Nieuwe KNHS dressuurproeven??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mootje

Re: Nieuwe KNHS dressuurproeven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 08:54

Vippie, Als jij goed kijkt zie je dat er vanaf april 29 onderdelen gepunt worden, omdat punt 28 dubbel telt en 180 nogsteeds een winstpunt is ;)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 09:19

Proef 20 onderdeel 20: E linkerhand en na enkele stappassen arbeidsgalop links aanspringen, A arbeidsdraf.

Zijn dus weer mooie combinatie oefeningen. Spring je aan voor een 8, maar de overgang terug mislukt en dus een 4. Wat voor cijfer geef je dan? Foutenkijken blijf je dus in deze onderdelen zeker houden.

Er is 1 onderdeel uit de werkelijke proef verdwenen. Je hebt nu maar 21 onderdelen die puur met rijden behaald kunnen worden. Dit betekent dus dat er een extra onderdeel bij de laatste punten genomen is. Dat is dus een grote verandering. Het is dus het X 2 van rijvaardigheid.

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 09:43

manic schreef:
Het gaat meer om de wending D-K-B... Je moet je paard dan bij de wending bij K bijna geheel omdraaien om naar B te kunnen rijden.

Een enorm korte wending (onmogelijke wending als je je paard niet dubbel kan vouwen) en dan ook nog eens in uitgestrekte stap.

Wel een mooie voorbereiding op de keertwendingen in de volgende klassen. Imo kun je aan dat soort kleine dingen zien of een combinatie klaar is voor de volgende klasse.

goldwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 09:55

Sjel schreef:
manic schreef:
Het gaat meer om de wending D-K-B... Je moet je paard dan bij de wending bij K bijna geheel omdraaien om naar B te kunnen rijden.

Een enorm korte wending (onmogelijke wending als je je paard niet dubbel kan vouwen) en dan ook nog eens in uitgestrekte stap.

Wel een mooie voorbereiding op de keertwendingen in de volgende klassen. Imo kun je aan dat soort kleine dingen zien of een combinatie klaar is voor de volgende klasse.

Er zitten al 2 keertwendingen in de M2 dus als ze de wending in het M1 gestopt hadden zou ik zeggen ja maar ze zitten in het M2

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 09:57

Er wordt ook helemaal geen keertwending gevraagd... Ik denk dat niemand verwacht dat daar een keertwending achtig iets gereden wordt, maar hoe je dan wel in uitgestrekte stap zo een bocht door komt is mij niet helemaal duidelijk... (overigens lijkt mij een keertwending in uitgestrekte stap sowieso een niet haalbare oefening)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 10:00

Ik gok dat als je gewoon een wending maakt en die doordraait dat ze het al goed vinden. Ze verwachten heus niet dat je hem dubbelvouwt?

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 10:22

manic schreef:
Er wordt ook helemaal geen keertwending gevraagd... Ik denk dat niemand verwacht dat daar een keertwending achtig iets gereden wordt, maar hoe je dan wel in uitgestrekte stap zo een bocht door komt is mij niet helemaal duidelijk... (overigens lijkt mij een keertwending in uitgestrekte stap sowieso een niet haalbare oefening)

Als die wending naar links is dan zorg je dat je een beetje recht van de letter uitkomt zodat je ruimte voor jezelf creeert ;)

Z2 is niet schokkend veranderd. Gelukkig hebben ze op verschillende plaatsen de wissels gezet en niet alleen maar in slangenvoltes, op die plekken zitten ze in het huidige boekje wel erg vaak.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 10:37

Mootje schreef:
Vippie, Als jij goed kijkt zie je dat er vanaf april 29 onderdelen gepunt worden, omdat punt 28 dubbel telt en 180 nogsteeds een winstpunt is ;)

Dus blijft 30 x 6 = 180 ;) Ik kijk zeker goed hoor :D
Maar zo lastig is het toch niet om naar de nummertjes voor een onderdeel te kijken om te zien of een onderdeel gesplitst of samengevoegd is? Wat een stretss zeg :z

Maar zoals ik de proeven bekijk is het toch niet geheel onverstandig om de DVD erbij te bekijken, zitten idd soms wat onlogische wendingen in.

L2 proeven zijn net aangepast zie ik, staat nu doorzitten tenzij lichtrijden wordt gevraagd :D
Alleen die rare wendingen in de M zitten er nog in. Maar wie weet worden die ook nog aangepast, hou vooral de KNHS site in de gaten zou ik zeggen :D

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 10:40

Citaat:
L2 proeven zijn net aangepast zie ik, staat nu doorzitten tenzij lichtrijden wordt gevraagd

Haha, zouden ze in dit topic aan het lezen zijn of zo?

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 10:41

Nouja, als die M zo blijft, zal ik voor jullie de dvd eens goed bekijken en het hier neerzetten, heb ik besteld namelijk.
Fijn dat de L2 nu aangepast is inderdaad, ik was al bang!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 10:42

germie schreef:
Zijn dus weer mooie combinatie oefeningen. Spring je aan voor een 8, maar de overgang terug mislukt en dus een 4. Wat voor cijfer geef je dan? Foutenkijken blijf je dus in deze onderdelen zeker houden.

Een 6.
Aanspringen +2, overgang terug -2 dus een 6 gemiddeld. Althans zo zou ik het doen, en dan natuurlijk wel opmerking erbij zodat ruiter weet hoe hij aan dat cijfer komt. Fouten kijken is niet nodig, goed beargumenteren wel bij combinatie onderdelen.

vienna2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 10:50

Zouden dit alle proeven zijn of zouden er nog een paar missen :
Ik zie nml bij het Z1 en de Z2 alleen proeven voor 20x60 bak.
Ik dacht dat ze wel proeven zouden maken voor 20x40 bak, alleen dan zonder winstpunten.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 10:51

Ik denk dat die er niet op staan, omdat ze niet noodzakelijk zijn...

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 10:58

Dressuurgek schreef:
Als die wending naar links is dan zorg je dat je een beetje recht van de letter uitkomt zodat je ruimte voor jezelf creeert ;)

Z2 is niet schokkend veranderd. Gelukkig hebben ze op verschillende plaatsen de wissels gezet en niet alleen maar in slangenvoltes, op die plekken zitten ze in het huidige boekje wel erg vaak.

Ha ha, ja, dat is een oplossing... Helaas kom ik nu juist ongeveer een meter rechts van de letter uit (oeps!), dus dat gaat hem niet worden... Maar het lijkt me toch niet de bedoeling dat je allemaal truukjes uit moet gaan halen om de proef behoorlijk te rijden...

vienna2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 11:11

Ik heb nog eens rustig de proeven door zitten lezen , maar de proeven van het M2 zijn gewoon hetzelfde gebleven, alleen hebben ze er een stukje tussen geplakt waar de keertwendingen uit elkaar zijn gehaald.
Vindt het wel jammer dat ze niet gewoon hele nieuwe proeven hebben gemaakt.

@kleinvosje : ik denk inderdaad dat je gelijk hebt. Er staat op de site de gewijzigde protocollen ...

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 11:14

kleinvosje schreef:
Citaat:
L2 proeven zijn net aangepast zie ik, staat nu doorzitten tenzij lichtrijden wordt gevraagd

Haha, zouden ze in dit topic aan het lezen zijn of zo?

Ahhh dat vind ik nou jammer..

El_Paso2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 11:17

ik heb de KNHS even gemaild over punt 29 dat deze dubbel telt.
Dus bij een KNHS protocol staat het erop en bij alleen startcoupon moet er 2x bij geschreven worden.
Ik hoop dat we dit gaan onthouden want er wordt bij mij in de regio veelvuldig alleen een coupon gebruikt.
Ook nog even gevraagd of we dit onderdeel strenger moeten beoordelen.
Zie onderstaand antwoord:
In het Disciplinereglement Dressuur in artikel 135 lid 7 staat beschreven:
Voor de algemene cijfers evenals voor de cijfers van bepaalde onderdelen kan een coëfficiënt van toepassing zijn (o.a. internationale ponyproeven die als Z2-ponyproeven verreden worden). Deze staat, indien van toepassing, in het te rijden programma vermeld en mag derhalve uitsluitend in dat geval worden toegepast. Er mogen géén halve punten worden toegekend. Na de toepassing van de coëfficiënt dient de waardering altijd een even getal te zijn. Indien er gejureerd wordt aan de hand van protocollen, dan geeft de jury voor het desbetreffende onderdeel gewoon zijn punt op een schaal van 0 t/m 10. Bij het optellen van het protocol, wordt het bewuste punt dan met 2 vermenigvuldigd. Wordt er gejureerd aan de hand van de startcoupon, dan is bovenstaande uitvoering niet mogelijk en moet de jury ervoor zorgen dat de onderdelen met een coëfficiënt direct "dubbel" bij het desbetreffende onderdeel op de startcoupon vermeld wordt. Hierbij is het niet toegestaan met halve punten te werken.

Een wens nu is zelfs dat behalve aan de opleiding van het paard, er nog meer de nadruk gelegd wordt op de opleiding van de ruiter en aan het rijtechnisch rijden van de ruiter. Daarom gaat er een coëfficiënt van 2 komen voor de rijvaardigheid van de ruiter. Het rijden van de ruiter gaat daarmee zwaarder meetellen. Omdat het totaal aantal punten in de proeven niet gewijzigd wordt, worden tegelijkertijd twee andere onderdelen in elke proef samengenomen voor één cijfer

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 11:19

En gaan ze dit dan ook melden aan alle juryleden? Want lang niet het hele jurykorps is hier op Bokt te vinden...

El_Paso2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 11:29

dat denk ik niet, vindt zowiezo dat we slecht worden gëinformeerd over de nieuwe proeven, we moeten het zelf maar uitzoeken denk ik. Beetje jammer weer van de KNHS.
kleinvosje schreef:
En gaan ze dit dan ook melden aan alle juryleden? Want lang niet het hele jurykorps is hier op Bokt te vinden...

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 11:29

Daarom vroeg ik het ook, typisch KNHS weer he...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 11:30

En hoe staat dit in verhouding tot het stuk van Bart Bax in de Bit? Hierin wordt geschreven dat juist het talent van het paard beloond moet worden.
En de knhs wil nu toch weer dat de ruiter beloond wordt die rijtechnisch de boel goed in orde heeft?

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 11:31

Proeven zijn minimaal veranderd naar mijn mening, vind de keertwendingen in de M2 bijna in negatieve zin veranderd.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 11:31

Ja, maar die twee staan wel in relatie met elkaar. Een paard kan wel talent hebben, maar als de ruiter het rijtechnisch niet in zich heeft, komt dat talent er niet uit.

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 11:32

Heb laatst een clinic van Bart Bax gehad, hij was inderdaad erg bezig met het talent van het paard.
Snap best dat je dat iets meepakt, maar sommige dingen in zijn jurering vond ik echt onterecht.
Was een onderdeel erg slordig gereden, maar omdat het paard zo getalenteerd was en goed bleef lopen kreeg ze toch een hoog punt?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 11:33

kleinvosje schreef:
Daarom vroeg ik het ook, typisch KNHS weer he...

Inderdaad.. Een hele poeha vanaf het najaar en de wijzigingen zijn minimaal.
Informeer dan kort en duidelijk :j Hebben we meer aan