bekende zijn ik onzeker word en gespannen ben om maar niet af te gaan in de proef. Dat heb ik niet bij mn ouders of vriend omdat het voor hun toch altijd goed is al ga ik achterste voren op het paard zitten bijwijze van. Ga dus ook het liefst wat verder weg starten zodat ik niet teveel bekende 'paarden' mensen tegen kom.