Bitloos en wedstrijden: is er animo om...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zahlina

Re: Bitloos en wedstrijden: is er animo om...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 00:46

Ik stap ook weer even in dit topic.
Ik hoop binnen twee week mijn Marylot crosslink binnen te krijgen.
Deze is eigenlijk bedoelt voor een van mijn merrie's maar ik wil wel proberen hoe mijn wedstrijdpaard hiermee loopt.
Als hij het een beetje oppakt wil ik hem wel starten weet alleen niet zeker of ik de sluitingsdatum ga halen Nagelbijten / Gniffelen en of het haalbaar is om een Z2 proef bitloos te rijden.
Denk dat het met de crosslink moeilijk gaat worden maar misschien als crosslink dat het gaat lukken..

Hoe zit het eigenlijk met hengsten en bitloos??

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 08:37

Ik heb mijn vrijstelling weer verlengd gekregen! Had het niet gedacht hoor nu er zoveel om te doen is. Bij mijn pony was die namelijk geweigerd. Ben er heel blij mee maar als jullie het nog kunnen volgen?

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 08:40

Hai Zahlina,
Het ligt gewoon helemaal aan de combinatie of je er een Z proef mee kunt rijden. Hoe ben je op elkaar afgestemd e.d.
Het is in ieder geval wel mogelijk. Er worden ook hogeschool oefeningen mee gereden dus...
Mijn instructrice heeft me op dit vlak enorm geholpen.
Ben erg benieuwd hoe het gaat bij jou!

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 13:14

Zahlina schreef:

Zie jij een probleem met hengsten en bitloos?
Ik niet hoor. Ok, van sommige mensen hoop ik niet dat ze het gaan doen, want die kunnen hun paard al niet met scherp bit houden, maar een fatsoenlijk gereden en opgevoede hengst is toch geen probleem?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 19:31

JoviBan schreef:
Het begint dus èrgens gestalte te krijgen...!
Zou je dat stukje willen scannen, germie?

Scannen wil ik wel, maar dan moet je wel een scanner hebben (heb ik wel) die het doet (en die van mij doet het niet).
Maar goed, ik citeer het wel even. Het gaat om nummer 3, maart 2007 van het blad 'Paardensport', pagina 77 onder het kopje 'Bitloos':
Na de ontdekking van het paard als rijdier, reisden hele volksstammen rond te paard. Ze reden zonder bit en kwamen toch overal waar ze wilden. Pas veel later deed het bit zijn intrede en dat leek de ultieme manier om een paard te besturen. Toch was niet iedereen tevreden met deze wijze van rijden. Inmiddels is er weer een groep ruitres die rijdt met een bitloos hoofdstel of een halster. Deze groep heeft bij de KNHS het verzoek ingediend om 'bitloos' wedstrijd te mogen rijden. In de klasse B springen is het inmiddels toegestaan om te rijden met teugels die direct aan de neusriem bevestigd zijn. Vooralsnog is aan bitloos dressuurwedstrijden geen toestemming gegeven, maar dit wordt, evenals bij de FEI, regelmatig besproken. De Hackemore, een speciaal bitloos hoofdstel dat inwerkt op de paardenneus is toegstaan vanaf de klasse Z-springen.

(even een opmerking van mij: er staat nergens in de regelementen voor het springen dat de teugels aan de neusriem bevestigd moeten zijn. namelijk het volgende (regelementen van na 1 april 2007, in die van voor 1 april 2007 staat hetzelfde):
Artikel 257 - Harnachement en hulpmiddelen:
i. De teugel(s) moeten aan het bit of direct aan het hoofdstel zijn bevestigd en
dient/dienen te bestaan uit enkele of dubbele gladde leren teugel(s), dan wel
een gevlochten, linnen of rubberen teugel. Wanneer de teugel direct aan het
hoofdstel wordt bevestigd, is het niet verplicht een bit te gebruiken.

Er staat dus niet dat de teugel aan de neusriem bevestigd moet zijn. Al maak je de teugels aan de frontriem vast, dat mag volgens de regelementen ook. Bij een dr. cook hoofdstel of het voesthoofdstel zitten de teugels rechtstreeks aan het hoofdstel in mijn ogen.)
Laatst bijgewerkt door germie op 18-03-07 20:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 19:55

Basje98 schreef:
Zahlina schreef:

Zie jij een probleem met hengsten en bitloos?
Ik niet hoor. Ok, van sommige mensen hoop ik niet dat ze het gaan doen, want die kunnen hun paard al niet met scherp bit houden, maar een fatsoenlijk gereden en opgevoede hengst is toch geen probleem?

Ik zie zelf geen probleem maar ik kan mij voorstellen dat de KNHS en de FEI die wel zien.
Hengsten ouder dan 3 jaar moeten worden voorgestelt met passend hoofdstel en bit, dit is zo bij voorkeuringen en gewone keuringen.
Dus waarom zouden ze ze dan wel bitloos toestaan op het voorterrein en wedtrijdring?

Maar het kan zijn dat ik spoken zie of een al eerder aangehaald onderwerp naar voren breng..
Heb niet alles netjes meegelzen.

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 20:02

Op mijn vrijstelling staat ook dat de teugel vastgemaakt moet zijn aan de neusriem. Maar dat is met de bitloze hoofdstellen toch geen probleem? als je het goed bekijkt zitten de teugels ook aan de neusriem bevestigd. Geen enkel jurylid heeft tot nu toe de moeite genomen om het hoofdstel op die manier te bekijken.

fUrytjj_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 21:05

Het is lang geleden dat ik een mail had gehad.
voor de bitloze wedstrijden is er niks meer in de buurt???

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 22:24

fUrytjj_04 schreef:

Wat bedoel je daarmee? Lachen

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 12:12

Hebben er nog meer mensen ingeschreven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 12:17

Er zijn 22 aanmeldingen, waarvan 11 voor de bitloos dressuurwedstrijd.
Aangezien we minimaal 25 deelnemers voor de wedstrijd willen hebben, zitten we dus nog niet op de helft.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 12:18

Als het niet zover weg was, was ik graag mee gegaan en had ik meegedaan...

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 12:38

JoviBan schreef:
Er zijn 22 aanmeldingen, waarvan 11 voor de bitloos dressuurwedstrijd.
Aangezien we minimaal 25 deelnemers voor de wedstrijd willen hebben, zitten we dus nog niet op de helft.

Niet echt hoopgevend....
Onderhand moet heel paardrijdend Nederland toch wel al ergens een poster of een flyer gezien hebben, mijn printer draait overuren...

Malima

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 20:43

het is voor mij gewoon te ver, ik had graag meegedaan maar ik heb geen vervoer. of er moet iemand zijn uit het noorden die heengaat en die ons mee kan nemen.

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 20:51

Ja wij gaan vanuit emmen, maar al met twee paarden dus dat schiet niet echt op voor je. Maar ik ken zat mensen hier in het dorp die best daar aan mee willen werken. Als je echt mee wilt doen dan kun je altijd wel wat regelen lijkt mij.

fUrytjj_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 21:02

geluksvogel schreef:
fUrytjj_04 schreef:

Wat bedoel je daarmee? Lachen

eerst kreeg ik steeds een mail als er een bitlose wedstrijd in de buurt was Knipoog

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 21:10

dat lijkt me sterk Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 21:18

Van wie dan?
Niet van de organisatie van deze wedstrijd.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 09:55

11 van de 25 :/ Schiet niet echt op ...
Wat balen zeg, had er echt zó'n zin in. En de KNHS moet toch echt een keer overgehaald worden, anders wordt het nooit wedstrijden starten

Malima

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 11:04

Heidi2 schreef:
Ja wij gaan vanuit emmen, maar al met twee paarden dus dat schiet niet echt op voor je. Maar ik ken zat mensen hier in het dorp die best daar aan mee willen werken. Als je echt mee wilt doen dan kun je altijd wel wat regelen lijkt mij.

ik kan niet echt veel regelen als ik geen trailer heb of wat dan ook.
en ik ken geen mensen die dat wel hebben.
ook ken ik niemand met een E rijbewijs.

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 23:01

zeg leandrotje. ik ga wel maar zonder paard. miss kunnen we wat regelen ?

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 10:47

Het is 1 april, en ik moet jullie helaas meedelen (nee het is geen grap, was het maar zo), dat we pas 11 deelnemers voor de wedstrijd hebben... Omdat dit bij lange na niet in de buurt komt van de grens van 25 die we per gisteren hadden willen bereiken, hebben we besloten dat de bitloze wedstrijddag niet doorgaat... Afbeelding (dit geldt ook voor de buitenrit). De handtekeningenactie, die eigenlijk in eerste instantie de kern vormde van deze actie, staat wel nog gewoon overeind en daar gaan we ook zeker iets mee doen. We staan nu op 739 en het zou mooi zijn als we er met zijn allen extra voor zouden gaan om de 1000 te halen!

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 11:07

Speedster schreef:
Het is 1 april, en ik moet jullie helaas meedelen (nee het is geen grap, was het maar zo), dat we pas 11 deelnemers voor de wedstrijd hebben... Omdat dit bij lange na niet in de buurt komt van de grens van 25 die we per gisteren hadden willen bereiken, hebben we besloten dat de bitloze wedstrijddag niet doorgaat... Afbeelding (dit geldt ook voor de buitenrit). De handtekeningenactie, die eigenlijk in eerste instantie de kern vormde van deze actie, staat wel nog gewoon overeind en daar gaan we ook zeker iets mee doen. We staan nu op 739 en het zou mooi zijn als we er met zijn allen extra voor zouden gaan om de 1000 te halen!

Neeeee! Dat meen je niet Verdrietig Ik had het wel verwacht maar wat verschrikkelijk. Na al die moeite die we hadden gedaan en dat het dan ook niet doorgaat. Wat ontzettend jammer. Ik hoop dat er ooit nog wel zo´n dag komt en dan iedereen bitloos mag rijden op wedstrijden. Ik denk dat het voor vele mensen die bitloos rijden, tever reizen was en de ambitie van bitloos wedstrijdrijden niet bij hun ligt. Zo was het in ieder geval bij mij maar het blijft erg jammer Verdrietig

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 11:09

Wat super jammer zeg Scheve mond Ik had me er zo op verheugd!

Ik had me ook nog wel willen inschrijven, maarja ik wist dat er toch nog lang niet genoeg inschrijvingen waren dus daarom schreef ik me maar ook niet meer in..

Echt balen Verdrietig

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 11:20

Verdrietig