Met je pony tussen de paarden starten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 22:59

Essmeralda schreef:
Nou hier gaat het ook ff niet lekker, 2 wedstrijden achter elkaar balen. Thuis goed geoefend voelt ze fijn, wedstrijd is ze ook fijn, maar hebben we steeds jury’s die niet van koudbloeden houd… zelfs vandaag op een koudbloeden wedstrijd… teleurstelling van 170,5 en 177,5

Nu volgend weekend weer een wedstrijd en hoop dat het daar maar wat beter gaat anders ben ik er voorlopig wel klaar mee…[ Afbeelding ]

Stom he? Het kost bakken met tijd en geld, dat geeft niet als je eerlijk beoordeeld wordt. Ik heb geloof ik 6 wedstrijden gestart met zo'n beoordeling. Dan is de lol er wel af. Ik blijf wel dressuur trainen, dat is tenslotte de basis van alles, en ook nodig bij trec en we. Maar officiële dressuurwedstrijden doen we niet meer.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-24 22:00

Welkom _Lois_ wat een knapperd heb je!

Dat is balen Tine en Esmeralda, ik kan me goed voorstellen dat je dan even klaar bent met het hele wedstrijd gebeuren. Was er geen mogelijkheid om de jury te spreken?
Online kan trouwens alleen maar t/m de L2.

Ahhh wat jammer Littleroosie maar ik snap het wel.

Hier zijn we nog steeds aan het puzzelen. Langzaam wordt het steeds een beetje beter maar het kost wel tijd. Ik heb sinds kort wel een ander zadel waar ik beter in zit en dat maakt al veel verschil met het doorzitten maar ik vind het nog steeds wel een beetje lastig. Laatst had mijn instructrice een keer gereden om Rudi even aan te voelen en ze begreep gelijk waarom ik het nog lastig vind. Zijn rug is net een elastiekje :+

Ctje5

Re: Met je pony tussen de paarden starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 16:25

Dat is jammer dat het vanaf het M1 minder wordt qua dressuur punten. Raar dat het zelfs op een koudbloeden wedstrijd zo beoordeeld wordt. Ik snap dan zeker dat je er even klaar mee bent....
Misschien even een wedstrijd stop in lassen en over een tijdje nog maar eens kijken hoe het er dan bij staat.

qua echte dressuur wedstrijden hier geen ervaring over hoe het er aan toegaat.
Wel dressuur bij de eventing. Dat is bij mijn dochter erg wisselend. De laatste keer dat er dressuur bij zat hadden we het gevoel dat Whisper een betere proef had dan Cassidy. Bleek het andersom te zijn. Nog geen hoge punten hoor daar niet van. Maar geen idee hoe ze daar soms naar kijken. De dressuurpunten waren bij de pony's al niet hoog en dat is nu met de pony's tussen de paarden zo gebleven en komt wel overheen wat ze bij de pony's had qua dressuur punten.
Maar de cross punten zijn meestal zo 7/8 soms hier en daar een 9 tussen.
Ze zit regelmatig ook bij de 1ste 10 met 1 of beide bij de eventing. Tot nu toe dus zeer tevreden.

tot nu toe geen rare opmerkingen gehad over starten tussen de paarden met de pony's. Ook niet bij het gewone springen en bij grote wedstrijden ook niet. Wel de vragen van hoe komt het dat jullie geen paard hebben. Dan leggen we dat uit en dan begrijpen de meeste het wel. Dus tot nu toe valt het echt mee qua starten met springen tussen de grote paarden.

En ze maakt kans op dat ze mee mag doen aan het NK eventing. Dat weten we pas na Ysselsteijn dus dat is nog even afwachten. Ben benieuwd.

XRuby_SymmyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 23:48

DWensink schreef:
Ik lees al weer een tijdje stil mee over al jullie mooie resultaten! Echt leuk om te zien dat de ponies toch nog zo leuk mee komen tussen de paarden :)

Ik heb sinds een tijdje weer een pony op concours in het M2. Die klapt helaas wat dicht in de ring en dan is zo'n proef lastig aan elkaar knutselen. Gelukkig gaat het de laatste tijd beter. Wanneer je dan fijn hebt gereden is het toch wel heel dankbaar werk zo tussen de benenzwaaiers! :j

Morgen start ik ook met een 4jarige op de New Forest sportdag in de 18+ rubriek.

XRuby_SymmyX, je start na mij zag ik. Leuk om weer eens een bokker tegen te komen op concours!

Ojee helemaal je bericht gemist van hier maar we hadden toch leuk even met elkaar spontaan gesproken.

XRuby_SymmyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 01:58

Little roosie wat eerlijk naar je pony toe. Al is het wellicht moeilijk om los te laten maar je weet dat je pony op een ideaal plekje komt.

Wat naar dat er sommige zijn die zo zwaar worden beoordeeld. Lijkt me inderdaad ook moeilijker met ook nog eens dan een koudbloed pony. Mijn pony liep zzl en is niet verder gekomen door een zeer ernstig ongeluk van eigenaresse met een ander paard(achterover geklapt op IC waar de woorden waren gesproken dat ze nooit meer zou kunnen lopen) gelukkig is dat niet zo achteraf maar dat betekende einde wedstrijden en toen heeft Zoë Niesen rijdt internationaal voor België hem tussen de ponys nog Z2 uit gereden. Hij haalde gemiddelde scores van 70%. Kent ook alles tot en met de hoogste oefeningen heb hem echt als leerpony gekocht en dan heeft hij ook nog best veel uitstraling. Dit heeft ondanks pony tussen de paarden eigelijk altijd wel geleid tot veel complimenten zoals: gave pony, mooie combinatie, fijn paard etc. Heb het idee dat ze hem juist heel stoer vinden. Hij is tot zijn 10e prestatie(was op zijn 6e Z) dekhengst met meerdere dekkingen geweest. Hij heeft echt nog wel het uiterlijk en best wat van het gedrag. Vaak ook heel fijn maar niet altijd.

Ik vind het erg jammer om te lezen hier dat ze niet denken wat extra moedig en goed dat je met een pony toch tussen de paarden rijdt. Daar dan ook oppervlakkig naar kijken dat het geen benenzwaaier is etc. Dat is de mijne trouwens ook zeker niet. Maar ondertussen bijv een slechte proef krijg ik toch wel positief bericht over hem.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 08:53

XRuby_SymmyX schreef:
Little roosie wat eerlijk naar je pony toe. Al is het wellicht moeilijk om los te laten maar je weet dat je pony op een ideaal plekje komt.

Wat naar dat er sommige zijn die zo zwaar worden beoordeeld. Lijkt me inderdaad ook moeilijker met ook nog eens dan een koudbloed pony. Mijn pony liep zzl en is niet verder gekomen door een zeer ernstig ongeluk van eigenaresse met een ander paard(achterover geklapt op IC waar de woorden waren gesproken dat ze nooit meer zou kunnen lopen) gelukkig is dat niet zo achteraf maar dat betekende einde wedstrijden en toen heeft Zoë Niesen rijdt internationaal voor België hem tussen de ponys nog Z2 uit gereden. Hij haalde gemiddelde scores van 70%. Kent ook alles tot en met de hoogste oefeningen heb hem echt als leerpony gekocht en dan heeft hij ook nog best veel uitstraling. Dit heeft ondanks pony tussen de paarden eigelijk altijd wel geleid tot veel complimenten zoals: gave pony, mooie combinatie, fijn paard etc. Heb het idee dat ze hem juist heel stoer vinden. Hij is tot zijn 10e prestatie(was op zijn 6e Z) dekhengst met meerdere dekkingen geweest. Hij heeft echt nog wel het uiterlijk en best wat van het gedrag. Vaak ook heel fijn maar niet altijd.

Ik vind het erg jammer om te lezen hier dat ze niet denken wat extra moedig en goed dat je met een pony toch tussen de paarden rijdt. Daar dan ook oppervlakkig naar kijken dat het geen benenzwaaier is etc. Dat is de mijne trouwens ook zeker niet. Maar ondertussen bijv een slechte proef krijg ik toch wel positief bericht over hem.

Hier met een haflinger tussen de paarden ook eigenlijk altijd alleen maar positief commentaar. Iedereen vindt haar heel erg leuk, gave uitstraling ook. En ze is al 18, dus niet eens een hele jonge meer.
Zowel jurys als examinatoren bij de orun. Heb nooit het gevoel gehad benadeeld te zijn door rijden met een koudbloed.
Ja natuurlijk moeten we harder dan gemiddeld werken aan de verruimingen en zullen dat nooit 8en worden. Maar daar staat tegenover dat ze de kleine voltes en krappe bochten veel makkelijker draait dan een grote.

XRuby_SymmyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 11:03

Ontzettend herkenbaar Lumi. De mijne is ook 18 en heel compact gebouwd. Kan verzamelen als een gek maar dat been gestrekt naar voren in middendraf lukt nog niet echt. Toen ik dressuur les had van Jolanda Adelaar zei ze ook dat mijn pony waarschijnlijk super goed zou zijn in WE. Heb je een foto van je pony? Ben een paar pagina's langs jouw eigen berichten geweest tot kersfotos maar niets gezien.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 11:44

XRuby_SymmyX schreef:
Ontzettend herkenbaar Lumi. De mijne is ook 18 en heel compact gebouwd. Kan verzamelen als een gek maar dat been gestrekt naar voren in middendraf lukt nog niet echt. Toen ik dressuur les had van Jolanda Adelaar zei ze ook dat mijn pony waarschijnlijk super goed zou zijn in WE. Heb je een foto van je pony? Ben een paar pagina's langs jouw eigen berichten geweest tot kersfotos maar niets gezien.

Ik heb echt moeten zoeken, en de conclusie is dat ik komende seizoen foto's moet gaan maken tijdens de dressuur, want die heb ik helemaal niet :=

Hier een foto van ons tijdens de cross
Afbeelding

XRuby_SymmyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 07:44

Super leuk en echt nog het ouderwetse type zie ik. Ben idd benieuwd naar een dressuurfoto hihi

Doedatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 21:03

Hoe is de overgang van M1 naar M2?
Zondag gaan we weer eens starten. M2 debuut. Hij doet de laatste weken onwijs zijn best tijdens de trainingen, alleen de afstemming mist een beetje.... Ben benieuwd hoeveel punten we kunnen verzamelen :Y)

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 21:54

XRuby_SymmyX schreef:
Super leuk en echt nog het ouderwetse type zie ik. Ben idd benieuwd naar een dressuurfoto hihi

Grappig dat je dat zegt, want dat is ze dus eigenlijk helemaal niet. Ze is oorspronkelijk best een smal paardje. := Maar ze heeft zoveel spieren opgebouwd dat ze zo breed is geworden.

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 22:05

Doedatje schreef:
Hoe is de overgang van M1 naar M2?
Zondag gaan we weer eens starten. M2 debuut. Hij doet de laatste weken onwijs zijn best tijdens de trainingen, alleen de afstemming mist een beetje.... Ben benieuwd hoeveel punten we kunnen verzamelen :Y)

Ik vond de overgang erg meevallen. Vooral omdat het niet enorm verschilt met het M1. De overgang van M2 naar Z1 is pittiger. Wij waren best snel door de M2 heen. :)

Succes zondag!

Ik heb nog geen dressuurwedstrijden meer gepland staan. Wij focussen ons wat meer op de WE wedstrijden en zullen daar binnenkort een niveau hoger gaan starten.

Doedatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 23:05

roosjenat schreef:
Succes zondag!

Ik heb nog geen dressuurwedstrijden meer gepland staan. Wij focussen ons wat meer op de WE wedstrijden en zullen daar binnenkort een niveau hoger gaan starten.

Dankjewel!
Welk niveau gaan jullie binnenkort starten in de WE?

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 07:18

Doedatje schreef:
roosjenat schreef:
Succes zondag!

Dankjewel!
Welk niveau gaan jullie binnenkort starten in de WE?

WE2. Maar wij gaan eerst 19 oktober nog 1x WE1 starten. Hebben al even geen wedstrijden gereden dus kunnen we rustig opbouwen. :D

XRuby_SymmyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 10:48

Leuk hoor WE raakt ook steeds meer in he. Je ziet ook vaker hebben ze hoog dressuur gereden gaan ze daarna over op WE. Wou bij ons op stal een clinic organiseren maar geen animo helaas.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 12:35

Mag WE met S&T?

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 13:36

rien10 schreef:
Mag WE met S&T?

Ja maar niet in alle klasses, volgens mij pas vanaf de WE2 of WE3.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-24 08:34

Dat WE ziet er ook leuk uit inderdaad, en nog verdraaid lastig als je op hoger niveau komt denk ik.

Wij hebben ook nog niks ingeschreven hoewel ik er wel weer zin in begin te krijgen. Ik vond het lastig om het ritme weer terug te vinden na de vakantie maar inmiddels zijn we weer goed onderweg.
Verder zijn we ook nog op bitten speurtocht geweest omdat ik het idee had dat Rudi niet heel blij was met zijn simpele dubbel gebroken Harry’s Horse watertrens. Wat ik ook deed de aanleuning bleef onrustig. Best wat bitjes geprobeerd maar die waren het telkens net niet (ik heb in de loop der jaren een ongewilde verzameling opgebouwd :roll: waar ik aardig uit kon putten). We zijn nu uitgekomen bij een Fager, de Sally. Ik heb op hun site de bitquiz gedaan en daar kwam deze uit. Besteld en inmiddels nu 2x mee gereden en wauw wat een verschil! Gelijk bij de eerste keer rijden was hij zo mooi stil in de aanleuning en heel zacht en soepel. Echt, bizar gewoon, wat een verschil :oo Straks hebben we les, eens kijken hoe dat gaat en wat de juf ervan vindt. Ik mag hem 8 dagen proberen maar ik denk al wel dat ik weet wat het antwoord gaat zijn

Wendeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 08:39

Ik heb hier ook een hele tijd alleen maar meegelezen. Zal weer even onder m'n steen vandaan kruipen.
We hebben de laatste tijd niet veel gestart, vooral door negatief commentaar van jury's.
Ik heb ik Houten gestart op de Colourfull Dressage Cup waar ik 40 punten verschil had tussen m'n proeven ( en ze waren echt niet heel verschillend in kwaliteit) Hier was ik gelukkig niet de enige in.
Ik ben ook op het haflingerweekend in Heeze geweest. Wat een feestje.
M'n laatste wedstrijd was bij De Kroo op Zeeland Outdoor en dat was zo'n enorme teleurstelling dat ik m'n andere wedstrijden heb geannuleerd.
M'n merrie vindt het momenteel heel spannend om weg te gaan, dus ik heb m'n voorbereiding hard nodig. Ik moest die wedstrijd 20 minuten eerder de ring in, terwijl ik daar nog niet klaar voor was. Resultaat was bergen met spanning en een dier dat zich volledig (en terecht) afsloot.
Onderaan m'n protocol stond dat wij niet in deze klasse thuis hoorden. Hier werd ik zo verdrietig van. Ik heb een melding gedaan bij de KNHS, vooral over het feit dat dit niet de manier is om ruiters te motiveren.
Het vervelende is alleen dat je in de subtop eigenlijk altijd dezelfde jury's tegen komt en de jury's in onze regio willen geen kleine haflingers in hun ring zien.
Thuis druk doorgeoefend en m'n moed bij elkaar geraapt om aankomende zondag toch weet te gaan starten. Nog 2 puntjes, dan mag ik het ZZzwaar uit.
Maar het doel is om ontspannen een fijne proef te kunnen rijden. Een puntje erbij zou wel de kers op de taart zijn.

Ctje5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 17:06

Dat is idd niet motiverend zo Wendeltje.... Wat erg dat ze dan ook nog op het protocol schrijven dat je niet in deze klasse thuis hoort... Dat is zeker niet motiverend. Maar wat wat knap dat je met je haflinger in het ZZzwaar zit. Dat mogen ze zeker wel wat meer gaan motiveren. Wat komt er dan eigenlijk na het ZZzwaar? Ik heb weinig verstand van dressuur.

Afgelopen Zaterdag had mijn dochter dus eventing in Ysselsteijn. De dressuurpunten vielen ons deze keer echt mee. Beide pony's 185 punten. Maar daar in tegen vielen de crosspunten juist weer tegen veel 6en en zelfs 5,5. Zal ook wel een jury geweest zijn die het niet zo leuk vindt dat ze met pony's tussen de paarden rijdt. Maar ach, we hadden een leuke zonnige dag en hadden het naar ons ondanks dat ze met de ene bij cross hindernis 3 al uitgebeld was en met de ander 2 keer een stop op 2 verschillende hindernissen. Kan ook gebeuren. de volgende keer weer beter!

Maar mijn dochter zit bij 1 van de 5 met whisper die geselecteerd is voor het NK! Hoe leuk is dat? Zelf niet verwacht. Dus Vrijdag over 1 week vertrekken we naar Hattem!

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 19:35

Ik kreeg vorige week nog van een collega te horen dat ponies niet thuishoren tussen de paarden. Heb maar wijselijk mijn mond gehouden O:)

Ik ga als het goed is volgend jaar opzoek naar een pony. Voornamelijk gewoon een leuk dier voor erbij, maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan, dus misschien kan ik over een aantal jaar hier ook actiever meekletsen. Ondertussen blijf ik dit een leuk, ongedwongen topic vinden, en volg ik jullie graag.

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 19:43

Jammer is dat Wendeltje. Het word tijd dat jury's met de tijd mee gaan. Helaas vinden sommige het moeilijk te accepteren dat mensen hun pony niet wegdoen zodra ze 18 jaar worden.

Hier laatst hetzelfde gehad in het Z1. Ik had 40 punten verschil tussen beide proeven en de jury gaf inderdaad aan dat wij hier niet thuis hoorde. Wel vreemd dat ik de tweede (soortgelijke proef) een winstpunt rijd...

Wel enorm knap dat jullie al ZZ-zwaar starten!

Wat leuk dat ze naar het NK mag Ctje5! Succes alvast voor je dochter.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-24 20:19

Echt belachelijk Wendeltje en Roosjenat, hier kan ik toch zo kwaad om worden -:(-
Ik snap best dat je misschien als persoon een mening hebt over pony’s tussen de paarden maar als je je juryhoed ophebt dan heb je dat soort commentaar voor je te houden en het te houden bij opbouwende kritiek waar iemand iets mee kan, stelletje snobs :r
Er zou eigenlijk een meldpunt voor zulke commentaren moeten zijn en bij gehouden worden welke jury’s zulke dingen op de protocollen zetten zodat ze aangepakt kunnen worden.

Onze les ging super en de juf was ook positief verrast over hoe Rudi reageerde op het bitje dus het is een blijvertje :)
Inmiddels hebben we ook een ander zadel, eentje waar ik beter op zit, meer in balans. Mijn oude zadel zette mij een klein beetje naar voren. Nu met het doorzitten en meer verzameling merkte ik dat heel erg dus ben ik op zoek gegaan. Ik wilde ook graag weer dicht aan mijn paard zitten en zodoende ben ik weer terug gekomen bij een Passier, de Corona 2. Afgelopen vrijdag is de zadelmaker geweest om hem na te kijken en hij is perfect voor Ruudje <3 1 kussen moest een klein beetje bijgevuld worden en één van de wrongen had wat stiksel los maar verder is hij picobello in orde. Dus we kunnen weer meters maken :)

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 08:02

roosjenat schreef:
Helaas vinden sommige het moeilijk te accepteren dat mensen hun pony niet wegdoen zodra ze 18 jaar worden.

En dan heb je ook nog de mensen die bewust een pony kopen {:} ik ben bijna 50 en heb een paar jaar terug dus mijn pony gekocht. En inmiddels M1 met haar, ik heb nooit daarvoor hoger dan L2 gereden. Ik ga volgend weekend weer starten, de tweede keer na het veulen.

Roosjenat bijzonder he, dat jury’s dat zeggen. En niet kijken naar wat ze zien maar alleen maar vooroordelen hebben. Heb ik ook af en toe last van gehad.

Lekker Ctje dat je dochter naar het NK mag!

Hopeloos Denise, zulke mensen…leuk dat je misschien weer voor een pony gaat kijken! Pony’s zijn zó leuk <3

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 20:05

LaDonna75 schreef:
roosjenat schreef:
Helaas vinden sommige het moeilijk te accepteren dat mensen hun pony niet wegdoen zodra ze 18 jaar worden.

En dan heb je ook nog de mensen die bewust een pony kopen {:} ik ben bijna 50 en heb een paar jaar terug dus mijn pony gekocht. En inmiddels M1 met haar, ik heb nooit daarvoor hoger dan L2 gereden. Ik ga volgend weekend weer starten, de tweede keer na het veulen.

Roosjenat bijzonder he, dat jury’s dat zeggen. En niet kijken naar wat ze zien maar alleen maar vooroordelen hebben. Heb ik ook af en toe last van gehad.

Lekker Ctje dat je dochter naar het NK mag!

Hopeloos Denise, zulke mensen…leuk dat je misschien weer voor een pony gaat kijken! Pony’s zijn zó leuk <3

Haha sorry dat kan natuurlijk ook en is ook helemaal niks mee. Geef je groot gelijk *\o/* Succes alvast volgend weekend.

Wij hebben zondag springles, er komt iemand langs die gespecialiseerd is in springangst. Hopelijk kan hij mij helpen.

Van de week zelf ook gesprongen en toch netjes de 35cm gehaald. Zelfs een minisprong in galop gedaan. Met kleine stapjes komen wij er wel, Miley zal in iedergeval nooit weigeren dus dat is erg fijn <3