[HK] B-debuut in 2016

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jessicadewit

Re: [HK] B-debuut in 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:20

Vanmiddag m'n eerste echte les gehad.. Nog veel om aan te werken! (en dat terwijl ons debuut 14 februari gepland staat... 8)7 ) Mijn paard gaat heel snel te diep lopen. Door veel kuitdruk te geven probeer ik 'm dan naar m'n hand te rijden maar hij neemt de druk niet goed aan.. Iemand tips?

Ik rijd veel figuren en veel overgangen, hij is namelijk ook scheef! Ik heb zelf de neiging om te veel met mijn handen te gaan doen zodat ik toch druk heb maar dan wordt hij weer te rond. Hij is scheef zoals ik al zei en daardoor ga ik zelf ook enorm scheef zitten! Ik wil dan onbewust het paard een soort van 'naar buiten duwen'.

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:23

Gezellig Michelle! En nette punten. :j Is ze kijkerig op een nieuwe locatie dat je 2 dagen achter elkaar wilt starten of gewoon om gauw je punten te rijden?

Ik heb eind februari weer een dressuur wedstrijd, hoop dan de laatste 2 punten te rijden en dan eens kijken of we ons kunnen richten op het L1. Heb het gevoel dat het zo'n stap is. Zoveel doorzitten ook! Dat is een hel op mijn hoog op gooiende KWPN'er haha.

Wauw wat gaaf dat je paard daar aan mee doet Naat3! Ik zou dat zelf ook niet durven hoor.. :=

Michelletjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:33

jessicadewit, Ik rijd een fries die dat ook heel moeilijk vind om echt goed het contact te pakken en neusje eruit te houden. Wat ik doe is zo min mogelijk met je hand bezig zijn. Die zet ik bewust verder naar voren en houd ze daar. Als je dan genoeg overgangen en schakelingen maakt en zorgt dat ze echt vlot reageert komen ze vanzelf wat meer naar je hand toe. Echt van achter naar voren rijden. En goed opletten idd dat je recht blijft zitten. Veel voltes en slangevoltes rijden om haar/hem soepeler te maken! succes!

Nann__, Nee totaal niet kijkerig. Maar ze is met al die indrukken die ze opdoet heel snel moe. Dat merkte ik de vorige keer al in de 1e proef. Heb zoveel aan moeten sporen... Dat maakt het voor haar ook niet fijn en daarom vind ik 2 dagen achter elkaar nog te veel. Eerst maar eens eraan wennen. Had het graag gewild om idd snel de punten bij elkaar te hebben :j

En dat doorzitten haha dat herken ik :') Mijn fries gooit ook enorm op heb daar echt aan moeten wennen. En nog.. De middendraf is dan echt heeeel lastig uit te zitten hihi :P

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:37

Zie dat je uit Gelderland komt, waar start je? En dan moet je het inderdaad niet doen. Ik weet niet of het een optie is, maar misschien vaker op ander terrein rijden? Met mijn vorige paard heb ik dat veel gedaan.

Pfoeh ik moet er nog niet aan denken om een middendraf door te zitten..

jessicadewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:39

@Michelletjuh Dank je wel voor je tips! Dat zo min mogelijk met m'n handen doen gaf mijn instructrice ook mee. Maar dit vond ik echt heel lastig! Maar ik ga inderdaad veel vanuit achter rijden en dan hopen dat hij de druk weer gaat pakken. Mijn paard is wel wat kijkerig en als hij dan iets ziet dan komt hij meteen met z'n neus eruit. Ik vond het moeilijk wat ik dan moet doen, want ik mag niet veel met m'n handen doen..

Doorzitten is voor mij ook nog heel lastig! Erg herkenbaar..

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:40

Mocht ik mijn punten voor het L2 voor april rijden, stap ik ook echt pas over over per april. 80% van de proef doorzitten is nu nog niet aan ons besteed. Adelin zit echt niet lekker.

Michelletjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:48

jessicadewit schreef:
@Michelletjuh Dank je wel voor je tips! Dat zo min mogelijk met m'n handen doen gaf mijn instructrice ook mee. Maar dit vond ik echt heel lastig! Maar ik ga inderdaad veel vanuit achter rijden en dan hopen dat hij de druk weer gaat pakken. Mijn paard is wel wat kijkerig en als hij dan iets ziet dan komt hij meteen met z'n neus eruit. Ik vond het moeilijk wat ik dan moet doen, want ik mag niet veel met m'n handen doen..

Doorzitten is voor mij ook nog heel lastig! Erg herkenbaar..

Wat mij is geleerd als een paard neus eruit doet en je bent het contact kwijt, ookal is het bijvoorbeeld door schrikken.. Naar voren rijden net zolang tot het contact weer hersteld is. Dit wel met een iets weerstand biedende hand natuurlijk. Als het contact er weer is dan kun je op je zit weer langzamer gaan. Voelt wss raar om juist naar voren te rijden als je paard schrikt of neus eruit steekt, maar het werkt vaak wel! :)

Nann__, Ik start in Deil. We moeten idd vaker op pad. Vooral de trailerreis is voor haar een beste indruk haha en het zadelen op een andere plek en dan ook nog al die paarden :P De dag erna was ze ook echt nog heel moe, arm paard :(:)

Ik heb alleen met te veel doorzitten de volgende dag last van mijn rug. Ik doe daarom ook nog maar korte stukjes hoor ;) Ze is heel beweeglijk in haar rug en dan dat opgooien... Dat is blijkbaar niet zo fijn voor mijn ruggetje :=

jessicadewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:55

Michelletjuh nogmaals bedankt voor je tips! Dat naar voren rijden ken ik inderdaad wel uit de verhalen maar mijn reactie is vaak juist tegenhouden. Ik weet dus eigenlijk wel dat dit niet de goede reactie is maar vaak gebeurt het voor ik het weet. Ik ga hier wel steeds bewuster bij nadenken! Ik heb m'n paard ook nog maar een maandje dus het is ook allemaal wennen nog.

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:59

Dat ligt niet echt dichtbij haha. Ik zadel ook wel eens op stal op, ligt eraan hoe lang hij in de trailer moet staan. Niet omdat hij onrustig is, maar gewoon gemakzucht haha. :') Maar mijn paard is ook wel écht heel erg makkelijk. Daar heb ik ontzettend veel geluk mee.

Michelletjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 17:40

jessicadewit, Dat komt helemaal goed! En als met je instructrice erbij heb je dat snel onder de knie hoor :j

Nann__ Haha gelderland is groot :P Dat durf ik niet met zadel al op de trailer in, we hebben een 1,5 paards trailer en ze leunt lekker tegen de zijwanden. Word het zadel niet veel beter op denk ik :')

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 17:46

Haha nee ik snap dat je dat niet aandurft! Had ik dan ook zeker niet gedaan..

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 18:13

Als ik niet te ver weg moet zadel ik ook thuis op. Sowieso met les. Veel gemakkelijker, hoef ik dat alleen mijn cap nog op een hoofdstel in,een we zijn klaar om te gaan.
Ik heb sowieso altijd of de zweetdeken, of de zadelhoes erover, en aan de wanden heb ik stootkussens. Natuurlijk niet aan de stang, maar die zit ongeveer ter hoogte van de opgestoken beugel.

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 18:36

Welkom nieuwe!

Utixo schreef:
Hou met het rijden van je overgang aan dat ze gelijk reageert. Zo niet? Steviger been. Zo niet? Tik. Gelijk terug nemen en overnieuw. Binnen 3 tellen.

Dat heb ik wel eens gedaan, ze is er dan wel even goed bij maar het zakt dan toch weer weg na een tijdje.
Misschien moet ik daar dan toch consequenter in zijn en blijven herhalen :j
Ik rijd trouwens met knopsporen en andere bijrijder met stompe, toch ook maar eens die proberen.
Zweep doet d'r niet heel veel.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:18

Maar afentoe eens been moeten geven om haar wakker te houden is geen ramp, als ze dan maar reageert. Anders inderdaad afentoe even checken of ze nog aan het been is.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 21:46

Als alles zoals gepland gaat, dan heb ik 3 april mijn B debuut met Deena :) Op de manege vlakbij ons, dus kan er stappend heen. Zara kan ik misschien ook wel starten, maar dan moet ik met 2 paarden aan de hand erheen :+

Vandaag overigens voor het eerst serieus stapwerk gedaan met Zara, ondanks een niet helemaal lekker liggend zadel. Voor die paar keer moet het maar even, andere optie is er voorlopig nog niet -O- Filmpje komt eraan!

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 23:18

Nann in de nieuwe proeven mag je zelf weten of je doorzit...schelt misschien weer?

Nou vanavond best fijn gereden. De inrijbak was minder, de a C lijn was heel mul dus kon weinig qua figuren.
Eerste proef fijn gereden 2de iets meer spanning, 192 en 187 en 2 keer 2de :D

Shelly21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 23:24

Gefeliciteerd, mooie resultaten

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 23:45

Mooie punten hoor!

Derde keer dat ik erop zat sinds ze van mij is. Toen ik ging bezichtigen liep ze in stap enorm gehaast, dus dit beeld is een stuk fijner om te zien. Ze is ook echt licht in de hand, heel fijn. Maar ik moet leren mijn handen wat hoger en verder naar voren te houden en mijn beugels eens wat langer doen :P Overigens doen we het nog even met mijn andere zadel, moet de zadelmaker nog steeds bellen :=

Loraine1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 10:29

Jaaaa eindelijk weer getraind. Zondag voor het eerst in de nieuwe bodem... Heerlijk! Maar Gaia was behoorlijk stijf en was in een uittestbui... Dus ging niet helemaal soepel, maar gisteren les gehad en eindelijk heb ik wat vertrouwen dat het goed komt. De stap was altijd al goed, de draf is nu goed en de galop gaat steeds beter. Meer opwaarts en netter gebogen. Maar het doorzitten vind ik zelf nog lastig, vooral door de afwezigheid van buikspieren en de aanwezigheid van een laag vet... Maar goed, thats a work in progress... Al met al ben ik dus best blij dat we na weken stil staan en niet trainen, niks aan niveau hebben ingeleverd en het juist beter voor elkaar is...

jessicadewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:39

Gefeliciteerd Mizsz_Kitty! Netjes hoor :)

Compri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 15:09

Vandaag voor de 2e keer proefje geoefend. Vorige keer was echt om te huilen |( Maar vandaag was ik wel tevreden, helpt toch als je instructrice aan het roepen is wat je allemaal fout doet :D

jessicadewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 16:14

Compri schreef:
Vandaag voor de 2e keer proefje geoefend. Vorige keer was echt om te huilen |( Maar vandaag was ik wel tevreden, helpt toch als je instructrice aan het roepen is wat je allemaal fout doet :D

Fijn dat je nu een goed gevoel hebt! Iemand naast de bak die zegt wat je beter kunt doen is inderdaad erg fijn! Ik zie dat jij ook op 14 februari je debuut hebt, wat leuk! Ik ook :)
Waar ga je starten?

Compri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 16:33

jessicadewit schreef:
Compri schreef:

Fijn dat je nu een goed gevoel hebt! Iemand naast de bak die zegt wat je beter kunt doen is inderdaad erg fijn! Ik zie dat jij ook op 14 februari je debuut hebt, wat leuk! Ik ook :)
Waar ga je starten?

Op Manege Veldt in Wormer, jij? Toevallig dat er zoveel proefjes zijn op valentijnsdag

jessicadewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 16:48

Compri schreef:
Op Manege Veldt in Wormer, jij? Toevallig dat er zoveel proefjes zijn op valentijnsdag

Ik ga starten in Nieuwe Wetering. Nou inderdaad haha. Hoe lang ben je al een combinatie met jouw paard? Wordt dit echt de aller eerste keer of heb je al vaker wedstrijden gereden met een ander paard/pony?

Compri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 17:01

jessicadewit schreef:
Compri schreef:

Ik ga starten in Nieuwe Wetering. Nou inderdaad haha. Hoe lang ben je al een combinatie met jouw paard? Wordt dit echt de aller eerste keer of heb je al vaker wedstrijden gereden met een ander paard/pony?

Ik rijd haar denk ik nu ongeveer een jaartje. Officieel is het mijn aller aller eerste keer, ik heb wel onderling gestart :) dus is toch wel spannend, maar dat zal jij zeker ook wel hebben?