3 jarige al op wedstrijd.. Normaal ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

Re: 3 jarige al op wedstrijd.. Normaal ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 09:50

@ polly: maar dat zegt Urielle toch ook juist?

JsA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 10:57

Je moet eigenlijk gewoon '' lol met je knol hebben'' mensen willen vaak meteen gaan presteren. Niet dat ze dat allemaal doen hoor daar even los van. Kijk het is goed voor je paard om ergends anders te zijn dat klopt. Maar ik had dit geopend om wel een te weten wat iedereen hun menig er over is.. Vind het leuk hoe jullie reageren. Ik denk zelf " is mijn mening" om beter te kunnen starten als je paard wat uitgegroeidt is. Want het is wel zo vaak worden ze op hun 3e beleerd en dan gelijk als het even goed gaat beginnen ( niet dat iedereen dat doet ) met wedstrijden. Als je een 3 jarige heb moet je wel rustig aan beginnen voor hem/haar. Okee wedstrijdje mee pakken is leuk, weet ik zelf ook. Maar somige mensen hebben gelijk het hooge in hun kop zitten van hun paard/pony. Maar bedenk wel dat hij nog jong is spieren zijn neit goed opgebouwt... Maar geen enkel paard is het zelfde gelukig maar anders hadden we allemaal het zelfde paard en dat zou niet leuk zijn..

Maar tegek hoe jullie reageren op mijn Topic.. Bedankt nogmaals.
Voor mij ook lekker om te weten hoe jullie het vinden, en ook voor anderen die nog aan het twijfelen zijn is het ook prettig om te kijken wat anderen er van vinden.

Simone_40

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 11:01

Als 4 jarige al wijken????
Het moet toch echt niet gekker worden!!!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 11:02

Wat is er nou weer gek aan wijken met een 4 jarige?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 11:03

dat snap ik ook niet Lachen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 11:06

ik ook niet
als je je paard op de poetsplaats omzet wijkt hij ook Lachen
Pas op, niet meer doen hoor Haha!

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 11:08

Uhmm...mijn vierjarige kon op die leeftijd ook al wijken, sterker nog, toen hij 3,5 jaar was al. Een vierjarige mag ook L starten volgens de regels. Denk niet dat je paard slijt van een beetje wijken (tenzij je het elke dag honderd keer doet misschien, je hebt ze er immers tussen die zo hun paarden trainen, helaas....).

Verder moest ik wel lachen om de tekst van de TS. Hoefzweer als gevolg van vroegtijdig starten van een driejarige?? Haha. Sorry....

Denk dat als je verstandig met je jonge paard omgaat, er helemaal niks aan het handje is en je paard echt niet onnodig slijt. Ook niet als hij al als drie of vierjarige kan wijken en je ermee start. Kwestie van juist trainen en voldoende rust inlassen. Het is maar net hoe je je paard thuis traint dus. Van een wedstrijdje rijden slijt je paard echt niet, van elke dag rijden alsof je een wedstrijd rijdt wel.

JsA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 11:13

....
Laatst bijgewerkt door JsA op 02-05-08 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 11:16

Iedereen geeft toch gewoon zijn menig?
Daar vroeg je toch om?
Helaas (of gelukkig) heeft niet iedereen dezelfde mening.

daantjesjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 11:45

Ik ben op 1 april ook begonnen met wedstrijden rijden met mijn 4jarige. Ik heb hem ook alleen mee zodat hij wat anders ziet dan alleen zijn eigen stal. Heb hem nu 3x op wedstrijd gehad en sta nu L1 + 9 met 4x eerste en keertje 2e. Ook al was hij alle wedstrijden laatste geweest dan nog was ik happy geweest. Hij is door deze ervaaring erg opgeknapt. Thuis was hij voor de wedstrijden erg spooky dat is nu heel stuk verbeterd. Het heeft ons zelfvertrouwen enorm geholpen. Nu gaan we het stuk rustiger aan doen. Maar blijf wel 1x in de maand hem meenemen naar een wedstrijd. Ik zet er geen druk op dat hij de sterren van de hemel moet lopen als hij zijn dag niet heeft dan doen we een stapje terug als hij een goed dag heeft dan rij ik een tandje extra. Hij vindt het leuk om mee te gaan op concours je ziet hem helemaal opleven. Maar is niet zo dat hij moet als ik merk dat hij moe is dan zeg ik ook gewoon af. Maar dat doe ik ook als ik eentje van 10jaar heb. Immers het gaat erom dat ten eerste het paard er plezier in moet hebben dan pas kom ik.
Ik vind dat je goed moet luisteren naar je paard. Die van mij gaat zich stierlijk vervelen als ik hem alleen recht toe recht aan rij. Die moet je juist wat geven waarover hij moet nadenken en ja hij kan al zeer goed wijken, appuyeren beginnen we nu mee, wijken, travers, contragalop doen we af en toe, volte van 10meter galoperen met schouder voor of achterhand naar binnen. En daarbij rij ik hem 4x per week waarvan 3x 30min en 1x 45min ivm les. Daarnaast heeft hij 1 dag een knuffel dag met massage en extra poetsen enz, 1 dag grondwerk met spelen en 1 dag longe met een balkje erbij. En krijgt hij geregeld ook nog een een mini vakantie. En 1x in het jaar een wat langere vakantie. Hij staat het hele jaar overdag buiten.
Oww ja vergeet niet dat een 4jarige een jaar in het L moet zitten ze mogen pas over als ze 5 zijn en dan ook nog eens pas op 1 april. Dus een 4jarige worden gelukkig door deze regels erg beschermd. En dan is het aan ieders gezond verstand hoe ze thuis trainen. Zolang het paard maar happy is.
(maar waarschijnlijk zullen genoeg mensen zijn die vinden dat ik te veel doe met mijn paard. )

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 14:49

@Urielle; ik had een 3 jarige op wedstrijd die tot op het laatst nog steeds loopt te kijken en "nepschrikken" van alles...
Mijn Haflinger gaat ook mee vanaf 4mnd zadelmak, en die kijkt ook nergens naar om, maar dat is meer het aard van het beestje, die heb ik met 7jr pas zadelmak gemaakt.

Alle paarden zijn anders, en de ene is supernerveus en de andere vind het geweldig om nieuwe plekken en dingen te ontdekken.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 15:33

Ik vind het prima dat een 3-jarige vanaf oktober B mag starten. Een paar jaar geleden had ik eens een 3-jarige pony begin april in de ring, toen mocht dat nog. Daar heb ik me wel over zitten verbazen.
Ik mag geen B meer starten, maar ik ga mijn 3-jarige straks wel een paar keer meenemen naar vreemd terrein zodat hij ook leert dat het normaal is om eens ergens anders te zijn.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 18:19

Lowara schreef:
@ polly: maar dat zegt Urielle toch ook juist?

Ja precies...en ik vulde dat even aan, vanuit mijn praktijkervaringen op die handelsstal/fokkerij waar ik jarenlang de paarden voor gereden heb...

_Elisha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 21:16

Ik ken iemand die heeft ook een 3 jarige pony en rijd in de B. Ze rijd gewoon af en toe een officele wedstrijd maar doet gewoon rustig aan. Ik denk dat de B niet echt te veel is gevraagd voor een jonge pony.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 22:23

_Elisha_ schreef:
Ik ken iemand die heeft ook een 3 jarige pony en rijd in de B. Ze rijd gewoon af en toe een officele wedstrijd maar doet gewoon rustig aan. Ik denk dat de B niet echt te veel is gevraagd voor een jonge pony.

Dat kan niet, dat mag pas vanaf oktober.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 22:25

kan wel, want voor de knhs wordt elk paard 1 jnuari 3 maar als dit bettreffende paard op 1 juli geboren is dan is hij dus nu nog 3 op papier maar voor de federatie 4

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 22:27

Een 4-jarige dus...

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 22:27

asjemenou schreef:
Wat is er nou weer gek aan wijken met een 4 jarige?

Vraag ik me ook af, het is gewoon de basis.
Een paard moet gevoelig op je been zijn en wijken is hiervoor een goede oefening. Knipoog
Niks ergs aan.

Mijn vierjarige kan al wijken, van stap en halthouden naar galop. Stukje schouderervoor etc.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 22:29

KarinvdM schreef:
Een 4-jarige dus...

voor de federatie, maar op papier een 3 jarige...........

daarom heb ik ook veel moeite met het 1 januari ding Lachen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 22:33

Idd, Kijk of een 12 jarige nu in feb op in jul is geboren, maakt op die leeftijd niet meer veel uit, maar voor een 3/4 jarige maakt het best nog wel veel uit.

Een 3 jarige die in juli geboren is op 1 januari toch echt nog steeds 2,5 jaar en die 'magische' grens van het knhs veranderd daar niks aan.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 08:03

KiWiKo schreef:
KarinvdM schreef:
Een 4-jarige dus...

voor de federatie, maar op papier een 3 jarige...........

daarom heb ik ook veel moeite met het 1 januari ding Lachen

Als iedereen dezelfde regels en benamingen aanhoudt is het wel zo makkelijk. Lachen

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 08:04

Idd, vind het ook wel zo makkelijk.
Je leest zo vaak topics van drie jarige die in de L lopen.
Bij nader inzien blijken het dan gewoon vier jarige te zijn, alleen zijn ze een week later pas jarig..

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 08:08

Toen ik vorig voorjaar op zoek was naar een 4-jarige vroeg ik voor de zekerheid ook nog naar het geboortejaar om te voorkomen dat ik bij en 5-jarige ging kijken.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 11:08

dat is wel slim jah!! Anders sta je straks nog verliefd naar een 5 jarige te kijken Tong uitsteken

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 11:20

wijken is een gehoorzaamoefening.. helemaal niet een zware oefening ofzo.. Prima voor een jong paard!