Bitloos en wedstrijden: is er animo om...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KSB

Re: Bitloos en wedstrijden: is er animo om...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 23:24

Persoonlijk vind ik het argument van de KNHS zeker wel kloppen,er is (in mijn ogen) nog steeds niet bewezen dat bitloos rijden verbetering in de dressuur zal brengen, niet aanvallend bedoeld! Vork

Dancer_joey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 23:30

maar wel in de communicatie met het paard
of hoe je het ook omschrijven wil
ik hoop dat je begrijpt met wat ik bedoel
bitloos heeft ook geen verslechtering in de dressuur en waarom mag dan niet gewoon iedereen doen waar die zich fijn bij voelt en het paard

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 23:34

Daar heb je helemaal gelijk in, maar dat het niet verslechterd is nog niet bewezen..(daarom vind ik wel dat bitloos dressuur een kans moet krijgen Haha! )

waarom iedereen niet mag doen wat hij/zij fijn vind?? omdat we nog steeds vanuit het paard kijken, en niet omdat de berijder het wel leuk of handig zou vinden, vind ik persoonlijk een tegendraads argument Knipoog

Dancer_joey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 23:37

ja dat klinkt wel tegen draads want ik ben van mening dat bitloos fijner is voor het paard dus kijken wij niet vanuit het paard als we dat gedaan hadden waren we er vast niet op gaan zitten

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 23:38

nu ga je wel erg off-topic Knipoog maar ik hou het bij mijn mening Vork

Dancer_joey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 23:41

en ik bij de mijne
haha
so zie je maar weer hoe erg meningen verschillen misschien maar goed ook

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 00:25

Er wordt van het bit zo veel misbruik gemaakt, dat ik dit zeker een vooruitgang zou vinden voor de KNHS.
@Kaitlin: Als je ook niet de mogelijkheid geeft om het te laten zien, zal het ook niet bewezen kunnen worden.
Overigens was vroeger (klassieke dressuur, waarop de huidige dressuur berust) het doel het paard ook zonder aanleuning te piafferen. Dat is tegenwoordig ook niet meer zo. Net als het rijden met een hand, wat vroeger verplicht was, dat hoeft nu ook niet meer. Waarschijnlijk omdat niemand dat nog kan?

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 23:34

@ basje98: lees mijn eerdere berichten op deze pagina.. Knipoog

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 10:24

Basje98 schreef:
Net als het rijden met een hand, wat vroeger verplicht was, dat hoeft nu ook niet meer. Waarschijnlijk omdat niemand dat nog kan?

Jawel hoor, maar die rijden geen dressuur Haha!
Die rijden western!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 10:39

Óf ze mankeren iets, ik rij ook met 1 hand Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 10:44

Ik kan ook bitloos wel met 1 hand trouwens. Maar dat zal zijn omdat Lan ook western getraind is. Maar vroegah liep ze dresuur. Dus ik denk dat als ik mijn dressuurzadel van onder het stof vandaan haal, een dressuurproef op 1 hand ook wel gaat lukken Haha!

Dus voor basje98. Dat zijn er al twee die het kunnen. Tanja en ik zei de gek.

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 23:15

Ok, zover kom ik ook nog. Maar piafferen?
Overigens: bij wie kun je tegenwoordig het bit nog weghalen?
Dat zijn er waarschijnlijk weer maar een handje vol.
Als ik met de hengst buiten rijd zonder zadel en met alleen halster en 1 teugel wordt ik al voor gek verklaard... wat er allemaal zou kunnen gebeuren...
@Anya: Met correcte verzamelde houding, stelling en buiging? Knap hoor.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 23:19

Citaat:
Daar heb je helemaal gelijk in, maar dat het niet verslechterd is nog niet bewezen

zelfs als het verslechterd zie ik het probleem niet, mensen die verslechteren door bitloos rijden zullen toch wel weer overstappen met bit want die krijgen gewoon geen punten van de jury. Maar er zullen zeker gevallen zijn (zoals mijn paard) die er op vooruit zou gaan, of mensen die gewoon op het zelfde niveau blijven rijden maar bitloos gewoon een prettiger idee vinden.

Het gaat erom dat er gewoon de keuze moet zijn, de vrijheid om zelf te bepalen of je met of zonder bit wilt rijden. Het zelfde vind ik voor het gebruik van sporen gelden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 23:24

Kawa stuurt ook op 1 hand
Doe ik meestal met een buitenrit
Maar goed, die stuurt ook op alleen zit en been.

Dus er zijn hier al 3 gekken Tong uitsteken

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 23:43

Ja maar in mijn geval dus niet met correcte verzamelde houding, stelling en buiging hoor, Kevin kan niet verzamelen, die zit net zo gammel in elkaar als ik. We passen erg goed bij elkaar Haha! Clown
Maar sturen met 1 hand, of zonder handen op alleen benen en zit is geen probleem.
Ik ben zo vaak voor gek verklaard, betekend niet dat ik daar naar luister Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 23:47

Stelling en buiging gaat goed
In galop ook verzameling
galop naar stap ook, dat is alleen ff zwaarder zitten.
Galop wissel kan ook, das alleen ff been omleggen Lachen

heb je helemaal geen handen voor nodig Lachen

Kawa heeft een moeilijke draf en heeft daarin verzameling altijd moeilijk gevonden (dan praat ik over verzameling die in de Z gevraagt wordt)
Dat lukt me gewoon nooit geweldig Lachen

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 23:51

Visconti schreef:
Citaat:
Daar heb je helemaal gelijk in, maar dat het niet verslechterd is nog niet bewezen

zelfs als het verslechterd zie ik het probleem niet, mensen die verslechteren door bitloos rijden zullen toch wel weer overstappen met bit want die krijgen gewoon geen punten van de jury. Maar er zullen zeker gevallen zijn (zoals mijn paard) die er op vooruit zou gaan, of mensen die gewoon op het zelfde niveau blijven rijden maar bitloos gewoon een prettiger idee vinden.

Het gaat erom dat er gewoon de keuze moet zijn, de vrijheid om zelf te bepalen of je met of zonder bit wilt rijden. Het zelfde vind ik voor het gebruik van sporen gelden.

daar zit wat in Knipoog Maar als ik aan wedstrijd rijden denk, ga ik er vanuit dat je op concour gaat om vorderingen te maken op niveau, dus het bitloos rijden moet over de hele wereld (FEI) geintroduceerd worden, en als het flopt en iedereen weer met bit gaat rijden,maar weer afschaffen? Ik sta er helemaal achter dat het een kans moet krijgen, maar qua serieuze onderbouwende agrumenten heb ik jammergenoeg nog weinig gehoord. En dat sommige paarden er 'gewoon' baat bij hebben en beter gaan lopen, geloof ik best! Maar je hebt uiteindelijk meer nodig om dit(ten eerste) landelijk gedaan te krijgen (denk ik als leek Vork ) En een 'prettiger idee' is het zeker wel! maar of het uiteindelijk baat heeft.. (in verval Clown )

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 23:59

Met correcte stelling en buiging Ja En de verzameling van een westernpaard (vergelijkbaar met de M denk ik).

En zelfs met een slidingstopje (vanuit galop naar glijdende stop) want daar heb ik geen teugels voor nodig.. is zaak van zitten en whoa! roepen (krijg ik zeker geen punten voor in de dressuur Haha!).

Wissel moet ook nog lukken. Schouder, achterhand e.d. naar binnen/buiten en diverse kanten uitzetten lukt ook nog. Ik kom door een hek zonder hek los te laten, maar piaf weer niet. Want omdat Lan western getraind is, heb ik me echt nooit met die vormen bezig gehouden. Ze kan wel op de zit terug komen van snelle naar langzame galop (en moet daarvoor haar verzameling wel vasthouden, anders flikkert ze in draf Haha!). En een keertwending gaat prima. Voordeel van neckreining. Leg het parelli touw tegen haar hals. Nadeel is dat als ik de andere kant op wil.. ik het touw even om moet gooien. Op zit en been doet ze het ook wel, maar dan smokkelt ze met de schouder Haha!

De verzameling die in de Z gevraagd wordt, redt ik niet. Die zou de halshouding bij western in de weg zitten. Ik wil niet teveel oprichting. Maar ze kan wel weer een er langzame (westernpleasure)jog heel lang volhouden, en als ze daar de achterhand verliest, slepen de achterhoeven door de bak.. dus dat wil ik weer niet Haha!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 00:05

@Kaitlin: Hoeveel procent gaat uiteindelijk internationaal rijden? Echt bar weinig. Dus iedereen die een beetje reeël is maakt het niet veel uit of het bitloos of met bit rijd omdat de meeste mensen er niet vanuit gaan dat ze internationaal niveau komen (de meeste mensen hebben dat doel ook helemaal niet) Daarnaast vind ik dat het welzijn van het paard voorop moet staan, en daarna pas de sport.

En wat zou er precies moeten floppen? Er word echt niet verwacht dat plotseling iedereen bitloos gaat rijden. Maar het gaat er gewoon omdat je de keuze moet hebben, dat als je paard het prettiger vind zonder bit het moet kunnen. (of als hij bv aan het wisselen is) En of er gebruik van word gemaakt zien we dan wel weer, zo veel moeite is het nou ook weer niet om zo'n regeltje aan te passen.

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:30

Visconti schreef:
@ksb: Hoeveel procent gaat uiteindelijk internationaal rijden? Echt bar weinig. Dus iedereen die een beetje reeël is maakt het niet veel uit of het bitloos of met bit rijd omdat de meeste mensen er niet vanuit gaan dat ze internationaal niveau komen (de meeste mensen hebben dat doel ook helemaal niet) Daarnaast vind ik dat het welzijn van het paard voorop moet staan, en daarna pas de sport.

En wat zou er precies moeten floppen? Er word echt niet verwacht dat plotseling iedereen bitloos gaat rijden. Maar het gaat er gewoon omdat je de keuze moet hebben, dat als je paard het prettiger vind zonder bit het moet kunnen. (of als hij bv aan het wisselen is) En of er gebruik van word gemaakt zien we dan wel weer, zo veel moeite is het nou ook weer niet om zo'n regeltje aan te passen.

jaaaaa... máár dan moet het bij de KNHS veranderd worden (want daar rijden we volgens mij nogsteeds allemaal bij) en de KNHS moet op zijn beurt weer toestemming vragen bij het FEI. nogal off-topic, maar snap je wat ik probeer te zeggen? Knipoog heeft tevens niks met op hoog niveau presteren te maken, zijn gewoon regels.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:51

Visconti schreef:
@Kaitlin: Hoeveel procent gaat uiteindelijk internationaal rijden? Echt bar weinig. Dus iedereen die een beetje reeël is maakt het niet veel uit of het bitloos of met bit rijd omdat de meeste mensen er niet vanuit gaan dat ze internationaal niveau komen (de meeste mensen hebben dat doel ook helemaal niet) Daarnaast vind ik dat het welzijn van het paard voorop moet staan, en daarna pas de sport.

Precies.

V_lalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:59

ik ken iemand die heeft toesteming gekregen om bitloos te starten.
dit heeft zij bij het KNHS aangevraagt.
zij rijd volgens mij nu L2

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 14:26

BIGmama schreef:

Mag zij dat om medische redenen van het paard? Mijn paard heeft chronisch een laaghangend rooster. Veearts heeft al van alles geprobeerd, maar het is nog niet weg. Zou dat een reden zijn? Het kan overigens wel nog weg gaan als hij wat ouder is. Een paard kan een laag hangend rooster hebben door het wisselen van tanden. Meestal is het dan een paar weken, maar mijn paard heeft het al sinds ik hem kocht en da's nu een jaar geleden.

En zou je wel een dressuurwedstrijd mogen rijden met een hoofdstel met bit, maar dan met de teugels aan de lage neusriem? Tong uitsteken Ik zit er aan te denken om dat te gaan doen. Volgens mij staat daar namelijk niks over in het reglement. Weet iemand dat?

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 14:34

Om medische redenen kun je inderdaad dispensatie aanvragen. Valt te proberen. Die truc die jij voorstelt mag overigens niet, er staat in de reglementen expliciet vermeld dat de teugels aan het bit bevestigd moeten zijn (jammer genoeg Knipoog ).

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 18:37

BIGmama schreef:

Volgens mij heb ik haar wel eens op een wedstrijd gezien Ja

mijn paard heeft 2 botsplinters in zijn kaak zitten waardoor hij geen bit meer in mag, misschien ook wel een goede reden maar om eerlijk te zijn heb ik helemaal geen zin meer in de wedstrijden Clown

heb trouwens een filmpje gemaakt van Visco en ik @ bitloos dressuur (hele tijd geleden)
Afbeelding