Z2 debuut, wie nog meer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

hesterve

Re: Z2 debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 16:36

dat is ook een goede manier Beemst! Die ga ik maandag eens uitproberen!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 19:23

beemst36 schreef:
Hier zelfde probleem. Wat ik nog wel eens doe is paar meter app vanaf de hoefslag, wanneer ik de lb dan verlies een halve volte/hele volte 10m voor me lb en dan weer doorzetten naar app daarbij wel oplettend dat hij niet op de binnen schouder valt

Hier ben ik iets minder voor te vinden, en ik zal je uitleggen waarom: Meestal is het probleem als ze de oefening "appuyeren" éénmaal kennen, dat de paarden zelf al te snel naar binnen willen gaan, daardoor tegen je binnenbeen aan gaan hangen, en je zo lengtebuiging verliest. Wat ze moeten leren is dat ze nog altijd van dat binnenbeen af moeten blijven denken, en blijven verwachten dat je op elk moment kan vragen om van je binnenbeen af met lengtebuiging weer rechtdoor te gaan ipv verder zijwaarts. Waar zit in mijn ervaring nu het probleem van de oplossing zoeken in voltes: je paard wil al teveel naar binnen, je houdt dat eerst "tegen" maar dan na een aantal passen laat je hem toch naar binnen komen door die volte te maken, waardoor het gedrag nog meer bevestigd wordt. Ik probeer ze juist af te leren dat ze zelf naar binnen denken door niet eerder te beginnen dan dat ze lengtebuiging volhouden zonder mijn binnenbeen constant te hoeven gebruiken, en zodra ik mijn binnenbeen tijdens een appuyement aanleg wil ik ook weer reactie daarop voelen ervandaan, en niet er tegenin. Wat ook superbelangrijk is is dat je niet vanuit het laatste stuk appuyeren ineens een wending inzet, maar eerst weer nog een paar passen rechtuit vraagt van je binnenbeen af, zodat ook daar het paard leert nooit uit zichzelf naar binnen te gaan, ook niet als de omheining in zicht komt!

Ik heb die methode geprobeerd maar boek eerlijk gezegd zelf veel sneller en beter resultaat door de eerder beschreven methode van lengtebuiging vragen, ook goed aangevuld door AnoukvW en Hesterve, in die posts kon ik me helemaal vinden.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 19:43

Goede avond. Ik heb gisteren weer les gehad, echt hele goede fijne drafstukken. Maar wat is die SB op de middenlijn lastig zeg, Rocky denkt gelijk een appyement in te zetten. Wissels gaan echt veel beter, ze zijn alleen nog niet echt mooi recht. Mijn rechtertravers begint echt fijn te gaan, daarin tegen kan ik links er bijna geen fijne buiging op krijgen. Stomme oefening!! Hij word morgen weer door stalgenootje gereden, omdat ik koopzondag heb. Maandag zelf maar weer aan de slag, want zaterdag weer voor het eerst mee in 3 maanden slikkkk...

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 20:01

Ja schouderbinnenwaarts op de middellijn is echt een vreselijke oefening om te doen, er kan zoveel misgaan! Maar wel leerzaam.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 20:04

horseyfries schreef:
Ja schouderbinnenwaarts op de middellijn is echt een vreselijke oefening om te doen, er kan zoveel misgaan! Maar wel leerzaam.
Ik ben totaal mijn gevoel van richting kwijt, terwijl ik nooit problemen heb met mijn schouderbinnenwaarts. Nog maar even goed doornemen voor volgende week. Nog tips??

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 20:08

horseyfries schreef:
beemst36 schreef:
Hier zelfde probleem. Wat ik nog wel eens doe is paar meter app vanaf de hoefslag, wanneer ik de lb dan verlies een halve volte/hele volte 10m voor me lb en dan weer doorzetten naar app daarbij wel oplettend dat hij niet op de binnen schouder valt

Hier ben ik iets minder voor te vinden, en ik zal je uitleggen waarom: Meestal is het probleem als ze de oefening "appuyeren" éénmaal kennen, dat de paarden zelf al te snel naar binnen willen gaan, daardoor tegen je binnenbeen aan gaan hangen, en je zo lengtebuiging verliest. Wat ze moeten leren is dat ze nog altijd van dat binnenbeen af moeten blijven denken, en blijven verwachten dat je op elk moment kan vragen om van je binnenbeen af met lengtebuiging weer rechtdoor te gaan ipv verder zijwaarts. Waar zit in mijn ervaring nu het probleem van de oplossing zoeken in voltes: je paard wil al teveel naar binnen, je houdt dat eerst "tegen" maar dan na een aantal passen laat je hem toch naar binnen komen door die volte te maken, waardoor het gedrag nog meer bevestigd wordt. Ik probeer ze juist af te leren dat ze zelf naar binnen denken door niet eerder te beginnen dan dat ze lengtebuiging volhouden zonder mijn binnenbeen constant te hoeven gebruiken, en zodra ik mijn binnenbeen tijdens een appuyement aanleg wil ik ook weer reactie daarop voelen ervandaan, en niet er tegenin. Wat ook superbelangrijk is is dat je niet vanuit het laatste stuk appuyeren ineens een wending inzet, maar eerst weer nog een paar passen rechtuit vraagt van je binnenbeen af, zodat ook daar het paard leert nooit uit zichzelf naar binnen te gaan, ook niet als de omheining in zicht komt!

Ik heb die methode geprobeerd maar boek eerlijk gezegd zelf veel sneller en beter resultaat door de eerder beschreven methode van lengtebuiging vragen, ook goed aangevuld door AnoukvW en Hesterve, in die posts kon ik me helemaal vinden.

Ik ben het met bovenstaande helemaal eens.

De oefening die ik zelf vaak gebruik als een paard teveel tegen het binnenbeen aan loopt. Eerst schouderbinnen op de hoefslag, dan appuyement inzetten richting de middenlijn en als ik merk dat het paard teveel tegen mn binnenbeen komt zet ik weer schouderbinnen in. Hierdoor krijg je je paard weer van je binnenbeen af.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 20:11

Ja als je schouderbinnenwaarts correct uitvoert heeft dat hetzelfde effect.

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 20:12

Udo2001 schreef:
horseyfries schreef:
Ik ben totaal mijn gevoel van richting kwijt, terwijl ik nooit problemen heb met mijn schouderbinnenwaarts. Nog maar even goed doornemen voor volgende week. Nog tips??

Wat bij mij heel goed werkte met Urban was, als ik zorgde dat hij de schouderbinnenwaarts liep met zeg maar zijn achterbenen op de middenlijn. ik was ook totaal de weg kwijt in het begin, maar toen ik dit trucje door had en zijn achterhand op de AC lijn kon houden reden we een keurige lijn naar de overkant. Blijf zelf goed voor uit kijken naar waar je heen wilt. Het is echt een rot oefening.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 20:13

Udo2001 schreef:
horseyfries schreef:

Wat mij altijd helpt is dat ik eerst een pas of twee rechtuit op de C afrijdt, daardoor weet en voel ik waar die achterhand/achterbenen moeten blijven lopen, en dan zet ik van daaruit de schouder opzij. Als ik niet eerst die achterbenen "onder controle" heb, dan stapt de achterhand snel uit naar buiten.

Haha Odenxia, blijkbaar is het kwartje bij ons op dezelfde manier gevallen!

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 23:00

Dus in eerste instantie echt een goed stuk recht uit rijden, lijkt mij idd ook een fijner begin punt! Geloof dat het stuk niet erg lang is, direct daarna kleine halve volte en travers...

miranda21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 12:21

Super tips.
Heb gister wat geprobeerd.
Eerst goed gezorgd dat ze op 2teugels loopt, dat is soms niet helemaal zo.
Toen met de buigingen bezig gegaan.
Linkerbuiging doet ze heel makkelijk, moet wel goed de rechterschouder begrenzen. Maar ze reageerd dan slecht op m'n rechterbeen.
Rechterbuiging vind ze moeilijker maar reageerd dan wel goed op m'n linkerbeen.
Zweepje erbij is niet echt een optie.
Het gaat nog zeker niet vanzelf.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 18:09

Fijne tips komen hier weer voorbij! Echt handig!

Wedstrijd gisteren is niet doorgegaan, de organisatie had per ongeluk de piste onder water gezet.. Dus dan maar een lesje gaan volgen. Daarnet gaan wandelen met de paarden. Samen met ons papa: http://www.facebook.com/media/set/?set= ... a373f6a56c (Hier wat foto's :P) Ik zit op Soraya en papa op Bono.

Kennen jullie trouwens wat van veulens? In de link hieronder staan wat foto's van mijn veulentje.. Misschien kunnen jullie iets zeggen qua bouw ofzo? :D Want ik ken er niet zo veel van. Ik vond'm alleen super cute en moest hem hebben :P
http://www.facebook.com/media/set/?set= ... a02b96f4a9

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 19:28

Ik ben helemaal blij, vandaag alweer een betere Grand Prix proef, nu 61,986 %! Filmpje is aan het uploaden, zet het hier straks wel neer. De laagste jury van de vorige keer had me nu zelfs als 62,9 % gegeven, de hoofdjury was nieuw en had 61,2 gegeven, maar wel zelfs een keer een 8 voor de piaffe! En het is nog lang niet wat het moet zijn, maar dit geeft echt wel hoop en moed om weer héél hard door te werken!

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 19:44

super Jenny! kan niet wachten om je filmpje te zien

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 19:45

Lien wat een leuke foto's! en je veulen is zoo cute. HIj doet me echt denken aan mijn eigen paard als veulentje

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 20:03

Dankje Daisy!

Fijn Jenny! Echt super dat je al zo'n score haalt bij de tweede gp!!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 20:09

luv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 20:19

Leuke foto's Lienbono. Leuk om zo met je pa buiten te kunnen rijden! En wat een schattig veulen! Verder heb ik er ook weinig verstand van ;)
Woow Jenny, wat goed!! Gefeliciteerd! Ik zal straks je filmpje eens bekijken.

Voor ons komt het Z2 ook al in de buurt (al gaan we voorlopig toch niet over).
Vandaag weer kunnen genieten op wedstrijd. Ging alweer beter dan vorige week. 1e proef waren we 4e van de 20 met 222! *\%/* . Was wel aan de hoge kant, maar de 2e proef vond ik dan weer erg laag gepunt.. 12e met 190 -O- Maarja, zo compenseert elkaar dat weer ;)

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 20:24

super luv! nog 4 *\o/*

luv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 20:26

Nog 2.. heb er nu 8! Moet mijn onderschrift nog bijwerken ;)

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 20:31

oo hahaha nou schiet hartstikke op joh!

Jenny echt gaaaf heb genoten van je proef hoor!

miranda21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 20:39

Gefeliciteerd horseyfries. Voelt vast geweildig om te scoren!!
Wat leuk samen met je vader rijden lienbono.
Iemand een tip voor m'n probleempje met wel goeie makkelijke linkerbuiging maar slecht om willen voor?m'n rechterbeen. Rechterbuiging gaat moeilijker maar ze gaat wel makkelijker om voor m'n linkerbeen.
Vandaag weer geoefend aan het op 2teugels lopen en dan in de buigingen ook zoveel mogelijk op 2teugels kunnen houden.
Gefeliciteerd luv!!! Mooie score!!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 20:39

luv schreef:
Leuke foto's Lienbono. Leuk om zo met je pa buiten te kunnen rijden! En wat een schattig veulen! Verder heb ik er ook weinig verstand van ;)
Woow Jenny, wat goed!! Gefeliciteerd! Ik zal straks je filmpje eens bekijken.

Voor ons komt het Z2 ook al in de buurt (al gaan we voorlopig toch niet over).
Vandaag weer kunnen genieten op wedstrijd. Ging alweer beter dan vorige week. 1e proef waren we 4e van de 20 met 222! *\%/* . Was wel aan de hoge kant, maar de 2e proef vond ik dan weer erg laag gepunt.. 12e met 190 -O- Maarja, zo compenseert elkaar dat weer ;)

Hartstikke goed Luv! Als je in zo'n groot veld vierde wordt wil dat wel iets zeggen!

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 20:50

leuke foto's lienbobo!
Super gereden Jenny! Gefeliciteerd!
Luv ook gefeliciteerd met je winstpunten!Jammer dat er zo'n groot verschil in zat maar goed, t blijft een jury sport....

beemst36

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 22:05

Super goede score jenny! Helemaal super die 8 voor de piaffe. Als ik op de computer zit zal ik het filmpje bekijken

Luv, jammer van het punten verschil, 1e proef wel goede score en plaatsing