[HK]Pony's tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Suelza

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 14:12

Sterker nog, ik denk dat je tot en met het Z2 zelfs nog wel in het voordeel kunt zijn met een pony. Dan spreek ik niet over topscores, maar gewoon over netjes je punten rijden. Daarna wordt het echt wel heel veel lastiger, maar ook dat kan, kijk maar naar Leonie Buur met haar Palusha die al succesvol in de Lichte Tour mee draait, Lord S die debuteerde in het ZZL en meteen punten en prijzen liep en natuurlijk ook de bekende Fjord Guusje die ook in het ZZL is uitgebracht.

Dat het kan is een feit! Je moet alleen wat meer doorzettingsvermogen hebben dan de gemiddelde WPN-chauffeur.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 14:14

Guusje vind ik nu geen geweldig voorbeeld eerlijk gezegd. :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 14:14

Ayasha schreef:

Mijn gedachte :o

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 14:15

Suelza schreef:
Sterker nog, ik denk dat je tot en met het Z2 zelfs nog wel in het voordeel kunt zijn met een pony. Dan spreek ik niet over topscores, maar gewoon over netjes je punten rijden. Daarna wordt het echt wel heel veel lastiger, maar ook dat kan, kijk maar naar Leonie Buur met haar Palusha die al succesvol in de Lichte Tour mee draait, Lord S die debuteerde in het ZZL en meteen punten en prijzen liep en natuurlijk ook de bekende Fjord Guusje die ook in het ZZL is uitgebracht.

Dat het kan is een feit! Je moet alleen wat meer doorzettingsvermogen hebben dan de gemiddelde WPN-chauffeur.

Het kan voordelen en nadelen hebben. Ik denk bijvoorbeeld dat ik er soms voordeel van heb dat Vera zo schattig is (met dr serieuze concentratie-hoofd), en ik denk dat ze soms wat hoger geven omdat het voor een fjord extra knap is, maar aan de andere kant kan het ook gebeuren dat de jury bij de uitgestrekte draf (wat Vera nooit goed zal kunnen) een 5 geeft omdat het niet goed is, en dan bij de volte 8 meter zegt: jamaar das lekker makkelijk met zo'n klein fjordje. En dan om die reden geen 7 maar een 6 geeft. Dus ja, het kan 2 kanten op gaan..

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 14:18

Ja, maar dat heeft weinig met pony-zijn en veel met koud-bloed zijn te maken. Die hebben vaak gewoon meer moeite met de uitgestrekte gangen... Feit blijft dat de meeste ponyruiters tussen de paarden veel nettere proeven rijden, omdat ze weten dat ze vaak voor een 8 moeten rijden om een 7 te krijgen en weinig aan het toeval overlaten.

En natuurlijk, als jij met jouw pony in de baan rijdt en na jou komt een bewegingskanon de baan in, dan moet je heel correct rijden om hoger te eindigen en zal, als blijkt dat dat bewegingskanon ook strak de baan doorgestuurd wordt, je het vaak afleggen op een hoop zaken die nauw samenhangen met beweging en zelfhouding. MAar dat wilt niet zeggen dat je niet beloond wordt voor eigen prestaties.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 14:20

Suelza schreef:
Ja, maar dat heeft weinig met pony-zijn en veel met koud-bloed zijn te maken.

Ja maar een andere pony zal bijvoorbeeld op zijn dribbelgangen afgerekend worden en dan op de volte 8 meter net als ik een punt mislopen omdat de pony klein is en het daardoor makkelijker is. Dat is meer wat ik bedoel te zeggen..

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 14:21

Dorine92 schreef:
Suelza schreef:
Ja, maar dat heeft weinig met pony-zijn en veel met koud-bloed zijn te maken.

Ja maar een andere pony zal bijvoorbeeld op zijn dribbelgangen afgerekend worden en dan op de volte 8 meter net als ik een punt mislopen omdat de pony klein is en het daardoor makkelijker is. Dat is meer wat ik bedoel te zeggen..

Daarom zeg ik ook, je zult voor een 8 moeten rijden om een 7 te krijgen ;) maar dat kunnen ze wel. En daar waar jouw pony afgerekend wordt op dribbelgangen, moet die 1.80-er van mij haar lijf in de knoop leggen om die volte 8 meter te krijgen. Haar rug is al bijna 8 meter :')

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 14:23

Suelza schreef:
Daarom zeg ik ook, je zult voor een 8 moeten rijden om een 7 te krijgen ;) maar dat kunnen ze wel.

Ja, maar wat ik net zei, bij sommige juryleden niet. Het ligt aan echt de voorkeur van de jury. Wat jij zegt is vaak waar, maar het tegenovergestelde gebeurt ook. Sommigen vinden het juist schattig / extra knap / hartstikke leuk als je op een pony zit geven daardoor juist hogere punten

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 14:31

Gefeliciteerd nicole met het behalen van de goedkeuring? Alleen snap niet zo goed waarom het geheim moest worden gehouden :+ ?
Meer ook omdat je zei dat je druk was of had ik het verkeerd begrepen :) :o ?
Verder totaal niet aanvallend bedoeld hoor!

Verder welkom nieuwelingen en iedereen gefeliciteerd :D

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 14:43

Nicole, gaaaaaaaaf dier! Die gaat nog hoge ogen gooien in de ring! Gefeliciteerd met zijn goedkeuring en winstpunt! :)

Ik heb zelf ook nog nooit echt last gehad van vreemden die nare opmerkingen maakten over het feit dat ik met een pony aan kom zetten, echter wel van bekenden en dat vind ik vele malen erger eigenlijk... Maar verder ben ik ook totaal niet bezig met de mensen aan de kant als ik aan het rijden ben.

Ehm.. ik ben het niet met suelza eens dat je tot het Z2 in het voordeel bent met een pony. Tuurlijk zijn dingen als volte 8 meter makkelijker met een ukkie dan met een 1.80-er, maar ik vind dat je verder gelijkwaardig je oefeningen moet en kunt rijden. Tenminste hier in de regio krijg ik net zo snel een 7 als een 1.80-er met mega bewegingen. Ik merk in sommige punten juist nadeel van de kortere bewegingen nu in het Z1: 'meer bodem dekken' staat ineens vaker op de coupon in de uitgestrekte stap omdat het gewoon minder ruim oogt dan een 1.80er die een stuk gaat stappen. Om maar even een punt te noemen..
En ik weet toch echt zeker dat hij ruim genoeg stapt met voldoende verlenging in zijn lichaam, maar een 8 zal ik niet rijden in de uitgestrekte stap.
Dus... conclusie: Ik vind dat ik gelijkwaardig wordt en kan worden behandeld tussen de paarden en heb niet het idee dat ik beter moet rijden voor een 7 dan grote paarden.

Urielle schreef:
Ayasha schreef:

Mijn gedachte :o

Waarom niet? :)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 14:47

lisannee93 schreef:
Ayasha schreef:

Waarschijnlijk omdat Guusje nooit een wp heeft gehaald in het ZZ-licht. Sterker nog, volgens mij liep ie verlies

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 14:48

Ja, hij liep maar 49% ofzo.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 14:49

@ Lisanne, je begrijpt niet wat ik bedoel. Een pony kan door zijn bouw bepaalde oefeningen makkelijker en sneller oppakken. Ze zijn wat elastischer en sterker op vroegere leeftijd dat veel lang gelijnde, vaak slappe, dressuurpaarden zoals deze tegenwoordig veel worden gefokt. Daarnaast zijn ze vaak tussen de oren ook wat stabieler, dan de hete, doorgefokte paarden van nu.

Dat is het voordeel waar ik op doel..

En vwb de punten, je moet ook een goede jury hebben natuurlijk. Niet alle juryleden kijken even kritisch.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 14:50

Dorine92 schreef:
lisannee93 schreef:

Waarschijnlijk omdat Guusje nooit een wp heeft gehaald in het ZZ-licht. Sterker nog, volgens mij liep ie verlies

Maar hij heeft het wel gelopen. En menig ruiter haalt het ZZL niet eens. Dus hem helemaal afrekenen vind ik ook niet terecht. Ik doe het haar niet na met een fjord...

Misschien Dorien hier, die is al aardig op weg :j

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 14:51

Gefeliciteerd Nicole! Geweldig, je zult vast heel trots zijn op Special!!! Hij is ook zo knap :D :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 14:51

Dorine92 schreef:

Omdat ik Guus een prachtig voorbeeld vind van hoe je ten koste van een paard/pony kan willen presteren. Guus is blijkbaar een pony met een enorme will to please die door een aandachtsgeile amazone inmens uitgebuit werd. Je zag dat dier gewoon moeite hebben met die proeven en er door gerukt, geplukt en getrapt worden. En dat arme beest liep ook nog. Daarmee zou ik niet graag in 1 bericht genoemd willen worden als ponyruiter eerlijk gezegd. Op de manier dat zij haar ZZ l gehaalt en gereden heeft, zou ik het niet eens willen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 14:53

Michelle: Balen, dat is wel echt heel streng gejureerd zeg!!! Beschouw het maar als een oefenrondje _O-

Gaaf Dorien, petje af hoor!

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 14:53

Amen. :Y)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 14:54

Guusje is eerder het voorbeeld dat fjorden voor de kar horen ipv in de ring. Pjotr is de eerste ZZ-licht geklasseerde fjord en die loopt ook 60x beter.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 14:55

Hihi nou dat nu ook weer niet... WB dat pony's rustiger in de kop zijn.... dat hangt ook maar net van de pony af... _O-

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 14:55

Hier ook even een kleine update... Voor t eerst een redelijke middendraf gereden met een wat strekkend voorbeen :D

Nu nog de goede balans vinden tussen meer ruimte in het frame (geeft ook een krachtiger achterbeen, maar minder expressief van voor en valt soms per ongeluk in galop) en meer steun geven in de mond (= minder achterbeen)...

Afbeelding

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 14:56

Suelza schreef:
Misschien Dorien hier, die is al aardig op weg :j

Ik ga mn best doen :D Ik denk dat Vera het wel kan eigenlijk.. maar dan moet er nog wel wat gebeuren

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 14:58

Nies_ schreef:
Guusje is eerder het voorbeeld dat fjorden voor de kar horen ipv in de ring. Pjotr is de eerste ZZ-licht geklasseerde fjord en die loopt ook 60x beter.

Dat is er nog 1 die het goed doet. Laten we vooral niet hier iemand helemaal neersabelen, dat is niet heel netjes aangezien de eigenaresse hier niet mee praat. Ik heb haar nooit zien rijden, dus heb daar verder geen mening over. Ik geef er enkel mee aan dat er toch genoeg ponymeisjes zijn die goed presteren in de basissport en de suptop (en inmiddels ook daarboven), wat natuurlijk super is!

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 14:58

Ziet er goed uit focussed, alleen opletten dat die niet achter de teugel komt...

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 14:59

Ayasha schreef:
Hihi nou dat nu ook weer niet... WB dat pony's rustiger in de kop zijn.... dat hangt ook maar net van de pony af... _O-

Ik heb toch wel hele hete ponys onder mijn kont (gehad) maar vind dat toch anders dan de gemiddelde ubersensibele wpn-er hoor! En daar heb ik er toch ook heel wat van onder de bips :j