[HK] Wedstrijd springende bokkers II

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Goldie

Re: [HK] Wedstrijd springende bokkers II

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 20:09

Ik voer 3x per dag 1,5 schep sportmuesli (1 schep is geen kilo, maar heb het toen gewogen :j) en 3x kuil en daar deed Cas het super op en ook Latte lijkt het er prima op te doen.

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 20:37

Bah Junia vervelend. Wel fijn dat je een leuk ruitertje hebt gevonden voor je pony!
Gek Nann, Gis heeft ook zoiets maar dat komt echt door te eiwitrijk kuil..
Kayleigh, ja is zeker dubbel. Ik ga nu een poging doen tot omturnen naar 'speelpony' :')

Mickey voer ik sportsfit bij maar merk er niet zo veel van. Probeerde nu Superforce van Cavalor, en daar moeten ze bij waarschuwen dat ze daarvan echt aan de stuiter kunnen gaan.. Merk precies niks :') Verder krijgt ie twee scheppen Vente basis sport brok en Gismo krijgt anderhalve schep Pianissimo van Cavalor. Die knalt het plafond door als je ook maar iets van brok of snelle energie geeft :P

Froos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 22:32

Nog even een ego-post!
Tijdje geleden wat fotos laten maken met de ouwe. <3
Afbeelding
Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 09:17

Mooie fotos!

Vos krijgt s ochtends 2 kilo sportbrok en s avonds kilo sportbrok en halve tot hele kilo endurix van cavalor. Ligt eraan wat ze voor arbejd heeft gedaan.
De jonge krijg 3 kwart kilo basisbrok. Wil even de frissigheid afwachten en anders gaat hij ook op sportbrok.
En 3 keer per dag kuil. En ze staan nu nog lekker op het land overdag :j

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 09:38

Junia, wat jammer zeg! Sterkte met je rug. :(:)

Froos ik ben heel benieuwd hoe hij eruit ziet op de voor en na foto's!

Nan wat vreemd die plekken! Ben benieuwd wat de dierenarts zegt..

Capriootje, en de praam erop tijdens scheren?

Moonlight, je kan eventueel een keer het "danger" bit van Sprenger proberen, Trust heeft zo'n zelfde bit volgens mij.. Is een gewoon dubbel gebroken bit, maar als ze het bit willen pakken of er doorheen trekken dan wordt het een stangetje. Die van mij heb ik er met het springen op, want dan hoef ik maar 1 ophouding te maken en dan is het klaar. Had haar eerst op een dubbel gebroken kneveltrens, maar daar had ze een onrustigere aanleuning bij. Dat "danger" bit is verder hetzelfde als haar dubbelgebroken Sprenger die we anders gebruiken.

Nan, Gibbie krijgt 2x per dag 1 kilo gewone basisbrok en (veel) hooi. Doet ze het tot nog toe altijd super op. :j

Mooie foto's Froos!

Gisteravond een intensieve dressuurles gehad. Waar ze vorige week zo alles heel simpel deed, wilde mijn instructeur een stapje verder gaan maar daar had ze het nog heel moeilijk mee. Het werkte ook niet mee dat ze vorige week heel relaxed was, en gisteren toen ik haar op wilde pakken er ineens een paar eenden uit de struiken naast ons opvlogen, ze schrok zich lam (en ik ook) maar zette het op een rennen. Had haar gelukkig snel weer terug, maar ze bleef de hele les toch een beetje drukker. Kon de spanning wel elke keer afvloeien, maar ze hoorde maar iets en toen was het ineens terug.
Merkte ook dat het gisteravond ook wel echt koud was, dus misschien had ze daar ook wat last van.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 09:45

Ja ik heb een praam besteld en wat sedatie voor de zekerheid. Gaan het meemaken haha

Jammer dat ze zo afgeleid was zeg! Als aan het begin van de les zoiets gebeurt blijven ze vaak wel alerter inderdaad.

Leuke foto's zeg! <3

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 09:52

Let wel op dat ze van sedatie snel gaan zweten. Dus dan is het verstandig om zo snel mogelijk de plekken te scheren waar ze het eerst gaan zweten anders wil het niet meer echt scheren :P

Denk dat ik dit weekend de andere ook maar ga scheren.

@Froos: leuke foto's. Paard komt mij bekend voor en de naam ook wel een beetje. Heeft hij bij de vorige eigenaar voornamelijk SGW gedaan?

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 09:55

Ah dat is een goede tip dankjewel!

Wil hem niet de hele spuit geven maar dacht gewoon 3 streepjes ofzo. Wil ook graag z'n oren uitknippen :=

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 10:29

hihi is het zo'n draakje dat ie met praam op ook nog gaat vechten? :P

Moet eerlijk toegeven dat mijn ene merrie ook niet zo makkelijk is. Ik begin met praam op en dan nog niet zo strak, dan kan ik de voorkant wel scheren terwijl ze eerst staat te blazen :+ zodra ik de onderkant buik wil doen vraag ik hulp die hou dan haar voorbeen omhoog zodat ze niet zo snel zal trappen met achterbeen. Dat scheren, kriebelen onder haar buik en achterkant vind ze niet zo leuk. Met borstelen reageert ze daar soms ook wel wat kriebelig op.. tja merries :P :P :P

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 11:18

Kaitlyn schreef:
Moonlight, je kan eventueel een keer het "danger" bit van Sprenger proberen, Trust heeft zo'n zelfde bit volgens mij.. Is een gewoon dubbel gebroken bit, maar als ze het bit willen pakken of er doorheen trekken dan wordt het een stangetje. Die van mij heb ik er met het springen op, want dan hoef ik maar 1 ophouding te maken en dan is het klaar. Had haar eerst op een dubbel gebroken kneveltrens, maar daar had ze een onrustigere aanleuning bij. Dat "danger" bit is verder hetzelfde als haar dubbelgebroken Sprenger die we anders gebruiken.

Dank je Kaitlyn voor de tip, als het een optie word dan word het de enkel gebroken versie van trust. Eigenaar heeft het vage idee dat enkel gebroken en dikke bitten over het algemeen prettigere is voor het paard.

Froos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 12:43

Marijkeeee schreef:
@Froos: leuke foto's. Paard komt mij bekend voor en de naam ook wel een beetje. Heeft hij bij de vorige eigenaar voornamelijk SGW gedaan?

Ja klopt! Hij heeft SGW gelopen met bokker reeskees. Regio Friesland geloof ik..

Bedankt voor de complimenten!

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 13:35

Ja klopt regio Friesland, dan is het inderdaad hetzelfde paard :) Race Kees ;)

Froos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 13:39

Ja! Leuk dat je hem herkent :D

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 14:59

Moonlight17 schreef:
Kaitlyn schreef:

Dank je Kaitlyn voor de tip, als het een optie word dan word het de enkel gebroken versie van trust. Eigenaar heeft het vage idee dat enkel gebroken en dikke bitten over het algemeen prettigere is voor het paard.

Wat jammer dat de eigenaar dat denkt. Is nog zo'n ouderwets idee in een hoop gevallen.

Mijn springinstructeur zei dat ook toen we gingen beleren; zo dik mogelijk enkel gebroken. Daar is ze dus ook mee beleerd, maar vrij snel na het beleren is er een bitfitter langs geweest en werd er meteen duidelijk waarom ze haar mond bijna niet sloot tijdens het rijden. De tandarts was al eerder langs geweest en kon wat kleine randjes wegvijlen, maar dat was het ook en bleek niet de oorzaak te zijn.
Kon van een vriendin het danger bit lenen omdat ze ook wilde gaan rennen elke keer en daar sloot ze wel haar mond mee.
Het dikke, enkelgebroken bit bleek veel te dik voor haar mond te zijn. Smal mondje, wat lager gehemelte. Dat bit paste gewoon niet. :(:)
Wel vond ik het danger bit een wat "heftig" bit voor zo'n jong paard en toen heb ik ook hetzelfde bit maar zonder die werking aangeschaft.
Alleen nu met het springen is het danger bit wel fijn gebleken, als ze te heftig wordt.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 15:32

Kaitlyn schreef:
Moonlight17 schreef:

Wat jammer dat de eigenaar dat denkt. Is nog zo'n ouderwets idee in een hoop gevallen.

Mijn springinstructeur zei dat ook toen we gingen beleren; zo dik mogelijk enkel gebroken. Daar is ze dus ook mee beleerd, maar vrij snel na het beleren is er een bitfitter langs geweest en werd er meteen duidelijk waarom ze haar mond bijna niet sloot tijdens het rijden. De tandarts was al eerder langs geweest en kon wat kleine randjes wegvijlen, maar dat was het ook en bleek niet de oorzaak te zijn.
Kon van een vriendin het danger bit lenen omdat ze ook wilde gaan rennen elke keer en daar sloot ze wel haar mond mee.
Het dikke, enkelgebroken bit bleek veel te dik voor haar mond te zijn. Smal mondje, wat lager gehemelte. Dat bit paste gewoon niet. :(:)
Wel vond ik het danger bit een wat "heftig" bit voor zo'n jong paard en toen heb ik ook hetzelfde bit maar zonder die werking aangeschaft.
Alleen nu met het springen is het danger bit wel fijn gebleken, als ze te heftig wordt.

Helaas, die ouderwetse instelling, wordt er af en toe echt moe van hoor. Mooi dat die bitfitter je zo heeft geholpen. Die staat ook nog op mijn lijstje. Al is mijn lijstje ondertussen wel lang met mensen die ik nog wil laten komen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 16:20

Ik heb nog nooit een bitfitter bij de paarden gehad :n Probeer meestal gewoon uit waar ze het fijnste op zijn en tot nu toe altijd wel een oplossing gevonden :+

Race kees! Ik herkende hem ook al ergens van :D

Sederen met scheren heb ik een hekel aan, want ze worden zo onvoorspelbaar in hun reacties als ze gesedeerd zijn en ze gaan altijd staan zweten. Meestal lukt het met alleen een praam erop ook wel prima trouwens.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 16:32

Gomir, als ik zelf wat meer bitten had gehad in Gibbie haar maat dan had ik dat ook eerst gedaan.

Maar Velvet en Lorna hadden beide een grotere mond, daar stak een heel stuk uit.

Ik geloof dat mijn bit nu 11.5 is en Lorna en Velvet 12.5 of misschien zelfs wel 13.5, dat moet ik dan eens nakijken want dat weet ik niet zeker meer.

Gibbie heb ik afgelopen winter voor het eerst laten scheren. Was super braaf, stond een beetje hooi te knabbelen en te dutten. Totdat ze op de helft was, ineens raakte ze helemaal in paniek. Even rondje gelopen en rustig laten worden, degene die scheert een kop koffie gedronken. Hebben toen ook de praam erop gezet en daarna keurig af kunnen maken zonder gekke dingen.

Voor een paar weken terug werd een paard op stal geschoren die echt gek werd. Ze vroegen of ik alsjeblieft de praam vast wilde houden, want zij durfden 'm niet strak te draaien want dat vonden ze zielig. Nou dat heb ik geweten, net voordat ik de praam aan wilde pakken liet dat meisje de praam los. Ik kon 'm nog net grijpen, maar kon niet snel genoeg strakker draaien. Paard flipt, draait, steigert, raakt daarin mijn arm, maar ik had altijd nog die praam vast met mijn andere hand en was dat touwtje ondertussen gewoon strakker aan het draaien. Ze komt neer, komt weer omhoog en toen trok ze het touwtje doormidden.
Daar had ik een mooie schaafplek aan over gehouden. Zo één zou ik dan wel weer sederen, want dat had ook heel anders af kunnen lopen. :o

Meisje en haar moeder compleet over de zeik en die durfden toen helemaal niks meer. Meisje die haar schoor heeft het niet afgemaakt want hij sloeg elke keer opzij bij de benen.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 22:35

Ik kan helaas weer aan een zoektocht naar een bit beginnen. Voor de dressuur heb ik de trust flexi soft en dat is prima, maar voor het springen te zacht. Voor het springen heb ik altijd de danger variant van strenger in een onderlegtrens gebruikt maar daar reageert ze nu te heftig op. Nu dus op zoek naar iets tussen deze twee bitten in

Kimmess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 08:01

Leuke foto's Froos!

Dona krijgt 's ochtends 1/2 basis en 1/2 sport met wat luzerne en muesli. 's Avonds hetzelfde. Verder hooi en staat ze overdag lekker buiten. Daar doet ze het prima op!

Ik rijd nu met een dubbelgebroken K&K ultra van Sprenger. Het middenstukje is bij dit bit gedraaid. Vind t opzich een fijn en vriendelijk bit!

Pff wat een drama om sommige paarden te scheren hé! Ik hoor zo af en toe ook nog wel eens verhalen voorbij komen waar je liever niet bij bent zijn :+ Dona is 2 weken geleden voor de 2e x ooit geschoren en ze was zooooo braaf. In t begin wat snuiven en snurken maar ze verzet geen stap. Het enige waar ze bang voor is, zijn haar eigen haren op de grond := Op een gegeven moment was ik met het ene achterbeen bezig met de kleine scheermachine, en een vriendin met het andere been met de grote machine, en dat terwijl ze los stond (bleek achteraf, ik maak geen goede knopen). Braaf paard! :)

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 10:31

Mijn pony krijgt 1 schep muesli per dag , 's ochtends een halve en 's avonds ook, verder zo ongeveer onbeperkt ruwvoer en nog dagelijks zemelen met supplementen. Paarden krijgen hetzelfde maar dan iets meer krachtvoer.

Bit fitter hier ook geen ervaring mee, wij kijken altijd of ze er goed op lopen en als dat is dan houden we dat bitje aan. :) Pony rijd ik met een dubbelgebroken kneveltrens met een koperen rolletje en mijn paard op een sprenger bitje.

SimonDesteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 11:49

Mijn paard krijgt 2 scheppen brok per dag, 's ochtend een en 's avonds een. Ruwvoer kan hij eigenlijk de hele dag krijgen, nu staat hij dan overdag ook nog op het land.
Ik voer nu Havens, moet zeggen dat dat prima bevalt. Was eerst wat zoekend naar wat ik hem zou voeren, heb verschillende brokken geprobeerd ook Pavo , maar daar ben ik vrij snel mee gestopt.

Bit fitter, daar heb ik ook geen ervaring mee. Ik rijd mijn paard met een dubbelgebroken bustrens, en hier is hij fijn op te rijden, dus dat houden we maar zo, haha. :)

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 12:21

Misschien hebben jullie ideeën. Mickey is met dressuur rijden gewoon netjes recht (en suf). Met springen wordt hij echt maf en trekt hij krom naar rechts en pakt links beet. Woensdag in de les moest ik hem echt de bocht in sleuren en dit is dus ook wat gebeurde op m'n laatste wedstrijd. Tandarts afspraak staat ook weer op de planning maar hij heeft dit wel al vaker gedaan. Dus wil ook wat proberen met een ander bit. Ik rij nu op een dubbel gebroken bustrens.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 17:48

Die van mij kan bij het losrijden helemaal fijn zijn en na de eerste hindernis ineens helemaal hyper doen en sterk worden.

Probeer nu heel random een hindernis te springen en dan weer te gaan dressuren totdat ze weer normaal aanvoelt.

Wisselen van bit kan wel werken. Alleen wat werkt bij welk paard :') danger bit misschien? Je moet eigenlijk iets hebben wat standaard niet scherp is maar bij een ophouding net even wat "feller".

Doris krijgt 2x per dag een halve schep pavo sportbrok. 3x per dag ruwvoer (in de zomer 2x). Handje pavo sportfit muesli met scheutje lijnzaadolie na het rijden.

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 17:53

Ik had een appelbit voor thuis om te springen als je suiker klontje geeft voor je bit in doet en bit beetje tussen je handen warm maakt dan gaan ze er op sabbelen worden ze minder sterk!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 18:08

Zo'n probleem moet je denk ik oplossen door hem vanuit het been weer recht te maken en niet met een scherper bit, dan wordt hij wsl alleen meer schever. Als het je in de linkerwending niet lukt om hem om het linkerbeen te krijgen dan eerst maar eens rechtsom op de volte met hoofd naar links tot hij weer contact neemt op rechts en links los laat.