Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
sassie81 schreef:wie weet er iemand die voor niet te veel geld een kur kan maken?
sharon_quiz schreef:Jonne, heb geen ervaren met een friese heethoofd, maar wel met een heethoofdVanquish doet wat jouw merrie ook doet. Rennen! Bij veel oefeningen aanleren heeft hij dat gedaan. En met de wissels helemaal! Kan je de voorbereiding van de wissel wel normaal rijden? Of begint ze dan al druk te worden? Als je voorbereiding goed is, moet ze uiteindelijk ook de wissel van achter naar voor makkelijker kunnen springen.
Welkom Anouk! Wat een verschil qua wissels tussen je paard en je pony. Als ik het goed begrijp moet je pony leren om te wachten. Verras hem wat meer door in plaats van een vliegende wissel een eenvoudige te rijden, of gewoon een overgang naar draf, stap of halt. Misschien blijft hij dan wel wachten op de hulp?
En met je paard denk ik dat je eerst de rust in de voorbereiding moet krijgen. Zolang ze niet rustig is, gaat de wissel waarschijnlijk ook niet lukken. Veel contragalopperen en stelling en buiging vragen zonder dat ze gaat hollen.
horseyfries schreef:Zo ben weer terug van een fijn weekje Bartels! Heb ondertussen ook in het topic over de clinic de datums aangegeven wanneer ik kan hoor, sorry voor de vertraging!
Friese heethoofd klinkt hier heel bekend hoor, heb met mijn merrie Renskje exact hetzelfde, ze gaat gewoon aan de loop als ik echt probeer te wisselen. Voorbereiding gaat goed maar wisselhulp is vaak kop in de lucht en dwars door de hand heenrennen. Op aanraden van Imke vrijdag toch even een slofteugel eraan gehangen en dat was echt wel even een verademing (ik reed haar wel op trens, niet op stang en trens). Toen heeft ze van rechts naar links al een wissel gesprongen en de andere zat echt heel dichtbij een wissel en ze rende niet, dus dat was al vooruitgang. Blijft gewoon echt belangrijk dat je in de hele voorbereiding alle hulpen door kan laten komen zonder spanning, en zo uiteindelijk toch tot een wissel kan komen.