R_B schreef:Hier kun je echt het verschil zien tussen de recreatieve ruiters en de wedstrijdruiters. Begrijp me niet verkeerd maar het is simpelweg het geval.
Ik zelf rijd in alle klassen bij het springen en rijd op wedstrijd alle paarden met martingaal. Wanneer je die goed bevestigd heeft een paard daar geen last van er geen reden voor is. Mocht het paard iets doen, waar de martingaal voor gemaakt is, dan treedt hij in werking.
Thuis rijd ik zo af en toe ook met de slof. Hier geldt hetzelfde als bij de martingaal. Hij treedt alleen in werking, wanneer het nodig is, als hij goed bevestigd is.
Qua bitten verschilt het enorm waar ik mee rijd, het is helemaal geen schande als je met een scherper bit rijd. Mits je maar ervaring hebt en het paard goed behandeld. Niet in de mond rukken. Soms is het voor een paard alleen maar prettiger als je een scherper bitje hebt, zij laten zich dan fijner rijden waardoor de ruiter en het paard meer plezier aan elkaar beleven.
Maar een te scherp bit is ook niet goed en een scherp bit kan geen kwaad, mits in goede handen.
Dus duidelijk is wel.. hulpteugels en andere bitjes zijn geen schande, mits ze goed gebruikt worden.
precies!
alleen denkt niet iedereen hier zo over. maar oke
Jij en ik weten bijde dat als je verder wil komen in de sport af en toe vanalles moet veranderen aan en om je paard , toch..
En aan je zelf zullen ook je instelling en handelingen veranderen naar mate je ervaring groter wordt

Loopt niet meer in de wedstrijd

..