[HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xAnthea

Re: [HK]L1 Debuut 14-09-2013 / Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 15:40

Gisteren een les gehad met Hyr! Hij liep erg goed, alleen moest hij weer schrikken van stomme dingen dat ik even mn geduld ben verloren en er echt tegen geschreeuwd heb :')
Maar los daarvan liep hij wel goed! Wijken gaat nu erg goed, schouder binnen gaat steeds beter en nu pakken we ook travers mee en een beginsel van een appuyement. Allemaal wat spelenderwijs aanleren en hij doet het best goed :j

m9ara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 18:29

Hahaha herkenbaar anthea, soms gooi ik er opeens ook op die manier mn frustratie uit! Wel super van je les, geeft weer lekker motivatie! En erg leuk dat je zo al wat oefeningen meepakt. Heeft altijd meerwaarde om ze soepeler en beter op het achterbeen te maken.

Hier ging het vandaag niet zo. Had elke keer als ik ging draven enorme buikpijn dus dat schoot al niet op haha. En ze was heel hangerig en niet voor t been. Wat ik trouwens alleen aan mezelf te wijten heb dus niets slechts over mourie vandaag haha. Toen wou ik nog iets doen om het toch leuk af te sluiten dus voila;

Afbeelding

Mijn 2 bikkeltjes <3

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 19:44

Hoi dames ik meld me hier ook even. Juun en ik hebben na dit weekend genoeg punten om L1 te mogen starten.
Juun is een tuiger van 14 jaar oud en we hebben 14 december 2014 onze eerste wedstrijd gehad
We komen uit het B debuut 2014/2015 topic.

Hoe vonden jullie de overstap?
Hoor van heel veel dat ze de L1 makkelijker vinden

Agile

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 11:48

Hoi allemaal,
nou zaterdag wedstrijd gehad en het ging wel lekker. Wat foutjes erin die echt super zonde waren (verkeerde galop aanspringen, aangaloperen met middendraf) maar ik heb gewoon 9's gekregen voor wijken! en voor nog een paar dingen, echt zo gaaf. Die haalden de onvoldoendes wel weer op :) Uiteindelijk 2x 1e met 198 en 212. Teller staat alweer op L2+8 in 2 wedstrijden. Hopelijk dit jaar nog M1 startgerechtigd *\o/*

Jennifer, ik vond de overstap niet zo groot naar het L1, alleen het wijken komt er eigenlijk bij. Vervelend vond ik wel het wisselen tussen doorzitten en lichtrijden steeds. Nu L2 constant doorzitten vind ik veel rustiger.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 12:34

Ooooh Anthea wat is je pupje knap <3 Mijn vader heeft momenteel een oud-duitse herder pup, die hier regelmatig is om op te passen, heerlijk die jonge beesten. <3
Laadt hij zo moeilijk dan Anthea? Even een rust qua wedstrijden is niet verkeerd, dan zit er voor jezelf ook iets minder druk op :)
Klinkt goed je les, en liever een keer schreeuwen dan dat je heel grof zou gaan rijden ;) En leuk om spelenderwijs al wat oefeningetjes mee te pakken.

Fijn dat het lekker gaat Kirsten, en heerlijk naar het strand, ik ben jaloers :j Jemig Kirsten, wat een monsterscores weer _/-\o_ Gefeliciteerd zeg, en wat gaaf dat je zulke hoge cijfers hebt gekregen, die kunnen een paar foutjes prima compenseren inderdaad ;) Gok toch wel dat je die laatste 2 puntjes nog wel binnen moet kunnen sprokkelen voor het eind van het jaar ;)

Klinkt alsof jij lekker gereden hebt Mara, ondanks dat ze slechter voor je been was. Altijd gaaf om dat soort stukjes ineens cadeau te krijgen :D Balen van je buikpijn, maargoed je hebt dan wel een oorzaak, waar zowel jij als je paard niks aan konden doen, dus jullie hebben naar omstandigheden allebei jullie best gedaan :j Wat een leuke foto zeg, altijd goed voor de afwisseling, tof deken heb je ook!

Welkom JenniferU gezellig dat je mee komt kletsen, ik vond de overstap B-L1 wel wennen, maar meer omdat ik er zelf wat teveel druk op legde en mijn paard van zichzelf al een redelijke stresskikker kan zijn op wedstrijd, helemaal al d'r baasje dan ook nog tegen zit te werken :P Ik heb vooral hetzelfde als Kirsten, vind de afwisseling doorzitten-lichttijden niet zo fijn. Maar ik vind het zelf wel leukere proeven om te rijden dan de B proeven.

Haha ik kan heerlijk rijden in m'n springzadel, hij neigt wat naar vzh, is heerlijk zacht en heeft nog een relatief diepe zit ;) En normaal heb ik absoluut geen merrie-merrie, maar ongeveer 1, hooguit 2x per jaar zit er eens een hengstigheid tussen dat ze echt last van zichzelf heeft, de andere keren heb ik er met rijden helemaal geen last van, dus ik stoor me er niet zo aan haha, ik heb vrijwel altijd een paard die zich voor 200% inzet voor me, en altijd enorm best doet om zo goed mogelijk mee te werken, dus hooguit die 2 weken in het jaar dat ze even last van zichzelf heeft neem ik maar voor lief. Dan doen we andere dingen dan bakwerk, of stel ik m'n verwachtingen bij, want we hebben er op dat soort momenten allebei geen lol in ;)
Hier even drukte met andere dingen, van de week nog gereden, ging alweer stukken beter, hengstigheid was al wel weer een beetje weggetrokken, dus we vonden elkaar weer lief :P

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 12:38

Oke klinkt allemaal erg positief dus.
Vooe derest schommelen me punten ontzettend net wat de jury wilt zien.

Onze grootste struikelblok is het doorzitten op de volte en dan aanspringen. Juun speingt vaaknte vroeg aan of ee verliesen impuls vaak rijden we op dat onderdeel dus 2x een 5 en dan de galop een 6.
Dat onderdeel vervalt in de L1 en aanspringen in de hoeken gaat altijd netjes en minimaal een 6 soms een 7.
Thuia gaat het wijken de ene kant om heel netjes en de andere kant op blijft de achterhand nog een beetje hangen. Maar elk paard heeft een goeie en een slechte kant denk ik dan maar.

@kirsten van zulke scores kan ik alleen maar dromen haha
Zo kunnen we een middenstap voor een 8 stappen en halsstrekken ook maar een andere jury wilt weer wat anders zien en krijgen we bijv een 6.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 18:29

Vraagje: Het topic is al vrij oud, zitten er nog veel mensen die effectief L1 starten of is het gewoon de vaste groep van destijds ? Dan kan ik jullie nl naar de HK zetten en kan 2016 een nieuwe L1 groep krijgen ;)

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 18:45

Ik start nog steeds L1. :))
En ik ben in deze groep gekomen sinds augustus ongeveer.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 18:57

Oke, ik ga voor de duidelijkheid dan even de titel aanpassen en jullie naar WD-V sleuren, zodat ook de nieuwe L1 ruiters van 2016 zich hier kunnen melden, ok?

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 18:57

Ik vind dat prima :j

Urielle

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 19:07

WD-K ---> WD-V

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 19:26

Met een beetje geluk ga ik in september weer L1 starten op het paard van mijn zus! Hopelijk gaat het goed maar daar ga ik wel een beetje vanuit aangezien hij dan M2-Z1 zal zijn! Zal flink oefenen worden voor mij!

OliLau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 20:54

Ik meld me ook! Mijn L1 debuut ga ik in januari maken, omdat ik samen met een vriendin ons debuut ga maken. Zij in de B en ik in het L1!

Heb er zin in!

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 22:18

Ik hoop ook in januari me L1 debuut te maken

m9ara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 22:43

jeetje wat een boel nieuwe aanmeldingen :oo voor degene die het graag willen weten: Ik ben Mara, en mijn paard heet En Amour, ook wel bekent als Mourie. Wij mogen gelijk L1 starten en dit staat ook op de planning maar we rijden eerst wat wedstrijdjes B om haar wedstrijdervaring op te laten doen.

allereerst, welkom Jennifer! Leuk dat je je nu hier meld na het B topic. Ik vind het L1 en het B niet een wereld van verschil, maar er zitten net wat moeilijkere stukjes in. En het wijken natuurlijk. Maar als je je paard goed voor elkaar hebt moet het lukken. Het is al goed dat je weet waar je aandachtspunten liggen. Lekker dit jaar de puntjes op de i zetten en dan in januari knallen!

Mijn god Kirsten, wat een punten zeg :wow: Gefeliciteerd! Jullie gaan echt lekker zo. dat M1 startgerechtigd klinkt geen probleem zo! en dat nog met foutjes erin, betekent dat de rest erg goed is.

Thanks Fleur!
Je springzadel klinkt ook wel als een fijne variant. degene waar ik op heb gezeten waren plat en hard :') Super fijn dat Bu zich altijd voor je inzet, dan kan je haar die kleine momenten van hengstigheid inderdaad niet zo kwalijk nemen. Het werkt ook het beste als je dan wat anders gaat doen of je verwachtingen bijstelt anders wordt niemand er blijer van. Heb je eigenlijk binnenkort nog een wedstrijd of heb ik daar overheen gelezen? :)

Ook welkom lucifertje! Leuk dat je zelf zo ook plezier van het paard van je zus kan hebben. Kan toch wennen zijn als combinatie, ook al kent het paard al een heleboel. Maar het is wel superfijn dat je zo van het paard kan leren! Wanneer ga je precies starten, of bedoel je volgend jaar september? in ieder geval veel succes alvast :D

Hoi OliLau! Leuk dat je het zo samen met een vriendin doet. Ook jij nog lekker even de tijd om de puntjes op de i te zetten en dan knallen! :D

Hier gaat het rustig aan. Maandag gereden, zou eigenlijk les hebben maar dat ging niet door. Op het begin ging het niet zo fijn want het stormde en de buurman was naast de bak aan het graven. Maar we hebben ons herpakt en toen ging het wel fijner :D Vandaag heeft ze een dagje vrij gehad en morgen spring ik er weer op. Onze wedstrijd komt steeds dichter bij. Hopelijk nu donderdag nog een lesje om mezelf weer even op m'n plek te zetten, want ik merk dat ik slechter rij omdat ik lang geen les heb gehad :o

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 23:40

Wat een grappige foto Mara! :D

Welkom Jennifer :) Ik vond de overstap ook niet echt groot. Vond het zelfs wat makkelijker :)

Kirsten wat een GIGA punten! Toppers! +:)+ +:)+

Fleur, ja hij laadt echt moeilijk :( Thuis gaat het best wel goed maar op een vreemde locatie duurt het soms uren. :(
Soms rijd ik ook wel eens grof. Moet het eigenlijk afleren maar nadat hij 100x wegspringt voor iets wat er niet is, verlies ik mijn geduld wel eens... :=

Ook een welkom aan alle nieuwkomers! :D Veel succes in de L1!

Ik heb een puppy topic aangemaakt <3
[BB-ITP] Witte puppyparel Lino!

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 12:19

Dan meld ik me ook maar hier :-) Afgelopen zondag de eerste keer L1 gestart. Melya en ik hebben een wedstrijdstop gehad van een paar jaar door omstandigheden. We hadden al 16 wp in de B staan. Voor mijn eigen gevoel toch nog een keer B gestart en 4 winstpunten gereden die dag. Dus ik vond dat we wel over konden naar het L1. Ze was wat taai die dag, haar zadel ligt nog niet helemaal lekker (komt asap de zadelmaker voor), en ik had wat spanning omdat het mijn allereerste keer L1 was. Dus het ging niet zoals ik het graag wilde. Toch nog 185 en 188 gereden, en er was heel reeel gejureerd. Dus ik was toch nog best tevreden :-). Thuis kan ze prima wijken/halsstrekken en middengalopjes. Helaas kwam dat er zondag niet zo best uit. Dus we hebben weer genoeg trainingspunten. Gisteren wijkte ze voor 9ens thuis in de bak ;-).

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 16:09

Herkenbaar Jennifer, ik heb ook zo'n paard die veel te goed met me meedacht, en dondersgoed wist dat een e-b-e volte doorzitten betekende dat er galop aan zat te komen.

Welkom Lucifertje, kun je meteen L1 starten, of ben je al bezig in de B? En bedoel je echt september, dat zijn wel plannen op lange termijn dan :)) :Y)

Welkom OliLou, leuk dat je samen met een vriendin kunt gaan! :)

Mara wanneer heb je ook alweer wedstrijd? :o Lesje is nog fijn als dat zou lukken inderdaad, fijn dat het van de week wel goed ging :) Ik heb voor zondag nog een wedstrijd gepland staan, maar die staat nog even op losse schroeven, moet namelijk nog een trailer en auto zien te regelen, en ik ben nou ook niet volledig overtuigd van hoe Bu het deze week doet, maar morgen eerst nog maar een lesje, afzeggen kan altijd nog ;)

Anthea lastig dat hij zo slecht laadt, ik ben via m'n instructrice al heel wat moeilijk laadbare paarden tegengekomen, zij is in opleiding bij A nnemarie vd T oorn en ik ga vaak met haar mee tijdens allerlei sessies, de methode van druk en ontspanning (wanneer ze ontspannen haal je de druk weg) waarmee zij werken vind ik heel goed, en werkt ook eigenlijk bij ieder paard. Bu liet zich eerst ook niet goed laden, maar alleen omdat ik zoveel heb gezien hoe ze te werk gaat heb ik het zelf op kunnen lossen.
En een keer je geduld verliezen heeft haast iedereen wel geloof ik hoewel half bokt altijd anders beweert :D, kan gebeuren. Ik ga je topic even bekijken :)

Hee Willemijn, wat gezellig :D Fijn dat Melya zo lekker gaat, heel tof om te zien hoe jullie in korte tijd zo vooruit zijn gegaan :j (Willemijn en ik hebben dezelfde instructrice, en zijn dus ook bekenden van elkaar ;) )

Voor de nieuwen, ik ben Fleur, heb een 9-jarige merrie Burana, waarmee ik begin dit jaar L1 ben gestart, vanaf het voorjaar heeft het eigenlijk ongeveer een halfjaar stil gelegen vanwege meerdere probleempjes, waarbij Burana niet helemaal lekker in haar lijf zat. Inmiddels zijn we sinds een maand of 2 weer lekker fanatiek aan het rijden, en laatst weer een keer gestart, en hopelijk komende tijd weer met meer regelmaat op pad :j
Gister gereden, Bu liep eigenlijk prima, maar denk dat de nasleep van 'r hengstigheid haar nog dwars zat, want ze was echt beroerd aan m'n been. Beetje gemengde gevoelens dus, ze liep niet verkeerd maar ik kon er niet echt lekker aan rijden. Vandaag zijn we bezig geweest met haar angst voor het scheerapparaat, dat vind ze echt doodeng, maar nu ook weer met diezelfde methode door het apparaat meteen weg te halen wanneer ze enigszins ontspant werd ze er wel relaxter op. Hebben overigens (nog) niks geschoren, maar alleen laten wennen aan het geluid en het getril op d'r lijf.

m9ara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 16:42

Ik heb gereageerd Anthea, en lekker weggesmolten bij al die foto's :=

Welkom Willemijn :D Jullie klinken als een talentvolle combinatie! en leuk dat je dezelfde instructrice als Fleur hebt zeg! En erg opvallend dat jullie allebei zo sterk wijken, moet ik ook een lesje bij haar plannen als wij daarbij tegen problemen aan gaan lopen :') Eerste keer L1 is toch wennen, als je wat meer routine hebt in die L1 proeven komen die sterke punten van de training vanzelf wel naar voren in de proef.

Ik heb komende zaterdag wedstrijd Fleur! Dus nog een paar daagjes. Oei nu je het zegt, onze trailer staat nu ook nog met een lekker band :+ Je kan altijd nog kijken of je gaat dan inderdaad! Bij twijfel hoef je je dan niet verplicht te voelen. Maar wieweet loopt ze tegen die tijd juist weer de sterren van de hemel :j
Wel balen dat haar hengstigheid zo aanhoud, vind het wel herkenbaar. Die van mij is ook nog steeds absoluut niet voor het been.. Goed dat je haar laat wennen, veel paarden zijn altijd zo gestresst met scheren. Hopelijk wil dit wat voor haar schelen. Succes met je les alvast :D

Ik heb net gereden. Ging niet slecht, ook niet geweldig. Ze wordt nog steeds wat hangerig en dus ook slecht voor het been. Het lijkt een beetje alsof ik op een grote sterke buffel rijd soms :') Maar goed onze mindere stukken betekenen nu niet meer hoofd in de sterren, dus ik mag niet klagen. Want eigenlijk is het dus een hele vooruitgang. En ook al gaat het een dag wat minder, er zitten dan nog steeds wel een paar wauw stukjes tussen <3

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 21:48

Fleur, we hebben helaas al meerdere mensen laten komen om te helpen. Het probleem is niet erop gaan, het probleem is blijven wachten. Hij gaat erop, en stormt er meteen weer af waardoor je geen tijd hebt om de stang toe te doen. Longes, zwepen etc werken allemaal niet, daar doet hij stout naar. Dus ik heb me heel de zomer bezig gehouden met leren wachten, en thuis doet hij het prima. Op verplaatsing niet :')

Wat fijn dat het goed ging! :D Die wauw stukjes, daar doe je het voor!
Succes alvast met je wedstrijd!

Ik had vandaag weer les. Pff, ik was zelf ook echt moe. Ik weet niet waarom hij telkens schrikt van de stomste dingen, maar ik word het echt wel beu... Staleigenaar liep langs de bak naar achteren en daar is hij 3x van geschrokken... KOM OP! Op wedstrijd lopen er 20 mensen langs de bak en dat vindt hij prima :')
Verder wel fijn gereden! Weer wat leuke stukjes appuyeren erbij gepakt, travers en schouder binnen gingen ook best wel goed! :j
Ik hoop echt dat 2016 een beter jaar wordt en dat we snel hoger op kunnen! Ik heb er iig zin in! :D Nu gewoon doortrainen :j

Ik zal me trouwens ook nog even voorstellen! Ik ben Anthea, ik ben inmiddels 2x L1 gestart maar wegens medische redenen bij paardlief niet meer gestart. Teller staat inmiddels wel op L1+5. Mijn paard noemt Hyrano, is 8 jaar oud en 1m80 groot :D

Bedankt trouwens voor de reacties in mn puppy topic! <3
Laatst bijgewerkt door xAnthea op 11-11-15 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 21:48

Jammer Fleur, dat je deze week wat minder gaat voor je gevoel. Auto en trailer mag je komen halen hoor, als je maar weer bijtankt :P En we hebben bij Tristan Tucker af kunnen kijken hoe het scheren moet ;-)
Hengstig was ze zeker! Ik was halverwege het pad met de auto en trailer en zag Bu al staan piesen hahaha! Fijn dat dat nu wat afzakt!

M9ara, dank je wel :-) Ik ga er ook vanuit dat onze sterkte punten nog wel eruit kunnen komen als we wat vaker L1 zijn gestart :-) Het is toch weer nieuw en anders! Lekke band bij trailer is niet fijn :-/. Bij mij doet t lampje in de trailer het weer eens niet, mag manlief eerdaags naar kijken :-D.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 21:49

Oh watvreselijk onbeleefd van mij! Ik ben jou helemaal vergeten, Willemijn! Gefeliciteerd met je WP's hoor! Kan alleen maar beter gaan!

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 15:49

Mag ik me hier ook melden?
Ik heb van afgelopen zomer genoeg WP om in het voorjaar van 2016 L1 te mogen starten en ga dus mijn 3e wedstrijdjaar in met mijn bonte vriend. In de B1 waren er wat opstartproblemen, maar toen die eenmaal opgelost waren wonnen we de ene wedstrijd na de andere. Bij B2 hebben we nog steeds mooie resultaten behaald, al waren deze beduidend minder dan bij de B1 aangezien ik door school een pak minder heb kunnen trainen en we beiden niet in topvorm waren.
Dit jaar neem ik een pak minder vakken op dan vorig jaar voor school dus heb ik weer wat meer tijd om te trainen, vooral het wijken kan nog wat meer. Als ik met mijn examens tijd heb had ik ook graag eerst een paar onofficiële wedstrijden willen doen :)
Ik ben toch wat nerveus om te starten aangezien jury's in het verleden vaak genoeg hun ongenoegen over mijn niet in het plaatje passende bonte 'knol' hebben getoond, en de concurrentie wordt er ook niet makkelijker op, dus ben heel benieuwd hoe het gaat gaan. Ik verwacht wel het moeilijker te hebben, maar we gaan er nog steeds helemaal voor, ik ben al ontzettend trots op waar we tot nu toe geraakt zijn aangezien ik met zo'n paard toch nooit iets zou bereiken volgens velen :=

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 01:14

Heb je al iets kunnen regelen voor je trailer Mara? Spannend om weer op pad te gaan, wat ga je nou starten, B of L1? Super dat het steeds wat beter gaat, en er ook echt wel een stijgende lijn in zit :D

Lastig Anthea, waarschijnlijk zeg ik nu dan ook iets erg voor de hand liggends als je er al meerdere mensen bij hebt gehad, maar heb je ook al geprobeerd om hem wanneer hij met 2 voeten op de klep staat zelf het initiatief te nemen en hem terug te zetten, en zo uitbouwen? Dat je hem als het ware voor bent met het initiatief nemen om eraf te gaan, waardoor hij in de gaten krijgt dat erin gaan niet meteen hoeft te betekenen dat hij ook daadwerkelijk opgesloten wordt? Vervelend dat hij zo blijft schrikken, maar fijn dat de oefeningetjes beter gaan. Dan komt het vast helemaal goed om weer lekker fanatiek door te gaan :j

Haha wanneer was je er dan Willemijn? :P

Welkom Snollygoster, gezellig allemaal nieuwen hier :D hoe zit het qua systeem in Belgie, is het niveau vergelijkbaar met NL? Ik vind je paard gaaf, heb wel eens wat topics voorbij zien komen :j

Mijn wedstrijd lijkt door te gaan, vandaag lekker gereden tijdens m'n les. Toch m'n dressuurzadel in de kast gelaten en m'n springzadel er weer op, en ze liep nu eigenlijk weer superfijn, hengstigheid was ook afgelopen, dus eigenlijk heel positief! Nog even wat puntjes op de i kunnen zetten, proefje geoefend en na afloop liep ze zo fijn dat ik weer een heel leuk cadeautje kreeg in de vorm van een geweldige draf met een superfijn achterbeen en ik heerlijk kon schakelen en toch ten alle tijden een klein kanonnetje onder me voelde <3

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 10:41

Ik was er vorige week maandag geloof ik. Ben zo slecht met data haha.