[HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Agile

Re: [HK]L1 Debuut 14-09-2013 / Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 10:22

Zou idd ook kuurtje en ander voer na elkaar doen, je weet maar nooit hoe je paard erop reageert. En het is natuurlijk fijn om te weten door welke verandering iets beter gaat :) Vind al die verschillende soorten voer maar lastig... er is echt zo veel keus!

Goed beeld Fleur! Fijn als ze uit zichzelf zo gaan zakken he. Ik ging gister ook even longeren, paard had gelukkig geen koorts van de enting maar was wel errug stijf. Lekker ff los aan de longe en na een tijdje ging die gelukkig wel beter lopen. Volgens mij wordt die in zn hals geprikt, was er gister niet bij ;)

Haha Karin duurde idd lang.... Ze hebben al die tijd netjes in mn kamer gestaan. Rijden ermee ging wel oke, zijn heel soepel rond m’n enkels dus dat scheelt wel.

Fleur we geven nu vitamine E en magnesium (net als jij) en myoplast. Dat laatste moeten we volgens de da een half jaar geven, zitten nu op 2 maanden.

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 10:33

Ik ga inderdaad zaterdag starten Fleur. Heb vanmiddag en vrijdag nog les. Even de puntjes op de i en even de proeven goed oefenen. Heb normaal altijd 1x p/w les, ook voor een wedstrijd maar besloten om deze week maar een keer extra te lessen aangezien het best pittige proeven zijn.

Heerlijk dat je paard zo mooi zakt aan de longe. Uno heeft daar wat moeite mee, die longeer ik met longeerhulp en dat gaat bij hem weer super.

m9ara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 12:02

Ja daar ben ik inderdaad ook bang voor fleur, dat de veearts niks vind omdat het niet ernstig is. En dan is de vraag hoever je door moet laten onderzoeken terwijl het niet zeker is of er wel wat mis is..
Klinkt als een verstandig besluit om je instructrice mee te laten gaan op wedstrijd! Kunnen net die tips uitkomen die je nodig hebt. Vind het ook leuk om te lezen dat ze zich zo laat inspireren, ooj alleen maar nuttig voor jou, kan je veel van leren. Longeren ziet er super fijn uit zeg, zo met het neusje over de grond. Top! En een blij paard maakt een blij baasje haha.

Slim van je extra les esther, kan nooit kwaad! Kan ook goed zijn voor net dat beetje extra vertrouwen voor zaterdag. Succes alvast!

Ik heb net even gereden voordat ik naar school moest. Begon lastig maar eindigde weer fijn. Heb het idee dat als ik goed aan mezelf blijf werken qua stil en ontspannen zitten en concequent zijn etc. Dat we dan echt op een stijgende lijn zitten omdat ik het idee heb dat ik nu mee snap hoe ze gereden moet worden om wat voor elkaar te krijgen.
Had zelf wel even een dipje aangezien ik al een heleboel paarden heb gereden voor anderen die net zadelmak waren en die ik in een paar maanden prima wedstrijdklaar had. En nu ik voor het eerst zelf geld in een paard heb kunnen stoppen lukt het maar niet. Ben al 10 maanden bezig en zou toch wel L moeten kunnen starten eigenlijk.. Ze kent de oefeningen gewoon maar het is puur de basis.
Maar probeer me over die frustratie heen te zetten en vooral naar de toekomst te kijken. Wieweet als we echt die stijgende lijn te pakken hebben nu dat het straks opeens vlot vooruit gaat

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 12:43

Hoe is het bij jou mara?

Nu is mijn paard ook kreupel, tijdens het stappen voelde het al gewoon niet goed, instructrice heeft gekeken en nu is hij linksachter kreupel, kan wel janken net nu het goed ging, ik hoop heel erg dat het meevalt :(

m9ara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 12:56

oei Karin, heel erg balen zeg! Is het ook dik of warm of is er verder niets aan te zien? En is hij erg kreupel of licht? Hoop heel erg voor je dat het meevalt zeg! Zal duimen.

Bij mij gaat het onregelmatig lopen met vlagen, twijfel of het onbalans is of kreupelheid..

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 15:00

Dankje Kirsten :) Fijn dat het longeren bij jou ook lekker ging en hij gelukkig niet zo'n last had van de enting. En fijn dat de supplementen goed bevallen, de myoplast is natuurlijk voor jullie enorme reus wel fijn ter ondersteuning.

Esther, heel veel succes dan alvast zaterdag! Burana had ook altijd moeite om zelf zo te zakken, maar ze zit momenteel echt super in haar velletje, dus dan krijg ik ook ineens dit soort cadeautjes :D De longeerhulp is inderdaad fijn om ze lang laag mee te longeren, als ik echt wil trainen tijdens het longeren gebruik ik een slof als bijzet. Altijd lekker een keer extra les voor je wedstrijd, doe ik ook nog wel eens, helemaal als je nog wat moet wennen aan je proeven :)

Mara, en evt een keer een osteopaat die d'r van voor tot achter even kan bekijken, wellicht komt die onregelmatigheid voort uit een blokkade ergens? En ik ben ook heel blij met m'n instructrice, leer enorm veel van haar, en momenteel alleen nog maar meer nu Buraan bij haar op stal staat haha, vind het ook superleuk allemaal :D
Fijn dat er wel weer een stijgende lijn in zit, met je eigen paard ben je sowieso het meest voorzichtig natuurlijk, ik ga ook minder ingewikkeld om met andere paarden dan met m'n eigen paard. En frustreren hoeft helemaal niet joh, ik heb Burana in december alweer 5 jaar en we rijden nu ook 'nog' maar L1, wil niet zeggen dat we niks bereikt hebben in afgelopen jaren, maar we hebben gewoon enorm veel geïnvesteerd in een goede basis en die zit er meestal niet binnen een paar maanden in, bij mij tenminste niet, maar ik had als ponyruiter zijnde ook nog heeeeel wat te leren toen ik Bu net had. En jij hebt gewoon een gevoelig exemplaartje volgens mij, met net een wat andere handleiding, van je filmpje die ik laatst zag zijn jullie echt wel lekker bezig, dus dat gaat zeker goedkomem :j

oliebol Karin wat balen zeg, jullie gingen net zo lekker, enig idee waar dat ineens vandaan komt?

Ik heb vanochtend echt geweldig fijn gereden, ze begon fijn met losrijden, toen m'n instructrice kwam zette ze ons meteen hard aan het werk op de moeilijke stukjes, kwamen we stukken tegen waar Bu het echt even zwaar mee had, zo plakte ze op rechts graag tegen de bakrand en viel ze op links juist snel wat met haar kont naar binnen, dus weer even aandacht besteedt aan haar weer rechter te maken, maar wel op een fijne rijtechnische manier mee aan het werk gegaan. Nog even gewerkt aan het wijken, voor m'n linkerbeen had ze eigenlijk altijd de neiging om teveel in te buigen en krom te worden, nu ook haar rechter gehouden, en daarmee begon ze ook meteen fijner te scharen. Tussendoor reed ik er wat activiteit in en plotseling had ik echt een volledig aan elkaar lopend propje paard onder me, die heerlijk rond liep te paraderen en haar benen alle kanten op gooide _/-\o_ Het gave was ook dat ik het dit keer kon controleren, meestal gaan dit soort stukken gepaard met alleen maar gehups omdat ze nog niet zo goed weet waar ze al die activiteit moet laten, maar nu kon ik zowel sluiten als naar voren rijden en bleef ze echt perfect aan elkaar, echt een heel tof gevoel <3 Er kwamen nog wel een paar kleine stukjes met gehups, maar dat konden we nu beter laten afvloeien. Daarna nog even proefje geoefend, dat was nog net wat lastiger, toen sprong ze ineens een paar keer verkeerd aan etc, maar dat is meer mijn fout, ze kan dan zo heet worden dat ik natuurlijk wel fijner in m'n hulpen moet worden, maar nu stopte ik haast met rijden, terwijl Buraan juist dan heel erg mijn steun nodig heeft, omdat ze er tegelijkertijd ook wel snel onzeker van wordt en supersnel spanning opbouwt. Maar dit vind ik niet zo erg nog, ze was op een paar strominkjes na wel superfijn te rijden en ik vind het wel erg leuk om dan ineens zo haar potentie naar boven zien te komen, en dat voor m'n springer :Y)
Instructrice zei ook dat we waarschijnlijk de L nog nodig hebben om goed op elkaar af te stemmen, en dat we dan vanaf de M kunnen gaan knallen, vind ik best een leuk vooruitzicht :))

En 31 oktober gaan we weer starten, hopelijk in een paar wedstrijden onze laatste puntjes rijden, en dan op naar de L2 :j

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 19:41

Mag ik nog even spammen :o Filmpje van vanochtend, zie zelf qua activiteit en nageeflijkheid toch wel een verschil met m'n filmpje van vorige week. Ook een paar keer haar typische huppel stukjes te zien. En er valt nog zoveel te verbeteren, achterbeen mag nog sterker en sneller worden, maar dit gaf me in ieder geval al een superfijn gevoel :j

m9ara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 09:37

De osteo is ik geloof in juni nog geweest fleur, toen was er weinig op haar aan te merken op een puntje in haar nek na. Vrij recent dus maarja een blokkade kan natuurlijk altijd opspelen. Mama en ik zaten ook al te twijfelen of we dan de veearts of de osteo weer moesten laten komen..
Je hebt verder helemaal gelijk! Ik zit misschien nog teveel in het ritme van zo snel mofelijk omhoog in waarde omdat ik altijd voor de handel heb gereden, terwijl ik nu ook veel meer de tijd heb.. Moet daar even uitgroeien denk ik haha

Super zeg van je les! Je filmpje geeft ook helemaal weer zoals je het beschrijft! Ik vind ook dat ze enorm goed bij elkaar blijft in dat schakelen en echt zelf aan het lopen is! En ze krijgt heel veel ruimte zo, heel netjes! Dat achterbeen mag inderdaad misschien nog iets meer meekomen, maar dat is het volgende trainingspunt gewoon, ze zal hierin ook nog wel sterker moeten worden!
Die proefjes is ook weer even afstemmen. Helemaal als ze zo gaat lopen, moet je weer anders op haar inspelen en in n proef komen de onderdelen dan net snel achter elkaar en kunnen er sneller wat afstemmingsfoutjes zijn vind ik. Met een paar keer oefenen komt dat vast ook zo goed :D
En leuk dat je het vooruitzicht hebt van knallen in de m!

Hier het rijden ook weer met hele fijne stukken kunnen afsluiten. Stukken dat ze fijn mijn hand opzoekt en dus niet ervoor weg probeert te komen. Brengt veeel meer verbinding in mn paard.
Qua onregelmatigheid niet veel gemerkt in het gewone wijken, maar na een paar pasjes wijken en schouderbinnenwaarts dacht ik wat mispassen te voelen..
Vind het zo lastig te beoordelen of dat ze het dan te moeilijk vind of dat ze pijn heeft

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 12:13

Het gaat snel hier! _O-

Klinkt erg leuk Fleur, dat grondwerk! Zelf doe ik met mn pony vrijheidsdressuur, maar met Hyrano niets want die snapte het helemaal niet. :')
Hopelijk vind je nog een leuke route bij je nieuwe stalling. :) Bij mijn stal is er ook helaas niets, alleen maar drukke straten... Dus ik kom vrij weinig buiten met Hyrano.. :(

Leuk Esther, die schriktraining! Dat wil ik héél graag eens doen met Hyrano. Waar deed jij mee? :)
Succes zaterdag :)

Hopelijk is er niets ernstig aan de hand met En Amour! Altijd lastig als ze soms wat onregelmatig lopen, zeker als het dan weer plots over is. Ik maak me dan ook altijd zorgen, maar mn moeder zegt dan altijd 'als ze heel veel pijn hebben, kreupelen ze altijd'. Nja, ik neem meestal ook het zekere voor het onzekere hoor!

Heerlijk Nynke, naar het bos en het strand! :D Ik ben ook niet altijd een persoon die heel graag galoppeert/crosst op buitenrit. :') Gelukkig is de vriendin waarmee ik altijd een buitenritje doe, ook zo dus als de pony's te gek doen, dan galopperen we niet :')
Gefeliciteerd met je punten! Dat ene WP hebben jullie zo binnen en dan kan je naar de M! +:)+
Spannend van je M debuut. Maar komt vast helemaal goed :)

Haha, Karin, als jij een afspraak maakt bij Diederik, kom ik mee hoor _O-
Fijn dat je les goed ging. Die spanning heb ik ook nog af en toe, maar met les komt dat zeker goed!
Dat zou ik zo gek vinden, een kalf voelen zitten :P Wel leuk dat je dat mocht doen :)

Goed dat de supplementen hun werk doen, Kirsten! Altijd fijn. Ik merk helaas bijna nooit verbetering bij supplementen, altijd zonde van mn geld vind ik dan :')
Ik heb nu 2 potten Equitop Myoplast gekocht omdat ik daar best goeie recensies van las, hopelijk werkt dat ook voor Hyrano.

Dat longeren ziet er erg ontspannend uit Fleur! Leuk dat je ook ziet dat ze zich goed in der vel voelt na de verhuizing! +:)+

Aan jezelf werken is altijd goed Mara. :) Ik merk ook dat als ik iets meer op mezelf let, dat Hyrano dan ook beter gaat lopen.
Frustratie is helemaal nergens voor nodig. :) Gewoon blijven verder doen zoals je bezig bent, dan komt dat helemaal goed!
Ik heb Hyrano nu ook al 5 jaar en we zijn nu L1.
Het kan even goed onbalans zijn, dat onregelmatig lopen. Is je zadel ook nog recent nagekeken?

Ooh Karin, wat ontzettend balen! Hopelijk valt het mee!!

Filmpje ziet er fijn uit Fleur! :) Die laatste puntjes sprokkelen jullie zo binnen :D

Zo, nu nog even mijn verhaal doen :')
Hyrano is de laatste tijd heel erg vervelend. Hij heeft van alles schrik. Zowel als ik er naast wandel, als ik er op zit. Heel frustrerend!
Ik heb hem heel deze week gelongeerd want hij was zo hevig, rijden ging dan sowieso niet goed gaan. Gisteren toch even opgekropen en hij was vrij goed. Alleen reageerde hij niet goed op mn been (of wou hij er niet op reageren :') ), want toen ik hem even aanpakte, begon hij opeens weer van alles te schrikken. Eventjes op zn plaats gezet en uiteindelijk nog fijne stukken gehad :)
Vandaag weer rijden en morgen eindelijk weer les. Ik heb al gevraagd dat mn instructrice er even op kruipt, dan mag zij hem even op zn plaats zetten xD
Jammer genoeg heeft hij een kapotte mondhoek langs links door zijn eigen schuld. Hij was weer te enthousiast om naar de wei te gaan en dan wordt hij erg dominant. Hij wordt om die reden altijd met een hengstenketting naar de wei gebracht (in het verleden heeft hij bij andere staleigenaars zijn ding mogen doen, wat resulteerde in een paard dat in de velden aan het rondcrossen was...), dus het is puur voor de veiligheid... Nu dat hij woensdag weer zo stout deed, is die ketting tegen zn mond geknald en ligt zn mondhoek open. Heel jammer, maar het is zijn eigen schuld. Hij moet maar luisteren. En dat is het stomme aan Hyrano, hij wordt heel dominant en hij wilt snel naar de wei, maar de staleigenaars zetten hem dan elke keer achteruit en dan begint hij vervelend te doen met zijn hoofd waardoor hij zichzelf pijn doet.
Nu was het woensdag wat opgezwollen, dus dan moest ik wel longeren. Donderdag was het iets beter, dus ik had er een bitschijf rondgehangen, maar helaas was het weer wat opengeschuurd.. -O- Nu ga ik vandaag proberen om er een stofje rond te doen en ik heb honingzalf gekocht en dan moet het wel verbeteren. Ik weet dat niet rijden gewoon het beste is om het te laten genezen (of bitloos) maar dat is momenteel geen optie. Hij is zo hevig, hij moet echt even aan het werk. En altijd aan de longe vind hij na een tijd ook saai dus dan begint hij weer andere truucken uit te halen :n
Dus ja, dan moeten we het even doen met de middelen die we hebben...

Woensdag kan ik naar de kliniek met mijn pony Ferdo, die doet de laatste tijd wat lastig onder het zadel dus daar vermoed ik een rugprobleem (Kissing Spines, ...). Ik hoop dat het alsnog mee valt...

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 18:56

ik heb zelf het idee dat hij ergens vanuit de heup last heeft, heb er zo'n naar gevoel bij, er is niks dik of warm gelukkig, maar hij loopt heel raar, er zijn wat shetjes bijgekomen dus hij heeft heel erg gek gedaan en heeft daarmee waarschijnlijk iets verdraaid ofzoiets, hoop heel erg dat het meevalt

ik ga straks je filmpje kijken mara, ben nu nog op mn werk O:)

super fleur dat je even aan het werk gezet ben en dat dat zo goed uitpakt, inderdaad een heel tof vooruitzicht de M, zo doorgaan en dan lekker gaan knallen zeg, zet hem op!

ik kan mn verhaal niet afmaken, moet weer aan de slag, rest komt later

m9ara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 12:02

Jullie hebben helemaal gelijk over de frustratie anthea haha, probeer me er ook overheen te zetten want het hoeft ook helemaal niet snel.
Zadel is niet recent bekeken, stond wel al een tijdje op de planning maar is nog niet gebeurd..
Oei vervelend dat hij zo lastig is zeg! Misschien komt het omdat het weer wat kouder begint te worden? Of heeft hij daar normaal geen last van? Iig altijd fijn dat je instructrice er even opgaat om het te voelen/aan te pakken!
Snap dat je hem dat met hengstenketting naar de wei laat brengen. Aan de ene kant is het ook goed dat hij even teruggezet word maar als hij zich dan steefs zeer doet is het ook niet ideaal.. De mondhoek is ook exht zon rotplekje om te genezen. Maar hopelijk wil het met honingzalf wat opschieten!
Kissing spines is ernstig, hopelijk klopt je vermoeden niet!

Hmm Karin, als het uit de heup komt kan je ook nietecht koelen of iets dergelijks. Zit er nog geen verbetering in? Klinkt waarschijnlijk dat hij te gek heeft gedaan en daarom iets verrektheedt of iets dergelijks. Hopelijk iets wat zichzelf oplost

Hier gisteren 20 minuutjes met passoa gelongeerd als een rustdag en er net weer opgekropen. Had weer moeite met mn hand opzoeken en wou weer onrustig worden en achter de teugel kruipen dus heb haar voornamelijk geprobeerd laag in te stellen zodat ze weer op ging zoeken. Had het idee dat dat op het eind aardig gelukt was!

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 12:30

Geen idee waardoor het komt. Hij voelt zich natuurlijk nu wel beter nu die 'pijn' van zijn hoeven is. Maar alsnog moet hij zich gewoon gedragen :P
Ja het is echt een rotplek. Gisteren heb ik er een hele klodder zalf aangesmeerd en het trok er mooi in, dus ben benieuwd hoe het er vandaag gaat uitzien :P
Ik ben ook een beetje zenuwachtig naar de uitslag van mn pony. Ik hoop op iets heel stoms, maar je weet nooit... Ik hoop gewoon dat we gewoon alsnog kunnen blijven doorrijden na een opbouw periode of zo. Ik vind het heel spannend iig...

Fijn dat je er een goed gevoel bij had op het einde! Goed aangepakt trouwens! :j

m9ara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 12:45

Jaa het zou ook goed kunnen dat hij zich gewoon zo blij voelt dat hij van de pijn af is dat hij zich gaat misdragen, niet de bedoeling :')
Ik denk dat de zalf in ieder geval helpt dat het minder snel openschuurt, gebruik zelf bijna altijd iets van zalf voor of na het rijden omdat En Amour een wat droge en kwetsbare huid heeft op haar hoofd en dat scheelt echt heel veel in kleine wondjes! Smeer natuurlijk niet heel haar hoofd in maar vooral het gebied bij de mondhoeken en in de buurt van de neusriem haha!

Ja inderdaad, vrezen voor het ergste maar hopen op het beste! Heb even snel in je profiel gespiekt en is echt een leuk dier, je pony! Zal voor je duimen dat je gewoon lekker kan blijven rijden. Het zit je anders niet helemaal mee met je paarden op het moment!

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 12:53

Ja Hyrano heeft ook een wat droge huid, zeker bij zijn mondhoeken heeft hij altijd wat velletjes hangen zeg maar, het is niet open, maar het is echt droog! Dus ik smeer vaak wat vaseline oid :)

Ja het is echt een schatje! <3 Hij zet geen stap verkeerd alleen als hij pijn heeft, dus vandaar dat ik nu wel iets heb van 'hij probeert me iets te vertellen dus dan zullen we maar uitzoeken wat'...
Ik heb hem inmiddels al 8 jaar en ik zou echt niet meer zonder hem kunnen :) Bedankt :)

Nee, 2015 is een jaar om snel te vergeten en dan met name september en oktober want in september kreeg ik dat nieuws met Hyrano en nu volgende week mss iets met Ferdo... Maar ik ben het ondertussen al gewend dat het nooit echt soepel loopt bij mij... Ik kan echt niet begrijpen dat er zoveel mensen zijn die nooit iets voor hebben met hun paard en ik dan constant iets heb. Het is niet echt eerlijk, maar ja, that's life.. :)

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 16:46

Ik heb mijzelf vandaag een winstpunt door de neus geboord. Ik ging recht ipv links, dus helaas min 2 en net geen winstpunt.

Ik vond het wel erg streng gejureerd , voor mijn gevoel gingen mijn proeven beter maar dat was niet in de punten terug te zien. 1e proef 166 met heel terecht een 1 voor het aanspringen in de rechter galop aangezien dat dus niet lukte, pas op de volte, maar de stukken die wel goed en netjes gingen toch ook erg laag gepunt. Tweede proef ook laag gepunt. Maar helaas niks aan te doen. Volgende week weer nieuwe kansen.

m9ara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 16:01

Helemaal als je hem al zo lang hebt weet je al precies hoe hij is. Als hij normaal nooit snel zo lastig is, is dat eigenlijk al een waarschuwing ja!
En ja, ongeluk zit in een klein hoekje met paarden. Bij mij zijn het meer perioden van pech altijd. Wieweet heb jij straks alle pech voor de rest van je paardencarriere gehad haha!

Balen Esther van je winstpunt! Klinkt inderdaad streng, een 1 is gelijk zo drastisch.. Ze hebben wel gelijk omdat het in principe niet getoond is maar dan vind ik ook dat ze omhoog moeten durven punten voor de stukken die wel goed gaan.
Maar ik vind altijd dat je gevoel uiteindelijk belangrijker is dan de punten die je rijd! het is en blijft een jurysport. Dus als jij vind dat je vooruit bent gegaan gewoon lekker dat gevoel vasthouden en daarmee doortrainen! Volgende keer beter!

Ik heb net gereden en ben happy :D Ze liep echt stukjes hemels, dat ik echt weer 100% wist waarom we haar gekocht hadden. ze laat dan zo veel potentie zien, wauw. helaas ook wat mindere stukjes haha maar dat nemen we maar voor lief. En ze heeft van Hyrano afgekeken dat ze veel moet schrikken :') Gisteren vloog ik steeds al door de bak en vandaag ook aardig vaak met wat bokkensprongen hier en daar erbij, daar was ik het dan weer minder me eens haha.

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 14:22

hoe gaat het nu met Hyrano, nog steeds zo schrikachtig? jeetje wat heb jij een pech zeg, hopen inderdaad dat je nu alle pech van je paardencarriere heb gehad, want het is een keertje klaar natuurlijk!
iedereen hier heeft wel wat, we kunnen ons beter de kneusjesclub noemen denk ik :+

jammer van je puntje zeg, vervelend als je gevoel zelf wel goed zit, gewoon pech gehad met de jury!

Super Mara! heerlijk dat gevoel, dat mocht ook wel he! ga zo door! ging je binnenkort ook weer starten?
ik moet nog steeds je filmpje kijken :')

Nynke, ik ben helemaal om! ik wil ook heel graag de equifyt gaan proberen! ik heb contact opgenomen met hun over wat het beste is voor mijn paard, ik hoop snel een reactie te krijgen, jammer dat het op zo weinig plekken verkrijgbaar is ;(

hier zit er wel verbetering in, helaas nog niet genoeg om te gaan rijden, ik baal als een stekker! ik ben ontzettend sjagerijnig dat ik niet kan rijden, het is ook al niet zo'n knuffelpaard, dus het is even borstelen en dan weer lekker naar buiten, hij loopt gelukkig al wel weer vlotter, ik hoop dat we snel weer aan de slag kunnen!

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 21:30

Balen Karin dat je nog niet kan rijden. Hoop voor je dat je snel weer kan.

Hier vanmiddag lekker gereden. Voor de afwisseling maar eens een klein sprongetje gemaakt. Heb al 13 jaar niet mer gesprongen dus was voor mij een hele overwinning. Uno springt gelukkig keurig over een hindernis. Ik vond het toch wel erg leuk om zo tussendoor even te doen.

Nynke04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:07

oliebol, al die minder positieve berichten. Ik hoop dat ik niks gemist heb.

Karin: Ik ben nu bezig met de Master Marine Biology. Ook heel erg leuk hoor, maar merk wel dat mijn motivatie een stuk minder is.
Wat tof dat je de KI-cursus mag gaan doen!
Klinkt wel alsof ie even te gek heeft gedaan. Hopen dat het beter blijft gaan!

Toen ik het schreef, leek het me inderdaad al geen goed idee om alles tegelijk te doen, maarja. Goed om dat nog even extra te horen o:) En natuurlijk moet het ook wel stapsgewijs, wil ik er iets over kunnen zeggen.
Groene leem kuurtje moet nog een week, en dan een weekje rust, of misschien wel 2, en daarna ga ik hopelijk over op het nieuwe voer. Ik ben zo benieuwd!
Haha, tof dat je om bent Karin ;) Toen ik er over hoorde dacht ik ook echt “Waarom ken ik dit nog niet!?” en dat zo dicht bij ook nog eens… Hoe ver is het dichtstbijzijnde verdeelpunt voor jou?
Ik heb ook om advies gevraagd via e-mail, maar kreeg nogal een vage reactie terug. Equifyt gaat uit van 20% Base en 80% ander voer, dat wist ik want dat staat op de site. Dus vroeg ik om een advies over de combinatie Base, Quarter, Sport+/Competition. Kreeg ik terug dat ik 1,5 kg moest gaan voeren aan mijn merrie (??, er staat toch echt ruin in mijn mail :') ), waarvan 300gram Base en de rest Quarter of Competition. Want de Sport+ zou wel te veel van het goede zijn. Ja, als ik anderhalf kilo Sport+ ga voeren, dan geloof ik best dat ie uitelkaar spat… Daarom vroeg ik ook om een advies over de combi en hoe ik dat op rustdagen moest doen. Beetje jammer. Maarja, ik denk dat ik me maar aan mijn eerste ingeving ga houden aan ¼ Base, ¼ Quarter en ¼ Sport+ op werkdagen, longeerdagen ¼ Base en ½ Quarter, en vrije dagen ½ Base en ¼ Quarter. Om te voorkomen dat er energie opgehoopt wordt. Op het moment voer ik gewoon elke dag hetzelfde, maar ik denk dat het niet verkeerd is om het voer aan te passen aan het werk dat Parti doet.
Sorry trouwens dat ik jullie zo overval met mijn voerkeuzes!

Longeerfoto ziet er goed uit Fleur! Wat gaaf dat clickertraining zo goed gaat. Ik zeg ook steeds dat ik het ga doen, maar het is er nog steeds niet van gekomen.

Kan je dipje heel goed begrijpen Mara. Maar top dat je toch weer zo fijn gereden hebt! Straks vlieg je zo de klassen door joh!

Jammer dat je net geen winstpunt hebt gereden Esther. Een 1 vind ik ook wel erg streng. Hoewel het officieel wel zo hoort, zie je dat eigenlijk nooit. Ach ja, volgende keer beter! Leuk dat je een sprongetje hebt gemaakt. Altijd goed, afwisseling.

Hopelijk is het niks ernstigs met Ferdo, Anthea! Maar ook al is het KS, dan hoeft dat nog niet het einde te betekenen. Ik hoor regelmatig dat zo’n 70% van de paarden last heeft van KS (of je het nou weet of niet), maar met de juiste training merk je daar weinig van. Om even een voorbeeld te noemen: Het paard die inmiddels 3 dubbel Z is, heeft ook KS.
Maarja, dat maakt het jaar natuurlijk nog niet beter. Hopen dat 2016 jouw jaar wordt!

Ik durf bijna niet meer te reageren hier, als ik jullie tegenslagen zo lees. Ik realiseer me steeds meer dat ik echt niks te klagen heb. Zoals het nu lijkt zijn we al M, voordat Parti een jaar bij mij is. Krijg er gewoon de kriebels van. Gaat echt hard.
Helaas moet ik nu weg (tandarts), dus de rest van mijn update komt later.

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 09:39

ik wou Chardon deze week nog stil zetten, maar omdat ik beter kan voelen dan zien, ben ik er gister heel even opgeklommen, en hij liep naar mijn idee goed! mijn moeder heeft meegekeken en die zegt ook dat ze niks kan zien, dus ik denk dat ik het weer voorzichtig ga oppakken en volgende week weer naar de dressuurles ga, super opgelucht :D

haha nynke, wat houd dat precies in? ja het is echt super tof, 4 november ga ik beginnen :)
ja ik heb hun site opgezocht en hun een mail gestuurd wat zij voor mijn paard aanbevelen, tot nu toe geen antwoord gehad helaas, dus zal ik misschien zelf wat moeten verzinnen, het dichtste verdeelpunt is voorthuizen, klein halfuurtje rijden dus nog te doen! ik vind jouw schema erg goed! die 3 had ik ook in gedachten omdat chardon wel wat pittiger mag zijn en de quarter leek mij goed voor zijn nogal sneue achterhand die wel wat bespiering mag gebruiken :')
ik ga vandaag even contact opnemen met Dobey voorthuizen of ze het op voorraad hebben en het dan hopelijk ophalen of bestellen, jammer dat het zo vaag is met bestellen, per pallet ofzo?
wauw dat gaat echt heel hard, geniet ervan zou ik zeggen!! heb je al een datum voor je debuut, of moest je nog wat punten?

hoe is het met Ferdo, anthea?

helaas heb ik uit redelijke betrouwbare bronnen gehoord dat het mogelijk is dat diederik van de verkeerde kant is, om het zo maar te zeggen, dus het houd dan op voor ons :')

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 23:55

Ik HOOP het echt dat 2016 een jaar is met minder pech én minder kosten :') Volgens mij is er in dit jaar alweer een fortuin uitgegeven aan die paarden. _O-

Jammer dat het wat laag gepunt was Esther. Helaas blijft het een jurysport.. De ene gooit met punten terwijl je bij de andere alles uit de kast moet halen om met moeite een winstpunt te scoren!

Haha Mara _O- Bokkensprongen doet de mijne gelukkig (nog) niet. :P Fijn dat je er hele goeie stukken tussen had!! :D

Fijn dat je weer kan rijden Karin!! Jammer dat Diederik van de verkeerde kant is. Wat is dat toch met mannelijke dressuurruiters _O-

Nou, nu mijn update.
Hyrano liep zaterdag tijdens de les weer goed! :D Geen enkele keer geschrokken! :D Mn instructrice heeft hem wel eerst een halfuurtje gereden :')
Ik heb hem gisteren ook gereden, maar hij was weer ontzettend heet! Gelukkig niet geschrokken van iets, alleen toen ik hem wou uitdraven zag hij weer een mooie kans om een loopje te nemen nadat hij met zijn neus over de grond aan het lopen was :') Dus dan heb ik besloten om hem niet heel veel teugel te geven maar wel genoeg zodat ie kan uitdraven :j
Dat 'hete' heeft dan wel wat voordelen, hij was zo ontzettend krachtig! Van al mn oefeningen werd hij heter en heter en hij heeft er echt een knal middendraf en knal middengalop uitgegooid (of ja, zo voelde het iig :') ). Daarna was hij weer iets controleerbaarder dus als hij zo ook zn energie kwijt kan, is dat mooi meegenomen :))

En dan Ferdo. Hij heeft idd een milde vorm van Kissing Spines helaas. Ik had het liever niet gezien natuurlijk maar de DA vond het nog niet alarmerend. Hij heeft nu mesotherapie gehad en na 2 dagen moet ik hem gaan longeren en zo heel langzaamaan gaan opbouwen zodat ik er na een tijd weer kan opstappen. Ik moet het wel leuk maken voor hem. Hij heeft nu al een paar keer de link gelegd met het zadel en pijn dus hij moet mentaal wel even de klik gaan maken dat dat niet meer pijn gaat doen. Dus daar ga ik wat spelletjes rond verzinnen denk ik :')

Dus ja, Hyrano staat chronisch bevangen, Ferdo heeft Kissing Spines.. Straks heb ik ook nog iets erg en dan zijn we een top team :')
Haha, nou ja, al bij al valt het nog mee en kan ik ze allebei nog gewoon rijden :D

m9ara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 09:05

We hadden 2 eisen voor we het opnieuw gingen proberen op wedstrijd Karin, dat waren haar constanter fijn aan het lopen hebben, dus niet met grote ups en downs. En een paar keer oefenen op vreemd terrein zonder wedstrijd. Dat eerste lijkt redelijk voor elkaar dus nu moeten we wat ervaring gaan opdoen op ander terrein. Mijn plan is om in November weer een keer te gaan starten!
Super dat Chardon weer goed loopt! Nu kan je weer rustig op gaan bouwen en hopen dat je de vorm weer snel te pakken hebt. en hmmmm jammer van diederik dan :')

Leuk Esther dat je een sprongetje hebt gemaakt, vind het zelf ook een leuke manier om een keer af te wisselen!

Fijn dat je me begrijpt Boukje haha, ik hoop inderdaad dat al het werk van nu niet voor niks is en het straks lekker vlotjes gaat. Bij jou gaat het echt super dan joh, binnen een jaar M! :D Mijn vorige paard had ik ook op zijn 5e in het M lopen en dat was echt een gaaf gevoel, het geeft toch het gevoel dat je een heleboel hebt bereikt haha! dus geniet er maar van!

Haha Anthea dan hoop ik dat hij zijn bokkensprongen ook achterwege laat! Fijn dat je les goed ging! En klopt als je een weg vind om met dat hete om te gaan worden ze er alleen maar beter van! Die weg er naar toe vinden is alleen helaas niet altijd even makkelijk :+
Oei balen van Ferdo zeg, maar wel geluk bij een ongeluk dat het geen ernstige vorm is! Hopelijk helpt de behandeling en kunnen jullie binnenkort weer lekker rijden!
Hahaha ja zo beschreven gaat het echt niet lekker bij jullie, maargoed 2015 is bijna afgelopen, op naar een geluksjaar voor jullie :D

Ik heb gisteren eerst even gelongeerd voor ik erop ging omdat ze de dag ervoor vrij had gehad en de dag zelf nog niet los was geweest. Toen ik opstapte was ze helaas nog steeds enorm afgeleid. Als ik dan een minuut of 20 aan het rijden ben gaat het wel, maar ik wil eigenlijk gewoon gelijk dat ze braaf is := Vandaag denk ik even longeren met de passoa! Heb helaas komende 2 weken minder tijd fijn te trainen want er komen tentamens aan :(

m9ara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 10:11

Het is weer gebleken hoe veranderlijk ik ben. Gelijk na mn vorige bericht naar stal gegaan en geeindigd met dit uitzicht:

Afbeelding

Toch niet zon zin in longeren dus :')

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 10:21

Lastig hoor Mara, en ik snap dat het nog in je routine zit om ze wat sneller voor elkaar te moeten hebben. Gelukkig is dit je eigen paard dan en geen handelspaard haha ;) Fijn dat je met rijden wel vaak fijne stukken ertussen hebt, dat biedt vooruitzicht :D Succes met leren voor je tentamens, en fijn dat je het in ieder geval kan oplossen na een tijdje, al snap ik ook wel dat je liever hebt dat het meteen goed gaat. Maar sommige paarden hebben gewoon net wat meer tijd nodig om op gang te komen.

Anthea wat rot van Ferdo zeg, maar gelukkig is het geen hele heftige vorm. Vervelend dat Hyrano zo'n stuiterbal is momenteel, en lastig van die mondhoek dan. Stilzetten klinkt momenteel inderdaad ook niet als een goeie optie. Herkenbaar trouwens dat je paard zo duidelijk aangeeft wanneer hij pijn heeft, ik weet het bij Buraan ook haast meteen als ze ergens last van heeft, ben ik ook wel blij mee, 't is veel moeilijker wanneer ze gewoon maar blijven doorlopen. En inderdaad een rotjaar voor jullie :(:) Top dat hij tijdens je les wel weer fijn liep, en weer iets meer rust in z'n koppie had :j En even iets minder teugel geven is verstandig misschien haha. Dat hete kan ook wel iets verandering van het weer zijn natuurlijk, ik vond het echt verschrikkelijk koud dinsdag :brr: Buraan was ook nogal een stuiterbal toen namelijk :P Wel tof dat hij zo krachtig ervan ging lopen, geeft zo'n machtig gevoel he.

Haha Karin ik moest wel lachen om je halve berichtje :') En leuk dat je zo geïnspireerd bent met het voer door Boukje, leuk zo'n topic :D Wat super dat hij weer goed aanvoelde, en dat je hem weer rustig aan kunt oppakken, als het echt een spiertje is die niet lekker zat is rustige beweging natuurlijk helemaal niet verkeerd :)

Esther wat jammer dat je net je puntje bent misgelopen, jammer dat er streng gejureerd is, maar gelukkig was je eigen gevoel wel fijn, dat moet je vasthouden :j En tussendoor springen is altijd leuk, super dat je weer die stap hebt gemaakt na het zo lang niet meer te hebben gedaan :D

Boukje ik vind het alleen maar leuk en interessant die verhalen over voer, dus wat mij betreft blijf je er lekker over doorgaan :)) Voer aanpassen aan het werk doe ik eigenlijk ook wel enigszins, ik geef in ieder geval meer luzerne wanneer ik gereden of gelongeerd heb dan op een vrije dag, denk dat de spieren wel wat extra eiwitten kunnen gebruiken na het werk :) En die clickertraining is leuk, dus dat moet je dan ook maar een keer echt gaan doen haha, ik vind het ook leuk dat ik op dagen met weinig tijd toch even een kwartiertje aan de slag kan met haar, ze is dan niet fysiek hard aan het werk natuurlijk, maar mentaal wel even, heb toch het idee dat ze dat wel fijn vind :) En jullie zijn inderdaad supersnel gegaan, gaaf zeg! Vooral een compliment naar jezelf, dat je hem zo fijn voor elkaar hebt dat jullie de klassen zo lekker doorstromen :j

Bedankt voor jullie reacties op m'n filmpje trouwens :D Ik vond 'm zelf ook wel leuk om te zien haha. Hier gaat alles z'n gangetje, zondag een lekkere wandeling gemaakt met Buraan, ze was erg druk in de paddock, en tijdens het wandelen soms onwijs gespannen, maar ze genoot er zichtbaar van, en ontspande heerlijk aan het eind :) Verder met de auto nog even een rondje door de omgeving gedaan, en heb wel wat van die doodstille landweggetjes gevonden met brede bermen, dus we kunnen in ieder geval wel een keer een rondje doen :) Maandag lekker gereden, en dinsdag les. Ik had het echt zoo koud, Buraan was ook nogal hyper, ze liep niet zo lekker als vorige week, was wat drammerig, maar er zaten zeker fijne stukken tussen.

Hoe is het eigenlijk met Anne, die is al even stil hier laatste tijd.

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 17:33

fijn dat ie zo lekker krachtig liep, ik heb liever dat je ze een beetje moet inhouden en dat er wat dingen fout gaan dan dat je ze vooruit moet schoppen en ze alles braaf doen, lekker knallen!
oliebol zeg dat het toch KS blijkt te zijn, gelukkig mild, ik hoop dat ze er niet te veel last van heeft, het zit je op het moment ook echt niet mee zeg :n

haha rijden vind ik ook altijd leuker mara! ging het goed? oke november schiet al lekker op! ga je nog ergens oefenen van te voren?

super dat je er lekker op uit ben gegaan en dat ze daar zichtbaar ontspannen van werd, super fijn!
ja als het kouder word worden de paarden ook weer lekker fris, zorgt altijd voor leuke taferelen :')
je hebt in ieder geval lekker kunnen rijden, dat drammerige stopt vanzelf, meestal een periode

ja ben super nieuwsgierig naar het voer, heb alleen het idee dat ze niet erg vlot zijn, heb het gisteren besteld, en nog niks gehoord, beetje balen maarja! ja ik denk dat het uiteindelijk erg meevalt!

ik heb gister gereden, rustig aan wat rondjes gedaan, en dat deed hij wel goed, lekker lang een laag, toen heb ik een pony gereden voor mn schoonfamilie die de laatste tijd staakt en omhoogkomt, een paar keer een tik moeten geven toen hij omhoog kwam en daarna heeft hij lekker gebuffeld, word echt een super leuke! wat zat daar een middendraf in, vanavond neem ik hem mee naar springles, omdat hij met springen ook omhoogkomt en weigert, ben benieuwd, en maandag moet ik waarschijnlijk naar een E-pony hier in de buurt waar een meisje van 11 oprijd die nu niet meer durft omdat hij al bokkend door de bak heengaat, ze waren van plan om hem te verkopen omdat ze er nu dus niks meer mee kunnen, en ze tot nu toe niemand konden vinden die erop wou, dus heb ik mezelf aangeboden om hem even wat op te voeden, ben heel erg benieuwd, altijd goed om met andere paarden te rijden, leer je veel van.... hoop ik