Gediskwalificeerd door overgewicht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Gediskwalificeerd door overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:07

runningkawa schreef:
@urielle...dat heb ik al zo vaak gevraagt, wat is nu een objectieve maatstaaf...
Het enige antwoord is dan zie je het wel...

Dat is dus gewoon flauwekul...

Ik wil wel een voorzetje geven, misschien helpt het TS op gang.

- paard drukt de rug weg
(kan ook rijtechnisch zijn, spierpijn, een slecht passend zadel, wervelblokkade etc. - dus hoe scheidt je dat van elkaar als jury zijnde?)
- paard zwiept met de staart
(paard kan rugproblemen hebben, slecht aan het been zijn, merriestreken hebben,...)
- paard loopt onregelmatig
(paard kan problemen in benen en/of rug hebben, last hebben van de ondergrond, gevoelige voeten, spanning hebben, rijtechnisch probleem van de ruiter, ...)

En dan dus de vraag: stel je bent jury en zit daar in het hokje. Kun je op dat moment zien wat de oorzaak is van dit gedrag?

Op die plaats zou ikzelf als jury ook laten starten en voor foute onderdelen laag punten. Aan de ruiter om de oorzaak te zoeken dan.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:10

Leuk man, foto's spammen Haha!
Ik ben in elk geval wel dapper dat ik mezelf als voorbeeld durf aan te dragen.

Ja sprintje, ik ga ook op eenc/d pont zitten.
Wil je daar ook foto's van zien? Haha!
Ik voel me zeer zeker niet persoonlijk aangevallen. Ik vind het echter wel een kwalijke zaak dat er veroordeeld wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:10

Citaat:
Op die plaats zou ikzelf als jury ook laten starten en voor foute onderdelen laag punten. Aan de ruiter om de oorzaak te zoeken dan

Dat is wat ik ook zou doen

Verzet op een onderdeel gewoon een laag punt, zoals bij elke andere ruiter.
En voor elke ruiter is het dan aan hun zelf uit te zoeken wat er loos is.
Dat zou het gewicht kunnen zijn, maar even goed een niet passend zadel of te veel hand
En laten we eerlijk zijn...procent gewijs zie je een paard vaker lijden onder het onredelijke rijden dan dat je ruiters op een niet passend paard ziet zitten.
De meeste ruiters met een maatje meer weten dat wel vanzich zelf...die starten niet op een smal paardje...
Trek ruiters lijken het vaak niet van zichzelf te weten...K..knol die niet luister...

endorable

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:11

over die objectieve maatstaven, deze zijn eigenlijk niet te bepalen (anders had misschien het KNHS dat al gedaan), met uitzondering natuurlijk dat het paard zichtbaar kreupel loopt.

ik vind wel dat een jury de verantwoordenlijk moet nemen om de ruiter aan te spreken als hij denkt dat het paard hinder ondervind door het gewicht, ookal is dit niet het geval want voorkomen is beter dan genezen (hoewel dat mij (over 4 jaar) als dierenarts wel centjes op kan leveren Tong uitsteken )
Laatst bijgewerkt door endorable op 01-06-08 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:11

runningkawa schreef:
Maar zelfs jury's kunnen dit net goed beoordelen...laat staan wat meisjes aan de kant...

De enige die het imo goed kan beoordelen is een DA of fysio oid.

Juist, en daarom is het voor een jury ook een grote stap om een combinatie uit te sluiten wegens kreupelheid. Laat staan op nog vagere gronden Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:14

Daarom vind ik dat er net zoals met endurance er een DA zou moeten zijn die het oordeel van de jury kan bekijken.
En ook van mensen die de DA op een combi wijzen.

ben je meteen van dit soort topics af...

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:14

Wanneer een paard met alle 4 de benen tegelijk opzij glijdt, en dus op zijn buik ligt, ja dan is de ruiter te zwaar Haha!

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:15

Levy schreef:
Wanneer een paard met alle 4 de benen tegelijk opzij glijdt, en dus op zijn buik ligt, ja dan is de ruiter te zwaar Haha!

haha, dat is dus het beeld wat ik voor ogen heb in deze discussie Haha!

En eerlijk is eerlijk dat zie je niet vaak op het concoursterrein... Clown

endorable

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:16

is wel o0bjectief maar ook mogelijk?? Tong uitsteken

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:17

endorable schreef:
ik vind wel dat ee uri de verantwoordenlijk moet nemen om de ruiter aan te spreken als hij denkt dat het paard hinder ondervind door het gewicht, ookal is dit niet het geval want voorkomen is beter dan genezen (hoewel dat mij (over 4 jaar) als dierenarts wel centjes op kan leveren Tong uitsteken )

Dat gebeurt ook steeds meer.
Ik heb een jaar niet rechtop kunnen zitten door hernia's in de rug. Bij gemiddeld 1 op de 3 jury's werd ik na de proef even naar het hokje geroepen met de vraag of ik een rugprobleem had (of dat ik gewoon zo beroerd op mijn paard zat Clown ). Dat heb ik toegelicht en lokte steeds de reactie uit: 'Joh, had het van te voren even gezegd, dan had ik anders gepunt.' Waarop ik dan antwoordde dat dat juist de reden was dat ik het NIET had gezegd, ik wilde gepunt worden als de andere ruiters. Dat leverde een stuk wederzijds respect op. En zelfs een keer naast de vier voor houding en zit de opmerking op het protocol dat ze respect voor me had dat ik gewoon reed en dat ik vooral zo door moest gaan. Dat vind ik gewoon tof.

Ook heeft een jury ooit aangeraden een ander zadel aan te schaffen. Wat ik dus heb opgevolgd.

Er komt steeds meer dialoog tussen jury's en ruiters imo.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:18

Sprintje schreef:
Levy schreef:

haha, dat is dus het beeld wat ik voor ogen heb in deze discussie Haha!

En eerlijk is eerlijk dat zie je niet vaak op het concoursterrein... Clown

Die beelden heb ik dus ook steeds voor ogen Haha!
Maar goed, als ik dat zeg word ik niet serieus genomen Clown

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:22

runningkawa schreef:
en gewoon antwoord geven hoort er ook bij...

nogmaals
een man van 1.90 lang weegt als snel 80 kg.
En dan is het een slanke man.

een vrouw van 170 en die 80 kg weegt is te zwaar.
En owee als ze een patatje eet Lachen

Waarom mag die man zonder vooroordelen op zijn paard stappen en is de vrouw op datzelfde paard een mishandelaar??
Want ja...je ziet het duidelijk hoor...zo'n vet mens hoort er niet op thuis...

Omdat ik hier ook wel even op wil reageren.

Ik denk zelf, dat TS niet iemand bedoeld van 80 kg. Ik heb 't idee dat sommige personen nog wel een maatje meer wegen.
Ik vind je erg vervelend reageren in dit topic RK, erg aanvallend en opdringerig.

TS heeft misschien eenverkeerde woordkeuze maar ik bv. snap wel wat ze bedoeld.

Tuurlijk, mensen hebben problemen met overgewicht en willen daar iets aan doen. En mensen kunnen dik zijn vanwege ziektes e.d.
Maar persoonlijk vind ik dat er nogal snel word geroepen 'ja maar ik.. '
Mij lijkt het dat als je ziek bent je extra op je eten let.

Daarnaast vind ik dat Smart erg goed antwoord geeft en daar word maar overheen gekletst omdat jij zo opdringerig antwoord wilt op je eigen vragen.

ff echt ontopic: Ik vind, dat als je ziet dat een te zwaar persoon op een pony/paard zit wat hier moeite mee heeft je hem/haar best de ring uit kunt sturen. Let wel; dit moet wel in verhouding zijn. Een zwaar persoon op een zwaar paard maakt ook niets uit. Maar een zwaar persoon op een welsh pony vind ik dan toch best iets waar beter over nagedacht moet worden.

Ergens vind ik het vreemd dat dit allemaal wel maar moet kunnen, 'want die mensen willen ook een hobby hebben' (begrijp me niet verkeerd daar hebben zij ook recht op het zijn immers gewone normale mensen) maar als iemand ook maar nét te lang is, dan zijn we allemaal alweer aant roepen dat dit een paard uit balans brengt en je te zwaar bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:26

Jij vind mij vervelend...ik vind TS vervelend...komt dat mooi uit Haha!
Verder L8l ik nergens overheen...geef gewoon op dingen antwoord..itt TS...
Die heeft het over horen zeggen en iemand die veel at en ook nog paard reed...roddel dus
Verder zeg ik hetzelfde als vele andere...maar ik ben vervelend... wat naar voor je Ach gut

Ik ben van mening dat er nogal snel geschreeuwt wordt die is dik...zonder ook maar echt te weten wat iemands gewicht is...daar heeft niemand het lef voor omdat te vragen...maar wel om te roddelen over de persoon of in de gaten te houden wat die persoon eet...

Vandaar de vraag over de man van 1.90...maar daar wordt ook nog eens overheen gel*ld...
Gebrek aan argumentatie?

endorable

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:31

he vond de sfeer in het topic net leuker worden
maar laat maar zo vijandig tegen elkaar is het ook niet meer leuk
het is een discussie en niet van hoe harder ik tegen de ander ga schreeuwen hoe meer mensen ik overtuig.
jammer dat het topic zo verkracht word, door mensen die alleen maar uit zijn om elkaar zwart te maken en niet luisteren naar anderen hun mening en hier ""serieus op reageren"" ipv zich aangevallen te voelen.

doeii ik ben weg Doei, doei Doei, doei

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:31

Moderatoropmerking:
Houden jullie het gezellig?Graag elkaar met respect behandelen en even nadenken voordat jullie reageren.

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:34

runningkawa schreef:
Jij vind mij vervelend...ik vind TS vervelend...komt dat mooi uit Haha!
Verder L8l ik nergens overheen...geef gewoon op dingen antwoord..itt TS...
Die heeft het over horen zeggen en iemand die veel at en ook nog paard reed...roddel dus
Verder zeg ik hetzelfde als vele andere...maar ik ben vervelend... wat naar voor je Ach gut

Ik ben van mening dat er nogal snel geschreeuwt wordt die is dik...zonder ook maar echt te weten wat iemands gewicht is...daar heeft niemand het lef voor omdat te vragen...maar wel om te roddelen over de persoon of in de gaten te houden wat die persoon eet...

Vandaar de vraag over de man van 1.90...maar daar wordt ook nog eens overheen gel*ld...
Gebrek aan argumentatie?

Nou, sorry maar over die vraag is niet overheen gekletst, ik heb daar zelfs op gereageerd maar dat wil je helemaal niet lezen..
Jij wil de reacties van de TS lezen en daar op reageren.. Dat kun je in mijn ogen dan beter per PB doen..

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:34

Ik vond/vind het nog wel meevallen hoor Verward
Beetje jammer dit.

Maar speciaal voor Sprintje wil ik nog wel even spammen hoor.
Voorbeeld: kan dit of niet...
Theoretisch gezien zou deze riter dus te zwaar zijn voor deze (grote C Tong uitsteken ) pony.

Afbeelding

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:35

Schijnbaar lees jij telkens over deze zinnen heen.

het ligt aan de verhouding ruiter paard. Een grote man van 90 kilo of een flinke vrouw van 80 kilo, kunnen BEIDE niet op een iele pony gaan zitten. Zij kunnen bijv. vast wel op een flinker gebouwde pony of gewoon een paard rijden.

Maar schijnbaar voldoet dat niet aan je verwachtingen en wil je een ander antwoord lezen.

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:36

Citaat:
Ergens vind ik het vreemd dat dit allemaal wel maar moet kunnen, 'want die mensen willen ook een hobby hebben' (begrijp me niet verkeerd daar hebben zij ook recht op het zijn immers gewone normale mensen) maar als iemand ook maar nét te lang is, dan zijn we allemaal alweer aant roepen dat dit een paard uit balans brengt en je te zwaar bent.

Ik vind dat je hier gelijk in hebt en ook ik wil dit niet als aanvalspoging nummer 1 omschrijven...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:36

Nagini schreef:
Tuurlijk, mensen hebben problemen met overgewicht en willen daar iets aan doen. En mensen kunnen dik zijn vanwege ziektes e.d.

Maar het is zo ontzettend vervelend als je dat al doet en toch wordt afgemaakt op je omvang.
Ik ben zelf niet ziek, heb wel 90 kilo gewogen sinds mijn zwangerschap. Ja, ik weeg nu 60-65 kilo. Daarvoor eet ik wel anorectisch, nl: nauwelijks iets, daarnaast doe ik paardrijden, hardlopen en fietsen. In de tijd dat ik hard aan het afvallen was, was op wedstrijd het moment dat ik van mezelf een frietje mocht, met iets erbij. Tegenwoordig laat ik me iets vaker gaan, en compenseer dat door andere dagen mezelf uit te hongeren. De manier waarop ik eet, kunnen alleen dikke mensen en mensen met een eetstoornis zich voorstellen, en die laatste groep willen het zelf. Voor mij is een normaal figuur geen kwestie van niet snoepen en geen friet eten, dan ga ik nl. rond de 80 kilo zitten bij de geringe lengte van 1,65 m.
Je weet de achtergrond niet van die dame. Misschien leeft ze thuis op een blaadje sla per dag en is zo'n wedstrijddag voor haar het moment om zich even te mogen laten gaan. En dat is de reden dat mensen die zo hard knokken voor hun gewicht in dit topic agressief reageren. Persoonlijk kan ik mensen die met gezond eten en een keer per week een frietje 45 kilo wegen echt wel slaan als ze commentaar leveren op dikke(re) mensen Bloos

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:37

Levy schreef:
Ik vond/vind het nog wel meevallen hoor Verward
Beetje jammer dit.

Maar speciaal voor Sprintje wil ik nog wel even spammen hoor.
Voorbeeld: kan dit of niet...
Theoretisch gezien zou deze riter dus te zwaar zijn voor deze (grote C Tong uitsteken ) pony.

Afbeelding

We hebben het hier toch over overgewicht en toch niet over een paar volle bovenbenen?

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:38

Urielle schreef:
Nagini schreef:

Maar het is zo ontzettend vervelend als je dat al doet en toch wordt afgemaakt op je omvang.
Ik ben zelf niet ziek, heb wel 90 kilo gewogen sinds mijn zwangerschap. Ja, ik weeg nu 60-65 kilo. Daarvoor eet ik wel anorectisch, nl: nauwelijks iets, daarnaast doe ik paardrijden, hardlopen en fietsen. In de tijd dat ik hard aan het afvallen was, was op wedstrijd het moment dat ik van mezelf een frietje mocht, met iets erbij. Tegenwoordig laat ik me iets vaker gaan, en compenseer dat door andere dagen mezelf uit te hongeren. De manier waarop ik eet, kunnen alleen dikke mensen en mensen met een eetstoornis zich voorstellen, en die laatste groep willen het zelf. Voor mij is een normaal figuur geen kwestie van niet snoepen en geen friet eten, dan ga ik nl. rond de 80 kilo zitten bij de geringe lengte van 1,65 m.
Je weet de achtergrond niet van die dame. Misschien leeft ze thuis op een blaadje sla per dag en is zo'n wedstrijddag voor haar het moment om zich even te mogen laten gaan. En dat is de reden dat mensen die zo hard knokken voor hun gewicht in dit topic agressief reageren. Persoonlijk kan ik mensen die met gezond eten en een keer per week een frietje 45 kilo wegen echt wel slaan als ze commentaar leveren op dikke(re) mensen Bloos

Kijk, dit zijn nu dingen waar we iets aan hebben.
Mooier kan ik het niet verwoorden en daarom vind ik het noodzakelijk niet zo keihard te oordelen zondar dat je achtergronden kent en feiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:39

Ik heb gezien dat een enkeling daarop heeft gereageerd..maar ook vele net.
Maar dat is normaal blijkbaar
En idd, ts rageerd daar niet op..waarom per pb als zij hierover een topic opent?
Kom zeg...

verder heb ik ook netjes geantwoord op de omgekeerde vraag...maar dat lezen jullie dan weer niet...
Ook heb ik gereageerd op smart..daarom staat er zelfs een @smart...maar ja... was zeker niet in jullie straatje...

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:39

Smart schreef:

We hebben het hier toch over overgewicht en toch niet over een paar volle bovenbenen?[/quote]

N ogmaals, volgens BMI richtlijnen echt overgewicht....
En daar ga je alweer, wanneer is iemand oberhaupt te zwaar en dus conclusie: wanneer heeft een paard er last van.
Uiteindelijk gaan we daar nooit uit komen. tenzij we onze knolletjes leren praten Haha!

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:41

Urielle schreef:
Nagini schreef:

Ik snap je ook wel hoor. En het is ook moeilijk voor mensen om af te vallen. De een valt makkelijk af de ander niet. Mijn moeder namelijk vrij ''makkelijk'' maar die is daar ook tijden mee bezig geweest. Je weet idd niet wat mensen hebben máár het gebeurd in NL gewoon dat als jij dik bent. (En dan heb ik het niet over het postuur van Levy) maar echt dik (sorry dat ik het zo grof moet zeggen.) Dan vorm je idd zo'n beeld. Mensen kennen jou niet maar ze hebben dan wel een eerste indruk van jou.

Zo heb ik een meid op school die ook echt dik is. Ze zal jonger dan mij zijn. Maar élke pauze élke dag (dat is dus 2x 5 = 10) nam zij een snicker uit de automaat. Wat moet je daar dan van denken? Dat laat je eigenlijk geen andere keus toch?

Je mag als flinke vrouw of man, dat doet er niet toe, zeker paardrijden waarom niet. Zolang je maar op een paard rijd waar dit ook in verhouding is. Is dit niet zo? Dan vind ik dat een jury best mag ingrijpen.