Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
beemst36 schreef:Hier zelfde probleem. Wat ik nog wel eens doe is paar meter app vanaf de hoefslag, wanneer ik de lb dan verlies een halve volte/hele volte 10m voor me lb en dan weer doorzetten naar app daarbij wel oplettend dat hij niet op de binnen schouder valt
horseyfries schreef:Ik ben totaal mijn gevoel van richting kwijt, terwijl ik nooit problemen heb met mijn schouderbinnenwaarts. Nog maar even goed doornemen voor volgende week. Nog tips??Ja schouderbinnenwaarts op de middellijn is echt een vreselijke oefening om te doen, er kan zoveel misgaan! Maar wel leerzaam.
horseyfries schreef:beemst36 schreef:Hier zelfde probleem. Wat ik nog wel eens doe is paar meter app vanaf de hoefslag, wanneer ik de lb dan verlies een halve volte/hele volte 10m voor me lb en dan weer doorzetten naar app daarbij wel oplettend dat hij niet op de binnen schouder valt
Hier ben ik iets minder voor te vinden, en ik zal je uitleggen waarom: Meestal is het probleem als ze de oefening "appuyeren" éénmaal kennen, dat de paarden zelf al te snel naar binnen willen gaan, daardoor tegen je binnenbeen aan gaan hangen, en je zo lengtebuiging verliest. Wat ze moeten leren is dat ze nog altijd van dat binnenbeen af moeten blijven denken, en blijven verwachten dat je op elk moment kan vragen om van je binnenbeen af met lengtebuiging weer rechtdoor te gaan ipv verder zijwaarts. Waar zit in mijn ervaring nu het probleem van de oplossing zoeken in voltes: je paard wil al teveel naar binnen, je houdt dat eerst "tegen" maar dan na een aantal passen laat je hem toch naar binnen komen door die volte te maken, waardoor het gedrag nog meer bevestigd wordt. Ik probeer ze juist af te leren dat ze zelf naar binnen denken door niet eerder te beginnen dan dat ze lengtebuiging volhouden zonder mijn binnenbeen constant te hoeven gebruiken, en zodra ik mijn binnenbeen tijdens een appuyement aanleg wil ik ook weer reactie daarop voelen ervandaan, en niet er tegenin. Wat ook superbelangrijk is is dat je niet vanuit het laatste stuk appuyeren ineens een wending inzet, maar eerst weer nog een paar passen rechtuit vraagt van je binnenbeen af, zodat ook daar het paard leert nooit uit zichzelf naar binnen te gaan, ook niet als de omheining in zicht komt!
Ik heb die methode geprobeerd maar boek eerlijk gezegd zelf veel sneller en beter resultaat door de eerder beschreven methode van lengtebuiging vragen, ook goed aangevuld door AnoukvW en Hesterve, in die posts kon ik me helemaal vinden.
Udo2001 schreef:horseyfries schreef:Ik ben totaal mijn gevoel van richting kwijt, terwijl ik nooit problemen heb met mijn schouderbinnenwaarts. Nog maar even goed doornemen voor volgende week. Nog tips??Ja schouderbinnenwaarts op de middellijn is echt een vreselijke oefening om te doen, er kan zoveel misgaan! Maar wel leerzaam.
Udo2001 schreef:horseyfries schreef:Ik ben totaal mijn gevoel van richting kwijt, terwijl ik nooit problemen heb met mijn schouderbinnenwaarts. Nog maar even goed doornemen voor volgende week. Nog tips??Ja schouderbinnenwaarts op de middellijn is echt een vreselijke oefening om te doen, er kan zoveel misgaan! Maar wel leerzaam.
luv schreef:Leuke foto's Lienbono. Leuk om zo met je pa buiten te kunnen rijden! En wat een schattig veulen! Verder heb ik er ook weinig verstand van![]()
Woow Jenny, wat goed!! Gefeliciteerd! Ik zal straks je filmpje eens bekijken.
Voor ons komt het Z2 ook al in de buurt (al gaan we voorlopig toch niet over).
Vandaag weer kunnen genieten op wedstrijd. Ging alweer beter dan vorige week. 1e proef waren we 4e van de 20 met 222!. Was wel aan de hoge kant, maar de 2e proef vond ik dan weer erg laag gepunt.. 12e met 190
Maarja, zo compenseert elkaar dat weer