Oneerlijke uitslag dressuur.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

verania

Re: Oneerlijke uitslag dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:31

ook nog

ben op een wedstrijd hoor je o hebben we die jury vreselijk
(waarschijnlijk heeft die persoon ooit lage punten gescoort)
is de wedstrijd afgelopen hoor je de zelfde persoon zeggen ja goed he deze jury doet tenminste zijn werk (in dit geval was het een man)

gr

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:33

verania schreef:
ook nog

ben op een wedstrijd hoor je o hebben we die jury vreselijk
(waarschijnlijk heeft die persoon ooit lage punten gescoort)
is de wedstrijd afgelopen hoor je de zelfde persoon zeggen ja goed he deze jury doet tenminste zijn werk (in dit geval was het een man)

gr

Ach ja zulke mensen gaan op concours om te winnen en als ze niet winnen worden ze boos,

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:34

en dan komt er commentaar: ik kreeg van de ene jury maar een 6, terwijl de ander een 8 gaf, hoe kan dat? En overigens is de 8 altijd het juiste punt, volgens de ruiter dan tenminste. Verbazingwekkend eigenlijk Haha! Ik ga er altijd vanuit dat je gemiddelde score over 10 proeven met verschillende juryleden een aardige afspiegeling van je prestatie weergeeft.

Citaat:
Naar mijn mening is dat juist heel goed. En als je dan op de vorige wetstrijd hele goede punten had en dat er gecomplimenteerd word voor je impuls en de volgende die straft het af dan kan je gewoon naar de jury lopen en het verhaal uitleggen.

Daar kan je ongeloofelijk veel van leren.

a) ik zou als jury helemaal niet zitten te wachten op een ruiter die mij iets komt uitleggen. Ik beoordeel de proef, niet meer en niet minder.
b) ik vind dat dus juist heel raar. Er staat in het dressuurboekje beschreven wat de richtlijnen zijn voor de waardering van een oefening, gebaseerd op het "skala der ausbildung". Daar heeft ook een jury zich aan te houden, en als het goed is ( Schijnheilig ) wordt dat door de terugkomavonden verder uitgewerkt. Dan weet je als ruiter ook waar je aan toe bent Knipoog

Verania, het kost per rubriek dus een extra dagdeel, en er is al een tekort aan juryleden. Maar als dat jouw opvatting van normala jureren is, ben ik van mening Tong uitsteken dat dat voor het overgrote deel ook gewoon gebeurt. Maar weinig ruiters durven eens kritisch naar hun eigen rijden te kijken, het ligt altijd aan de jury die zijn ogen in zijn "vul maar in" heeft zitten, niet houd van Fjielinkers/bonten/springpaarden/dressuurpaarden/etc. Geldt trouwens ook wel voor juryleden hoor, net als voor de rest van de wereld Knipoog

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:37

Lielle schreef:
en dan komt er commentaar: ik kreeg van de ene jury maar een 6, terwijl de ander een 8 gaf, hoe kan dat? En overigens is de 8 altijd het juiste punt, volgens de ruiter dan tenminste. Verbazingwekkend eigenlijk Haha! Ik ga er altijd vanuit dat je gemiddelde score over 10 proeven met verschillende juryleden een aardige afspiegeling van je prestatie weergeeft.

Citaat:
Naar mijn mening is dat juist heel goed. En als je dan op de vorige wetstrijd hele goede punten had en dat er gecomplimenteerd word voor je impuls en de volgende die straft het af dan kan je gewoon naar de jury lopen en het verhaal uitleggen.

a) ik zou als jury helemaal niet zitten te wachten op een ruiter die mij iets komt uitleggen. Ik beoordeel de proef, niet meer en niet minder.
b) ik vind dat dus juist heel raar. Er staat in het dressuurboekje beschreven wat de richtlijnen zijn voor de waardering van een oefening, gebaseerd op het "skala der ausbildung". Daar heeft ook een jury zich aan te houden, en als het goed is ( Schijnheilig ) wordt dat door de terugkomavonden verder uitgewerkt. Dan weet je als ruiter ook waar je aan toe bent Knipoog

Verania, het kost per rubriek dus een extra dagdeel, en er is al een tekort aan juryleden. Maar als dat jouw opvatting van normala jureren is, ben ik van mening Tong uitsteken dat dat voor het overgrote deel ook gewoon gebeurt. Maar weinig ruiters durven eens kritisch naar hun eigen rijden te kijken, het ligt altijd aan de jury die zijn ogen in zijn "vul maar in" heeft zitten, niet houd van Fjielinkers/bonten/springpaarden/dressuurpaarden/etc. Geldt trouwens ook wel voor juryleden hoor, net als voor de rest van de wereld Knipoog

Mij lijkt het juist ontzettend goed als een ruiter op een positieve manier komt vragen waarom jij die punt hebt gegeven. (dan ga ik uit van de ruiter die iets wil leren van de wetstrijden)

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:41

Ik weet niet hoe het bij jullie in nederland is, maar bij ons in de landelijke in België
zijn er (pure gok, doet er even niet toe) neem nu 100clubs, waarvan (weer gokje) 25 clubs op 1 wedstrijd. De jury's die hen moeten jureren zijn gewoonweg mensen van de andere clubs die niet op diezelfde wedstrijd moeten meedoen. Deze mensen moeten zelf 1 proef hoger rijden dan wat ze jureren (dus iemand die B2 rijdt mag B1 jureren, iemand die m2 rijdt mag M1 en lager jureren)

Hierdoor zijn de meeste jury's écht niet bekwaam om correct te jureren en zie je echt vaak een hoop 'gelul' Bloos op je papier staan.
en ook bij ons is er vrij veel vriendjespolitiek (daarom hou ik nu eenmaal niet van LRV dressuur, en rij ik het ook niet veel)
de laatste 5 onderdelen van mijn proefje zijn (zoals wij ze noemen) puntensjoemelaars
waar je dus in punten nog wat kan 'liegen' om iemand anders hogere punten te geven.
Zo had ik op 1van die onderdelen, nl verzorging van het geheel, 5/10 (waar eerst een 8stond, maar die was doorstreept) gekregen, terwijl ik helemaal in orde was (volledig gevlochten, pootjes wit, zadel gepoetst,witte handschoentjes, haar in een wit netje, witte onderlegger, witte singel .. je weet het nu wel Tong uitsteken )
Terwijl ik de week daarna helemaal hetzelfde was en een 9 kreeg voor hetzelfde onderdeel.
nu kunnen meningen verschillen maar een 5 voor verzorging (ze staat trouwens ook kort in het haar en blinken enzo) vind ik nu echt wel weinig als je er zoveel moeite op hebt gedaan, toevallig was ik toen 5e met 3punten verschil van numero uno, dus was ik terecht gefrustreerd Bloos

(natuurlijk zijn er ook wel objectieve jury's ed , zeker geen aanval op de jury's, enkel op diegene die mij een 5 gaf op verzorging Tong uitsteken Knipoog )

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:45

silfie35 schreef:
Mij lijkt het juist ontzettend goed als een ruiter op een positieve manier komt vragen waarom jij die punt hebt gegeven. (dan ga ik uit van de ruiter die iets wil leren van de wetstrijden)

mij ook, maar dan wel na de wedstrijd en als vraag. Er werd hier gesuggereerd om als ruiter de jury iets te gaan uitleggen Knipoog

Karen, in Nl moet je een opleiding volgen om te mogen jureren, en je mag geen leden van je club, familieleden of leerlingen jureren.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:21

Lielle schreef:
silfie35 schreef:

mij ook, maar dan wel na de wedstrijd en als vraag. Er werd hier gesuggereerd om als ruiter de jury iets te gaan uitleggen Knipoog

Karen, in Nl moet je een opleiding volgen om te mogen jureren, en je mag geen leden van je club, familieleden of leerlingen jureren.

dat is inderdaad niet goed!

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:02

verania schreef:
onder normaal jureren versta ik dan geen voortrekkerij wat blijkbaar gebeurt.

maar goed ik denk dat dit blijft en het niet veranderen zal,

en daarbij zoveel last had ik er niet van, ik zag het wel eens gebeuren maar goed.

lijkt me ook vreselijk om te jureren want ze doen het nooit goed,

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:12

ja, dat had ik gelezen en erop gereageerd. Mss wil je nog eens reageren op wat ik heb geschreven.

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:28

Lielle schreef:

Citaat:

dat dit een dagdeel per rubriek zou schelen joh geen idee
en met nomaal jureren bedoel ik in het algemeen, aangezien er hier gezegd word dat de jury's het wel eens niet goed doen (in de ogen van) zou dat misschien een oplossing zijn, of er word door 2 jury's hetzelfde punt gegeven nou dan ben je klaar als ruiter. of er zit een verschil in (een groot verschil) dan zou het jureren niet kloppen.

en even erbij nog, er is mij wel eens opgemerkt dat de ruiter de jury maar al te goed kent.
heb het van dichtbij meegemaakt dat het de lesgever van de ruiter is.

joh ik stoorde me er nooit aan het jureren op zich heb er ook eigenlijk persoonlijk niet echt last van gehad.

Mija

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 17:37

Jammer dat Juryleden niet altijd op een lijn zitten ...maar dat is bijna bij elke paardensport.....er zit nog weleens (te)veel verschil in......dit (dressuur) onderdeel moest eigenlijk ook nog electronisch gaan...
Dankzij conflicten leren we onszelf kennen en ontdekken we nieuwe mogelijkheden om onze talenten te ontplooien.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 17:42

daniella74 schreef:
Weleens aangedacht dat een e.e.-uitslag niet handig is en dat wellicht degene die 1 werd een beter beeld gaf over het geheel genomen??????

wel kort aan gedacht, maar ik had reden genoeg om te denken dat het toch om de persoon zelf ging Clown

mvkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 18:32

Het is en blijft een jurysport.. De ene keer krijg je hoge punten terwijl je niet goed hebt gereden en de andere keer krijg je lage punten terwijl het voor je eigen gevoel wel goed ging..... Dan denk ik maar ach ik heb ze vast ook wel eens cadeau gekregen waren dat de punten voor deze keeer dat ik wel lekker heb gereden..
Ik vind mijn eigen gevoel nog altijd belangrijker.
En het kan er trouwens heel anders uit zien dan dat jezelf denkt dat het eruit ziet...
Het gebeurt idd wel eens dat ik denk hoe jureerd een jury nou, want dan denk ik ben ik nou gek?Een paard wat wel 4 x heeft gestaakt er niet doorheen was en toch 1e werd in de M2 met 203 punten nog wel! Ja dan vraag ik mij af is dat nou omdat dat ook toevallig een jury is??Maar ach het valt ook niet mee om te jureren... Het is volgens mij menselijk om je toch soms te laten beinvloeden...

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 20:10

Ik durf voor het overgrote deel van de Nederlandse juryleden mijn handen in het vuur te steken dat de punten conform richtlijnen van de betreffende bond c.q. federatie worden gegeven. Er worden regelmatig praktijkvoorbeelden behandeld op de cursussen en terugkomdagen zodat de neuzen zoveel mogelijk dezelfde kant op staan.

Het zou deelnemers sieren als zij eens wat vaker de hand in eigen boezem zouden steken en eens kritisch naar hun eigen manier van rijden zouden kunnen en vooral willen kijken. Door de manier waarop ruiters zichzelf presenteren in de ring heb je soms als jury al een positieve of juist negatieve vibe bij die combinatie, bijv. iemand die een begeleider uitscheld of het paard onvriendelijk bejegend. Soms moet je eerlijk toegeven dat de mevrouw die vloekend haar man er van langs gaf vlak voor de proef echt goed rijdt en dat het lieve meisje dat zo'n plezier uitstraalt met haar eenvoudige vosje toch kwalitatief minder rijdt en daar naar punten. Veruit de meeste juryleden zijn in staat evengoed eerlijk te jureren ongeacht wat ze eigenlijk van de deelnemer vinden of het type paard.

Een ruiter mag mij na de wedstrijd altijd vragen waarom ik een bepaald cijfer heb gegeven, in discussie ga ik verder niet. Ik jureer dus ik bepaal de punten en het is geen koemarkt. Ik adviseer altijd ruiters die het niet eens zijn met mijn punten om later in de week het protocol eens te bespreken met de instructie en de proeven als een leermoment te beschouwen. Om de schijn van partijdigheid zo veel mogelijk tegen te gaan heb ik alleen eventueel bij het secretariaat in het bijzijn van omstanders vooraf contact met deelnemers.

Twee juryleden is voor de meeste gewone wedstrijden bijna niet te doen, vooral FNRS-wedstrijden worden nogal eens op het laatste moment geannuleerd wegens geen jury dus twee mensen vinden is helemaal mission impossible voor de meeste secretariaten. Daarbij lopen de kosten hoog op waardoor de wedstrijd minder rendabel wordt en de startgelden weer omhoog moeten.

Het is absoluut bepalend waar je staat als jury langs de hoefslag. Tijdens de jurycursus stonden wij in twee groepen aan weerkanten van C, vaak zat de ene hoek collectief hoger of lager dan de andere groep. We hebben een keertje van hoek gewisseld voor dezelfde proef en in de hoek links van C werd standaard bij die proef hoger gejureerd omdat bepaalde onderdelen voor de andere hoek niet goed zichtbaar waren en een vertekenend beeld gaven. Wij moesten ook op het examen duidelijk op de protocollen aangeven waar wij t.o.v. C stonden zodat daar rekening mee gehouden kon worden.

Voor alle ruiters die eens zelf willen ondervinden wat er nu precies wordt gezegd door juryleden in zo’n hokje en die zelf een mening willen vormen gebaseerd op ervaringen uit eerste hand zou ik willen adviseren om een aantal keer bij verschillende juryleden te schrijven en niet te luisteren naar alle vage verhalen die op Bokt worden geventileerd.

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 21:46

Ik zou er inderdaad wel eens naast willen zitten *LOL* Maar is dat zo maar mogelijk dan?

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 21:48

mireya schreef:
Ik zou er inderdaad wel eens naast willen zitten *LOL* Maar is dat zo maar mogelijk dan?

volgens mij wel
gewoon even vragen op de stal waar je rijd,
sommige hebben zelf een schrijver bij zich maar niet allemaal

is erg leerzaam vond ik altijd

heb wel eens naast en jury gezeten die me echt alles uit ging leggen
gr

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 18:38

Tempus schreef:
zie het bij ons op de manege vaak genoeg degene die het meeste aan de toog hangen hebben de beste kans om clubkampioen te worden, maakt niet uit hoe hun paard loopt. Of toevallig op een onderlinge wordt het nichtje van de jury eerste en derde en de beste vriendin vann dat nichtje tweede, terwijl dat nichtje niet echt super goed gereden had.
Maarja wat kan je er aan doen. Een beetje gaan klagen komt zo weer over alsof je jaloers bent dat zij wonnen en niet jezelf.

Interessante klaagzang , maar wat wil je er verder mee op Bokt??

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 22:21

Ik heb ook wel eens geschreven ja, maar heb bij érg verschillende jury's gezeten.

Ik heb bij een vrouw gezeten die ontzettend veel commentaar op de coupon liet schrijven (positief én negatief!) en die verder keek dan alleen naar de manier van rijden, ook of de ruiter zich goed kon herstellen na een foutje, de houding van ruiter en paard, zoals het hoort dus!
Maar ik heb ook een meneer gehad die iemand echt flink op één puntje de gehele proef afstrafte. Paard liep wat breed met zijn achterbenen (als jullie begrijpen wat ik bedoel Schijnheilig ) en dus bij elk onderdeel had de jury daar de kijk op. Middendraf? Hij loopt te breed, een 4. Schouderbinnenwaarts? Weer die achterbenen he, een 3. En ga zo maar door.
Dit vind ik dan erg jammer, de jury kan daar bij de laatste punten (de draf etc.) flink op afstraffen, maar niet de hele proef lang.

Zo merk ik dus elke keer weer dat er zoveel verschillende kijken op dressuur zijn, het is erg leerzaam als je regelmatig gaat schrijven! Maar bij elke jury zag ik: eerlijkheid werd beloond, straffen zonder reden érg hard afgestraft. Lachen Dus het ligt toch altijd aan jezelf! (uitzonderingen daargelaten)

Carolienn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 22:38

ik vind dit erg moeilijk om te beoordelen.
want, het verschilt zo erg per jury.
maar ik had dat laatst ook ik was op wedstrijd, zag ik een meisje met een rabobank dekje rijden. ze zat er helemaal niet netjes op vond ik. ik had veel nettere proeven gezien.. maar ze werd wel 1e.. dat vond ik heel raar. maar dan denk ik eigenlijk 2 dingen: het is echt niet verdiend de jury trekt haar voor maar ook van de jury heeft er wel verstand van.. ze zullen haar niet zomaar die punten geven.
maar ik moest laatst ook schrijven bij een Friezen wedstrijd. er was 1 persoon die had echt super netjes gereden en ook terecht hoge punten. kwam er een tijdje daarna (zelfde categorie) een man die de jury kende. de jury legde zijn boekje gewoon neer en ging met een glimlach zitten en somde zo alle punten op.. dan denk ik van jaa dit klopt niet helemaal hé.. maar wie ben ik dan? ik bedoel ik ben 14 en rijd niet op dat niveau, dus dan kan ik (vind ik zelf) het eigenlijk niet maken om er wat van te zeggen.

maar goed, je kunt beter veel kritiek krijgen en er wat van leren & dan ook echt trots zijn als je geod hebt gereden dan dat je super hoge punten krijgt en weet dat het niet helemaal verdiend is toch? Knipoog

kissielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 22:49

Ik heb het ook zeer regelmatig gehad dat ik mocht schrijven bij een jury. En dan kijk je ook echt vanuit de ogen van de jury, dus per onderdeel. En soms gaan die onderdelen gewoon net niet goed genoeg, terwijl als ik aan de bakrand had gestaan had ik het misschien wel helemaal geweldig gevonden. Juist als je naast een jury zit en het commentaar er bij hoor heb je zoiets van ja, het klopt wel! Dus ik vind het altijd super om te mogen schrijven je leert er zoveel van!

En tuurlijk is het soms gewoon balen, het is en blijft een jurysport en de ene vind dit geweldig en de ander dat!

Mija

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 14:26

Lees gisteren in de paardenkrant van deze week, Herman ter Harmsel hoopt op een gunstige loting tijdens Wereld Kampioenschappen 4 spannen in Beesd ...Ik hoop dat ik gunstig in het midden ingeloot wordt ,want in het midden dressuur rijden wil nog weleens 4 a 5 punten schelen die je meer krijgt . Ik geloof het niet maar het zou zo maar mogelijk zijn!!!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 15:51

Mija schreef:
Lees gisteren in de paardenkrant van deze week, Herman ter Harmsel hoopt op een gunstige loting tijdens Wereld Kampioenschappen 4 spannen in Beesd ...Ik hoop dat ik gunstig in het midden ingeloot wordt ,want in het midden dressuur rijden wil nog weleens 4 a 5 punten schelen die je meer krijgt . Ik geloof het niet maar het zou zo maar mogelijk zijn!!!

Dat kan ik heel simpel verklaren voor je. Juryleden kunnen soms in het begin wat voorzichtig punten omdat ze dan nog geen vergelijkingsmateriaal hebben en dan niet meteen te hoog willen beginnen om rare situaties te voorkomen met punten die achteraf niet geheel realistisch blijken te zijn. Op zich wordt er dan wel eerlijk gepunt want goed is en blijft tenslotte goed. Aan de andere kant kan het wellicht schelen als je voor je een paar mindere goden hebt gehad maar als je ingedeeld bent tussen een paar dressuurkanonnen zit je wellicht een paar punten lager. Al met al is het denk ik een beetje lood om oud ijzer en is het gewoon afwachten hoe de paarden zich gedragen, zich geen gekke situaties voordoen die voor afleiding kunnen zorgen en de menner geen programmafoutjes maakt.

xZingaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 16:08

Ja dat hoor je de laatste tijd veel. Niet eerlijk maar ik geloof niet dat je het tegen kan houden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 17:07

Het lijkt me erg naïef om te denken dat er geen voorkeuren meespelen en dat er puur op het getoonde beordeeld wordt.

Daniella74 zegt het nu hierboven ook : de situatie kan de punten bepalen.

En dat is ook hartstikke logisch. Het is heel menselijk , heel begrijpelijk , en laten we er even vanuit gaan dat het in de meeste gevallen echt geen kwade opzet is. Sowieso is het idd. SUPER dat mensen gaan jureren , enz. enz.

Maar het deugt natuurlijk van geen kant dat de punten beïnvloed worden door andere zaken dan datgene dat in de ring getoond wordt.

Het moment van starten kan dus bepalen of je hogere of lagere punten krijgt. Dan kan het niveau van de concurrentie nog bepalen wat voor punten je krijgt. Het humeur van de jury zal er ook nog wel wat mee te maken hebben , kan me goed voorstellen dat je de ene keer makkelijker een 8 weggeeft dan de andere keer. En ook dit zal weer afhankelijk zijn van de preciese situatie.

En als je een leuke combinatie ziet die je persoonlijk aanspreekt , dan zul je al snel wat positiever gaan punten. Heeft een combinatie echter iets dat je niet aanstaat dan kan dat ook op elke oefening mee gaan wegen omdat het beeld je gewoon niet aanstaat , terwijl het eigenlijk niet helemaal eerlijk is. En als je een combinatie of afstamming of whatever kent dan heb je ook al een bepaald beeld ervan en ga je ook weer met een andere insteek punten.

Bvb. iemand die veel moeite heeft gehad op ene bepaald punt en het nu ineens wel redelijk lukt , dan ben je super-enthousiast en geef je een eigenlijk wat te hoog punt. Of je bent bang om een bekende te hoog te beoordelen en gaat dan juist wat voorzichtig punten. Of iemand zit bij dezelfde vereniging en wordt op dezelfde manier getraind : dan heeft diegene daar voordeel aan want dat is het plaatje zoals jij dat als jury wil zien. Ergens is dat niet eerlijk natuurlijk want de andere deelnemers hebben die kennis niet van wat specifiek jij wilt zien.

Al met al is het gewoon logisch dat er beïnvloeding plaatsvindt door bijzaken en niet alleen het getoonde zelf. En ik denk dat dat op onderlinge wedstrijden nog een graadje erger is omdat maneges dan natuurlijk al snel een bekende vragen die ook lessers en eventueel familie daar heeft rijden.

Hadden wij ook vroeger op de manege hoor , moest ik samen met 1 ander meisje in de L starten en dan was de jury haar instructrice....nou dan kun je het ook wel vergeten. Met het losrijden kreeg ze zelfs nog even wat opmerkingen vanuit het juryhok om de puntjes op de i te zetten Tong uitsteken

En er was ook een tijdje een pony van buiten die meedeed , beestje en de ruiter waren duidelijk van hoger niveau dan de manege-combinaties , maar eindigde vrijwel altijd op de laatste plek. Denk met het idee van : anders is het voor onze manegeruitertjes niet leuk meer , of dat de jury dacht : zo'n privé-combinatie heeft veel meer trainingsmogelijkheden , en dat zij dan in verhouding een stuk strenger beoordeeld werden.

Aan de ene kant wel goed , aan de andere kant deugt het natuurlijk totaal niet.

Want ook dan spelen er weer dingen mee van buiten de ring.
Maar dat hou je toch , het is gewoon naïef om te denken dat dat niet speelt.

Over het algemeen als jij gewoon een leuke ruiter bent en veel start bij veel verschillende juryleden , dan zal het gemiddeld allemaal wel okee zijn neem ik aan. En inderdaad : als je heel erg flitsend rijdt dan kunnen ze niet om je heen. Maar om die enkeling gaat het ook niet , het is juist de middenmoot waar het probleem ligt denk ik Lachen

Nicole987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 13:41

Ik heb een wedstrijd gereden die totaal foutloos was en men paard goed beweegde en precies aansprong bij de B en bij E in galop en ook binnenschouder precies zo deed zoals er gevraagd werd en ook zo meenemen door de halve grote volte, en wat kreeg ik ¿¿ allemaal zessen , en één die voor mij aan was , was tegen de hand ,steigerde en niet voorwaarts kreeg meer punten en ik denk alleen omdat die paard in een krul getrokken werd en net achter de loodlijn reed en niet zoals die van mij die keurig en netje's op de loodlijn reed, Ik weet het toevallig omdat ze hebben opgenomen hebben zodat ik terug kon kijken op de fouten die ik misschien zal hebben gemaakt ( gelukkig geen fouten ) Maar ik ben tevreden en weet dat men paard goed heeft gedaan Ach gut