[HK]Pony's tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 16:30

Nicole schreef:
Het gaat me niet om willen van geld maar ook gezond verstand, hij KAN morgen ook op 3 benen lopen.. Special is echt wel mijn vriendje buiten feit om dat ik het hele traject weiland klaarmaken opknappen ect van een nieuwe hengst ook wel erg leuk vind.. (de uitdaging ervan) en voor mij als 21 jarige veel geld is.. Ik blijf het moeilijk vinden als zoiets weer heel dicht in de buurt komt..

Waar hij dan eventueel terecht komt is niet bij een een boer op het weiland maar wel bij echt een grote subtop ruiter, dus ik weet wel dat de kennis en vooral de ervaring voor is..

Nja waar het vooral om gaat is of je zelf plannen had. Je kunt je pony wel verkopen omdat het risico te groot is, maar dan heb je geen pony meer. Als je wel plannen had, moet je een nieuwe pony zoeken. Die moet uiteraard wel kunnen tippen aan de pony die je nu hebt.. Wie weet moet je om zo'n pony te kunnen kopen wel net zoveel geld neertellen als wat je voor je huidige pony krijgt. En dan zit je weer met hetzelfde gevaar: wat als ie morgen op 3 benen staat?
Echter, als je geen plannen had met deze pony kun je hem gewoon zonder problemen verkopen.

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 16:34

Simba gaat ook niet weg.
Althans, zolang ik hem kan bieden wat hij verdient. Anders wordt het een ander verhaal natuurlijk.
Simba is mijn maatje, mijn "huisdier" waar ik toevallig ook wedstrijden mee rij.
Nou geloof ik ook niet dat er mensen zijn die echt interesse hebben in hem :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 16:36

Er van leren en/of mee vooruit komen is voor mij ook niet eens een criterium, als het dier in mijn hart zit maakt het mij geen fluit uit of ik er mee vooruit kom op wedstrijden of gewoon lekker blijf hangen in het recreatieve bos/polder/strandritje. De liefde voor het dier en de lol die we samen hebben is het meest belangrijke voor mij naast het me financieel en qua tijd kunnen veroorloven natuurlijk. Ik vind wedstrijden rijden heel leuk om te doen maar als ik het niet meer zou kunnen doen, en dat heb ik aan de hand gehad met mijn zwartje, is het geen reden om paard weg te doen als die zo diep in mijn hart zit. Dan gaan we gewoon andere dingen doen waar we ook beide lol in hebben.

Nicole, ik begrijp jou gedachtengang ook hoor. Er zitten 2 kanten aan besluiten te houden of toch te verkopen. Het kan zijn dat hij bij jou na een week op 3 benen staat of erger maar het kan ook zijn dat je hem verkoopt en na een week ligt hij bij zijn nieuwe eigenaar dood. In beide gevallen heb je wellicht spijt. Mijn zwartje is nu ook afgekeurd en kan nu alleen nog maar grasmaaier spelen. Heb ik er spijt van dat ik haar toen niet voor veel geld heb verkocht? Nee, dat is de gok die ik toen genomen heb. Ze had ook de dag erna dood in de wei kunnen liggen. Gelukkig is dat niet gebeurd en heb ik nog jaren met haar kunnen rijden voordat het stempel afgekeurd erop kwam.

Het is een keuze die je als eigenaar maakt, verkopen of niet, en ongeacht de keuze die je maakt op dat moment voelt het voor jou als de beste keuze. De tijd alleen zal leren of dat ook werkelijk zo is geweest.

L_isanne

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 16:42

Wijze woorden Gast8253! :D

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 16:50

Dorine92 schreef:
Nicole schreef:
Het gaat me niet om willen van geld maar ook gezond verstand, hij KAN morgen ook op 3 benen lopen.. Special is echt wel mijn vriendje buiten feit om dat ik het hele traject weiland klaarmaken opknappen ect van een nieuwe hengst ook wel erg leuk vind.. (de uitdaging ervan) en voor mij als 21 jarige veel geld is.. Ik blijf het moeilijk vinden als zoiets weer heel dicht in de buurt komt..

Waar hij dan eventueel terecht komt is niet bij een een boer op het weiland maar wel bij echt een grote subtop ruiter, dus ik weet wel dat de kennis en vooral de ervaring voor is..

Nja waar het vooral om gaat is of je zelf plannen had. Je kunt je pony wel verkopen omdat het risico te groot is, maar dan heb je geen pony meer. Als je wel plannen had, moet je een nieuwe pony zoeken. Die moet uiteraard wel kunnen tippen aan de pony die je nu hebt.. Wie weet moet je om zo'n pony te kunnen kopen wel net zoveel geld neertellen als wat je voor je huidige pony krijgt. En dan zit je weer met hetzelfde gevaar: wat als ie morgen op 3 benen staat?
Echter, als je geen plannen had met deze pony kun je hem gewoon zonder problemen verkopen.

Plannen ja wat is plannen, zien wat de tijd ons brengt. Net zoveel geld neer tellen nee hoor, ik heb op hem ook ruim een jaar lopen zoeken je rolt steeds meer in dat wereldje van fokkers hij zal echt niet de laatste zijn. Dit is de 2de pony die ik zo uit de ''stront'' trek en zo ''verander'' een lief vriendinnetje zei eens tegen me: 'you've did it once, you can do it again!'

Maar ik vind wel wanneer een pony een kans kan krijgen om hogerop te kunnen komen en die kans groter is bij die mensen dan bij mij zou zijn omdat ik zelf NIET het geld heb om hele dure instructeurs en dure ruiters kan betalen en de vele dure trainingen alles uit eigen zak moet doen en de kennis en vooral de ervaring van die wereld daar wel is en ik als amateurtje niet heb.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 17:06

Aan de ene kant snap ik je gedachtegang Nicole, maar aan de andere kant denk ik ook altijd. Wat kan die pony het nu schelen of hij recreatiepony of subtoppony wordt?
Ik denk dat het ze geen moer kan schelen. En als ik kijk hoe de echte toppaarden vaak uit hun ogen kijken of zich gedragen op stal, vraag ik me af of ze bij wijze van spreke niet liever met 2 vingers in de neus een beetje M of Z proefjes hadden gedanst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 17:12

Als ik kijk naar mijn zwartje was zij veel meer een happy horse als ze lekker in het bos en de duinen kon rond sjokken dan wanneer ze in de wedstrijdring haar kunstjes moest vertonen. Mijn trakkie vindt alles goed, die werkt gewoon graag in en buiten de bak. En natuurlijk zijn er ook paarden die graag showen en in de ring zich helemaal in hun element voelen. Zoveel paarden zoveel verschillende karakters he? Zijn net mensen :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 17:18

Ik heb voor mijn witte een belachelijk bedrag geboden gekregen als 14 jarige... Dat ging ruim boven de 15000 uit voor een B pony van toen 15. Ik heb er geen spijt van dat ik hem gehouden heb en dat hij bij mij zijn pensioen slijt nu MAAR als een gelijkaardig bod voor Sam komt, weet ik niet of ik opnieuw nee zeg ondanks dat Sam echt mijn kereltje is...

Niet omdat ik perse geld wil maar omdat dat eigenlijk het verstandigste is..

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 17:24

Nicole schreef:
Plannen ja wat is plannen, zien wat de tijd ons brengt. Net zoveel geld neer tellen nee hoor, ik heb op hem ook ruim een jaar lopen zoeken je rolt steeds meer in dat wereldje van fokkers hij zal echt niet de laatste zijn. Dit is de 2de pony die ik zo uit de ''stront'' trek en zo ''verander'' een lief vriendinnetje zei eens tegen me: 'you've did it once, you can do it again!'

Maar ik vind wel wanneer een pony een kans kan krijgen om hogerop te kunnen komen en die kans groter is bij die mensen dan bij mij zou zijn omdat ik zelf NIET het geld heb om hele dure instructeurs en dure ruiters kan betalen en de vele dure trainingen alles uit eigen zak moet doen en de kennis en vooral de ervaring van die wereld daar wel is en ik als amateurtje niet heb.

Uit de stront trek? Vind dat je hem nogal te kort doet hoor!
Tuurlijk hij was toen nog een puppy maar zelfs toen was hij al knap! En je kon duidelijk zien dat hij veel potentieel had.
Als jij hem niet gekocht had denk ik dat er wel iemand anders geweest was die hem graag had willen hebben. De meeste mensen (en dan vooral de mensen uit de sportwereld) kunnen wel door een winter vachtje heen kijken :)

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 17:25

Ayasha schreef:
Ik heb voor mijn witte een belachelijk bedrag geboden gekregen als 14 jarige... Dat ging ruim boven de 15000 uit voor een B pony van toen 15. Ik heb er geen spijt van dat ik hem gehouden heb en dat hij bij mij zijn pensioen slijt nu MAAR als een gelijkaardig bod voor Sam komt, weet ik niet of ik opnieuw nee zeg ondanks dat Sam echt mijn kereltje is...

Misschien wel het verstandigste, maar niet het beste.
Als ik simba niet meer zou hebben zou ik diep ongelukkig zijn. Dat geld kan me dan echt gestolen worden :j

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 17:48

Nicole schreef:

Waar hij dan eventueel terecht komt is niet bij een een boer op het weiland maar wel bij echt een grote subtop ruiter, dus ik weet wel dat de kennis en vooral de ervaring voor is.. En feit is dat hij daar waarschijnlijk meer kan bereiken dan wat ik te bieden heb.

Ik snap je volkomen hoor !! En als je er een enórm bedrag voor zou krijgen, dan ben je ook gek om het niet te doen. Maar dat is dan wel een bedrag dat jij bepaalt, wat voor een ander een bedrag is waarvan ze zeggen: strik erom, hoeft het voor jou niet te zijn. Heb hier de buurvrouw (sommige weten wel wie dan) ook heel zenuwachtig meegemaakt om een dergelijke beslissing te nemen en als er ooit het juiste bedrag voorbij komt doet ze het alsnog. Want uiteindelijk kan het soms ook morgen over zijn en je kunt nooit in iemands financiën kijken, wat voor de een veel is, is het soms niet voor de ander, zoals gezegd. Maar wel eerlijk dat je zegt dat hij elders misschien meer kan bereiken. Petje af hoe je dit hele traject gedaan hebt, maar denk dat jij het traject op zich ook al heel leuk gevonden hebt toch?? Dus het zoeken, vinden en dit resultaat bereiken... _/-\o_

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 18:38

_Michelle__ schreef:
Ayasha schreef:

Misschien wel het verstandigste, maar niet het beste.
Als ik simba niet meer zou hebben zou ik diep ongelukkig zijn. Dat geld kan me dan echt gestolen worden :j

Oh maar ik zeg ook niet dat het voor iedereen zo moet zijn hoor. :) Maar op dat moment en eigenlijk op dit moment ook zou het in mijn geval gewoon het verstandigste zijn om van mijn hart een steen te maken en hem mee te geven. :) Voor dergelijke bedragen kan je hele leuke jonge paarden vinden en "opnieuw" beginnen en als ie morgen dood ligt heb ik niks.. :) Snap je? :)
Maar dat is allemaal makkelijk praten zolang er geen bod komt. ;) Ik zal vast heel anders piepen als er een bod zou komen. ;)
Want sjee wat ben ik knettergek van Sam... hij is gestoord en neurotisch en een idioot en écht helemaal normaal doen zit er nooit in bij 'm maar het is zo'n schat van een dier die zo heerlijk kan komen knuffelen na een zware dag en die zo een ontzettend open en oprechte blik heeft dat hem gewoon aan kijken al alle zorgen doet vergeten... :+:

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 18:38

Uit de stront trekken vind ik ook niet Nicole. .. :)

Dylano is voor het juiste bedrag ook te koop. Ik ben gek met mijn vriendje maar er zijn grenzen. En zoals Nicole ook al aangaf;ze kunnrn ook morgen ineens wat hebben. Er zijn genoeg goede pony's dus dan zoek ik weer wat anders. Maar voorlopig liever niet. :P wil graag zelf met hem 'studeren'.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 18:46

Haha leuk woord 'studeren' :)).
Uit ervaring weet ik dat eenmaal weg echt weg is en dat je maatje dan ook niet meer terug komt :j.
Je weet nu wat je hebt en wat 'als' dat kun je met alles denken..
De kans dat er wat kan gebeuren met wat dan ook, zit er altijd in!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 19:28

Gefeliciteerd iedereen met de resultaten weer!
Nicole, hele mooie foto's van Special! Gefeliciteerd met de goedkeuring ook... wanneer kunnen we in de rij aansluiten voor het dekken :D

Hier ook zo'n penny die zegt dat haar pony nooit weggaat. En ik meen het ook nog echt :D
Ik heb ook wel eens aanbiedingen gehad...belachelijk vind ik.. een vuilnisbakkie met een oude blessure.
Maar ok, voor mijzelf van onschatbare waarde natuurlijk.

Mooney.. ik zie mijn pony juist wel altijd helemaal opfleuren als die hard aan het werk moet en wedstrijdjes mag lopen. Ze is van de zomer geblesseerd geweest en verveelde zich duidelijk kapot. Misschien een beetje vermenselijken dit, maar ik zou zweren dat ze superblij was toen we de eerste keer weer op het losrijterrein waren!

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 19:32

Ayasha schreef:
Oh maar ik zeg ook niet dat het voor iedereen zo moet zijn hoor. :) Maar op dat moment en eigenlijk op dit moment ook zou het in mijn geval gewoon het verstandigste zijn om van mijn hart een steen te maken en hem mee te geven. :) Voor dergelijke bedragen kan je hele leuke jonge paarden vinden en "opnieuw" beginnen en als ie morgen dood ligt heb ik niks.. :) Snap je? :)
Maar dat is allemaal makkelijk praten zolang er geen bod komt. ;) Ik zal vast heel anders piepen als er een bod zou komen. ;)
Want sjee wat ben ik knettergek van Sam... hij is gestoord en neurotisch en een idioot en écht helemaal normaal doen zit er nooit in bij 'm maar het is zo'n schat van een dier die zo heerlijk kan komen knuffelen na een zware dag en die zo een ontzettend open en oprechte blik heeft dat hem gewoon aan kijken al alle zorgen doet vergeten... :+:

Ja ik snap jou ook hoor! In mijn situatie zou het ook zeker het verstandigste zijn.
Ik ben nu eenmaal meer een persoon die met mijn hart denkt dan met mijn verstand :=
Niet altijd handig...
Ieder voor zich natuurlijk :)

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 19:38

Def schreef:
Gefeliciteerd iedereen met de resultaten weer!
Nicole, hele mooie foto's van Special! Gefeliciteerd met de goedkeuring ook... wanneer kunnen we in de rij aansluiten voor het dekken :D

Hier ook zo'n penny die zegt dat haar pony nooit weggaat. En ik meen het ook nog echt :D
Ik heb ook wel eens aanbiedingen gehad...belachelijk vind ik.. een vuilnisbakkie met een oude blessure.
Maar ok, voor mijzelf van onschatbare waarde natuurlijk.

Mooney.. ik zie mijn pony juist wel altijd helemaal opfleuren als die hard aan het werk moet en wedstrijdjes mag lopen. Ze is van de zomer geblesseerd geweest en verveelde zich duidelijk kapot. Misschien een beetje vermenselijken dit, maar ik zou zweren dat ze superblij was toen we de eerste keer weer op het losrijterrein waren!

Klopt hoor, sommige paarden vinden dat geweldig. Maar dat draait (voornamelijk) om de aandacht etc. waar ze zo van opbloeien. Daarom gaf ik aan dat een Grandprix paard misschien wel liever een M/Z proef zou lopen op een drukke wedstrijd. Wel de baten van de aandacht, niet de lasten van echt keihard trainen (want dat is het Z voor zo'n paard niet).
En vermenselijken doen we allemaal hoor, daar ontkom je niet aan :D .
Maar het argument: "Het is zonde van de pony, want hij/zij kan zoveel meer" is puur de gedachten van het baasje. Ik heb nog nooit een boscross pony treurig in de wei zien staan omdat hij zo graag internationaal had gesprongen. Dat haalt natuurlijk niet weg dat ze het wel leuk kunnen vinden om wedstrijdpony te zijn.

annaberberxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 20:03

vriendin van me doet het ook :) gaat prima is een E pony die l2 loopt :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 20:09

annaberberxx schreef:
vriendin van me doet het ook :) gaat prima is een E pony die l2 loopt :)

Wat fijn dat je ook leest waarover de rest ondertussen aan het posten is en dat je hier je 25 nuttige berichten komt sprokkelen :Y)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 20:10

:))

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 20:17

knetterhard schreef:
Haha leuk woord 'studeren' :)).
Uit ervaring weet ik dat eenmaal weg echt weg is en dat je maatje dan ook niet meer terug komt :j.
Je weet nu wat je hebt en wat 'als' dat kun je met alles denken..
De kans dat er wat kan gebeuren met wat dan ook, zit er altijd in!

Al mijn maatjes zijn in het verleden verkocht en dat deed enorm pijn. Toen waren ze niet van mij. Dit keer ga ik er in ieder geval zelf over. Dat heb ik de laatste jaren vaker gehad (pony's half in eigendom of handelsprojectjes) en mijn ervaring is inmiddels toch dat wanneer ik zelf de keuze maak, het een stuk beter gaat. Maar ik ben ook wel veel harder geworden daarin.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 22:26

Ja dat snap ik wel inderdaad, maar toch bouw je een speciale band met ze op ..
Mijn zusje heeft ook veel voor de handen gereden en dat heeft ons vaak veel tranen gekost, vandaar dat je met de tijd ook inderdaad harder word!

Met mijn haflinger kon ik het niet eens aan om bij de verkoop te zijn en heeft daarom mijn zusje hem voorgereden!
Er is een hele poos overheen gegaan voordat ik hem eens op wedstrijd op kon zoeken :o..
Ik was toendertijd zo vermoeid om hem te rijden en dacht dat een kleiner paardje wat beter uit zou pakken voor mij!
Nou dat heb ik geweten hoor, je moet toch wel een bepaalde klik met het dier hebben vind ik!
En gelukkig heb ik dat met Baroe nu weer! Ik heb bijna alles zelf gedaan (zadelmak maken tot wandelen aan het halstertje langs de drukke weg) en dat gaat tot nu toe super :D! Ook al ben ik geen Anky, we hebben samen wel plezier op onze manier en dat laatste is denk ik het belangrijkste voor iedereen!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 23:57

Hier nog een penny.
In ieder geval mijn valkje gaat voor geen goud weg. Hij is voor mij echt een "once in a life-time" pony. En ik heb altijd een pony /paard gehad, meerdere andere paarden gereden ook. Daarom weet ik bij hem ook zo goed dat het dít paard is wat ik niet kwijt wil. Hij past zo perfect bij me, heeft alles wat ik me wens/zoek in een paard.. En dan kan ik hem wel verkopen... maar dan moet ik weer opnieuw op zoek naar wat ik nét verkocht heb. Doe ik dus maar niet.. ( Maar goed; ik snap ook dat iemand financiële situatie kan maken dat alles er heel anders uit komt te zien....)
Het maakt denk ik ook uit of je (semi) professioneel rijdt, of je paard eigenlijk hebt als huisdier waar je mee sport zoals iemand hier zo mooi omschreef.
Vrees dat ik mijn paard dan toch heb als huisdier ( al staat hij niet echt aan huis...)

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 09:01

Ojan gaat ook nooit weg, hooguit naar mijn nichtjes, maar die is ook al op een leeftijd dat hij niks meer zou opbrengen en het blijft toch een fjord..... Cordia is wel te koop, die is ook van mijn baas, dus zolang ze er is geniet ik van haar, maar als ze goed verkocht kan worden is ze wel weg. Mocht ik het geld hebben dan zou ik overwegen om haar te komen, maar alleen om samen nog te kunnen studeren en dan als ze echt veel heeft gezien en gedaan mag ze naar een lief penny meisje... /3 :j

Ik vind studeren wel een mooie verwoording shanna.... :j :D

Paroeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 14:21

Ik had even een baal wedstrijd -O- Zijn wel eerste geworden in het Z1 maar met 203 punten ;( Hopelijk gaat het zondag wel echt lukken! Ysabella heeft de wedstrijden helemaal gehad en ik ook -:(- Ik heb nog nooit zo hard gebaald bij een eerste prijs... Maar goed... we gaan maar weer goed trainen en lessen deze week. We zijn zo dichtbij, het zit er dus in. Maar nu moet het allemaal ook goed gaan en dan nog bij de juiste jury. Er deed overigens een pony meer mee. Was ook een Painted Black, mooie knie actie had die. Ik was gelijk weer aan het bedenken hoe leuk het wel niet is om Ysabella ook eens met een KWPN oid te dekken in de hoop op iets meer knie actie :P

Gefeliciteerd Nicole! Dat is dus het zure van een goede pony, je krijgt er ook gelijk de kopers bij :P Succes met je beslissing. Hier staat ook alles te koop voor veel geld. Wij hebben al teveel verhalen gehoord van mensen die een hoog bod afwezen, en vlug erna kreeg het paard een ongeluk; weg toekomst.. Het is bij mij ook wel iets 'makkelijker' praten omdat ik meerdere pony's heb en weet dat ik deze dan ook zeker kan aanhouden als er eentje verkocht wordt voor veel geld. Gelukkig hebben we nog nooit in deze situatie gezeten haha.

Jammer van jullie punten. In de B moet er natuurlijk ook onderscheid gemaakt worden tussen degene die een 'verdiende' 4 krijgen en als de andere nog slechter is, dan moet de jury daarvoor ook omlaag. Ik kom ook wel eens zeer strenge B juryleden tegen. Ik kwam laatst nog mijn eerste wedstrijd coupon tegen met ponylief vorig jaar en hadden we eind de 130. Ik weet gelukkig dat de proef ook echt nergens op sloeg en de jury was ook zo lief om te vragen of ik nog door wilde rijden, maar ik vond de ervaring voor haar belangrijker dan hoge punten. En wat had ik er aan gehad om dan wel in de 160 te krijgen omdat een jury niet lager wilde dan een 4? Het niveau in de B is gewoon omhoog gegaan, daar lopen juryleden natuurlijk ook tegen aan als zij punten geven.

Focussed; mooie pony heb je! Let er indd goed op dat die niet te diep gaat lopen.