[HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

karin1994

Re: [HK]L1 Debuut 14-09-2013 / Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 18:34

Jammer dat ze niet zo fijn was mara, ik rij eigenlijk nooit met hulpteugel, maar ik wil nu toch wel graag een slof erbij, maar als ik dan ga rijden gaat het meestal goed, dus laat ik dat idee weer gaan.
misschien helpt het om tegen hem te zeggen dat hij naar de slacht moet als hij niet luistert, die van mij loopt dan super :+
even zonder gein… wat doe je aan het rijden in een week? Ga je ook wel eens naar het bos of doe je grondwerk erbij?

Haha ja ik was ook super blij, mijn moeder wil me heel graag helpen, en ik vind het ook super fijn dat ze me soms op punten wijst zoals hoofd recht houden, been eraan enz. maar ik weet dat het wijken niet gaat ik kan daar best chagrijnig van worden, ik wil dat niet maar heb er geen controle over
het wijken zit al wel echt verandering in, hij loopt niet meer onder me uit en hij gaat wel opzij, hij schaart alleen niet, het is meer een diagonaal, en ik krijg het niet maar niet voor mekaar

Fijn dat je je longeren goed hebt afgesloten, dit is een periode, geloof me dat heeft iedereen, ook al lijkt dat niet zo, daar komen jullie binnenkort doorheen, dan gaat het super, en dan zul je je helaas weer moeten voorbereiden op een slechte periode, maar daar kom je ook altijd weer sterker uit, ik heb het ook al zo vaak op willen geven, maar ben nog steeds blij dat ik dat nooit gedaan heb!
en wat heb jij een super schattige shetlander <3

Bij acb stallen geven ze inderdaad clinics fleur! Ik heb ze een mailtje gestuurd en daarin gevraagt om informatie, misschien kunnen we samen opgeven ;)
ik zie nog wel eens clinics van diederik van silfhout enz langskomen, daar wil ik echt graag een keer heen of priveles van!
leuk dat het wijken bij jou wel goed gaat, wrijf het er maar in :')
en super dat jullie weer lekker aan de gang gaan, en dat dat tegelijk zo lekker gaat, lekker opgeven!

m9ara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 18:54

hahaha misschien is dreigen met de slacht wel de gouden tip :')
Ik liet haar altijd 5x in de week werken, waarvan 1x longeren. En af en toe springen we eens. een bos hebben we niet in de buurt maar we plannen wel om eens naar een zandpad te gaan. verder loopt ze elke dag buiten. dat 5x wil ik misschien veranderen in 6x, dan die extra keer niet intensief maar wel dat ze wat doet, want ze word er lastiger van als ze helemaal vrij heeft!
Grondwerken doe ik met de shet, maar misschien ook eens met En Amour proberen voor de variatie!

Ik herken dat heel erg, dat als je moeder je ergens op wijst wat je allang doorhebt, dat je dan chagerijnig wordt. Fijn dat hij in ieder geval niet meer wegloopt. Oefen je het wijken ook wel eens op de volte nu? of dat je hem op andere onverwachte momenten een keer opzij zet voor je been?

Je hebt helemaal gelijk met die periodes! Vaak als het een periode goed gaat vergeet je dat er waarschijnlijk weer een dipje aan zit te komen maar helaas is dat wel zo -O-
Jaa een schatje is het he.
als iemand nog tips heeft om een jaarling shet af te laten vallen hoor ik het trouwens graag, ze is tonnetje rond en ik wandel al dagelijks met haar en heb mama verboden haar nog brok bij te geven maar ze valt maar niet af :=

Een clinic van zo iemand als diederik van silfhout lijkt me ook echt zooo gaaf! mocht je dat ooit gaan doen doe ik mee, maakt niet uit dat het ver rijden is :') Daar is mama ook wel voor in denk ik dus kan die mooi met de trailer rijden haha!

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 22:24

Esther, klinkt heerlijk zo kleinschalig :j Ik heb ook eigenlijk altijd kleinschalig gestaan, bevalt top! Wat leuk om samen met je instructrice op stap te gaan, en meteen handig iemand die evt nog iets meekijkt ;)

Mara, fijn dat het longeren uiteindelijk goed ging :) En wat een leuk klein frutseltje heb je zeg <3 Tips voor afvallen heb ik eigenlijk niet, ben met Burana eigenlijk altijd alleen maar bezig geweest om d'r voller te krijgen :') Wel lastig om een fijn trainingsschema te vinden wat jullie past. Afwisseling is altijd fijn inderdaad, houdt ze ook lekker fris in het koppie :j

Karin, kan me voorstellen dat dat frustrerend is, als je weet wat fout gaat en je moeder er dan nog verder op ingaat. Daar heb ik gelukkig dan weer geen last van, m'n ouders hebben allebei weinig verstand van paarden ;) Maar klinkt al wel als een kleine verbetering dat wijken. En ik ben het alleen maar heel erg met jouw peptalk voor Mara eens haha, je komt altijd weer sterker uit een dip :D
En die clinic lijkt me leuk inderdaad, Diederik van Silfhout lijkt me ook echt heel erg tof haha! Ik ga toevallig volgende week naar de paard & lifestyle masterclass, waar clinics worden gegeven van Tristan Tucker en Diederik van Silfhout, heb ik ook onwijs veel zin in om te zien :j

Ik heb Bu'tje vandaag gelongeerd, ging erg lekker, zie ook met longeren duidelijk dat ze veel losser is, dus ik ben weer blij, morgen weer les! :)

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 22:39

Is ook erg lekker Fleur. Hiervoor stond ik ook vrij kleinschalig op basis van doe het zelf, maar na een aantal voorvallen, waaronder een bak met oud ijzer in mijn wei besloten om te verhuizen. Staan nu ruim 2 maanden op deze stal en het is echt een verademing. Daarbij heb ik er zelf nu ook minder werk aan. De eigenaresse doet alles, alleen de stallen moet ik zelf mesten. En als ik een keer een dag niet kan dan doet zij dat ook gewoon erbij.

Gebeurt ook wel eens dat ik een appje krijg dat ze de stallen al heeft gedaan. Ander bijkomend voordeel is dat ik nu altijd een trailer tot mijn beschikking heb. Waren op zoek naar een eigen trailer maar dat is nu niet meer nodig.

Uno was vandaag lekker fris. En er waren ook redelijk wat bakkabouters aanwezig. Uiteindelijk toch nog lekker kunnen rijden.

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 10:03

ik heb niet zo'n verstand van grondwerk hoor, maar misschien is het net dat beetje wat jullie nodig hebben, naar het bos/zandpad is zowiezo een aanrader, even uit je eigen omgeving en even lekker ontspannen, waar ligt dongen precies?

het wijken doe ik nu idd op de volte, en dan zet ik hem in op de lijn, dat helpt wel, en opeens voor het been omzetten is een goed idee! ga ik eens proberen.

shetlanders komen al aan van de lucht, dat zie ik bij onze jaarling merrie ook :') wat krijgt ze op een dag?

super dat ze losser is! ben benieuwd hoe jullie les gaat Fleur!!

diederik woont vlak bij ons, misschien kunnen we een keer wat regelen, dat we bij hem gaan lessen ofzo *D

oei oud ijzer in de wei is vragen om problemen, gelukkig heb je het nu goed voor mekaar zo te horen!

gister les gehad, hij liep weer super, volgens mn instructrice moet je 1 gram in je handen houden, ik had het gevoel of ik 0,1 gram in mn handen had, hij word steeds losser, heerlijk, het halthouden en achterwaarts doet hij ook zo lekker op zn gemakje, ik kan hem dan ook heerlijk bij elkaar houden tijdens het wegdraven, ook weer een lekker middendrafje en galop, zelfs het wijken ging redelijk
vandaag komt mn nicht rijden, dus gaan we lekker ontspannen aan de gang, niet aan het werk zetten vandaag, ook al heb ik daar wel erg zin in!!

nu ik dit zo zeg ben ik benieuwd wanneer onze slechte periode weer begint...

m9ara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 15:21

haha ja Fleur de grote paarden bij ons zijn ook juist lastiger op gewicht te houden, dus dit is even omschakelen. Succes met je les vandaag! of als ik al te laat ben daarmee, hoe ging het? :D

Klinkt als een hele vooruitgang dan vergeleken met je oude stal Esther! Fijn dat Uno wel lekker liep. Die bakkabouters zijn toch wel een stel pretverpesters altijd :=

Dongen ligt tegen Tilburg aan Karin!
Ik hoop dat het misschien toch wat helpt om hem op verschillende plaatsen zomaar om te zetten.
En mijn shet, Drieske is de naam trouwens. Krijgt 2x per dag een berg hooi en 3x een handje luzerne (al verdenk ik mama dat zij hem meer dan een handje geeft :') ) eerst kreeg ze een hand brok in plaats van luzerne maar dat is al afgeschaft.
Je les klinkt echt super joh! Hopelijk kan je dit zo lang vasthouden en komt die slechte periode nog even niet haha! Heerlijk als ze zo lekker los en soepel zijn!
Veel plezier met je nicht vandaag!

Ik heb net gereden, eerst dressuurmatig, ze was nog steeds niet aan mijn been, zelfs een beetje sloom in het algemeen en wou niet zo fijn buigen, maar was opeens wel stil in de aanleuning :o?
Ook geen aanleuning zoals het hoort dus omdat ze niet lekker door d'r lijf was, maar ik snapte er niks van.
Daarna een sprongetje met haar gemaakt nu de bak weer droog was, daar werd ze dan weer heel heet van haha

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 21:48

Kan heel veel rust geven inderdaad Esther, een fijne stalling :j Ik ben zelf net 3 weken verhuisd en ook helemaal happy op m'n plekje nu. Fijn dat het rijden lekker ging, bakkabouters zijn altijd gezellig om erbij te hebben :')

Oeh dat zou leuk zijn Karin, of gewoon een keer onverwachts op bezoek, wordt vast ook gewaardeerd :Y) Je les klinkt heerlijk, en blijf vooral even genieten van jullie stijgende lijn nu haha!

Stil in de aanleuning is dan wel weer fijn Mara, is ze niet toevallig recentelijk veranderd in haar lijf dat je zadel evt weer anders zou kunnen liggen? Een sprongetjes is altijd lekker voor d'r, Bu gaat ook altijd superfijn lopen tijdens het springen haha.

Ik had een fijne les, waren lekker fanatiek bezig geweest, galop lukte nu al wel weer langere stukken achter elkaar, dus ze wordt weer langzaam sterker. Verder nog even proefje geoefend, die ging iets rommeliger, maar waarschijnlijk was ze ook gewoon echt al wel moe aan het eind en zal ze d'r spieren wel gevoeld hebben, toen werd ze ook echt weer onrustiger in de aanleuning en begon tegen de bakrand aan te plakken en kwam de middendraf er ook niet helemaal lekker meer uit. Instructrice had een stukje gefilmd, maar dat was dus ook al tegen het einde toen het minder ging, 't is niet helemaal van goeie kwaliteit, maar misschien vinden jullie het toch leuk om te zien. Ze mag echt nog meer bij elkaar, verder zijn we nog druk met haar tijdens het wijken ook nageefelijk te houden :j

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 09:42

oei dat is wel iets te ver om even heen en weer te gaan met de trailer!
pf ja dat is wel lastig, misschien trekt het nog bij als ze wat ouder worden meer in verhouding komt?
onze shet is ook nog lang niet in verhouding :')
klinkt wel een beetje als een raar gevalletje 8)7

haha kunnen we best doen, gewoon het terrein op rijden, hallo wij komen lessen :wave:
ik geniet er nog elk moment van, het kan zo over zijn met de pret :P

en wauw wat kan buraan wijken _/-\o_ het ziet er heel erg lekker ontspannen uit! voor mijn idee mag het allemaal net wat vlotter, maar hij was ook al wat moe op het eind natuurlijk, ik moest wel lachen om jou instructrice, ze komt zo de hoek door scheuren :P

gister toch niet gereden, omdat mn nicht moest werken, dus maar even gelongeerd, en geprobeerd of hij wou wijken als ik ernaast stond om druk te geven, het ging niet heel vlot, maar hij schaarde toch nog op de volte en op de lange lijn naar de rand, misschien werkt het, vanavond springles, en als ik het zo begreep ben ik ong de enigste die naar les komt! privéles *\o/*

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 20:56

Nou, even bijlezen hier! Jullie gingen snel zeg! :wow:

Oef Kirsten, nee, dat is niet fijn! Zowel niet van je buitenbak als meerijden in manege lessen... Ik hoop dat wij nu een vrij droge bak gaan hebben, maar het blijft afwachten! Het heeft niet meer geregend dus we weten niet hoe hij er gaat bij liggen :P
Nog gefeliciteerd met je punten! Goed hoor!
Ik las ook dat er wat ging veranderen in de proeven. Of lichtrijden nu verplicht wordt of niet, dat vind ik dus ook nog onduidelijk :=
Ik vind iig het halsstrekken een top wijziging! +:)+

Welkom Esther! Gefeliciteerd met je WP en knap paard heb je :)
Ik ben Anthea, 20 jaar en ik rijd een 8-jarige ruin genaamd Hyrano. We zijn ondertussen al L1+5, nu een tijdje geen wedstrijden gedaan ivm enkele problemen maar ik hoop snel weer te kunnen starten!

Haha, gave foto Karin _O-
Ik heb ook nog geen ervaring met proefgerichte clinics. Het lijkt me wel interessant. :j

Interessant, al die voeding. Hyrano krijgt gewoon een onderhoudsmengeling met melasse en graan. Hij heeft ook een tijd op Metazoa gestaan maar daar had hij niet genoeg aan dus ook niet het gewenste resultaat. Metazoa komt uiteindelijk dus duurder uit en als ik toch geen verschil merk, schakel ik toch gewoon weer over...

Wat leuk Fleur, dat je rijden zo goed ging!!

Ik vind kleinschalig ook zoveel fijner, Esther. Ik sta nu wel op een best grote stal, maar er staan 4 'klanten' zeg maar en de rest zijn allemaal de paarden van de staleigenaars. Dus het is er ook heel erg rustig!
Het zijn ook super fijne mensen! Ik sta er nu een halfjaar en het is veruit de beste stal ooit. :P

Aaaah Mara, wat een schatje!! <3
Fijn dat je goed hebt afgesloten :)

Ooh Karin, daarvoor ben ik wel in! Laat de datum maar weten! _O-

Filmpje ziet er goed uit Fleur! Ietsjes vlotter mag wel. En je wijken! :oo Wauw, ik wou dat het zo vloeiend ging bij Hyrano xD

Het rijden gaat nu weer minder hier. Hyrano laat niet los. En als hij niet los laat, kan ik ook geen tempowisselingen rijden want dat helpt ook niet.
Vandaag leek het ietsjes beter te gaan, maar dan moest hij het weer verpesten door te schrikken van niks :') Ik baaaaalde zo hard, want ik had er wel een vrij goed gevoel bij!
Uiteindelijk maar gestopt bij enkele fijne stukjes in stap want hij begon er een spelletje van te maken := Hij steeg elke keer op en maakte dan enkele sprongen, allemaal heel leuk, maar niet als ik erop zit _O-
Morgen zet ik hem dus even los in de longeercirkel zodat hij zijn energie wat kwijt kan :=

m9ara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 20:33

Zadel had ik nog niet aan gedacht Fleur! Wat wijkt Burana ontzettend goed! Zo hopla allebei de kanten op alsof het een makkie is haha. Kan verder zien dat ze een beetje moe word en daardoor wat lang en minder actief. Maar zoals jij het beschrijft is dat meer een kwestie van kracht en conditie opbouwen zodat ze het vol gaat houden.

haha ik hoop dat ze nog in verhouding komt, het is nu meer buik met pony in plaats van een pony met een buik :=
Slim van dat wijken oefenen vanaf de grond, wieweet valt het kwartje dan sneller! En dat is altijd een geluksmomentje als je hoort dat je alleen bent! Hoe ging het?

Balen Anthea dat het even minder lekker gaat.. Als ze gaan schrikken schiet dat inderdaad nog minder op want daar worden ze vaak niet beter van. Hopelijk werkt het als hij zijn energie een beetje kwijt is. Ik merk aan Mourie wel dat als ze fris is ze zich ook wat minder los laat omdat ze haar wilde bui een beetje inhoud zegmaar. klinkt een beetje vaag zo maar misschien snap je wat ik bedoel :')

Hier heeft paardlief een vrije dag want ik was vanochtend naar school en vanmiddag shoppen :D morgen als het goed is een lesje van mama!

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 21:55

Ja ik snap je wel! Kan ook best zijn bij Hyrano :j Alleen ben ik geen fan van mijn paard maar even een paar rondjes te laten rennen onder het zadel... Dat doen ze maar in hun vrije tijd of als ik hem los gooi _O-
Vandaag heb ik hem dus losgegooid en hij had het duidelijk even nodig. Hij zou zichzelf nog verongelukken om toch maar gekke sprongen uit te halen, gek beest is het ook... Hopelijk gaat het rijden morgen beter :)

Nou, even tijd voor jezelf moet ook kunnen natuurlijk! :D

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 23:58

Bedankt voor jullie reacties op m'n filmpje, ben het volledig eens hoor over die activiteit, is altijd ons struikelpunt, en hier tijdens het filmpje kakte ze gewoon echt wat in inderdaad, maar 't is sowieso een werkpunt :j Dat hangt enorm samen met haar halslengte, loopt ze voldoende actief kan het wel een propje worden, maar van nature is ze vrij lang, en lastig bij elkaar te rijden. Zelf vond ik het laatste stuk in de film, na het van hand veranderen middendraf, de activiteit beter dan daarvoor. En voor m'n gevoel liep ze de dag daarvoor met betere activiteit, maar toen heb ik haar minder hard laten werken aan andere dingen natuurlijk. Wijken gaat inderdaad wel makkelijk bij ons, in m'n proeven komt het er alleen lang niet altijd zo mooi uit omdat ze daarin wel snel spanning opbouwt. 'T was niet m'n allerbeste les en niet het allerbeste stuk film, maar 't geeft wel een representatief beeld van wat over het algemeen onze werkpunten zijn, voor mezelf ook weer leerzaam :)

Fijn dat hij wel fijn ging tijdens het longeren, hoe was je springles gegaan? Priveles is altijd leuk natuurlijk :D

Anthea, lastig dat Hyrano niet lekker losliet, en vervelend dat hij in z'n spanning en schrikgedrag bleef hangen. Even losgooien is dan wel lekker inderdaad :j Lekker dat hij even z'n beentjes heeft kunnen strekken haha

Heerlijk even een dagje shoppen Mara, leuk geslaagd? Ik hoop dat er morgen weer wat verbetering in zit :j

Hier vandaag een lekker dagje gehad, ze waren bij de boomgaard aan het plukken, dus ik had zo het idee dat rijden niet echt een groot succes zou gaan worden met allemaal trekkertjes die heen en weer rijden en mensen tussen de bomen. Ter afwisseling ben ik wat gaan grondwerken, 2 jaar geleden ben ik ooit begonnen met clickertraining toen Bu een tijd geblesseerd stond maar eigenlijk daarna nooit meer iets aan gedaan. Nu had ik ineens weer inspiratie, en eigenlijk vond ik het wel weer heel tof om te doen, superleuk om te zien hoe snel ze leert, dus dat wil ik eigenlijk wel weer iets meer gaan oppakken :j

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 15:01

Leuk Fleur! Bedoel je dan met clickertraining ook vrijheidsdressuur of? :)
Fijn dat ze snel iets leert! Als Bu het ook leuk vindt, is het zeker iets om op te pakken. Leuke afwisseling :j

Vandaag heb ik weer gereden en hij was véél beter. Dat losgooien heeft hem dus zeker goed gedaan :)
Ik merk wel dat hij het weer moeilijker vindt om op zn achterbenen te lopen en vooraan wat 'opgerichter' te lopen, dus vandaag heb ik het anders aangepakt. Normaal rijd ik 5-10 minuten voorwaarts neerwaarts en pak ik hem daarna op, maar dat is nu nog te moeilijk voor hem, dus ik heb hem een halfuur vw-nw gereden en daar heb ik tempowisselingen in gereden waardoor hij automatisch wat hoger kwam vooraan. En zo hebben we wat gespeeld met de halshoudingen, dan weer wat langer, dan weer wat korter. Hij ging best goed :j

m9ara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 20:00

Goed dat je je verbeterpunten zo helder hebt fleur! En ik ben ook wel benieuwd waar jij je vanaf de grond precies mee bezig houd?
Ik was goed geslaagd met shoppen ja!

Goed dat je even een stapje terug hebt gedaan anthea, je kan idd beter even zo trainen dan doorzetten terwijl het nog te zwaar voor hem is. Top dat je er een goed gevoel aan overhield!

Hier ging ie vandaag ook een stuk fijner (even afkloppen haha). Vond ik best apart want ging er chagerijnig opzitten en meestal gaat het dan juist mis. Alleen ging de les niet door dus die komt hopelijk morgen

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 19:08

Super dat het zoveel beter ging Anthea, klinkt goed allemaal! En vaak krijg je wel mooie stukjes cadeau wanneer ze verder gewoon fijn over de rug lopen, klinkt als een prima aanpak zo :j

Fijn dat er weer verbetering in zat Mara, is de les nog gelukt? En was je er wel weer blij van afgestapt? :)

Clickertraining bij ons bestaat nog vooral uit basis oefeningetjes hoor, targetten naar m'n zweepje, halt, blijf, terug en 'kom maar' en van de week dus begonnen met weigeren van voer ('afblijven'), toevallig draaide ze net haar hoofd weg om een vlieg te verjagen, waarop ik dus klikte, die had ze supersnel door dus dat kan ze nu ook :') Verder heb ik er echt te weinig verstand van en moet ik mij er echt in gaan verdiepen, wil namelijk niet teveel zomaar aanmodderen. Ik ben zelf niet echt een fan van allerlei kunstjes, maar ik vind het bijvoorbeeld wel heel leuk dat ik haar met dat targetten helemaal kan laten inbuigen in haar hals, en dat ze op die manier wel lekker d'r spieren kan stretchen. Dus het heeft nog niet echt een vorm en is super basic allemaal, maar wel leuk ter afwisseling :j

Vandaag even gereden maar ik had zelf eigenlijk geen zin om te dressuren, ze liep fijn dus even kort doorgegaan en vervolgens even een rondje om de boomgaard gestapt. Stal bevalt echt super, maar dat bos mis ik echt wel, dat vond ik al het grootste minpunt van de verhuizing. Ga binnenkort maar eens een rondje door de omgeving fietsen om even wat te verkennen, zodat we ook weer wat grotere rondjes kunnen gaan doen :)

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 21:29

Vandaag hebben wij mee gedaan aan een schriktraining. Waar ik eigenlijk verwachte dat Uno al snurkend door de bak zou gaan heeft hij mij erg verrast, hij was eigenlijk niet eens echt ergens bang voor en vond die iets wel spannend dan liep hij er de tweede keer zo over heen. Het enige wat niet is gelukt is de brug. Daar wou hij echt niet over.

Gisteren een heerlijke les gehad. Proefjes geoefend voor aankomende zaterdag. Van de week nog maar even een paar keer oefenen, zodat ik ze er goed in heb zitten.

m9ara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 21:37

Les ging door Fleur! Uiteindelijk echt heel lang gereden, maar ze was wel fijn. Moet vooral aan mezelf blijven werken want dan gaat het goed!
Van dat soort clickertraining herken ik van drieske mn shet. Daarmee doe ik ook de basis want heb er ook niet zo heel erg veel verstand van.
Ik snap dat je het bos mist ja! Mij lijkt dat ook heerlijk en als je het eenmaal hebt ehad is het rotter als je het niet meer hebt. Maar hopelijk kan je daar in de buurt ook een lekker rondje riden! Wieweet verbaas je je nog over de mogelijkheden.

Leuk esther van je schriktraining! Apart dat paarden die snel al van dingen als bakkabouters schrikken dan toch opeens dapper zijn! Succes met oefenen!

Hier een minpuntje ondanks dat mijn les fijn ging. Zei pas al dat ze linksachter minder hard wou werken maar nu liep ze vooral aan het begin ook echt korter en in sommige bochten rechtsom ook net ietsjes onregelmatig linksachter. Niet enorm ernstig en na een tijdje was het over maar het baart me toch wat zorgen..
We gaan het even aankijken en als het blijft word het waarschijnlijk toch een veeartsbezoekje. Neem altijd liever het zekere voor het onzekere, bang dat ik het erger maak

Sorry trouwens voor sommige van mijn berichten met veel spelfouten, die komen van mn telefoon en probeer erop te letten maar kan ze er steeds niet allemaal uithalen :')

Nynke04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 11:52

Wat een superleuke shet, Mara! Heb helaas geen ervaring met dieten.. Shetjes komen inderdaad aan van lucht volgens mij :') Leuk dat je clickertraining doet met 'm!
Balen dat ze met linksachter minder loopt! Hopen dat het opknapt.
Ik heb het met Parti ook, maar dan rechtsachter… Met halthouden zet hij deze ook gelijk op rust. Merk je dat bij de jouwe ook? En linksvoor is ook al een paar weken dik... Hij loopt er verder goed mee, maar het zit me allemaal niet lekker.

Proefgerichte clinic heb ik ook nog nooit gedaan, maar lijkt me heel leuk! Sowieso lijken clinics me ontzettend leerzaam. Als ik ooit mijn eigen trailer (en auto die een trailer kan trekken) heb, ben ik wel van plan om dat zo nu en dan eens te doen.
Diederik of Alex van Silfhout lijken me ook zo tof om les van te krijgen!

Hoe is je privéles gegaan, Karin? Mooi dat het wijken vanaf de grond werkt. Hopen dat nu het kwartje ook onder het zadel valt!

Fijn filmpje Fleur! Draf mag inderdaad wat expressiever, maar dat is ook lastig als ze al moe zijn. Wijken ziet er heel goed uit! En middendraf over de diagonaal ook trouwens. Ik denk niet dat je nog lang hoeft te wachten met wedstrijden hoor, dat zit wel snor! ;)

Leuk dat je samen met je instructrice op wedstrijd gaat, Esther. Fijn ook om die steun bij je te hebben op wedstrijd. Mijn instructrice is er bewust niet bij op wedstrijd, als we geluk hebben staat ze vanaf de zijlijn te kijken. Ze vind dat wij het zelf moeten doen. Ben ik het ook zeker me eens. En als zij al haar lessers zou moeten instrueren op wedstrijd, is ze haar hele dag kwijt :')
Klinkt ook heerlijk zo kleinschalig. Wat lief dat ze zomaar even je stal doen zo nu en dan! Trailer is ook ontzettend handig.
Onze stal is niet heel klein, zo’n 20-25 pensionpaarden, maar alsnog heel erg knus en gezellig. Alleen maar leuke mensen, zo fijn! Ik sta er nog niet eens een jaar, maar het voelt alsof het al jaren zo is.
Grappig dat vaak de paarden die al schrikken van een bakkabouter, toch zo dapper zijn met schriktraining! Top. Jammer van de brug, maar dat komt ook wel.

Anthea, wat fijn dat het weer beter gaat met rijden. Vw-nw is ook absoluut niet verkeerd om eens een hele training te doen.

Ik heb ook weer een drukke week achter de rug. Maandag toch nog even gedressuurd. En de proefjes vast geoefend. Ging op zich wel aardig, niet bijzonder. Dinsdag liep Parti weer heel fijn tijdens de les! Alleen galop linksom ging niet zo lekker. Ik kan hem op 1 of andere manier niet genoeg begrenzen aan de buitenkant, waardoor hij snel over de buitenschouder wegloopt. Als we dan moeten verzamelen, loopt hij er gewoon onder vandaan. Gelukkig wel redelijk op kunnen lossen. Woensdag relaxt gelongeerd, en donderdag en vrijdag lekker naar buiten geweest. Hij was donderdag wel heel erg heet. Lekker naar het strand geweest, maar stalgenootje wilde alleen maar stappen en draven. Daar was Parti het niet mee eens, dus op de terugweg kreeg ik me toch een rotbok! En bijna thuis nog eens een beste steiger. En verder weer lekker passage geoefend enzo :') Gek paard. Vrijdag naar het bos geweest met een andere stalgenoot. Maar dit keer wel gegaloppeerd, en er kon zowaar een dressuurgalopje vanaf! Als beloning mocht Parti dus ook even een welverdiend sprintje trekken. Dat heeft hij zo nu en dan echt even nodig. Crosspaard dat het is :P Zaterdag liep hij dan ook heerlijk tijdens de clubles! Heel fijn in de aanleuning, lekker aan het swingen en een (voor zijn doen) heel fijn verzameld galopje. Gebroken lijnen en rechts- en linksomkeerten in galop, schouderbinnenwaarts, e.d. waren allemaal geen probleem. Had echt het gevoel dat we bijna klaar zijn voor de M, dus was weer even heerlijk in de wolken.
En gisteren weer wedstrijd gehad. Eerste binnenwedstrijd weer, ik moest starten om 15:15u. Buiten ingereden, dat ging best heel fijn, lekker klein galopje, actief in stap en draf, maar toen we binnen kwamen merkte ik gelijk dat we beide best wel inkakten door de warmte. Eerste proef ging verder naar omstandigheden nog best goed, maar in de stap was hij zoooo traag. En volgens de jury onzuiver. Dat heb ik niet gemerkt, en verder heeft ook niemand het gezien. Ik wilde mijn proeven graag laten filmen, maar iedereen haakte natuurlijk op het laatste moment weer af. Dat was in dit geval wel extra jammer. En hij stond weer op rust met halthouden! :'(
Tweede proef ging de stap gelukkig wat beter, maar over het algemeen was de impuls een stuk minder. Hij werd lang in de galop, en middendraf kwam er ook niet meer uit.
Maar ik was redelijk tevreden, en dat is niet vaak zo O:) :') Meestal betekent dat "lage" punten, maar we hadden 193 & 191 punten! Dat op rust staan heeft me helaas mijn 3e winstpunt gekost, heel erg balen! Het ging zo goed in de trainingen, niet 1 keer op rust. K*kwarmte. Maarja.. ik mag eigenlijk natuurlijk helemaal niet klagen, want we hebben er weer 2 dikke winstpunten bij, wat betekent dat we inmiddels L2+9 zijn!! :):) Toppaard <3

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 09:16

zo weer even bijlezen :')

Anthea, ik hoorde dat diederik ook weer vrijgezellig is, misschien moeten we maar heel snel gaan <<)
paarden kunnen zo lekker gek doen met losgooien, heerlijk, en super dat hij er duidelijk fijner van geworden is, kun je weer lekker aan de slag!

wat leuk fleur, dat hij zo goed reageert op clickertraining! kunnen ze heerlijk soepel van worden, wat weer beter is tijdens het rijden! ook lekker om een keer even kort door te pakken, en dan even de ontspanning opzoeken! hopen dat er wat leuke plekken zijn waar je lekker kunt rijden! ik snap dat je het bos mist bij je nieuwe plekkie

balen van je lage punten nynke :+ volgens mij hoor jij allang in de M te rijden als ik het zo hoor! super dat die oefeningen goed gaan, en tja die jury's, daar moet je volgens mij niet te veel van aantrekken, de volgende vind weer alles te gek aan je als combinatie en de ander vind je weer helemaal niet leuk, dat is maar net wie je hebt volgens mij!

ik had trouwens geen priveles, want iedereen werd gewoon in 1 les gepropt, het ging wel heel goed, het rijden gaat trouwens zowiezo beter, ik ben al de oefeningen voor het L2 aan het oefenen, en dat gaat ook wel redelijk, alleen soms de spanning die ik opbou, daar moet ik nog vanaf, gister niet gereden, de hele dag met de veearts meegeweest koeienpoep in potjes doen, in totaal 200! ook zelf 2 koeien opgevoeld, heel apart dat je dan zo'n kalf voelt zitten! maar ik was echt gewoon moe toen ik thuiskwam, ben om half 9 naar bed gegaan en sliep meteen, ben ook niet helemaal lekker helaas, dus kijken of ik vanavond wel of niet naar les ga
oliebol mara, dat ze wat onregelmatig loopt, is er al een afspraak gemaakt of is hij al langs geweest, ik krijg daar altijd de zenuwen van, misschien even de benen afspoelen met koud water?

Agile

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 13:17

Hoi allemaal!
Ik heb weer wat bij te lezen, leuk!
Gefeliciteerd Boukje met je punten! Jammer dat je net dat ene winstpuntje extra bent misgelopen, maar dit zijn mooie punten om straks mee naar het M te gaan. Heb je al een wedstrijd voor je debuut op het oog? Dat laatste winstpuntje zal wel goed komen!
Jammer Mara dat ze niet helemaal lekker loopt. Je kan inderdaad beter het zekere voor het onzekere nemen en mocht het niet beter worden even naar laten kijken.
Anthea fijn dat het rijden weer lekker gaat. Dat vw nw is wel lekker idd, al heeft het voor trainen meer effect als je verschillende halshoudingen afwisselt.
Fijn Karin dat het rijden goed ging en ook de L2 oefeningen. Wauw lijkt me super raar om zo'n kalfje te voelen zeg!

Zelf weer ff een rustig weekje gehad. Vorige week niet echt les gehad, maar even met een slofje rustig gereden. Voor het eerst met mn nieuwe laarzen (eeeh ja ik heb ze idd al 3 maanden ofzo :')) Verder zijn we zondag lekker ff naar het bos geweest. Was ‘smorgens super mistig dus hier in de buurt gebleven en toen we aankwamen werd de mist al minder. Gingen voor het eerst alleen, dus zonder paard waar die zich achter kon verstoppen. Dat vond die in het begin ff spannend (omdraaien en raar springen/steigeren) maar op de terugweg had die door dat het leuk moest zijn haha. Toen was die ook super braaf en geen 1 keer omgedraaid of iets, dus hebben we hem weer op de trailer gezet, ritje goed geëindigd dus.
Gister heeft die z’n enting gehad, vorig jaar is die daar een paar dagen ziek van geweest dus even in de gaten houden dat dat nu niet weer gebeurd. Als die nergens last van heeft gaan we morgen weer lessen.
M’n volgende wedstrijd wordt waarschijnlijk begin november. Wil nu alvast de proeven gaan lezen en oefenen, de vorige wedstrijd had ik dat niet gedaan :+
Verder werken de supplementjes goed, paardlief ziet er super uit. Overal wat ronder geworden, zeker in z’n hals *\o/*
Verder geen nieuws, gaat allemaal wel lekker hier :)

Nynke04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 14:39

Jammer Karin dat je toch geen privéles had, maar toch fijn dat het goed ging! Zo te horen komt het wel goed met de L2. Oefening baart kunst! Die spanning trekt hopelijk vanzelf weg naarmate je het vaker doet.
Lijkt me zo gaaf om ook eens op te voelen! Ik wilde heel graag diergeneeskunde studeren, maar helaas 3x uitgeloot ;(

Top Kirsten! Zo voor een eerste keer alleen naar het bos, klinkt dat zeker niet verkeerd. Fijn dat ie zelf ook het plezier er van in kon zien uiteindelijk ;)
Fijn dat de supplementen hun werk doen!

Dankjulliewel allebei!
Het blijft toch een jurysport ja, iedereen heeft zo zijn voorkeuren. Maar op zich heeft de jury redelijk terecht gepunt hoor. Ze was niet té streng, maar heeft ze ook niet weggegeven. Commentaar mocht misschien wat uitgebreider, daar hou ik wel van, maar ik hoorde dat ze het ook beperkt heeft gehouden omdat dit de eerste keer was voor de schrijfster.

Als ik nog even mijn ego mag strelen: Ik had als enige van de dag een 8 op houding en zit :oo O:) , en kreeg na de tijd ook nog allerlei complimenten daarover (eigenlijk altijd wel, maar ik wil het nooit geloven), dus ik mag absoluut niet klagen :x

Ongeveer eens per maand hebben we hier op het eiland wedstrijd, en 1 november is de eerstvolgende dressuurwedstrijd, maar eigenlijk wil ik dan al M starten O:) Dus gisteren even gekeken voor wedstrijden in de buurt, en toen zag ik dat er 25 oktober ook nog twee wedstrijden aan de overkant zijn. Waarvan 1 op slechts een kwartiertje rijden (vanaf Den Helder dan). Dat schijnt ook wel een leuke locatie te zijn. Stalgenootje wilde wel mee. Nu nog vervoer regelen, dan kan ik me opgeven. Anders wordt ons M debuut 29 november.
Vind het voor Parti en mezelf ook goed/belangrijk dat we ook op andere locaties kunnen "presteren", om het zo maar even te noemen.

Maar... gisteren tijdens longeren had ik het idee dat Parti zich niet helemaal lekker voelde. Hij liep erg kort in draf, en gewoon over het algemeen wat mèh. Hij sprong zelfs overkruist en verkeerd aan in de galop. Dat doet ie nooit! Dus ik maak me wel een beetje zorgen. Nu was het wel al donker, en het licht van de longeercirkel met daardoor onstane schaduw vertekenen natuurlijk ook heel erg, maar dat verkeerd aanspringen was toch echt niet goed. Verder galop zelf was wel gewoon correct en ook de stap zag er goed uit. Dusja, hij zal vast z'n dag niet gehad hebben. (Had ik ook niet, ook al de hele dag mèh, dus kan het best voorstellen!) Vandaag heeft ie lekker vrij, dan zien we morgen wel weer verder. Lekker springen!
Verder ben ik gisteren begonnen met een groene leem kuurtje om de afvalstoffen van de Prednison en inenting eruit te halen. Parti heeft nogsteeds last van mok, dus een kuurtje is sowieso niet verkeerd. Hij glanst inmiddels gelukkig wel weer heel mooi. Heeft zelfs appeltjes!
En ik krijg vandaag als het goed is Parti's nieuwe voer. Ik had in eerste instantie gekozen voor de Competition, omdat de Sport+ me wat té leek, maar dat zou apart voor mij besteld moeten worden, vandaar dat het wat lang duurde. Sport+ heeft ze wel gewoon op voorraad, dus ik ga toch Sport+ proberen.

Nu twijfel ik wel heel erg over wanneer de overstap te maken ivm de groene leem kuur. Deze duurt 2 weken. Overstap op ander voer wil ik een week over doen ongeveer. Maar ik denk niet dat alles tegelijk een goede zet is. Wat denken jullie?

Nynke04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 15:44

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:20

het heeft wel even geduurd dan kirsten, 3 maanden! kon je er fijn mee rijden? spannend voor het eerst alleen, maar helemaal goed gegaan, lekker! kun je met een gerust gevoel nog een keer! waar prikt jou dierenarts? in de borst of in de hals? die van mij is er ook altijd iets van ontdaan, de laatste keer heeft hij 2 dagen staan rillen als een rietje, super zielig.
haha ik had mn proefen de laatste keren wel doorgelezen maar niet goed, toen stond er 'ken je proef' op mijn coupon, oeps, maar je hebt nog even de tijd om te oefenen!

3x uitgeloot, dat is echt pech zeg! mag ik vragen wat je nu doet? ik ben dierenartsassistente met een landbouwinstelling, ik ben nu dus ook de enigste die een KI cursus aangevraagd heeft en die dat ook daadwerkelijk mag gaan doen! dus ik sta hopelijk over een half jaar in de koeienstal koeien te insemineren! en daarna wil ik ook een KI cursus voor paarden gaan doen, vroeger mocht je als geen dierenarts zijnde wel sectio's doen met een andere opleiding, helaas mag dat niet meer.

fijn dat de jury terecht gepunt heeft! jammer van het commentaar, ik heb het liefst mn coupon vol met tips, kritiek en goede punten, die jury's zijn helaas schaars
Wauw een 8 voor houding en zit? super goed! ik had altijd een 6 en nu ik met dressuurzadel rijd altijd een 7, scheelt dus wel met wat voor zadel je rijd! spannend van je M debuut! schiet al best wel op!
als je zelf ook niet zo goed voelt kan dat wel heel veel invloed op je paard hebben! kan hij vandaag lekker bijkomen! oeh appeltjes, daar worden ze altijd leuker van <3

ik zou het ook niet allemaal tegelijk doen hoor, ivm darmen/koliek/humeur, ik zou er even een weekje tussenlaten denk ik, anders word het zoveel

super van dat topic, ik ga meelezen en volgen, ik geef equilin, maar sta open om ook ander voer te proberen!

m9ara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 21:30

Gefeliciteerd met je punten Boukje! Leuk dat je nu echt bijna M kan gaan starten. en fijn dat de punten een keer overeen kwamen met je gevoel haha!
zou inderdaad ook niet alles tegelijk doen, maar 1 voor 1! verder heb ik helaas niet zoveel verstand van verschillende soorten voer.

hier had ik net mijn handen vol aan paardlief.. alles was interessant en eng maar op mij letten was er niet bij
Gaat goed dan Karin als je al met het L2 bezig bent. Die spanning bij jezelf is inderdaad even goed opletten om het af te leren. maar als je er veel aandacht aan besteed moet dat goed komen! Klinkt echt leuk wat je doet als beroep, lijkt me echt gaaf!
Heb nog geen afspraak gemaakt met de veearts, het leek vandaag ook weer iets minder.. lastig

Super dat het alleen ook goed ging Kirsten! En dat ie er zoveel beter uit gaat zien, dat is altijd leuk. Proefjes goed doorlezen doe ik tegenwoordig ook. Vind het toch wel een hoop schelen in de proef.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 00:28

Wat leuk die schriktraining Esther, en super dat Uno het zo goed deed! Fijn dat het rijden ook zo fijn ging, ga je zaterdag starten?

Balen dat ze niet helemaal regelmatig loopt Mara -O- Lastig dat het ook zo wisselend lijkt, 't is dan ook de vraag of de DA er iets uit kan halen. Wel fijn dat het rijden zelf wel goed ging. En je spelfouten had ik nog niet echt veel van gemerkt hoor :+

Dankjewel Boukje voor je reactie op m'n filmpje, ik heb een aantal data van wedstrijden doorgegeven aan m'n instructrice, ga waarschijnlijk eind oktober/begin november weer starten :D En dit keer wel m'n instructrice meenemen, die gaat zeker niet standaard mee met lesklanten, maar is wel in te 'huren' voor wedstrijdbegeleiding, en aangezien we thuis altijd lekker kunnen rijden, maar juist op wedstrijd tegen dingen aanlopen vind ik het erg nuttig als zij ons er doorheen kan praten, en tips kan geven tegen de spanning etc.
Wat een keurige punten, snap dat je stiekem wel baalt van dat ene puntje :P Super van die 8 voor je houding zeg, altijd leuk om te horen. Maar jullie zijn hard gegaan afgelopen tijd _/-\o_ Wel gezellig dat je hier nog steeds meekletst, vind het ook altijd leuk om jullie verhalen te lezen :j 'T is wel een portretje he, dat hij niet gediend was van een rustig bosritje, en dat ook duidelijk liet merken :Y) Die groene leem kuurtjes schijnen wel goed werk te verrichten inderdaad, maar ook vrij heftig te zijn, ik zou met de verandering van het voer dan ook nog even wachten als ik jou was. Zo heb ik toen ik wisselde van voer ook bewust even gewacht tot ze gewend was aan het weideseizoen, en niet alle verandering in 1x. En daarbij, als je verschil wil kunnen merken, is het ook handiger om alles stapsgewijs te doen ;) Hopelijk had parti z'n dag niet echt, en is het niet iets ernstigers.
Ik heb even rond zitten struinen op de website van equifyt, vind het erg interessant voer, persoonlijk spreekt de quarter mij aan, vanwege de magnesium, en vit E, wat fijn is voor de spieren natuurlijk die 2 dingen geef ik beide als supplement aan Bu, dus dat spreekt mij sowieso aan dat zit natuurlijk ook in de sport+, maar ik zou in mijn geval toch niet zulk energierijk voer durven geven, niet dat ik nou de grootste stuiterbal heb, maar wel zo'n enorme binnenvetter, waarvan ik geen idee heb wat er gebeurt wanneer ze echt enorm opgestapelde energie heeft :+ Vandaar dat ik meer voorkeur heb voor langzaam vrijkomende energie, liever meer gebaseerd op vetten dan op koolhydraten om pieken te voorkomen, maar dat ligt per paard en persoon anders. Maargoed, ik ken Parti ook niet natuurlijk, en dat ligt per paard anders, wat ik uit je verhalen opmaak is dat Parti iets minder binnenvetter is dan Bu gok ik. Enige wat ik jammer vind is dat je er vrij veel van moet voeren, dat maakt het ook wel weer vrij duur in gebruik. Dat is precies waar ik met mijn huidige voer (pure feed) ook tegenaan loop, vind het prachtig voer, maar om aan voldoende vitamines/mineralen te komen moet ik er zo'n 2.5 kg per dag van voeren, wat vrij duur wordt met zakken van 15kg voor bijna 18 euro. Om die reden ben ik nu dus op zoek naar een fijne vitaminebrok, daarnaast voer ik nog luzerne, lijnzaadolie en supplementen en krijgt ze onbeperkt hooi en zit top in haar vel en energie, dus ik heb niet het idee dat ik er veel energie in hoef te voeren, eventueel zou ik dan nog ter aanvulling nog een muesli erbij kunnen voeren, voor zware trainingen/wedstrijden voor net dat beetje extra. Tot zover mijn verhaal over voer :Y)

Karin wat gaaf van die koeien, en tof dat je binnenkort kunt/mag insemineren! En fijn dat het rijden lekker gaat, dan moet die L2 binnenkort vast goedkomen :j

Kirsten, wat een lekker positief berichtje, welke supplementen gaven jullie hem nou ook alweer? Wat stoer van z'n bosritje alleen zeg, heerlijk dat hij er op een gegeven moment zelf ook wel de lol ervan in ging zien :)

Ik heb gister lekker gelongeerd, bijzet een keer iets strakker gedaan dan normaal, meestal gaat het behoorlijk richting lang laag, en ze liep erg lekker, heerlijk los door d'r lijf te swingen. Vandaag had ik even weinig inspiratie, ben ik verder gegaan met clickeren en kan ze nu ook commando's uitvoeren terwijl ik een paar meter verderop sta, echt zo aandoenlijk om te zien hoe lief ze luistert, 't is net een hondje <3 Instructrice stond er ook even bij te kijken en werd er ook helemaal enthousiast van, ik mocht me daarmee ook uitleven op haar paarden als ik zin had :)) Daarna nog even kort gelongeerd, instructrice had weer allerlei inspiratie na een paar opleidingsdagen, en zo zat ze te vertellen dat er dus echt wel rekening gehouden moet worden met verzuring na zware trainingen en dat dat sneller optreedt dan in de eerste instantie gedacht, dus met dat in m'n achterhoofd ben ik haar alleen met hoofdstel gaan longeren na de vrij zware longeersessie de dag daarvoor. Paard zit overduidelijk beter in haar velletje sinds de verhuizing is ook nog helemaal mooi vol terwijl ze normaal rond deze tijd toch wel wat in kan vallen, en zou het liefst telkens even exploderen tijdens het longeren, maar ik wilde juist ontspanning hebben. Uiteindelijk liep ze heeeerlijk lang laag zonder bijzet, heb niet zo lang gelongeerd, zo had ze een lekker dagje om lichamelijk wat bij te komen van afgelopen dagen.
Afbeelding
En ik werd toch best wel blij van dit beeld :)