Indoor Brabant, hoe kan dit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: Indoor Brabant, hoe kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 19:50

heb je nou al eens uitgezocht of jouw hele tirade over het veiligheidscertificaat wel van toepassing is? Er is hier al een aantal keer opgemerkt dat IB onder een ander reglement valt Knipoog

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 19:55

Lielle schreef:
heb je nou al eens uitgezocht of jouw hele tirade over het veiligheidscertificaat wel van toepassing is? Er is hier al een aantal keer opgemerkt dat IB onder een ander reglement valt Knipoog

Fei en de Nederlandse wetgeving zijn 2 verschillende dingen.
Ik weet dat een internationale wedstrijd als Beekbergen heel ander verzekeringen enz heeft dan de gemiddelde 123 wedstrijd.

Daarbij zijn de Brabant hallen natuurlijk geen manege net als de Rai, maar zijn het evenementen die daar worden gehouden
net als bij buitenwedstrijden

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 19:56

Wat heeft de Nederlandse wetgeving hiermee van doen? Die stelt die eis van het veiligheidscertificaat niet, dat doet (volgens TS) de KNHS.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 19:58

Denk dat je dat onder bijna dezelfde noemer kunt gooien Haha! Haha!
Dacht dat het tegenwoordig wettelijk geregeld was dat certificaat>

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 20:02

De KNHS, FNRS en SRR werken gezamelijk aan het verhogen van de veiligheid binnen de paardensport. Dat gebeurt onder andere door het invoeren van het Veiligheidscertificaat voor hippische accommodaties.

Het Veiligheidscertificaat is een certificering van de Stichting Veilige Paardensport (SVP). Het wordt uitgegeven door het Keurmerkinstituut in de vorm van een gevelbord.

http://www.manegegalop.nl/index.php?id=32

en alle info op
http://www.veiligpaardrijden.nl/Downloa ... CatID=9042

niets wettelijks aan.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 20:05

Maar dat heeft toch niets met evenementen op andere terreinen dan een manege te maken.
Hoe doen ze dat dan van de zomer met buitenwedstrijden..

Ik weet van de wedstrijd die wij organiseerden, dat we dus aan wettelijke(brand) eisen moesten voldoen
betreffende de tent enz

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 20:27

Ik ben wel met TS eens dat het een heel slecht voorbeeld is wanneer er voor publiek zonder cap gereden wordt.
Dit viel mij op tijdens de hengstenkeuring, ook in Den Bosch.
Sommige van die hengsten waren echt kwallebakken hoor, die werden eerst stevig gelongeerd, aan de longe de inrijbak ingebracht, twee man vasthouden en dan iemand erop om in te rijden. Natuurlijk kunnen die mensen goed rijden, maar al die hengsten bij elkaar gaf soms een flink spektakel en ik was er ook verbaasd over dat men zonder cap reed.
Verder wel allemaal met fatsoenlijke rijbroek en laarzen en zo.

kissmeB

Re: INDOOR BRABANT, HOE KAN DIT??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 23:34

[/quote]
En daar komt toch dat stukje traditie om de hoek kijken
Ik vind een helm geen gezicht voor iemand die op het niveau van Anky rijdt.
Denk dat er pas iets aan gedaan wordt als de arbo wet het voor gaat schrijven voor grooms enz[/quote]

maar als iedereen NU met cap zou moeten rijden, ja zelfs anky Knipoog
dan vind over 2-3 jaar dat iedereen toch normaal?er zijn hele mooie caps verkrijgbaar..
en anders kan anky er toch zelf een ontwerpen Bloos Er moet waarschijnlijk eerst iets gebeuren op zo'n landenwedstrijd of wat dan ook voordat dit verplicht zal worden. maar eigenlijk zijn die topruiters ons grote voorbeeld dus als zij nou netjes met cap gaan rijden:P

kissmeB

Re: INDOOR BRABANT, HOE KAN DIT??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 23:38

gomir schreef:
kissmeB schreef:
en bij ons op stal hebben ze ook dat certificaat zodat er staigaires mogen werken..maar de helft rijdt nog zonder cap?! nouja is dan hun eigen verantwoording toch!

Dat is zeker ook de verantwoording van de stagebegeleider. Als een stagiaire zonder helm op zichzelf invalide of dood valt op een paard van het stagebedrijf en het lijkt er ook maar een beetje op dat dat door een helm te voorkomen geweest was dan ben je echt heel erg zuur als stagebedrijf.

Er wordt namelijk van je verwacht dat je als stagebegeleider toeziet op het naleven van de veiligheidseisen en je moet een veilige werk- en leeromgeving creëren.

Tuurlijk hebben stagiaires een eigen verantwoordelijkheid, maar vertrouw er maar op dat iedereen dat vergeten is op het moment dat er iets ernstigs gebeurd...Dan is de stagiaire ineens nog maar in opleiding en was hij/zij zich mogelijk niet bewust van de risico's Clown

Bovendien is 'cap verplicht' heel simpel uit te leggen als cap verplicht en als niemand daar op toeziet onder het motto van 'eigen verantwoording' kunnen we dat veiligheidscertificaat wel weer afschaffen...

ik bedoel eigenlijk dat de meeste pensionklanten zonder cap rijden.. Haha!
We hebben dat certificaat dus omdat de studenten/stagaires zeg maar alleen naar een gecertificeerd(?dislecties:) bedrijf mogen. zij rijden wel netjes met cap.
maargoed als eigenaar kun je moeilijk al je pensionklanten steeds gaan toespreken of de bak uitsturen of e.d. overal hangen de regels en 1per jaar krijgt iedereen ze nog persoonlijk..
kijk als er dan wat gebeurd vind ik echt wel dat de 'klant' zelf voor alles verantwoordelijk is.

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 08:06

Je kunt de Brabant hallen of de RAI of Ahoy niet vergelijken met een manege. Dit zijn evenements hallen die alleen maar aan een aantal brandveiligheids regels hoeven te voldoen. Dus je kunt navragen wat je wilt en een hoop herrie proberen te maken, maar je hebt geen poot om op te staan. En eerlijk gezegd vind ik nog steeds dat je alleen maar een rel probeert te trappen, net als in je andere topic. Ik snap jouw probleem echt niet.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 08:29

Bij elke inrij-ring op zulke grote evenementen, staan officials. Daar is meer en beter toezicht dan bij de kleine KNHS wedstrijden. Ik heb zomaar een flauw vermoeden dat die officials echt wel hun regels naleven.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 12:14

Hoeveel vrije tijd moet je hebben om zo'n onderwerp hier aan te kaarten. Een hele hoop gedoe om niks, helemaal niks.
Het klinkt als: wij moeten cap op, dus........ Zij ook hoor, anders is het niet eerlijk.
Er bestaat ook nog zoiets als eigen verantwoordellijkheid, maar daar houden we tegenwoordig niet zo van geloof ik.
Liever wijzen met het vingertje, zij doen het ook........... Kleuterschool!

Rusher

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 12:17

Ik begrijp het probleem niet zo. Wat kan het je in hemelsnaam schelen of ze een cap op hebben of niet. Het hele voorbeeldfunctie verhaal vind ik nergens op slaan. Iedere volwassene moet zijn eigen verantwoording nemen. Bij kinderen vind ik dat de ouders de verantwoording hebben, om hun kids in bescherming te nemen.
Ik neem ook aan dat de officials bij dit soort evenementen echt wel weten wat verplicht is en wat niet. Het dragen van een cap dus duidelijk niet. Dus waar maak je je druk om? En wat denk je met deze actie te bereiken?

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 12:29

Echwel schreef:
Maar dat heeft toch niets met evenementen op andere terreinen dan een manege te maken.
Hoe doen ze dat dan van de zomer met buitenwedstrijden..
Ik weet van de wedstrijd die wij organiseerden, dat we dus aan wettelijke(brand) eisen moesten voldoen
betreffende de tent enz

De gewone buitenwedstrijden vallen dus onder de regels van de KNHS, daar is idd een cap verplicht.
IB valt onder de FEI.

Keesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 14:48

Zoals al een aantal keren is vermeld valt IB inderdaad onder de FEI.
Ik vind het nogal 'flauw' om nu via een topic foto's te gaan verzamelen van springruiters die losrijden/springen zonder cap, wat wil je hiermee bereiken?

Overigens kan ik je verzekeren dat op IB alles in orde en volgens de regels is opgesteld, er liepen talloze FEI vertegenwoordigers rond, wanneer er iets niet in orde was hadden zij dit zeker aangekaart. Dit is niet het geval geweest, dus spaar je de moeite.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 15:43

RaichuHollow schreef:
Mensen,

Wat zijn we nu allemaal aan het afdwalen...
Het gaat er allemaal gewoon om dat vele manegebedrijven etc verplicht een veiligheidscertificaat moeten hebben om wedstrijden te kunnen organiseren.
Ik weet dat het geldbedrag dat deze bedrijven moeten betalen per jaar echt een behoorlijk bedrag is!!

Het is gewoon erg teleurstellend dat iedereen hier aan moet voldoen, een spijker die uitsteekt kan je op afgekeurd worden... Gevolg iedereen moet met cap rijden!

Ik heb opgezocht of de Brabant Hallenvoldoen aan de veiligheidsnormen voor het certificaat.... eindvan het liedje hebben de Brabant Hallen niet eenseen certificaat!

War hebben we het over! Al die bedrijven moeten geld neerleggen om wedstrijden te kunnen organiseren, maar daar waar het grote geld speelt oeft het allemaal niet!???

Ik hoop dat ik morgen contact heb met een instantie die mij meer kan vertellen, dan komen we ergens!

Maar laten we niet zo ver uitlopen in dezetopic, want het oedje, voltige en al die andere dingen is niet de bedoeling van deze topic!

Nou, als ik van een instantie hoor dan laat ik het weten!

Groeten Lizet Veldman

Aha. Je boosheid gaat dus helemaal niet over de veiligheid van de ruiters of een voorbeeldfunctie. Het gaat gewoon om geld. Had ik in eerste instantie ook verkeerd begrepen. Blond

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 19:12

Niet om geld, maar om een hoop gedoe lees ik zo. Dat veiligheidscertificaat kost een hoop werk. En dat voorbeeld van die uitstekende spijker zegt genoeg.
Helaas moet dat moet nu eenmaal bij KNHS-wedstrijden.
Maar op indoor Brabant waren het FEI-wedstrijden.

RaichuHollow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 08:44

Nou, we hebben een reactie van het veiligheidscertificaat gehad, deze staat hieronder.

Indoor brabant is een tijdelijke hippische accommodatie en hoeft daarom geen veiligheidscertificaat te hebben. De internationale wedstrijd wordt onder FEI reglement gereden en daarin is het dragen van een veiligheidshelm op het voorterrein niet verplicht. De KNHS en SVP leggen momenteel een voorstel neer bij het FEI om de veiligheidshelm internationaal verplicht te stellen op het voorterrein.

Met vriendelijke groet,

Secretariaat
Stichting Veilige Paardensport

Bij deze kan er een slot op deze topic.
Laatst bijgewerkt door Sim op 04-04-08 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: naam medewerker St. Veilige Paardensport verwijderd.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 08:48

Storm in een glas water dus?

Keesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 09:09

Dat zei ik dus al.. Ik kan er nog steeds niet bij waarom je hier zo'n ophef over moet en durft te maken!

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 10:04

Ik wel, ik hoop dat de FEI haar regels gaat aanpassen.

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 10:16

Keesje schreef:
Dat zei ik dus al.. Ik kan er nog steeds niet bij waarom je hier zo'n ophef over moet en durft te maken!

Ik zal hier ook echt geen uur wakker van liggen, maar ik vind het wel een onderwerp om even bij stil te staan en vragen over te stellen, en ik vind het daarom zinnig dat er wel over gediscussieerd wordt.
Iedereen heeft het recht op een eigen mening tenslotte, daarom vind ik het woordje durft in bovenstaande quote nogal misplaatst.
Ben erg benieuwd hoe de FEI in de toekomst met dit soort vraagstukken omgaat.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 10:16

Ik vind het wel een beetje vreemd dat sommige mensen er zo ontzettend hard tegenin vliegen, het is toch geen persoonlijke onredelijke aanval ofzo?
Ik hoop ook dat de FEI haar regels gaat aanpassen, het blijft inderdaad toch een voorbeeldfunctie.

Keesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 10:22

am13 schreef:
Keesje schreef:

Ik zal hier ook echt geen uur wakker van liggen, maar ik vind het wel een onderwerp om even bij stil te staan en vragen over te stellen, en ik vind het daarom zinnig dat er wel over gediscussieerd wordt.
Iedereen heeft het recht op een eigen mening tenslotte, daarom vind ik het woordje durft in bovenstaande quote nogal misplaatst.
Ben erg benieuwd hoe de FEI in de toekomst met dit soort vraagstukken omgaat.

Ik vind het prima dat hierbij stil gestaan word, het is immers ook wat 'vreemd' dat een cap op het voorterrein niet verplicht is bij de FEI en wel bij de KNHS.
Ik doel in mijn reactie op de ophef die TS hierover maakt, de manier waarop ze dit brengt en foto's/filmpjes probeert in te zamelen om haar gelijk te halen, dat vind ik niet de juiste manier.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 10:55

Dat komt denk ik omdat het dragen van een cap in Nederland een grotere issue is als in het buitenland. De FEI heeft met alle landen samen te maken en moet er ook rekening mee houden dat in veel landen nog amper van een cap gebruik gemaakt wordt.
Veel ruiters zijn blij als ze na een rondje springen hun cap weer af kunnen zetten, omdat het nu niet bepaald verkoelend werkt, zeker niet op hete dagen.
Voor ruiters die maar 1 paard hoeven te rijden is dat een stuk beter vol te houden als voor de meeste internationale ruiters die heel de dag aan het rijden zijn.