Wedstrijden kletstopic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 10:48

Tot je met een pony 60 meter moet uitstrekken terwijl je erop zit :')
Toch goed gedaan roosje!

Met wagen zou 20 meter ook wel krap zijn denk? Dan lijkt die 60m me ook veel fijner.

Ik heb nu geen 20x60 meer en mis ik wel enorm. Vorige stal was 20x60 binnen en 30x60 buiten, dus die 60m heb ik al veel getraind. Alleen een keer in 20x40 rijden om te oefenen qua hoe kort op elkaar dingen kwamen.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 10:52

Jullie gaan weer als een speer.

Outdoor meld ik me altijd aan bij de jury, ik vind dat gewoon netjes. Ze zitten er toch maar de hele tijd voor ons, even gedag zeggen is een kleine moeite toch? En ze weten meteen wie ik. Ben :))

Indoor zit iedereen hier ergens op een zolder geloof ik := dus dan gaat dat niet.

Startnummers mag van mij ook wel verplicht worden, kleine moeite!
Ik heb 1x gehad dat ik Dacht, dit kan nooit niet mijn proef geweest zijn..
Maar ging naar huis met 4 winstpunten dus heb er maar niks van gezegt _O-

Andere kant rijd ik een shire en staat het ras ook op het protocol, dus zoveel kan er eigenlijk niet mis gaan zou je zeggen haha!

Ik kan het altijd wel waarderen als de jury even wat zegt, maar snap ook dat ze een. Strakke. Planning hebben.

Waar ik echt niet tegen kan is een. Protocol zonder iets erop. Geschreven door de jury. Zeker als je geen winst heb, of alleen 5e en 6e krijgt.
Ik wil dan graag weten waarom..

Kan daar echt heel Chagrijnig om worden. >;)

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 10:55

Nadiine__x schreef:

Outdoor meld ik me altijd aan bij de jury, ik vind dat gewoon netjes. Ze zitten er toch maar de hele tijd voor ons, even gedag zeggen is een kleine moeite toch? En ze weten meteen wie ik. Ben :))

Indoor zit iedereen hier ergens op een zolder geloof ik := dus dan gaat dat niet.

Andere kant rijd ik een shire en staat het ras ook op het protocol, dus zoveel kan er eigenlijk niet mis gaan zou je zeggen haha!

Ik kan het altijd wel waarderen als de jury even wat zegt, maar snap ook dat ze een. Strakke. Planning hebben.

Waar ik echt niet tegen kan is een. Protocol zonder iets erop. Geschreven door de jury. Zeker als je geen winst heb, of alleen 5e en 6e krijgt.

Eens, heb dat toen eens gehad met 166 punten. Nérgens uitleg. Ja 1 x, verkeerde been :roll:
ik had zaterdag ergens een 6,5 met een berg aan uitleg. Súper fijn! Alleen al daarom zou ik bij zo’n jury vaker willen starten.

Nummers heb ik nog nooit gehad, moest 1 keer maar toen zeiden ze ‘jij bent de enige met een witte dus dat zien ze wel :Y)

Mijn wp van zaterdag is eerder bijgewerkt dan van 1,5 week geleden :Y)

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-23 11:46

Ik rij op een saaie bruine KWPNer zoals ongeveer iedereen := dus zou nummers best heel erg kunnen waarderen.

Verder eens mbt uitleg, ik vind het niet erg om zelfs 4 of 5 te krijgen als ik maar weet waarvoor en wat ik er mee kan doen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 12:08

Dat is wel het voordeel aan die vos met veel wit. Komen wel weer meer vossen, maar blijven wel in de minderheid.

Ik heb zondag een jury die ik al tegenkom vanaf de pony's, haha. Alleen nu al jaren niet, want Z jury. Iedereen vindt die jury heel streng, maar ik heb er altijd fijn bij gereden, ook al kreeg ik soms de schrik van mijn leven als die jury ineens uit het hokje kwam voor feedback voor het begin van 2f proef. Ben heel benieuwd hoe het zondag gaat.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 12:25

Lage punten zonder geschreven commentaar vind ik ook vreemd. Wat juryleden nu wel doen is onderstrepen maar die begrippen zijn ook niet altijd allesomvattend.

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 12:37

Nadiine__x schreef:

hee dat klinkt als mijn jury van zaterdag! op de 1e proef met 173 punten stonden er dnek 3/4 dingen, (wel iets onderstreept, dus dat is dan weer positief) en op de proef met 181 stond 1 ding en ook bijna niks onderstreept. Dat is frustrerender inderdaad dan de punten zelf

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 13:38

Hier ook de startlijst mèt jurynaam gezien net. De namen zeggen me niks dus kan lekker blanco starten wat dat betreft. Heb een mooie tijd,midden op de dag dus tot dusver allemaal heel fijn. Zaterdagmiddag maar even druk aan de was,dat de witte delen ook echt wit zijn. En duimen dat er zondagmorgen geen mestvlekken te zien zijn.

Eerste druk van vreemd terrein en reizen met paard heb ik al overwonnen 2 weken terug door spontane crossles te doen. Nu nog kijken hoe ze binnenbak en alleen in de ring gaat ervaren. Vorig jaar veel gehinnik in de buitenbanen dus ben benieuwd!
Iemand ervaring met parkeren van trailers met voorladers? Ik wil het liefst gewoon voor kunnen uitladen maar las bij de opmerkingen al de oproep zo strak mogelijk te parkeren....

Paard is bont dus heel herkenbaar, maar mss wel goed een nr op de sjabrak te spelden....

Volgens mij starten wij op dezelfde wedstrijd mwm :o Dié jurynaam herken ik nl ook nog wel van wayback :D
Laatst bijgewerkt door Charmaine op 01-03-23 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 13:48

Ik start zondag weer, is onze eerste outdoor meteen. Start er 2 op dezelfde dag dus even een drukke planning :D
In het Z staan de tijden op 11.15 & 11.30 en het L1 is 12.40 & 12.55. Laatste L1 wedstrijd met Donna, daarna lekker door naar het L2 en klaarmaken voor de selecties

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 15:34

Ik val wel behoorlijk op met mijn bonte :') Maar soms is dat (vooral met inrijden) niet helemaal in de positieve zin _O-

Ik vond trouwens se nummer bij het RK wel heel handig. Maar toch het ouderwetse aanmelden vind ik ook wel wat hebben.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 16:03

Charmaine schreef:
Hier ook de startlijst mèt jurynaam gezien net. De namen zeggen me niks dus kan lekker blanco starten wat dat betreft. Heb een mooie tijd,midden op de dag dus tot dusver allemaal heel fijn. Zaterdagmiddag maar even druk aan de was,dat de witte delen ook echt wit zijn. En duimen dat er zondagmorgen geen mestvlekken te zien zijn.

Eerste druk van vreemd terrein en reizen met paard heb ik al overwonnen 2 weken terug door spontane crossles te doen. Nu nog kijken hoe ze binnenbak en alleen in de ring gaat ervaren. Vorig jaar veel gehinnik in de buitenbanen dus ben benieuwd!
Iemand ervaring met parkeren van trailers met voorladers? Ik wil het liefst gewoon voor kunnen uitladen maar las bij de opmerkingen al de oproep zo strak mogelijk te parkeren....

Paard is bont dus heel herkenbaar, maar mss wel goed een nr op de sjabrak te spelden....

Volgens mij starten wij op dezelfde wedstrijd mwm :o Dié jurynaam herken ik nl ook nog wel van wayback :D

Je weet precies wie ik bedoel dus :') Ik zie je denk ik niet, ik zit in de een na laatste rubriek pas. Jammer! Hier ook zaterdag aan de was en vlechten, ook al hoef ik pas einde van de middag zondag.

Ik heb wel een voorlader, maar die gebruik ik op wedstrijden niet omdat er meestal geen ruimte voor is idd.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 16:15

Trailer even wassen. Het is er weer voor.

En dan naar de veearts, best spannend… hij heeft pas twee keer wat gehad in de 10 jaar dat hij bij mij is geweest. En toen meteen ruig. Verder nooit veearts gezien.

De afgelopen drie jaar toen hij verkocht is geweest, daar weet ik t niet van.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 16:36

Charmaine schreef:

Wij hebben ook een voorlader en in praktijk nooit problemen mee gehad. Ik probeer meestal zoveel mogelijk voor of achteraan te parkeren (zodat er niemand naast komt) en als het krap parkeren is dan is er vaak wel een mogelijkheid om toch zo te gaan staan dat het paard er voor uit kan. Sommige locaties noemen zelf al waar voorladers en vrachtwagentjes kunnen staan en andere locaties hebben iemand die het parkeren regelt en dan kun je vaak wel iets regelen.
Mocht ik toch ergens in de rij terecht komen dan doe ik gelijk de voorklep naar beneden en hou een beetje in de gaten op hoeveel afstand de volgende naast mij komt.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 17:34

veertje99 schreef:
Ik start zondag weer, is onze eerste outdoor meteen. Start er 2 op dezelfde dag dus even een drukke planning :D
In het Z staan de tijden op 11.15 & 11.30 en het L1 is 12.40 & 12.55. Laatste L1 wedstrijd met Donna, daarna lekker door naar het L2 en klaarmaken voor de selecties

Wauw, nu al outdoor?

Ik kijk uit naar het outdoorseizoen.. heel erg zin in!

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 19:05

SophievdV schreef:
veertje99 schreef:

Wauw, nu al outdoor?

Ik kijk uit naar het outdoorseizoen.. heel erg zin in!

Zelfs in november mijn laatste outdoor wedstrijd gehad :+
Heb nog 1 indoor staan maar dat is wel buiten losrijden haha

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 09:44

:wave: weet niet, of mijn post overzien is, of dat jullie er geen zin in hebben , maar ik dacht; probeer t gewoon nog een keer :o .
Lijkt me een leuk topic.

Rijdt dus in België en kinderen in Luxemburg/ Duitsland. Kopnummers zijn verplicht, je paard krijgt n nummer toegewezen , die je ol de startlijst ziet. In België ga ik me toch altijd even voorstellen, in Luxemburg wordt t standaard omgeroepen.

Hier december- februari alleen onofficiele winterwedstrijden.

Vroeger in m'n NBVR tijd werd er ook even bij de jury gestopt om aan te melden. Later ( alles khns) ook. Regio Gooi / Utrecht.

Charmaine: gaat ze er ook achteruit uit ?

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 10:03

Getup schreef:
:wave: weet niet, of mijn post overzien is, of dat jullie er geen zin in hebben , maar ik dacht; probeer t gewoon nog een keer :o .
Lijkt me een leuk topic.

Rijdt dus in België en kinderen in Luxemburg/ Duitsland. Kopnummers zijn verplicht, je paard krijgt n nummer toegewezen , die je ol de startlijst ziet. In België ga ik me toch altijd even voorstellen, in Luxemburg wordt t standaard omgeroepen.

Hier december- februari alleen onofficiele winterwedstrijden.

Vroeger in m'n NBVR tijd werd er ook even bij de jury gestopt om aan te melden. Later ( alles khns) ook. Regio Gooi / Utrecht.

Charmaine: gaat ze er ook achteruit uit ?

Meepraten kan natuurlijk altijd! :)
Het gaat hier soms nogal snel dus mensen lezen dan wel maar reageren niet (als ik voor mezelf spreek tenminste hahaha)

Ik vind het juist heel interessant om te lezen hoe het in andere landen gaat! Wat grappig dat het in Luxemburg standaard wordt omgeroepen, zijn dat dan vaak ook meteen grotere wedstrijden? Kan me bij een gemiddelde dressuurwedstrijd bijv. in Nederland niet voorstellen dat ze iedereen omroepen, bij springen is het dan weer anders.

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 10:06

Wat leuk in Luxemburg starten! Is dat heel anders dan in Nederland of vergelijkbaar? En ook qua niveau enzo?

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 10:56

In Luxemburg is alles hetzelfde als in Duitsland.
Er zijn rubrieken voor kinderen: führzügel- begeleid
Stap - draf
Stap draf galop
Laatste 2 in n groep van +/- 6

Dan E ( B dressuur)
A
L
M
S
Dit nog onderverdeeld in 1* of 2* .
E en A wordt met z'n 2en tegelijk in de ring gereden. Kan fijn zijn, ik vind t meestal minder fijn.
Vlak na je proef wordt je cijfer omgeroepen ( protocollen met voor elk onderdeel n cijfer zoals in NL en B krijg je pas vanaf de L ).

Na de rubriek prijsuitreiking te paard.
En ponys en paarden door elkaar. In Luxemburg rijden ze dus altijd nationaal :D

En: geen winstpunten! Om hoger te mogen rijden moet je een soort proef afleggen met theorie en praktijk en nog springen ook.

Even grof uitgelegd, kan er nog meer ol ingaan , maar wil niet ineens t hele topic volspammen .

Rijd zelf in België L / niveau 2 met m'n freiberger

Wedstrijd in Luxemburg, m'n jongste met de welsh:
Afbeelding

En mn oudste met de freiberger:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Getup op 02-03-23 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 11:00

Interessant Getup, ik zie het niet als spammen ;)

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 11:40

Nee ik ook niet! Vind het juist leuk om te lezen hoe het in andere landen gaat

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-23 11:59

Interessant om te lezen hoe het in andere landen gaat :)

Getup schreef:
En: geen winstpunten! Om hoger te mogen rijden moet je een soort proef afleggen met theorie en praktijk en nog springen ook.

Zo ben ik het ook gewend uit Polen, examen was dan BB-proefje en 70cm parcours (+theorie) om in alle disciplines B te mogen rijden en B/L-proefje en 90cm parcours (+ theorie uiteraard) om in alle disciplines L/M te mogen rijden. In M werd er weer soort van winst gereden (een aantal foutloze M-parcoursen of M-proeven boven bepaald aantal punten) en dan mocht je alles vanaf Z rijden.

Dressuur tijdens die examens werd wel heeeeeel coulant gejureerd dus niet zo'n drempel, maar kan me meerdere dressuurruiters herinneren die zaten te mopperen vanwege dat verplichte parcours. Mensen zonder springervaring gingen dan vaak naar een soort examenstal waar je een lespaard kon lenen dat dat rondje 90cm sowieso foutloos uit zijn hoofd sprong ongeacht wat de ruiter wel en niet deed :=

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 12:03

De Poolse situatie beschrijft de Duitse redelijk goed :D .

E mag je zo rijden. Voor A moet je n E proef en 80 cm springen. Zijn best streng.
Voor L moet je een A proef rijden en 1m springen of een L proef en een cavalettiproef.

Met 3 L klasseringen binnen x maanden mag je M.

Je ziet er ook wel die E reden en het seizoen erop ineens L. Dat hé denk van: huh :') , waar komt fir ineens vandaan.

Hier veel goede , dure, brave (!) paarden

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 12:08

Wij hadden op de manege wel examens die je moest afleggen voordat je op een niveau wedstrijd mocht rijden. Was wel enorm leerzaam. Zowel een dressuurproefje (springen niet geloof ik, je moest eerst dressuren) en een pittig theorie examen.

Waarbij je bijvoorbeeld de achterhand van een paard helemaal moest benoemen qua gewrichten enzo. En het hele hoofdstel en nog wat dingen. Terwijl je met 30 in d'r bak stond en 1 voor 1 naar voren geroepen werd om dat mondeling af te leggen... ik was denk ik 8 tot 10 jaar oud oid :=

Ik vind hetbdus ook erg leuk om te lezen :D

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-23 12:22

Getup schreef:
De Poolse situatie beschrijft de Duitse redelijk goed :D .
<knip>

Ja volgens mij hebben ze in Polen zo'n beetje het Duitse model overgenomen :P alleen dan met meer focus op springen dan dressuur, zeker in de regio's waar dressuur niet zo'n ding was zoals de mijne. Die dressuurexamens reden we standaard in springzadels op paarden die eerlijk gezegd echt nauwelijks aan de hulpen waren := niet te vergelijken met de verwachtingen in Nederland op hetzelfde niveau.

MWM we moesten met theorie ook gewrichten van het paard en onderdelen van het tuig noemen, maar ook dingen weten over verzorging (voerbeleid, meest voorkomende ziektes en blessures enz), verkeersregels te paard, afstanden in dubbels en lijnen, allemaal heel nuttig om te weten vind ik :)

Een verplicht cavalettiproefje ofzo voor dressuurruiters zou ik niet eens zo'n slecht idee vinden, in het kader van mensen met 0 fitheid en 0 balans eruit filteren ;)