[HK] Wedstrijd springende bokkers II

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LinsxDot

Re: [HK] Wedstrijd springende bokkers II

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 18:41

En idd met scheef is denk gewoon contra stelling vragen op zijn goede hand en dan overdreven misschien heeft die een spier in zijn nek die korter is geworden door het scheve nu moet je hem als het wijze weer oprekken! Zodat beide kanten weer flexibel zijn en je hem weer op 2 benen 2 handen recht kan rijden

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 18:56

Al eens een osteo erbij gehad? Die kan niet alles oplossen maar misschien vind hij een reden waarom hij zo vast pakt. Vaak is het ook enthousiasme, Larry is ook heel goed in vastpakken tijdens het springen. Ook door een beetje spanning dan. :)

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 21:25

Met normaal rijden doet ie dit dus niet. En wordt eens per jaar nagekeken door chiro/fysio. Is echt puur als ie heet word met springen dat hij scheef trekt. Voor zover ik weet is ie ook altijd zo gereden vandaar dat ik dan maar is wat anders qua bit oid wil gaan proberen omdat ik denk dat ik het er niet met rijden uit ga krijgen.

Ihashe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 21:38

Misschien is dit de beste plek waar ik mijn vraag kan stellen.
Weet iemand een oefenwedstrijden omgeving Son en Breugel/ Eindhoven?
Het liefst vanaf 60 cm mag ook iets hoger maar niet veel.

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 22:48

Misschien het springen eens een poosje achterwege laten Laura? Ik heb het idee dat jullie daarin elkaar sowieso al een poosje helemaal kwijt zijn.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 22:55

Ik weet niet wat jullie allemaal doen tijdens een springtraining Lau, maar misschien kun je het hoge en moeilijke een tijdje achterwege houden en je helemaal richten op de basis en laag springen en vanuit daar op zoek gaan naar controle? Is maar een idee, misschien helpt het!

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 23:04

Evakane schreef:
Misschien is dit de beste plek waar ik mijn vraag kan stellen.
Weet iemand een oefenwedstrijden omgeving Son en Breugel/ Eindhoven?
Het liefst vanaf 60 cm mag ook iets hoger maar niet veel.

Sorry, ik ben niet bekend in die buurt..

Laura, ik kan je er niet mee helpen.. Sluit me aan bij wat Change3x zegt, is dat geen idee?

DA was geweest voor mijn paard, dex gekregen en het moest de volgende dag weg zijn. Helaas was dit niet het geval.. Het was wel minder, maar nog lang niet weg. Nu pilletjes voor 3 dagen en dan hopen dat het na het weekend weg is.. Arm paard.

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 23:06

Oh hij doet dit echt al heel lang hoor haha. En soms ook niet maar als de knop om gaat is hij gewoon helemaal dol :') Het stomme is ook als ie dol is is hij pas actief genoeg. Dus an sich vind ik het prima als hij druk is maar ik wil wel graag een stuur blijven houden. Want daar ging het nu op wedstrijd mis, hij wordt druk pakt bit en ik ga daardoor naarmate het parcours vordert steeds meer stuurloos rond.
Hoog en moeilijk doen we nu toch niet omdat ik daar nu weer de 'bibbers' van krijg..
Maargoed mijzelf kennende blijf ik nu toch weer stug doorgaan totdat ik het vertrouwen weer heb :') Verder ben ik niet eigenwijs.

Evakane, ik ben niet bekend in die omgeving dus kan je helaas niet helpen.
Balen Nann, hopelijk helpt dit dan wel!

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 23:52

Haha Laura! Zo herkenbaar :D ik ga ook echt niet stoppen en verkopen ook niet. Dus ik herken je gevoel helemaal!!

M'n vosje was gister weer zo enthousiast dat ze leuk rondjes ging draaien, overal van schrikken en stuiteren :') Nouja beter zo dan dat ze niet enthousiast is. Thuis klein parcoursje gebouwd op 90/100. Die hoogte blijf ik nog wel even noemen denk ik. Vooral omdat ik in het begin nog de opmerking kreeg 'je moet even bedenken of je echt wel met haar wil springen want talent heeft ze duidelijk niet'. Het talent misschien niet maar het karakter zeker wel!

En omdat ze het gister zo leuk vond ging ze vandaag verder met zelfverzonnen hindernissen springen :')

Over voer. Mijn grote krijgt 3 kilo biks en 1 kilo muesli verdeeld over 2 voerbeurten, daarnaast na het werk wat luzerne, lijnzaadolie en wortels. Daarnaast 2x per dag kuil. De ene keer eet hij alles op en de ander Pé keer roert hij alles door z'n stal :')

Vosje krijgt 1,5 kilo bix en een kilo muesli en 2x per dag kuil. Na het werk krijgt ze nog luzerne en wortels en lijnzaadolie en ik geef haar wat bietenpulp. Ze is ook echt (vind ik) perfect op gewicht dus wil haar graag zo houden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 00:24

Laura, ik heb een beetje hetzelfde probleem maar dat ligt aan mezelf. In de wending moet ik erom denken dat ik mijn schouders niet debiel mee ga doen. Ik heb de neiging om de linker schouder naar voren te draaien en de rechter naar achteren. Linksom krijg ik dan kromme wendingen en door dubbels en driesprongen loopt het paard naar rechts weg. Logisch want die handicap op zijn rug maakt het voor hem onmogelijk om er recht door te lopen.

Misschien doe jij ook wel zoiets en ligt daar de oplossing.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 07:26

Ik denk dat alle paarden scheef trekken als ze zo druk zijn. Stukje controle verlies. Als je dat hebt weer terug de rust en vanuit daar werken. Als hij enkel actief genoeg is wanneer die dus druk is, gaat t niet goed. Zul je hem op andere wijze actief moeten rijden maar controleerbaar.
Dus ik denk in training als hij het doet terug naar de dressuur, controle iig, en dan weer verder. Daarin een manier zoeken waarin je die controle terug krijgt. Terug naar stap, volte, stukje draf. Dressuurmatig rechtmaken vooraal aan been en dan pas verder

benthevigox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 08:28

Vind t altijd zonde dat mensen als er rijtechnisch niet goed gaat snel naar een scherper bit grijpen .. maarrr daar gaat het nu niet om :+
Laura sluit me aan wat change zegt ..

Ik rij op een enkelgebroken bustrens .

Kwa voer weet ik niet zo goed wat ze precies krijgen :P regelt de eigenaar allemaal ..

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 09:10

Maar is het probleem het scheeftrekken of het 'm eruit peren (sterk worden en daardoor controle verlies). Hoewel, in deze lijkt het een beetje samen te hangen.

Die scheefheid is natuurlijk rij-technisch. Maar als hij oncontroleerbaar wordt dan is het fijn om even "Ho" te kunnen zeggen, controle en weer los. Vanuit de controle vervolgens werken aan de rechtgerichtheid.

Het is soms fijner om 1x "Ho" te kunnen zeggen dan een trekwedstrijd te houden want dat verlies je sowieso.

Mooiste is natuurlijk een rij-technische oplossing maar ik denk dat al een boel is geprobeerd. Tenminste ik zou pas voor switch bit kiezen als ik alles al heb geprobeerd.

Als hij scheef trekt en gaat rennen volte inzetten, wachten op controle en dan pas naar de sprong?

Druk is ook niet de "juiste" soort actief. Het heeft niet zoveel zin om op die manier naar een hindernis te rijden want dan rij je er eigenlijk al heen zonder controle.Wat zegt je instructeur?

Iemand opperde eerder het idee om misschien wat crossen te rijden en het springen op een laag pitje te zetten. Soms als je vast loopt moet je even iets anders gaan doen, hoe graag je het ook wil fixen. Mooie is dat je twee paarden hebt, dus het springen hoef je niet te missen.

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 09:37

Oh maar ik wil niet naar een ander bit grijpen omdat ik het rij technisch niet op gelost krijg hoor haha. Ik rij al vanaf het begin op dit bit dus meer nieuwsgierig of iets anders misschien een ander effect heeft. Hoeft echt niet scherper want ik denk dat meneer dan alleen maar stilt staat.
Ik spring nu alleen thuis met m en als ik het weer aan wil gaan gaan we weer B springen. Maar dat zien we wel weer, voorlopig blijft hij thuis. En bij hem druk bedoel ik dat ie dus ook echt pérfect aan het been is, ik een afstand die op 5 staat ook op 7 kan rijden als het nodig is maar ook naar voren weg. Ik zijn "normale" stand is het echt een trage trapzak namelijk met dressuur bv omdat we dan beide weinig motivatie hebben.
Oke maar genoeg geluld over mij hoor :')

Iemand nog wedstrijden??

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 10:34

Ja dan moet je het beter uitleggen hoor :P

:')

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 11:09

Niet mijn sterkste kant. Ik heb gewoon een heel raar paard laten we het daar op houden

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 12:28

Hier trouwens geen wedstrijden voorlopig. Blijf nog wel lid van de KNHS voor eventueel sporadisch BB. Ben lekker aan het focussen op lessen, dat het vooral fijn voelt en niet "het plaatje". Ik leg mezelf altijd zo'n druk op om aan het plaatje te voldoen als ik wedstrijden start. Heb ik geen zin meer in :Y)

Gisteren dressuurles gehad en ze liep zo fijn! Heb gewoon heerlijk de tijd om "perfect" naar een oefening toe te rijden en als het even mislukt dan boeit het niet. Doen we het gewoon opnieuw. Echt rijden om te verbeteren.

Net als met springen, dat ik misschien 3 hindernissen spring maar wel met ritme en controle. Constant wachtoefeningen. Oefenspringen op ander terrein etc. Heerlijk om zo bezig te zijn :')

Ennn volgend seizoen eens wat crosslesjes volgen.

Froos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 14:36

Ieeeeh egopost alert!!!! (wanneer niet bij mij...)
Vandaag op Vancouver gezeten, wat een topper zeg. Zijn rug is zo dood dus ik had niet verwacht dat er iets van ontspanning uit zou komen maar ik ging erop en hij liep gelijk helemaal relaxed.

As week lekker chillen en opbouwen en kijken of er een klik is ohz en dan kunnen we opbouwen naar meer voer en spieren!

Vandaag 15min even gestapt en gedraaft en dan kunnen we na 3 à 4 keer rijden eens een galopje proberen.

Voorproefje op de transformatie:
Afbeelding

Solica

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 19:45

Carlos gooit de laatste wedstrijden belachelijk veel balken er af omdat hij meer naar voren dan omhoog springt. Heeft iemand hier misschien tips voor? Hij doet het de laatste tijd echt vaak.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 21:24

Super Froos!

Solica, durf dat echt niet te zeggen..

Vandaag zijn wij naar Zoeren geweest.
1e parcours foutloos met 76 stijl en barrage ook foutloos met 78,6 stijl en 2e parcours foutloos met 67 stijl. Daar werd ze een beetje heet. :+
We zijn nu L startgerechtigd. *\o/*

Mijn vriend zou ook starten, maar zijn paard heeft gespookt in de trailer en zichzelf op het achterbeen kapot getrapt, die liep niet helemaal zuiver dus die weer terug gezet.
Hopelijk morgen of overmorgen weer goed, volgens mij had ze vooral last van het plekje, mochten er ook niet aanzitten.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 23:04

Lastig laura! Durf geen bit te noemen. Misschien zo'n danger bit? Of zo'n trensje met ringetjes voor je teugels, heeft lichte hefboom werking?

Gaaf Froos! Ben benieuwd hoe die opknapt!

Hoe is je tempo/ritme solica? Soms zie je dat ze net over tempo lopen en dan te vlak worden. Of als ze te dicht onder de hindernis komen? Roep ook maar wat in me op komt :D

Super goed kaitlyn! Ga je ook al L of wacht je nog even? Echt nette punten zeg!

Vervelend van het andere paard zeg, stom als ze zichzelf bezeren!

Wij gaan morgen weer 2 rondjes B. Wordt onze 3 wedstrijd pas samen dus doel gewoon fijn rondje rijden! :)

Heb wel nog een gave foto gekregen van m'n les vorige week. Zal er een foto van 4 maanden terug bij zetten. Ben al zo blij hoe die opdroogt!

Afbeelding

Afbeelding

Froos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 23:22

Gaaf Kaitlyn! Ga je gelijk L starten?

Succes alvast Capriootje! Jullie zijn beide vooruit gegaan hoor, jij ziet er tenminste op de meest recente foto ook meer relaxed uit.

Rees Kees gaat morgen weer terug naar huis |(. Voelt toch als een soort van break-up, hij heeft hier wel mooi dik anderhalf jaar gestaan..
Ik baal ervan, maar weet wel dat ik de goede keuze maak om hem te laten gaan, helaas.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 23:32

Nee we gaan nog niet meteen over. Wil de selecties nog in de B doen (en eventueel kampioenschap) en daarna gaan we over. Als ik niet door ben naar de kampioenschappen gaan we iets eerder over.
Anders vind ik de overstap toch wel groot ineens. :o

Dressuur gaan we L1 starten, ook met de selecties.

Wauw Capriootje wat een verschil zeg!

Froos wat jammer! Heb het niet helemaal meegekregen denk ik, waarom gaat hij terug?

Froos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 23:54

Ah ja dat begrijp ik. L is ook wel een best groot verschil om plots voor je neus te hebben :)

Kees en ik klikken ohz gewoon totaal niet meer. In het begin vond ik het geweldig om zijn trekjes en maniertjes te ontdekken, maar hij weigerde uiteindelijk te vaak en ik viel er hierdoor te vaak af om mijn zelfvertrouwen nog op 100% te houden. Afgelopen zomer ging het door veel te lessen en tips mee te nemen in eigen training wel goed met springen, maar zodra we iets deden wat we beide van tevoren niet zagen zitten (aka dressuur dressuur dressuur) gooide hij er met de pet naar en werd ik chagrijnig.

Nu is het niet zo dat ik enorm snel opgeef, maar Vancouver kwam eigenlijk op een ideale tijd op mijn pad en hierdoor kan Kaprys weer lekker relaxen en rijden op een bekende plek met bekende mensen om zo daar rustig aan een weg door de verkoop te vinden. Dus ja, daarom eigenlijk.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 07:43

Laura ik zou ook denken aan een danger bitje. Ik heb de sprenger max controle. Die beviel me altijd prima maar werd voor die van mij nu ze verder in training is wat te scherp. Ik ga nu met een bitfitter maar op zoek naar iets tussen mijn huidige dressuur en springbit in

Voor het balken gooien door te veel naar voren te springen, lijkt het me dat je tempo te hoog is waardoor hij van het achterbeen afloopt. Als dat het is zou ik in een meer wachtend tempo naar de sprong rijden

Ik heb gisteren weer voor het eerst in ruim 5 maanden met een balkje gewerkt. Mijn paard was door het dolle heen dat ze weer eens iets leuks mocht doen in plaats van zoveel minuten iets. Controle was nog heel ver te zoeken maar ik had in elk geval een erg blij paard