Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
kleinvosje schreef:Daarom vroeg ik het ook, typisch KNHS weer he...
Arielle_ schreef:Heb laatst een clinic van Bart Bax gehad, hij was inderdaad erg bezig met het talent van het paard.
Snap best dat je dat iets meepakt, maar sommige dingen in zijn jurering vond ik echt onterecht.
Was een onderdeel erg slordig gereden, maar omdat het paard zo getalenteerd was en goed bleef lopen kreeg ze toch een hoog punt?
KarinvdM schreef:Ik blijf het jammer vinden dat de rijvaardigheid en het effect van de hulpen samen één punt is.
Bij een stout of bang maar kan het effect van de hulpen onvoldoende zijn, maar de rijvaardigheid kan gewoon goed zijn als je een handige ruiter hebt die alles heel netjes oplost.
Je kan ook een minder handige ruiter treffen met een verschrikkelijk braaf paard dat alles braaf doet wat de ruiter op lompe of onhandige wijze van hem vraagt.
manic schreef:Dressuurgek schreef:Als die wending naar links is dan zorg je dat je een beetje recht van de letter uitkomt zodat je ruimte voor jezelf creeert![]()
Z2 is niet schokkend veranderd. Gelukkig hebben ze op verschillende plaatsen de wissels gezet en niet alleen maar in slangenvoltes, op die plekken zitten ze in het huidige boekje wel erg vaak.
Ha ha, ja, dat is een oplossing... Helaas kom ik nu juist ongeveer een meter rechts van de letter uit (oeps!), dus dat gaat hem niet worden... Maar het lijkt me toch niet de bedoeling dat je allemaal truukjes uit moet gaan halen om de proef behoorlijk te rijden...
KarinvdM schreef:Ik blijf het jammer vinden dat de rijvaardigheid en het effect van de hulpen samen één punt is.
Bij een stout of bang maar kan het effect van de hulpen onvoldoende zijn, maar de rijvaardigheid kan gewoon goed zijn als je een handige ruiter hebt die alles heel netjes oplost.
Je kan ook een minder handige ruiter treffen met een verschrikkelijk braaf paard dat alles braaf doet wat de ruiter op lompe of onhandige wijze van hem vraagt.
romygic schreef:Ik merk zelf aan mijn paard dat als ik een paar keer de proef gereden heb op concours hij het echt wel weet, vind gewoon dat ze het meer af moeten wisselen zodat je paard niet weet wat er al komen gaat.
germie schreef:En hoe staat dit in verhouding tot het stuk van Bart Bax in de Bit? Hierin wordt geschreven dat juist het talent van het paard beloond moet worden.
En de knhs wil nu toch weer dat de ruiter beloond wordt die rijtechnisch de boel goed in orde heeft?
kleinvosje schreef:Arielle, tijdens de opleiding hebben we het daarover gehad. Als een paard helemaal goed voor elkaar is, maar de ruiter rijdt de volte 15 meter iets te groot, is dat geen ramp. Mag je best een wat lager cijfer geven, maar zeker niet onvoldoende. Helaas zijn er niet zo veel juryleden die zo denken.
pearlie schreef:KarinvdM schreef:Ik blijf het jammer vinden dat de rijvaardigheid en het effect van de hulpen samen één punt is.
Ben het met je eens, maar aan de andere kant vind ik het helaas pindakaas. Je wordt ook afgestraft op een paard wat wat minder getalenteerd is maar de oefeningen technisch wel goed uitvoert. De mensen met een showpaard krijgen toch meer punten... vind dit een vergelijkbare situatie.
Cru gezegd; dan moet je maar een ander paard kopen. En nee dat vind ik helemaal niet terecht, maar helaas zo zit het wel. Anky haar rijvaardigheid komt er vast ook minder goed uit op een boerenknol..