Kinderen horen geen wedstrijden te rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sighthound

Re: Kinderen horen geen wedstrijden te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 07:14

KiWiKo schreef:
ik vind het geweldig die puppies zo heerlijk geconcentreerd op een pownie, inclusief veeuls te grote rijjas die hun proefje afleggen Lachen Lachen

OK dan!
amen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 07:30

KiWiKo schreef:
ik vind het geweldig die puppies zo heerlijk geconcentreerd op een pownie, inclusief veeuls te grote rijjas die hun proefje afleggen Lachen Lachen

Die wel, maar niet degene die in op maat gemaakte jasjes zitten.
*trots* dochterlief rijdt in jasje dat van mij geweest is, jasje is ouder dan kind...

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 07:38

Daniellev schreef:
Enneh, ik kan me herinneren (in een vaag ver verleden) dat het bij de paarden ook niet altijd rozengeur en maneschijn is? Knipoog

Mag ik vragen wat je hiermee bedoelde?

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 09:15

Het schijnt ook bij paardensport te horen dat we ons overal aan moeten ergeren. Te lawaaierig publiek, foute bodem, stomme jury en nu weer onhandige kids die of overal tussendoor crossen, of juist teveel prijzen rijden met hun super dure pony.
Wat maakt het eigenlijk uit als je zelf lol hebt in je sport wat een ander doet? Laat die kids lekker.

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 09:50

shera schreef:
Het schijnt ook bij paardensport te horen dat we ons overal aan moeten ergeren. Te lawaaierig publiek, foute bodem, stomme jury en nu weer onhandige kids die of overal tussendoor crossen, of juist teveel prijzen rijden met hun super dure pony.
Wat maakt het eigenlijk uit als je zelf lol hebt in je sport wat een ander doet? Laat die kids lekker.

Dat vind ik ook, helemaal mee eens.

En zijn kinderen met op maat gemaakte jasjes, leren rijlaarsjes, + dure pony minder? Of kinderen met te grote jasjes, rubberen rijlaarsjes minder? Als je het kunt doen en wilt doen, zou ik niet weten waarom niet. De onderwerpen op bokt eindigen te vaak met jaloezie, en dat is jammer. Want inderdaad moet iedereen doen wat hij zelf wil en kan. En accepteren dat een ander soms meer kan doen dan jijzelf. Want reken maar dat iedereen moet werken voor zijn geld. De ene gaat 4 x per jaar op vakantie, de andere koopt liever een internationale pony, en weer een ander doet allebei. Zo is het nou eenmaal.

En wat ik bedoel met dat het bij de paarden ook niet altijd rozengeur en maneschijn is: ook daar zie je heel veel trekkers en plukkers, en ook heel veel afgunst. Dus het zou onzin zijn om te zeggen dat kinderen geen wedstrijden mogen rijden. Volwassenen kunnen vaak veel leren van kinderen. Bloos

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 09:52

shera schreef:

Het lastige daarbij is dat het de vraag is of iedereen er wel zoveel lol in heeft. Als ik om me heen kijk dan zie ik naast de leuke spanning ook helaas een boel ongezonde spanning en frustratie in de paardensport. Ik denk dat ouders echt bewust moeten opletten dat jonge kinderen toch vooral de leuke spanning meekrijgen, en niet worden meegezogen in de fanatieke / prestatiegerichte stroom.
Wedstrijden kunnen leuk zijn en dat moeten ze ook blijven. Als ouders moet je daarom wel goed opletten dat die lol behouden blijft.

Ik zou die kinderen namelijk heel graag gunnen wat bij sommige volwassenen al wat verloren gegaan lijkt: plezier in het paardrijden zelf, ongeacht wat je kunt, wat je doet, wat je bereikt.

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 10:08

Daar moet je altijd voor waken. Dat je kind plezier heeft en houdt. Maar dat is geen reden om het niet te doen. Er zijn echt bergen ouders die wel weten waar ze mee bezig zijn. En die ouders die dat niet weten, zijn overal. Niet alleen bij de paarden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 10:29

Het is mijn indruk dat er veel ouders, ook heel veel goedbedoelende ouders, zich toch niet bewust zijn van de impact die het kan hebben en de druk die bewust of onbewust op de kinderen komt. Ik ben niet voor het afschaffen van de wedstrijden want wedstrijden kunnen heel leuk en spannend zijn, maar ik zou er wel heel terughoudend mee zijn, zeker bij jonge kinderen.

ThisIsMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 10:48

Echwel schreef:
KiWiKo schreef:

Die wel, maar niet degene die in op maat gemaakte jasjes zitten.
*trots* dochterlief rijdt in jasje dat van mij geweest is, jasje is ouder dan kind...

En waarom die dan niet? Wat een ongelooflijke kwatsch zeg, jij kan toch niet bij een ander in de portemonnee kijken? Er zijn mensen die geven net zo makkelijk 1000 euro uit als een ander 10 euro, gewoon omdat ze geld zat hebben en nergens naar hoeven te kijken. Maakt dat hun kinderen per definitie minder leuk en minder schattig? Dat maakt deze ouders ook niet per definitie 'pushers' hoor, ook mensen met meer dan genoeg geld zijn soms net echte, gewone mensen, die willen dat hun kind plezier heeft aan een hobby, om die gelijk nu maar in het prestatiegerichte hoekje te duwen vind ik wel heel kortzichtig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 10:51

Weet je wat ik vaak opmerk..de echt rijke, die idd 1000 euro uit kunnen geven alsof het een euro is.
Dit zitten niet zo met de prestatie drang.
Wat kan het hun ballen dat het startgeld weg is?

Maar die wannabee rijken..die zich hoger voor willen doen dan dat ze kunnen...ja dan is dat inschrijfgeld stiekum toch wel slikken bij al die andere hoge kosten voor de show Lachen
Dan moet kindjelief er ook maar wat voor doen....

SuperMacho

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 10:54

vind ik soms ook dan moet ik in rijden met mijn paard.
Ben actief aan het oefen dan moet je steeds op zoon kind denken die door de pony overal heen gesleurt word.

Ik vind ook dat officele wedstrijden voor kinderen onder de 12 moeten worden afgeschaven

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:03

Dat heeft niet met jaloezie te maken, wel met het feit dat deze kinderen vaak met het neusje in de lucht lopen/rijden
en door de ouders het gevoel wordt meegegeven dat ze beter zijn dan het kindje in het te grote jasje..

Daardoor denk ik dat deze kinderen er geen plezier meer in hebben.

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:31

Echwel schreef:
Dat heeft niet met jaloezie te maken, wel met het feit dat deze kinderen vaak met het neusje in de lucht lopen/rijden
en door de ouders het gevoel wordt meegegeven dat ze beter zijn dan het kindje in het te grote jasje..

Daardoor denk ik dat deze kinderen er geen plezier meer in hebben.

Dan denk je wel erg in je eigen straatje.

Wat mij nl. altijd zo opvalt (niet alleen bij de paarden) is dat de 'wannabees' (leuke term runningkawa!!) vaak met het neusje in de lucht lopen. De mensen die echt niet op een euro hoeven te kijken 'herken' je vaak niet als zodanig. En de kinderen daarvan kijken ook echt niet neer op een ander. Waarom zouden ze dat ook doen? Het neerkijken op een ander is nl. ook niks meer/minder als jaloezie. Laat iedereen lekker zijn ding doen. En iedereen in zijn waarde.

Plezier moet je als ouder in de gaten houden. En dat heeft niets met geld te maken, hoe kinderen tegen geld aankijken leren wij ze ook. Kijk maar naar die moeders van die kinderen met het neusje in de lucht.....

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:35

Waarom moet je je dan beter voordoen dan je bent?
Je maakt het je kind er iig niet leuker op.
Voor kinderen is vooral het saamhorigheidsgevoel wat er bij wedstrijden hoort te zijn belangrijk.
En nog altijd is meedoen belangrijker dan winnen, maar dat wordt toch snel vergeten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:38

ThisIsMe schreef:
Er zijn mensen die geven net zo makkelijk 1000 euro uit als een ander 10 euro, gewoon omdat ze geld zat hebben en nergens naar hoeven te kijken. Maakt dat hun kinderen per definitie minder leuk en minder schattig? Dat maakt deze ouders ook niet per definitie 'pushers' hoor, ook mensen met meer dan genoeg geld zijn soms net echte, gewone mensen, die willen dat hun kind plezier heeft aan een hobby, om die gelijk nu maar in het prestatiegerichte hoekje te duwen vind ik wel heel kortzichtig.

Maar toch geef je met zo'n houding als ouders iets mee. En dat is iets waar je je als ouder bewust van moet zijn, en waarin je ook maar soms een beetje voorzichtig moet zijn.

Bijvoorbeeld: als je als kind aan verkleedpartijtjes doet, dan is het heel anders om de echte schoenen van je moeder aan te hebben die 10 maten te groot zijn, dan om dezelfde schoenen in je eigen maat te hebben. Het ene is meer spel, het andere is meer echt. Net doen of de bank een fort is, is anders dan een echt fort tot je beschikking hebben. Het ene is niet per definitie fout en het andere niet per definitie goed, maar het geeft wel een andere lading aan het spel.

En geloof me: ik snap buitengewoon goed hoe graag je kinderen veel wilt geven, de hele wereld en meer. En als je de mogelijkheid hebt geef je je kind ook graag het beste. Maar soms moet je toch je verstand voorrang geven, en daarin grenzen stellen, ook al zijn ze voor je portomonnee niet nodig, voor het kind zijn ze nodig. Door een 'serieus' wedstrijdtenue te kopen, krijgen de wedstrijden toch een andere lading dan als een kind in een geleend te groot rijjasje rijdt. En nogmaals: ik zeg niet dat het ene fout is en het andere goed, maar je moet je als ouder wel bewust zijn van dat verschil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:39

ja...dat is een goede vraag...
Maar dat is idd niet alleen in de paardensport zo...mensen die de ogen moeten uitsteken.
Vooral aan de buitenkant zodat iedereen het ziet...maar fatsoenlijk eten staat er niet meer op de plank

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:41

Er zijn altijd mensen die zich beter voordoen als ze zijn. Maar die vallen op den duur toch door de mand.

Maar moet ik voor die mensen mijn kinderen niet meer op wedstrijd doen? Dan kan ik niks meer doen.

Saamhorigheid is met paardrijden wel wat moeilijker vind ik, want het is toch een beetje eenling sport. Maar goed, dat neemt niet weg dat ze op wedstrijd elkaar inmiddels wel kennen en dat het dan echt wel leuk is met die kids onderling. Ook al loopt de een met een beker en de ander niet. Dan zegt degene met beker, balen zeg dat het minder ging. En waarbij het minder ging zegt, ach ja volgende keer beter. Ik ken het eigenlijk (gelukkig) niet anders. Dat is ook wat je je kind aanleert. Wens je de volgende deelnemer in de ring succes of loop je gewoon langs? Dat soort dingen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:49

Daniellev schreef:
Saamhorigheid is met paardrijden wel wat moeilijker vind ik, want het is toch een beetje eenling sport.

Nog een reden om als ouder te bewaken dat er ook genoeg situaties blijven zijn waarin kinderen samen kunnen zijn in een situatie waarin ze niet vergeleken worden.
HOE je er als ouder ook mee omgaat: die vergelijking, die beoordeling is er. Hoe de kinderen er ook mee omgaan, het is een situatie die anders is dan een situatie waarin geen enkel resultaat of beoordeling of vergelijking of competitie is, maar waar kinderen volkomen doelloos spelen volgens hun eigen regels en samen naar het zelfde doel werken en elkaar helpen etc. En dat zijn grenzen die je als ouder in de gaten moet houden.

Citaat:
Dan zegt degene met beker, balen zeg dat het minder ging.

Maar zoals gezegd: dat is dus TOCH een beoordeling, een resultaat, een competitie, een opmerking over het resultaat. Welliswaar op een zeer vriendelijke wijze, maar toch iets wat gericht is op het resultaat. En je moet er als ouder voor waken dat er ook genoeg situaties overblijven waarin helemaal niets beoordeeld wordt, waarin het resultaat helemaal niet telt.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 12:01

runningkawa schreef:
ja...dat is een goede vraag...
Maar dat is idd niet alleen in de paardensport zo...mensen die de ogen moeten uitsteken.
Vooral aan de buitenkant zodat iedereen het ziet...maar fatsoenlijk eten staat er niet meer op de plank

Ik trek me persoonlijk niks aan van mensen die 'de ogen uitsteken'. Ik ben gelukkig met wat ik heb, en dat wil ik mijn kinderen meegeven. Kijk niet naar wat je niet hebt, maar wees blij met hetgeen je wel hebt. Heeft een ander een mooiere pony, auto, trailer? Leuk voor ze. Wij redden het prima met wat wij hebben. Jaloers en verwend gedrag wordt hier niet gepikt.
Door wedstrijdjes te rijden leren kids ook te incasseren en blij te zijn voor een ander.

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 12:19

Zo is het. We kunnen ze wel weghouden voor 'volwassen' situaties, maar later schrikken ze zich dan kapot. Ze zullen moeten leren dat mensen verschillend zijn, dat je kunt verliezen maar ook winnen en dat je dan verder toch gewoon gelukkig kunt zijn.

En ik blijf erbij dat dit wat ik allemaal lees erg meevalt op wedstrijd. Wij vinden het over het algemeen erg leuk en gezellig om te gaan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 12:33

Daniellev schreef:
Zo is het. We kunnen ze wel weghouden voor 'volwassen' situaties, maar later schrikken ze zich dan kapot.

Kinderen van onder de twaalf moeten echt nog wel begeleid en beschermd en met mate in aanraking komen met dat soort 'volwassen' situaties. Het zijn kinderen.
Wedstrijden zijn, per definitie, prestatiegericht omdat ze de prestatie beoordelen. Daar moet dan ook een ruime hoeveelheid aan ervaringen tegenover staan waar de prestatie niet van belang is. Kinderen moeten wel leren omgaan met teleurstellingen, maar ze moeten ook genoeg situaties hebben waarin teleurstelling geen element is.

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 12:41

Ik denk dat de meeste ouders dat goed zelf kunnen bepalen. De een doet het zus de ander zo. En van 1 wedstrijd in de maand of om de week krijgt een kind echt geen complex v.w.b. prestatiedrang of andere ongein. Daar ben je toch zelf bij om het te doseren?

bokkenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 12:46

Shadow0 schreef:
Daniellev schreef:
Zo is het. We kunnen ze wel weghouden voor 'volwassen' situaties, maar later schrikken ze zich dan kapot.

Kinderen van onder de twaalf moeten echt nog wel begeleid en beschermd en met mate in aanraking komen met dat soort 'volwassen' situaties. Het zijn kinderen.
Wedstrijden zijn, per definitie, prestatiegericht omdat ze de prestatie beoordelen. Daar moet dan ook een ruime hoeveelheid aan ervaringen tegenover staan waar de prestatie niet van belang is. Kinderen moeten wel leren omgaan met teleurstellingen, maar ze moeten ook genoeg situaties hebben waarin teleurstelling geen element is.

De hele maatschappij is (helaas) competitief, het deelnemen aan een wedstrijd zal niet meer "schade" veroorzaken als gewoon een dagje naar school. Ik denk dat je het allemaal heel idealistisch ziet. Waarschijnlijk dat jezelf als kind teleurgesteld bent in het wedstrijd rijden maar een beetje zwart/wit is jouw mening zeker wel. Kinderen hebben namelijk meer veerkracht als je denkt, mijn dochter rijdt al vanaf haar 8e wedstrijden en ik heb haar net zo blij gezien met het halen van een winstpunt als met een door een fotograaf gemaakte foto van een megabok in een mislukte proef. Zeker jonge kinderen kunnen daar mee om gaan, voor hun is fouten maken vaak nog heel gewoon. Als ze gaan puberen dan wordt het besef van concurrentie veel groter en dat geeft soms druk. En ook daar kan je niet iedereen over een kam scheren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 12:53

Daniellev schreef:
Ik denk dat de meeste ouders dat goed zelf kunnen bepalen. De een doet het zus de ander zo. En van 1 wedstrijd in de maand of om de week krijgt een kind echt geen complex v.w.b. prestatiedrang of andere ongein. Daar ben je toch zelf bij om het te doseren?

Ik denk dat veel ouders zich niet bewust zijn van de vele onbewuste dingen die ze hun kind meegeven. Juist omdat dat heel subtiel gaat. Ik vind om de week wedstrijd voor kinderen onder de 12 behoorlijk veel. En dat zal niet meteen tot problemen leiden, maar op langere termijn denk ik dat het het zelfbeeld van de kinderen en hun motivatie beinvloedt doordat ze er aan gewend zijn dat ze steeds van buitenaf beoordeeld worden - dat kan bv tot gevolg hebben dat kinderen veel bevestiging gaan zoeken en veel externe motivatie nodig hebben, en weinig 'uit zichzelf' willen doen als daar niets tegenover staat.

Ik denk dat ouders die bewust nadenken over die nadelen, dat goed kunnen doseren. Maar niet alle ouders denken daar bewust over na. Ouders die aangeven 'ze willen het zelf' kunnen heel gemakkelijk vergeten dat het de verantwoording van de ouders is, en niet die van de kinderen, om de grenzen te bewaken. (Zoals je dat ook moet doen met gezond eten, bedtijd en dat soort dingen.) Dat de kinderen later als ze groot zijn ook zelf hun bedtijd moeten bepalen, betekent niet dat je op 9-jarige leeftijd die grenzen al los kunt laten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 13:14

bokkenootje schreef:
De hele maatschappij is (helaas) competitief, het deelnemen aan een wedstrijd zal niet meer "schade" veroorzaken als gewoon een dagje naar school.

Als het in plaats van een dagje school zou zijn misschien niet. Maar het komt er bij, het telt op: je hebt 1 dag in de week minder waarop er even niets hoeft en 1 dag meer waarop concentratie en prestatie verwacht wordt. Dat alleen al is nogal een verschil Lachen

En ik benader dit absoluut niet vanuit mijn eigen ervaring. Ik ben pas op mijn elfde gaan paardrijden, en dan gewoon een uurtje op de manege, dus daar zat weinig aan vast.
Maar ik heb me wel verdiept in dingen als faalangst, en in hoe en wat kinderen leren, hoe hun zelfbeeld ontstaat. We kennen ook allemaal de voorbeelden van gescheiden ouders of ruzies waarin het kind zichzelf de schuld geeft. Dat willen ouders helemaal niet zo, maar toch gebeurt het.
Er zijn zoveel situaties waarin volkomen goedbedoelende ouders zich niet bewust zijn van de signalen die ze aan hun kind geven, waardoor stress of angst kan ontstaan zonder dat de ouders dat willen en zonder dat de ouders of omgeving dat direkt zien.