Paard netjes krijgen*tips*

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

aalblas

Re: Paard netjes krijgen*tips*

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 14:59

Ik gebruik zo'n schapenvacht handschoen om het lijf van mijn paard glimmend te poetsen.

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 18:57

Lady_Daniels schreef:
Zadel jij je paard op voor je hem in de trailer zet?
Dat doe ik nooit hoor.
Ik zadel altijd op als ik op de plaats van besteming ben.

Ja dit heb ik altijd al gedaan en het bevalt me super! Het scheelt veel tijd en gedoe op het concours terrein! Hoofdstel doe ik altijd om vóór ik hem uit de trailer haal Lachen.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 22:07

Ik hou er niet van, iets teveel ongelukken mee gezien, ;paarden die blijven hangen.
Jonge pony;s die onrustig worden van de constante singeldruk..

en dan heb ik het er nog niet eens over dat mn zadel echt heilig is!

Liin__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 22:52

Ik heb ergens gelezen dat een katoenen doekje heel goed helpt voor glanzende paarden. Ik heb maar een oud katoenen T-shirt genomen en hij glansde heel mooi!
Dan dotjes gemaakt à la Anky (zie haar website) maar dan met gewoon touw, en met haarlak ingespoten net voor ik in de ring kwam. Zag er heel net uit!

liekatchu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 23:04

Citaat:
Ik heb altijd het gevoel dat mijn paard net op een ijslander lijkt

niks ten nadele van de ijslanders he?? die zijn in hun doen ook prachtig!
ik heb geen kwpn'er dus daar kan ik niets op zeggen.
mijn tinker zijn (witte) staart zet ik altijd in de biotex en verder werkt dit ook super voor zijn (witte) sokken.

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:01

xx_Irisje schreef:
Ik hou er niet van, iets teveel ongelukken mee gezien, ;paarden die blijven hangen.
Jonge pony;s die onrustig worden van de constante singeldruk..

en dan heb ik het er nog niet eens over dat mn zadel echt heilig is!

ik doe het ook lang niet bij alle paarden hoor Knipoog
alleen bij de paarden waarvan ik weet dat het kan Knipoog.
en ja ook mijn zadel is heilig Knipoog.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:13

Haha!

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 22:43

hee,hee

het is eigenlijk heel makkelijk.
een avond er voor begin ik met:
afspuiten van mijn pony goed inzeepen, en dan weer afspuiten.
de manen, en staart ook!!
daarna ga ik er met de zweetmes overheen
daarna ga ik mijn pony altijd een zweetdeken opgooien.
En begin ik met de manen & staart in te spuiten met anti klit spray.
dan ga ik het uit kamen en maak er een vlecht in of laat het zo.
de manen doe ik het zelfde alleen dan maak ik knotjes.
Ik doe aan de bovenkant, van de manen meestal beetje gel. voor het pluizen.
Dan vlecht ik haar in ( maar ik doe altijd roosjes, die komen wel netter over dan gewonen knotjes)
De hoefen doe ik daarna met hoefvet enzz.

de volgende morgne kijk ik wat er nog goed is en de zweetdeken laat ik op.

ik heb altijd een 8 of een9 op verzorging in het geheel:D

&als je de zweet deken eraf haalt ga je met zo'n super zachte borstel of zo'n bont dingetje erover heen.

Enya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 21:53

Als je je paardje wil laten glimmen; antiklit op n borstel spuiten en daar je paard mee poetsen(het ging bij mij toen per ongeluk was eigenlijk voor cde staart bedoeld xD, maar was dat ff vergeten)

kickassgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 16:17

Je paard wassen met groene zeep. Invlechten met nat haar(evt losse plukjes met haarlak bewerken). De staart goed uitpluizen voor het mooie. En evt met schapen vacht over je paard gaan als een bostel dit trekt stof aan en gaat hij mooi van glimmen.

Faithfull_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:07

Babyolie..Lekker veel insmeren Duivel

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 13:32

Daar worden ze zo glad van...

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:29

Hebben jullie hier ook tips om de hoeven zandvrij te houden tijdens wedstrijd? Haha!

ENOMIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:41

daar ben ik ook wel benieuwd naar ja!

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 19:22

Je hebt wel van die blanke soort nagellak. Ziet er ong. hetzelfde uit als hoefolie, maar het zand blijft er niet aan plakken Knipoog

mijnvlinder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 20:27

Als ik op wedstrijd ga heb ik ook altijd een behoorlijk ritueel. Ze ziet er altijd wel verzorgd uit, maar voor de wedstrijd de puntjes op de i.

Scheren: Ik scheer mijn pony jaarlijks helemaal, verder scheer ik de witte voetjes op. Ik scheer langs de bovenzijde van de staart. Oortjes netjes glad scheren, en tastharen verwijderen. En Het derde oor. (Klein stukje achter de oren) De keelharen, die 's winters lang worden scheer ik ook weg.

1 dag van te voren:
Wassen: Voor de wedstrijd was ik de pony gewoon helemaal. Met betadine shampoo ( scrub). De witte voetjes was ik daarna nog een keer met zilver shampoo. De staart wrijf ik na het wassen nog in met creme spoeling. Wel goed uitspoelen.

Manen: De manen trek ik altijd, 1 hand lengte breed alles even lang. Ik verdeel de manen in gelijke plukjes wrijf deze in met gel ( wel even op laten drogen) Anders gaat het misschien iets pieken. Dan vlecht ik in met naald en draad. Eerste knotje op de hals , steeds iets hoger plaatsen tot het midden en dan weer dalen. Krijg je een mooi dikke nek effect van.
Voorpluk vlecht ik ook altijd in, met een invlecht. Van helemaal boven af, steeds een plukje erbij pakken.

Staart. Na deze gewassen en geschoren te hebben, doe ik er cowboy magic in. wordt ie heel zacht en door kam baar van. Ik pluis de staart uit en knip het dan bij de kogel netjes recht af. nog even een paar keer herhalen. je mist altijd wel iets. Dan maak ik er 1 dikke strakke vlecht in. ( krijg je wat grotere slag, met meer vlechten wat kleinere krullen) Maar smaak verschilt.

Voetjes:
De voetjes zijn al helemaal kort geschoren en gewassen. Ik wacht tot ze droog zijn, en wrijf ze dan in met talkpoeder. Van dat spul wat je voor baby's gebruikt. Wordt echt super wit, paar keer herhalen tot het niet witter kan. Dan spuit ik er haarlak overheen anders gaat het stuiven. De poeder die ik heb gemorst op de bruine delen van de benen en de hoeven haal ik weg met een baby olie doekje. De hoeven smeer ik in met witte hoefvet. niet morsen op de witte voetjes anders zie je het vet. Als dit vet goed is ingetrokken, spuit ik er speciale haar glasspray voor mensen over heen. Deze droogt op, zodat er geen zand of stof aan gaat plakken.

lichaam:
Het hele lichaam is al een dag van te voren gewassen. De dag zelf poets ik het nog heel goed. Ook rossen er zit altijd nog stof op. Na het rossen, het stof er op laten liggen. Dit zuig ik er af met de stofzuiger ( wel je paard/pony heel rustig laten wennen ). Door het er af te zuigen, haal je alles weg en verplaats je het niet. Echt heel lekker schoon.
Dan neem ik haar af met baby olie doekjes, en schapen wol. Als laatst spuit ik er nog glas spray over heen voor die extra glans. Donkere knieen smeer ik in met wat vaseline.

Het hoofdje:
Maak ik ook goed schoon, baby doekjes er overheen. De ogen en mondhoeken smeer ik in met wat baby olie. Word het net wat mooier van.

Verder gewoon heel goed voeren, en dagelijks goed poetsen. Het is een kwestie van bijhouden en je pony ziet er altijd goed uit.

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 21:01

Citaat:
Dit zuig ik er af met de stofzuiger ( wel je paard/pony heel rustig laten wennen ).

Dit meen je niet serieus he?

ENOMIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 21:17

je hebt van die speciale paardenstofzuigers, denk dat ze die bedoelt.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 22:03

zilvershampoo werkt ook goed voor witte sokjes i.p.v. groene zeep...

fashiondoll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 15:51

Wij hebben zo'n stofzuiger... niet dat we hem gebruiken..Tong uitsteken

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 15:58

Ik rij western en wat ik en met mij vele andere westernruiters doe is de staart vlechten. Je doet er cowboy's magic in, je kamt 'm goed uit en maakt er een vlecht van. De staart raakt zo nooit in de klit en de paarden kunnen nooit op hun eigen haren gaan staan. Dit zie je vooral bij de westernruiters, terwijl het erg goed werkt.
Voor de rest geld vooral elke dag goed poetsen, dus niet zomaar snel snel. En verder ga ik mee met de rest, babydoekjes en wollen poetshandschoen.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 23:12

ik hoef mijn paard niet te poetsten want ze is uit zichzelf al zo gezond dat ze gigantisch glimt dat ik meestal even met een rosborstel en een harde en zachte borstel er over heen ga (heeft wel op tijd deken op gekregen) en ik krijg continue opmerkingen dat ze zo gigantisch glimt.
voor de rest manen en staart uitkammen staart doe ik ook wassen met andrelon antiklitcremespoeling familiepak voor 2.49 bij de drogist super enz. werkt super en je doet er lekker lang mee. voor de rest gooi je paard lekker naar buiten (eventueel met deken) en voer je paard goed!! geef hem (onbeperkt) hooi zorg dat de voetjes gezond blijven door ze twee keer per dag uit te krabben en schoon te borstelen als ze iets zacht zijn interen.... en that's it!

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 00:15

2 keer per dag uitkrabben Wow!

Ik mag blij zijn als ik het niet vergeet voor het rijden Clown

Ik doe de dag voor wedstrijd: even kijken hoe hij er uit ziet, staart wassen als die echt heel vies is,en goed poetsen, zorgen voor een schone stal.

Dag van de wedstrijd: Poetsen zoals altijd,vlechten,baby doekje over hem heen en klaar

Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 00:18

Even aan TS: Wat is er mis met een IJslanderuitstraling?
Ik ben juist trots op mijn oerpaard met stoere uitstraling. Haha!

Anna_110

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 15:16

Doe wat glans spray op het vacht en in de staart daar word het lekker glad van en gaat het glimmen. en de knopen gaan ook nog eens uit de staart! zorg ervoor dat je je pony hebt ingevlecht en goed gepoetst.