Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Kaitlyn schreef:Moonlight, je kan eventueel een keer het "danger" bit van Sprenger proberen, Trust heeft zo'n zelfde bit volgens mij.. Is een gewoon dubbel gebroken bit, maar als ze het bit willen pakken of er doorheen trekken dan wordt het een stangetje. Die van mij heb ik er met het springen op, want dan hoef ik maar 1 ophouding te maken en dan is het klaar. Had haar eerst op een dubbel gebroken kneveltrens, maar daar had ze een onrustigere aanleuning bij. Dat "danger" bit is verder hetzelfde als haar dubbelgebroken Sprenger die we anders gebruiken.
Moonlight17 schreef:Kaitlyn schreef:Moonlight, je kan eventueel een keer het "danger" bit van Sprenger proberen, Trust heeft zo'n zelfde bit volgens mij.. Is een gewoon dubbel gebroken bit, maar als ze het bit willen pakken of er doorheen trekken dan wordt het een stangetje. Die van mij heb ik er met het springen op, want dan hoef ik maar 1 ophouding te maken en dan is het klaar. Had haar eerst op een dubbel gebroken kneveltrens, maar daar had ze een onrustigere aanleuning bij. Dat "danger" bit is verder hetzelfde als haar dubbelgebroken Sprenger die we anders gebruiken.
Dank je Kaitlyn voor de tip, als het een optie word dan word het de enkel gebroken versie van trust. Eigenaar heeft het vage idee dat enkel gebroken en dikke bitten over het algemeen prettigere is voor het paard.
Kaitlyn schreef:Moonlight17 schreef:Dank je Kaitlyn voor de tip, als het een optie word dan word het de enkel gebroken versie van trust. Eigenaar heeft het vage idee dat enkel gebroken en dikke bitten over het algemeen prettigere is voor het paard.
Wat jammer dat de eigenaar dat denkt. Is nog zo'n ouderwets idee in een hoop gevallen.
Mijn springinstructeur zei dat ook toen we gingen beleren; zo dik mogelijk enkel gebroken. Daar is ze dus ook mee beleerd, maar vrij snel na het beleren is er een bitfitter langs geweest en werd er meteen duidelijk waarom ze haar mond bijna niet sloot tijdens het rijden. De tandarts was al eerder langs geweest en kon wat kleine randjes wegvijlen, maar dat was het ook en bleek niet de oorzaak te zijn.
Kon van een vriendin het danger bit lenen omdat ze ook wilde gaan rennen elke keer en daar sloot ze wel haar mond mee.
Het dikke, enkelgebroken bit bleek veel te dik voor haar mond te zijn. Smal mondje, wat lager gehemelte. Dat bit paste gewoon niet.![]()
Wel vond ik het danger bit een wat "heftig" bit voor zo'n jong paard en toen heb ik ook hetzelfde bit maar zonder die werking aangeschaft.
Alleen nu met het springen is het danger bit wel fijn gebleken, als ze te heftig wordt.