Bitloos en wedstrijden: is er animo om...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Heidi2

Re: Bitloos en wedstrijden: is er animo om...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 19:42

He Diever klinkt ubergaaf!
Ga even mensen ronselen!

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 19:42

Zouden we 'm niet naar paardentips magazine kunnen sturen ofdat zij een oproepje willen plaatsen? Die wordt door zoveel mensen gelezen...

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 23:55

Ik heb begrepen dat de FEI besloten zou hebben om bitloos in dressuur niet toe te staan.....

spirithorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 00:52

Hoi allemaal, even een vraagje van mij als overtuigd bitloos rijder.
Ik vind het geweldig hoe jullie je allemaal inspannen en opwinden over die stomme ouderwetse regels van de FEI.
Ik lees deze berichtgeving met interesse, maar ik vraag mij af waarom die FEI zo ontzettend belangrijk gevonden moet worden? Waarom gaan jullie niet je eigen organisatie oprichten? Tenslotte is het FEI (neem ik aan) ook ooit zo begonnen en is die erkenning er later pas gekomen. Zo gaat dat bij de meeste nieuwe dingen.

Nu ben ik westenrijder en totáál niet op de hoogte van de regels binnen de dressuurwereld, maar ik kan me er wel iets van voorstellen. Dat hele FEI lijkt mij vergelijkbaar met de katholieke kerk met zijn inmiddels lang achterhaalde regels (sorry, wil hier niemand tegen de schenen schoppen) die in deze tijd en maatschappij allang niet meer van toepassing zijn.

Vertel eens, wat houdt jullie tegen je eigen klupje op te richten, wars van de regels van reeds lang gevestigde instanties? Maak gewoon je eigen regels !!!!!!!!

Groet, Pien

www.spirithorses.be

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 15:11

Tja, daar zeg je zowat. Maar wil je dit landelijk doen, dan is er heel wat organisatie voor nodig, toch wel minimaal en persoon fulltime denk ik zo. Ik denk dat daarnaast de kans groot is dat je een rechtzaak van de knhs aan je broek hebt hangen dan. Maar ja, ik ga komend schooljaar studeren voor de opleiding hippische bedrijfskunde, dus wie weet over 4, 5 jaar. Knipoog

spirithorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 20:52

dorientjuh schreef:
Tja, daar zeg je zowat. Maar wil je dit landelijk doen, dan is er heel wat organisatie voor nodig, toch wel minimaal en persoon fulltime denk ik zo. Ik denk dat daarnaast de kans groot is dat je een rechtzaak van de knhs aan je broek hebt hangen dan.

Waarom?
Iedereen kan toch zijn eigen wedstrijden organiseren? Hoef je toch niet eerst aan zo'n klup te vragen?
We leven hier toch niet meer in de middeleeuwen?
Rechtzaak ? Wat willen die nou, jou zeggen dat je geen wedstrijdjes mag organiseren, dát zou me wat moois zijn zeg...... Duivel
Als ik morgen een bitloze wedstrijd wil organiseren dan zet ik dat in mijn agenda en op allerlei paardenforums, daar heb je toch zo'n klup niet voor nodig zeg!

Groetjes, Pien
http://www.spirithorses.be Aanstaande maandag bitloze en ijzerloze oriëntatierit, oei oei oei, zonder toestemming.... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 20:58

Foei Pien! Hamer Haha! Haha!

Wat jij nu oppert is wel zo, maar het zijn twee verschillende dingen.
Natuurlijk kun je een eigen bitloos clubje oprichten en zelf bitloze wedstrijden organiseren. Maar waarom zouden mensen die zonder bit (willen) rijden, zich moeten afzonderen c.q. onderscheiden van de rest?
Het gaat er hier om dat dressuur rijden óók zonder bit kan, dat mensen dat ook zonder bit wìllen, en dat gewoon in competitieverband met alle anderen.

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 21:03

Ja natuurlijk kan ik gewoon een wedstrijd organiseren maar ik wil ook verder komen in de dressuur. Ik kan ook heerlijk rondjes in het bos blijven rijden. Leuk maar niet mijn doel.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 21:06

ik vind het meer dan jammer dat het niet doorgaat.

wellicht volgend jaar weer proberen en dan kan ik misschien een reclamecampagne sposoren

spirithorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 00:23

JoviBan schreef:
Foei Pien! Hamer Haha! Haha!

Wat jij nu oppert is wel zo, maar het zijn twee verschillende dingen.
Natuurlijk kun je een eigen bitloos clubje oprichten en zelf bitloze wedstrijden organiseren. Maar waarom zouden mensen die zonder bit (willen) rijden, zich moeten afzonderen c.q. onderscheiden van de rest?
Het gaat er hier om dat dressuur rijden óók zonder bit kan, dat mensen dat ook zonder bit wìllen, en dat gewoon in competitieverband met alle anderen.

Petra, Heidi, je moet ergens beginnen. In het begin is dat een klein kringetje, je geeft zelf het goede voorbeeld (very important), je krijgt een boel sympathisanten en de cirkel wordt steeds groter. Op een gegeven moment wordt de club zónder groter dan de club mét. Tis toch te gek dat jullie dressuurders allerlei uitvluchten en aandoeningen bij je paard moeten verzinnen om maar zo'n ontheffing te verkrijgen. Ik zou ze de rug toekeren, zou niet bij zo'n hypocriete club willen horen die mij de wet voorschrijft. Sorry. Creëer je eigen wereld, ik wil best een beetje met je meedenken. Ik heb geen last van al die klupjes, ben er een aantal jaren geleden uitgestapt, ik doe nu lekker mijn eigen ding en dat voelt prima. Kunnen jullie óók!!!!

Groet, Pien
Laatst bijgewerkt door spirithorses op 08-04-07 00:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 00:40

Wijze woorden Pien, ik kan mij helemaal vinden in wat je schrijft! OK dan!

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 09:45

Tja als je het vanuit de hoek van Pien bekijkt, kan de dag best doorgaan Haha! Dan zijn er maar 12 mensen maar 'beginnen met een kleine cirkel die steeds groter wordt' zoals Pien zegt Knipoog

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 10:12

Vond ik zo en zo wel dat het door moest gaan. Of er nu 10 of twintig mee doen. Is toch mooi begin? Waarom zou je met een paar meer serieuzer genomen worden? Je moet ergens beginnen. En als deze dag goed verloopt dan heb je er volgend ekeer zo twintig meer.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 12:13

Er zit idd wel wat in wat Pien zegt Ja
Wie weet als de KNHS ziet dat er idd belangstelling is voor bitloos rijden en dat ook goed gaat, passen zij hun regels ook nog eens aan (ik zie het nog niet direct gebeuren, maar je weet maar nooit).
Het zou super zijn om wedstrijden te organiseren die voor zowel bitloze ruiters als met bit. Op die manier had de 'bitloze' dag misschien ook door kunnen gaan. Het kost alleen zóveel tijd ...

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 12:14

ja maar als je ergens aan begint moet je het ook afmaken. dat het veel tijd kost had iedereen wel kunnen weten....

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 12:18

Hoe bedoel je dat? M.b.t. de bitloze dressuurwedstrijd was van tevoren duidelijk dat er een minimaal aantal deelnemers moest zijn.

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 12:21

ik las in jou zin he tkost alleen zoveel tijd dat j edaar mee bedoelde he torganiseren van de wedstrijd.
maar waarschijnlijk bedoel je he tvoorelkaar krijgen van bitloos rijden op wedstrijden...
Tja dat zal de volgende gereratie pas kunnen vertellen denk.
Maar als wij ons niet hard maken voor deze zaak gaat het zeker niet gebeuren.

En ik had als organisatie niet een minimum aantal deelnemers als uitgangspunt genomen. Je moet gewoon ergens beginnen. Maar dat is mijn mening he. de beslissing is nu eenmaal genomen.

spirithorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 12:26

Ik heb inmiddels geleerd dat afzeggen minder goed overkomt dan iets toch maar laten doorgaan, want als je afzegt zend je de wereld in dat er eigenlijk geen interesse is, terwijl dat dus zeer zeker hier niet het geval is.
Ik heb ook wel eens cursussen of lessen waar ik maar nét quitte speel of waar te weinig aanmeldingen zijn, maar ik zal die nooit afzeggen, hooguit verplaatsen of twee cursussen bij elkaar gooien.
Zo blijf je professioneel en geloofwaardig.

Wat mij ook opgevallen is, is dat de organisatie een 'voorschrift' voor bepaalde hoofdstellen had, ik snap wel waarom, want da's bij de FEIdingesklup ook zo, maar jullie begínnen net, dan heb je nog niet veel te eisen, lijkt mij.
Als je in dit beginstadium nou eens alle soorten bitloze optoming toestaat dan zouden er heel wat meer mensen hebben meegedaan. Als iemand een nette dressuurproef weet neer te zetten met een knalgroen touwhalster, of van mijn part een stalhalster dan is dat toch prachtig en heb je een heel belangrijk doel behaald want het gaat erom dat je wilt bewijzen dat je zonder bit ook heel netjes kunt rijden.
In ene later stadium (na dit evenement een aantal keren georganiseerd te hebben) en je bekend bent en mensen respect gekregen hebben voor wat er te zien is kun je je nog altijd richten naar de FEI-organisatie en in hún richting gaan denken, maar waarschijnlijk wil je dat dan helemaal niet eens meer. Jullie hebben echt die klup niet nodig om iets moois te laten zien, je moet het omdraaien : zíj moeten aan júllie laten zien dat je zonder bit geen prestatie kunt neerzetten, zijn ze toch helemaal niet toe in staat. Je krijgt ze alleen om als je zelf het goede voorbeeld weet neer te zetten.

Mijn probleem bij het aansluiten bij een organisatie is dat je weer volgens voorschriften moet gaan handelen en je moet aanpassen aan hun wensen. Daarin komt mijn opstandige ik altijd weer even bovendrijven want waar gaat het nou allemaal om:

* Rijder en paard moeten een mooie proef rijden, volgens de dressuurnorm die je gewoon kunt blijven hanteren. Een combinatie (en niet alleen het paard) moet bijvoorbeeld in staat zijn een correcte galopwissel neer te zetten en vloeiende overgangen te laten zien. Aan die eis hoef je geen concessies te doen!

* Ik mag aannemen dat jullie ook letten op de verschijning in zijn geheel, hoewel ik me soms wel eens afvraag of daar werkelijk op gelet wordt bij dressuurwedstrijden. Wat dat betreft kun je een voorbeeld nemen aan de westernwedstrijden (die beslist niet heilig zijn, o nee, verre van dat hoor Tong uitsteken). Daar zie je vaak een mooie combinatie : Ik noem maar even een voorbeeld: Blauwe accenten aan het hoofdstel, blauwe peesberschermers, blauwe bloes, blauwe zadelpad zonder dat het kitscherig wordt. Het geheel mooi op elkaar afgestemd geeft een prachtige verschijning en daarin ben je bij western redelijk vrij (ook binnen grenzen hoor, zo moet bijvoorbeeld je bovenste knoopje dicht zijn en mag je geen opgerolde mouwen etc).
Is het niet leuk als je dat soort mogelijkheden openlaat, het geeft de rijder meer vrijheid om zijn eigen keuzes te maken. Een soort van alternatieve wedstrijd, waarbinnen de rijder binnen wat bredere grenzen zijn kunnen kan laten zien.
Wat ik namelijk verschrikkelijk lelijk en stijf vind om te zien zijn de witte rijbroeken, de zwarte laarzen, allemaal voorgeschreven en kleurloos. Een combinatiue sprankelt veel meer wanneer mensen de ruimte krijgen om te doen waar ze goed in zijn, en ik weet heel zeker dat, ook al zal het even wennen zijn, hier een heleboel creatieve lui zitten die dan wel zouden komen terwijl ze het nu hebben laten afweten omdat ze aan bepaalde eisen niet konden voldoen.

* Je mag dus, vind ik, best een kleding-eis hanteren, alleen niet zo achterhaald als momenteel het geval is. Geen openfladderende kleding, geen spagettibandjes, weet ik veel, maar kleurcombinaties mogen wel in stijl zijn met de optoming van je paard.

* Verder vind ik veiligheidseisen en paardvriendelijkheid erg belangrijk. Ik weet niet hoe dat bij dressuur is, maar bij western heeft de jury de macht om elke optoming na afloop van de proef te controleren (waarbij het hoofdstel soms echt uitmoet) en een rijder op grond van een paardonvriendelijke optoming te diskwalificeren. Ik ben ooit gediskwalificeerd omdat ik per ongeluk een schakeltje gedraaid had in een kinkettinkje (ik reed toen nog met bit). En te strak aangesnoerde of te laag zittende neusriem bij een bitloze optoming kan ook een reden zijn om tot diskwalificatie over te gaan want ook al rijd je bitloos, je kunt er net zo goed schade mee berokkenen, laten we eerlijk zijn. Daar mag je best regels over opstellen, vind ik, maar je geeft de rijder wél een mogelijkheid om zijn eigen optoming te kiezen.

Kijk, zo creëer je je eigen wetten. Knipoog Vingers aflikken Haha! Pling

Groetjes, Pien

spirithorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 12:33

Maroush schreef:
Het zou super zijn om wedstrijden te organiseren die voor zowel bitloze ruiters als met bit. Op die manier had de 'bitloze' dag misschien ook door kunnen gaan. Het kost alleen zóveel tijd ...

Dat vind ik dus niet. Je stáát ergens voor, je bent enthousiast en je wilt dat uitdragen.
Dan moet je geen dingen toestaan waarvan je eigenlijk weet dat je dat stadium allang gepasseerd bent.

Groet, Pien

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 12:38

Hie rsluit ik me volledig bij aan.

Bij dressuur is het tenue zwart-wit gekozen zodat er zo min mogleijk afleiding is. Iedereen gelijk zodat de proef en combinatie beoordeeld dan worden. Ander ga je nog meer krijen dat ze naar de uiterlijke verschijning gaan kijken. dat gebeurt natuurlijk al veel te veel.
Er zijn hele knappe paarden die de oefeningen bagger uitvoeren en totaal aan basis missen maar goed ze rijden wel dikke punten omdt het "plaatje " zo mooi is. dat is een heel veel gehoord commentaar helaas in de dressuur sport.
Er zijn helaas weinig juryleden die geheel onbevooroordeeld kunnen beoordelen.

Ik had laatst een oude man als jurylid die het bitloos rijden niks vond. Hij ging met mij in discussie na de proef en zei mij dat ik onmogelijk mijn paar kon gymnastiseren. Hierop schoot ik vreselijk hard in de lach en vertelde hem dat ik academische rijschool deed en dat dat alleen maar gymnastiseren is.
Hij vond dat mijn paard achter niet sterk was.
Whaha, dat klopt zei ik zoiets bereik je niet van de een op de andere dag he. Daar trainen we hard voor. Maar dat probleem heeft die met bit ook net zo goed. Zelfs meer omdat hij dan geblokkeerd raakt en helemaal niet meer durft te lopen.

Dit zijn typisch paardenmensen van de oude stempel. Conservatief en niet willen leren. jammer maar is niet anders.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 12:40

Ik ben het met je eens Pien, maar ik geloof dat het doel van deze wedstrijd, behalve gewoon een leuke dag, ook was om de KNHS te overtuigen van het bitloos rijden toestaan op wedstrijden. Om die reden kan ik me voorstellen dat je dan beter zo dicht mogelijk bij hun richtlijnen kan blijven zitten. Bij de KNHS zitten ze niet te wachten om allerlei felgekleurde outfits.
Daarbij komt ook nog dat als je het toestaat om ook met een stalhalster te starten, het niveau denk ik omlaag zou gaan. Niet dat het onmogelijk is om met stalhalster netjes te rijden, of dat iedereen met bitloos hoofdstel - inclusief ikzelf - zo geweldig rijdt, maar dan zijn er denk ik toch meer mensen die af en toe eens wat rondhobbelen zonder hoofdstel en dan voor de lol hier maar eens aan mee gaan doen.
Tenslotte denk ik ook dat de optuiging en kleding niet het grootste probleem is. Er werd al eea uitgewisseld. Alleen de afstand was voor veel mensen een punt, maar een veel centraler punt valt volgens mij niet te bedenken. Het enige wat imo nog mogelijk is, is om ook rijders met bit toe te staan en aan de KNHS te laten zien dat met of zonder bit echt niet veel verschil maakt. Ik heb zelf niks tegen het rijden met bit. Alleen ik denk dat het voor míj en míjn verzorgpaard fijner rijden is zonder. Maar wat mij betreft hoeft mét bit rijden dus niet van de wedstrijden uitgesloten te worden.
Natuurlijk kan je ook volledig buiten de KNHS om zelf iets opzetten, maar dat was dacht ik niet de opzet van deze bitloze dag. En dan moeten er mensen zijn die daar enorm veel tijd in kunnen en willen steken. Maar misschien heb ik iets gemist hoor, in de hele opzet van de bitloze dag?

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 12:44

Het bitloos rijden is ook niet heilig. Ken zelfs een paard dat vroeg om de stang. Zijn berijdster heeft HELE zachte gevende handen, en zij luister erg goed naar haar paarden. Dit paardje loopt op d estang super maar ga niet bitloos rijden want dan snapt ze er niks van.
Ik ben er altij dvoor om naar de combinatie te kijken en daarop een passende oplossing te vinden.
Zo is mijn pony van 19 ook een tijdje bitloos gereden. Hij is een typisch aarde type en dus erg lui en wist er echt misbruik van te maken. Hij was al 15 jaar met bit gereden had Z2 gelopen. Hem doen we geen plezier om het bit uit te laten. Is raar maar waar. Net als dat hij graag een paar uurtjes in alle rust op stal wilt elke dag. dan kan hij er weer tegen.
Ik ben van de natural manier maarja deed hem er geen plezier mee en nu is hij weer gelukkig.

Maar goed ik dwaal af. Ik vind ook dat wanneer je ergens voor gaat je moet doorzetten ik vind dit geen goeie zet richting KNHS, Je speelt ze door het afzeggen in de kaart. En zullen zeggen. Zie je wel het was een storm in een glas water. Heel jammer.

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 12:51

Kijk als je zonder bit een nette proef kan laten zien zou dat met of zonder iets om het hoofd misschien ook kunnen he.
Het gaat er bij mij niet om wat er om het hoofd zit of niet. Zouook gewoon met bitters laten starten om het verschil of juist geen verschil duidelijk te maken. Het gaat erom dat het geaccepteerd wordt niet om afscheiding lijkt mij.
En ik zou idd niet gelijk alle regels op de schop willen gooien. Dan wordt het wel een ratjetou.
Vind wel dat hulpmiddelen an sich aan d ekaak gesteld moeten worden. Ook de sporen in de M dresuur die verplicht zijn. Belachelijk vin dik dat dat iemand niet zo kan rijden en hulpen kan dooregeven met zijn zit en daar dus blijkbaar sporen voor nodig heeft?
Dat is ook algemeen geacepteerd maar toch ook overbodig? Ik rijd nooit met sporen en toch draait die zijn pirouetjes, loopt die bijna alle zijgangen. Volgens de KNHS kan dit niet.
DUH!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 12:53

Maroush: je zit helemaal goed! Knipoog

Ik denk dat Pien de essentie van de geplande bitloos dressuur dag niet helemaal begrepen heeft.
De vergelijking met zelf een cursus of les geven met weinig animo, is toch wel even wat anders dan een boodschap willen afgeven aan een instantie zoals de KNHS. En die boodschap kwam in onze beleving niet over met het resultaat van 31 maart jl..

Wat kennismaken met en bewustwording van bitloos, kun je kunt alle kanten op en van alles bedenken.
Dat gaat wellicht ook wel gebeuren. Vork

Maar dit initiatief, met deze doelstelling, kon (nog) niet slagen.

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 15:43

Dat is misschien wel waar in jullie ogen. Maar is nu de boodschap naar de KNHS dan niet ondubbelzinnig dat er geen animo voor is? En dus hoeven zij zich niet te beraden op het wel of niet toestaan van bitloos starten?