Nieuwe KNHS dressuurproeven??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Re: Nieuwe KNHS dressuurproeven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 23:49

En ik denk dat daar de fout zit. In het L2 is bij de ene proef het lijntje wel weggehaald en bij de andere niet. Er valt nog wel het e.e.a. te verbeteren door de KNHS ;)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 23:49

Dat maakt het verwarrend, en ik ben het met je eens dat dat dan wel een heel groot onderdeel wordt. Afwenden, halthouden, achterwaarts, voorwaarts in draf en rechtsaf de hoefslag op. Vind dat echt veel te veel om in 1 onderdeel te proppen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 23:50

http://www.knhs.nl/objects/00022547.pdf

in deze proef staat punt 17 en 18 gewoon in 1 hokje....lijkt mij erg onwaarschijnlijk :o

bij dat vakje leeg, kan ik mij voorstellen dat het als 1 geheel wordt beoordeeld.

kleinvosje

Fitzroy schreef:
En ik denk dat daar de fout zit. In het L2 is bij de ene proef het lijntje wel weggehaald en bij de andere niet. Er valt nog wel het e.e.a. te verbeteren door de KNHS ;)

Daarom denk ik ook dat dit toch de testprotocollen zijn en dat er in het boekje de goede proeven staan. Kan me niet voorstellen dat ze dit fout doen, dat gaat ze een heleboel extra werk opleveren.

Sjolvir

Denk dat ze er combi onderdelen van gaan maken, aangezien niet punten van die dingen wel heel
apart zou zijn.

Dat lijntje is wat apart.. Misschien nog een foutje?
Vind het feit dat iemand hals kan strekken wel relevant, paard moet zijn neus ook durven laten zakken.
Raar als ze dat zouden schrappen, net zo raar als het feit dat je hem eventueel weer netjes op maat zou moeten pakken.

(buiten dat mijn paard dat nou net wel kan.. en andere dingen weer niet :+ :D :o )

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 23:51

listig, in de huidige proven is dat op de protocollen inderdaad ook zo, heel irritant, zorgt voor flink wat vergissingen in het juryhokje...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 23:51

In het vorige boekje zaten ook zoveel van die samengestelde onderdelen. Daar bestond een cijfer soms wel uit 4 onderdelen. En dat komt dus nu blijkbaar terug omdat ze graag de rijvaardigheid extra zwaar willen mee laten rekenen.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 23:52

ben benieuwd hoe alles gaat verlopen, vind het erg jammer van het l1 en l2 met het DZ, maakt het aan de ene kant wel weer makkelijker vind ik.. de rest niet zoveel veranderingen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 23:53

Als ze zo graag rijvaardigheid zwaarder willen laten wegen, zet dan een ander onderdeel samen. Dit maakt het beoordelen ook niet makkelijker.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 23:53

Sjolvir schreef:
Denk dat ze er combi onderdelen van gaan maken, aangezien niet punten van die dingen wel heel
apart zou zijn.

Dat lijntje is wat apart.. Misschien nog een foutje?
Vind het feit dat iemand hals kan strekken wel relevant, paard moet zijn neus ook durven laten zakken.
Raar als ze dat zouden schrappen, net zo raar als het feit dat je hem eventueel weer netjes op maat zou moeten pakken.

(buiten dat mijn paard dat nou net wel kan.. en andere dingen weer niet :+ :D :o )

Mijn ruin wil wel zakken, maar houdt zijn neus nog teveel bij zich. Altijd onvoldoende voor dit onderdeel..
Desalniettemin ben ik wel van mening dat dit onderdeel erin moet blijven. Misschien hebben ze meer richting het nog onstabiele jonge paard gedacht? Dat die er nog moeite mee hebben?

romygic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 23:56

nu maar hopen dat we niet weer 3 maanden dezelfde proef rijden, maar dacht dat ze dat helaas hetzelfde hadden gelaten.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 23:56

Dat verandert inderdaad niet romy, of ze willen ons daarmee op het laatste moment verrassen...

romygic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 00:00

slechte zaak vind ik!!!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 00:01

Nee hoor, ik vind dat prima als je met meerdere paarden start en alles uit je hoofd rijdt :D

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 00:04

kleinvosje schreef:
Evy schreef:
Idd geen grote veranderingen.
Zie wel dat je in proef 19 van de klasse M2 een soort van kwart keertwending moet doen in uitgestrekte stap... := Ik geloof dat ik maar de DVD ga bestellen :D

Waar zie jij dat dan? Ik heb em voor mijn neus, maar zie toch twee keer verzamelde stap en dan de keertwending...

Vanaf punt 14, A verzamelde stap, K afwenden
15. Tussen D en F Keertwending om de achterhand naar rechts
16. D-K-B Uitgestrekte stap

Dus vanaf D moet je uitgestrekte stap doen naar K en dan van K een kwart keertwending (?) naar B :+

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 00:04

dat is fijn voor jullie, maar niet voor mij :+
ik zelf rijd een enkele keer een wedstrijd!
maar aan de andere kant is het ook wel eens goed, want zo hou je lekker veel variatie!

romygic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 00:16

Ik merk zelf aan mijn paard dat als ik een paar keer de proef gereden heb op concours hij het echt wel weet, vind gewoon dat ze het meer af moeten wisselen zodat je paard niet weet wat er al komen gaat.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 00:22

Ik hoop toch echt dat die L2 een foutje is van het doorzitten, maar dat zal wel aangezien er anders niet int begin al staat; lichtrijden :+

L1 is een stuk fijner zonder dat steeds DZ en LR. Vooral mn pony werd daar altijd heel onrustig van. En voor paardlief is dat ook een stuk fijner. Want ik wil gewoon of het hele proefje doorzitten, of gewoon heel af en toe doorzitten. :+

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 00:25

ik vind het heel vervelend dat er 3 maanden achter elkaar de zelfde proef wordt gereden. ik heb nu maar 1 paard maar die kent de proeven na 2 keer rijden al uit haar hoofd. dat is gigantisch vervelend, wand dan wisselt ze al voordat ik een eenvoudige wissel kan maken. maar wat het argument van de knhs is om dit zo te laten weet ik niet. weet ook niet wat de reden was om het ubberhaupt het in te voeren.

voor het uit het hoofd rijden vind ik niet echt waar, want er zijn maar een hand vol mensen die de proef uit het hoofd rijdt. ik hoor daar ook niet bij. de mensen die veel paarden op cc uitbrengen hebben (bijna) altijd iemand bij zich die voorleest. als je dan 3 maanden achter elkaar de zelfde proef moet rijden en dan 3 verschillende klasses ga je het volgens mij ook niet onthouden. maar dat verschilt per persoon denk ik.

maar ik ben nog steeds benieuwd hoe het nou met die onderdelen zit.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 00:57

De KNHS had de proeven hier beter ff kunnen plaatsen voor het drukken :=

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 01:06

Ik ben heel benieuwd hoe die M2 wending moet gaan werken.... Ik dacht eerst dat ze de B en E door elkaar hadden gehaald, maar als dat het geval was, was het volgende onderdeel ook niet te rijden...

nienkearagon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 07:20

in de B word niet zo veel verandert vind ik maar wel fijne proefen volgens mij L1 ziet er ook goed uit hoor
heb wel zin in april kunnen we de nieuwen proefen rijden

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 07:34

Evy schreef:
Waar zie jij dat dan? Ik heb em voor mijn neus, maar zie toch twee keer verzamelde stap en dan de keertwending...

Vanaf punt 14, A verzamelde stap, K afwenden
15. Tussen D en F Keertwending om de achterhand naar rechts
16. D-K-B Uitgestrekte stap

Dus vanaf D moet je uitgestrekte stap doen naar K en dan van K een kwart keertwending (?) naar B :+[/quote]

Je leest de volgorde verkeerd. Eerst moet je afwenden in verzamelde stap. Vervolgens rijd je ook in verzamelde stap de keertwending. En pas daarna ga je in uitgestrekte stap verder. Dat is nu ook al in het Z uit mijn hoofd. Dat is de bedoeling. Het staat er ook zo: je rijdt toch normaal ook niet eerst onderdeel 16 en dan pas onderdeel 15 ;)
Alleen in het Z wordt dan het stuk verzamelde stap benoemd om een apart cijfer te kunnen geven, zonder dat de lezer het voor hoeft te lezen.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 08:16

Het gaat meer om de wending D-K-B... Je moet je paard dan bij de wending bij K bijna geheel omdraaien om naar B te kunnen rijden.

Een enorm korte wending (onmogelijke wending als je je paard niet dubbel kan vouwen) en dan ook nog eens in uitgestrekte stap.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 08:40

listiglistje schreef:
http://www.knhs.nl/objects/00022547.pdf

in deze proef staat punt 17 en 18 gewoon in 1 hokje....lijkt mij erg onwaarschijnlijk :o

bij dat vakje leeg, kan ik mij voorstellen dat het als 1 geheel wordt beoordeeld.

Als je beetje logisch nadenkt kijk je naar het onderdeelnummer wat ervoor staat en worden 17 en 18 dus appart beoordeeld :o? Er moeten immers 30 onderdelen gepunt worden.
jemig mensen zo lastig is het toch niet om een proef te lezen? Of moeten we alles voorgekauwd krijgen?
Zet je dr zelf fkes een streepje tussen, zoooo probleem opgelost!!