Nieuwe KNHS dressuurproeven??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 11:34

Arielle, tijdens de opleiding hebben we het daarover gehad. Als een paard helemaal goed voor elkaar is, maar de ruiter rijdt de volte 15 meter iets te groot, is dat geen ramp. Mag je best een wat lager cijfer geven, maar zeker niet onvoldoende. Helaas zijn er niet zo veel juryleden die zo denken.

El_Paso2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 11:34

Vindt het zo jammer, organiseer een avond met tekst en uitleg over de nieuwe proeven. Kan ieder jurylid zelf beslissen of ze willen komen of niet maar dan heb je als sportbond je officials op de hoogte gebracht en gaat er in de praktijk ook minder fout. Ik zie het nu al gebeuren iemand met 175 punten die er thuis achter komt dat punt 29 niet dubbel is getelt. En daar moet je dan weer een hoop energie in steken om het recht gebreid te krijgen.
kleinvosje schreef:
Daarom vroeg ik het ook, typisch KNHS weer he...

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 11:39

Ik blijf het jammer vinden dat de rijvaardigheid en het effect van de hulpen samen één punt is.
Bij een stout of bang maar kan het effect van de hulpen onvoldoende zijn, maar de rijvaardigheid kan gewoon goed zijn als je een handige ruiter hebt die alles heel netjes oplost.
Je kan ook een minder handige ruiter treffen met een verschrikkelijk braaf paard dat alles braaf doet wat de ruiter op lompe of onhandige wijze van hem vraagt.

Nibbit

Re: Nieuwe KNHS dressuurproeven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 11:40

daar heb je een punt :j
Ze hadden beter 1 onderdeel rijvaardigheid kunnen doen en 1 onderdeel effect vd hulpen. Kom je op hetzelfde aantal onderdelen uit :P

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 11:41

Ja, dat had ik beter gevonden. :j

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 11:42

Nou misschien als ze hier meelezen dat ze 't nog wel snel veranderen :+

El_Paso2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 11:49

en dan hebben we weer 30 onderdelen en is dat gezeur met die dubbele punten ook opgelost :P

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 11:50

Precies! :D
Nou als ze toch zo goed meelezen :P

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 12:03

Arielle_ schreef:
Heb laatst een clinic van Bart Bax gehad, hij was inderdaad erg bezig met het talent van het paard.
Snap best dat je dat iets meepakt, maar sommige dingen in zijn jurering vond ik echt onterecht.
Was een onderdeel erg slordig gereden, maar omdat het paard zo getalenteerd was en goed bleef lopen kreeg ze toch een hoog punt?

Helemaal mee eens, ik vind ook niet dat de ruiter mee mag liften op het succes van het paard om het zo even te zeggen.

KarinvdM schreef:
Ik blijf het jammer vinden dat de rijvaardigheid en het effect van de hulpen samen één punt is.
Bij een stout of bang maar kan het effect van de hulpen onvoldoende zijn, maar de rijvaardigheid kan gewoon goed zijn als je een handige ruiter hebt die alles heel netjes oplost.
Je kan ook een minder handige ruiter treffen met een verschrikkelijk braaf paard dat alles braaf doet wat de ruiter op lompe of onhandige wijze van hem vraagt.

ook mee eens, ik ben er pas op afgestraft!

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 12:21

manic schreef:
Dressuurgek schreef:
Als die wending naar links is dan zorg je dat je een beetje recht van de letter uitkomt zodat je ruimte voor jezelf creeert ;)

Z2 is niet schokkend veranderd. Gelukkig hebben ze op verschillende plaatsen de wissels gezet en niet alleen maar in slangenvoltes, op die plekken zitten ze in het huidige boekje wel erg vaak.

Ha ha, ja, dat is een oplossing... Helaas kom ik nu juist ongeveer een meter rechts van de letter uit (oeps!), dus dat gaat hem niet worden... Maar het lijkt me toch niet de bedoeling dat je allemaal truukjes uit moet gaan halen om de proef behoorlijk te rijden...

Het is een lastige wending dus je kan m exact op de letter rijden en dan de wending niet redden en dan een laag cijfer en commentaar of slim rijden en je kan de wending vloeiender doorkomen.... ik zou t wel weten :) .

SaskiaKur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 12:50

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 12:56

Haha, er staat 5 of 6 pagina's terug ook al een link!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 13:02

Als ze dan toch meelezen hoop ik dat ze ook iets met die belachelijke 20/40 regel in het Z gaan doen :)

Ik denk dat het nog aardig wat verwarring op gaat leveren, het dubbel tellen van die punten op coupons. Bij ons in de regio worden alleen coupons gebruikt.

SaskiaKur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 13:04

Sorry! :')

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 13:09

kan iemand mij dat linkej van de nieuwe proeven nog eens met pb sturen want ik kan hem niet vinden.

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 13:12

staat 4 berichten naar boven

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 13:14

oeps sorry! haha maar bedankt!

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 13:17

Vandaag is het Lichtrijden in het L2 verander in: Doorzitten tenzij lichtrijden gevraagd wordt.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 13:18

KarinvdM schreef:

Ben het met je eens, maar aan de andere kant vind ik het helaas pindakaas. Je wordt ook afgestraft op een paard wat wat minder getalenteerd is maar de oefeningen technisch wel goed uitvoert. De mensen met een showpaard krijgen toch meer punten... vind dit een vergelijkbare situatie.
Cru gezegd; dan moet je maar een ander paard kopen. En nee dat vind ik helemaal niet terecht, maar helaas zo zit het wel. Anky haar rijvaardigheid komt er vast ook minder goed uit op een boerenknol..

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 13:22

Pieteritus, Hopelijk staat het wel goed in de nieuwe boekjes :+

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 13:24

Ze mogen bij mij standaard bij K bakkabouters planten, dan draait die van mij heeeel snel die wending door ;)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 13:25

romygic schreef:
Ik merk zelf aan mijn paard dat als ik een paar keer de proef gereden heb op concours hij het echt wel weet, vind gewoon dat ze het meer af moeten wisselen zodat je paard niet weet wat er al komen gaat.

Op zich is dat juist nu ook weer de uitdaging. Je moet je paard zo trainen dat ie gewoon blijft wachten op je hulpen en dus echt aan de hulpen staat en niet alvast wat doet omdat hij meent te weten hoe dat ie dat moet doen. Dat is bij de subtop ook zo en dan heb je zelfs in de hogere proeven jaren dezelfde proef. ;)

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 13:31

germie schreef:
En hoe staat dit in verhouding tot het stuk van Bart Bax in de Bit? Hierin wordt geschreven dat juist het talent van het paard beloond moet worden.
En de knhs wil nu toch weer dat de ruiter beloond wordt die rijtechnisch de boel goed in orde heeft?

kleinvosje schreef:
Arielle, tijdens de opleiding hebben we het daarover gehad. Als een paard helemaal goed voor elkaar is, maar de ruiter rijdt de volte 15 meter iets te groot, is dat geen ramp. Mag je best een wat lager cijfer geven, maar zeker niet onvoldoende. Helaas zijn er niet zo veel juryleden die zo denken.

Volgens mij heeft dressuur nog steeds te maken met de africhting van het paard en niet met de kwaliteiten van het paard. Een minder getalenteerd paard kan perfect afgericht zijn, terwijl er genoeg zeer getalenteerde paarden zijn die rijtechnisch helemaal niet voor elkaar zijn.
Probleem in mijn ogen is dat die zeer getalenteerde paarden bij juryleden als Bart Bax wel hoge punten scoren en daardoor in klasses terechtkomen waar ze qua africhting helemaal niet thuis horen.
Een paard die draaft voor een 7, prima in tact met een correcte aanleuning, lengtebuiging en goede impuls een volte loopt die iets te groot is, mag van mij nog gerust een 7 hebben, maar dat wil niet zeggen dat een paard dat draaft voor een 9 maar tegen de hand is, geen lengtebuiging heeft of in wisselend tempo ook te groot maakt dan ook een 7 (of hoger) moet hebben, puur omdat hij voor een 9 KAN draven.

Als ze zo graag alleen nog maar zeer getalenteerde paarden in de ring willen hebben, kunnen ze het beter talentenrubrieken of aanlegtesten noemen en de dressuur afschaffen, want dan gaat het niet meer om africhting of rijkunst van de ruiter, maar puur om talent en wie het meeste geld heeft om zo'n getalenteerd paard aan te schaffen (terwijl meer dan de helft van de ruiters dat talent niet in goede banen kan leiden of juist helemaal niet met het karakter overweg kan).

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 13:33

Raiza, ik ben het helemaal met je eens. Mijn paard kan heel goed lopen, en als ze in goede doen is ook overal hoge cijfers voor scoren, maar als het er in de ring niet uitkomt, hoef ik die punten ook niet te verwachten...

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 13:37

pearlie schreef:
KarinvdM schreef:

Ben het met je eens, maar aan de andere kant vind ik het helaas pindakaas. Je wordt ook afgestraft op een paard wat wat minder getalenteerd is maar de oefeningen technisch wel goed uitvoert. De mensen met een showpaard krijgen toch meer punten... vind dit een vergelijkbare situatie.
Cru gezegd; dan moet je maar een ander paard kopen. En nee dat vind ik helemaal niet terecht, maar helaas zo zit het wel. Anky haar rijvaardigheid komt er vast ook minder goed uit op een boerenknol..

Dat vind ik heel wat anders en daar doel ik ook helemaal niet op. :n
Ik vind het soms een lastig punt om te beoorden, soms is het ene een 8 en het andere een 4, dan middel je en kom je op een 6.
Waar het mij om gaat is dat dit wat mij betreft niet in 1 punt zou moeten zitten, maar dat voor beiden een apart cijfer soms beter zou zijn. Een goede rijvaardigheid betekent niet altijd automatisch ook een goed effect van de hulpen.