Rij je met of zonder hulpmiddelen, en wat is je niveau?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

previrJarig

Re: Rij je met of zonder hulpmiddelen, en wat is je niveau?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 12:02

R_B schreef:
Hier kun je echt het verschil zien tussen de recreatieve ruiters en de wedstrijdruiters. Begrijp me niet verkeerd maar het is simpelweg het geval.
Ik zelf rijd in alle klassen bij het springen en rijd op wedstrijd alle paarden met martingaal. Wanneer je die goed bevestigd heeft een paard daar geen last van er geen reden voor is. Mocht het paard iets doen, waar de martingaal voor gemaakt is, dan treedt hij in werking.
Thuis rijd ik zo af en toe ook met de slof. Hier geldt hetzelfde als bij de martingaal. Hij treedt alleen in werking, wanneer het nodig is, als hij goed bevestigd is.
Qua bitten verschilt het enorm waar ik mee rijd, het is helemaal geen schande als je met een scherper bit rijd. Mits je maar ervaring hebt en het paard goed behandeld. Niet in de mond rukken. Soms is het voor een paard alleen maar prettiger als je een scherper bitje hebt, zij laten zich dan fijner rijden waardoor de ruiter en het paard meer plezier aan elkaar beleven.
Maar een te scherp bit is ook niet goed en een scherp bit kan geen kwaad, mits in goede handen.

Dus duidelijk is wel.. hulpteugels en andere bitjes zijn geen schande, mits ze goed gebruikt worden.

precies! Haha!
alleen denkt niet iedereen hier zo over. maar oke
Jij en ik weten bijde dat als je verder wil komen in de sport af en toe vanalles moet veranderen aan en om je paard , toch..
En aan je zelf zullen ook je instelling en handelingen veranderen naar mate je ervaring groter wordt

nathan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 12:04

ik rijdt mte een zweep en spooren... en een livver poel bit

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 12:54

x_Mliss schreef:
Ik heb L2 niveau gereden.
En het ligt er net aan op wat voor paard ik stap.
Kwa hulpmiddelen gebruik ik alleen als het nodig is een spoortje of een zweep.
Maar als ik wedstrijden start rij ik alleen met spoor.
Emaal in het M mag je toch geen zweep gebruiken dus kan ik er net zo goed nu al aan wenne.

Overigs ben ik wel tegen andere hulpmiddelen zoals een slof enz.
9 van de 10 keer zie je mensen met een slof rijden die er niet eens mee kunnen rijden.
Maar die wel denken dat ze het wel kunnen. Scheve mond
En tijdens het rijden hem onbewust steeds strakker pakken uiteindelijk alleen nog op de slof rijden dat vind ik niet kunnen!

Ik zelf ben alijd wel serieus bezig met paarden en werk er altijd naar toe om uiteindelijk als doel tegaan starten als het paard en ik net zo goed er klaar voor zijn.
Hulpmiddelen zo als een slof er aanhangen of iets anders mag je in de ring ook niet gebruiken dus kan je het net zo goed oplossen thuis zonder hulpmiddelen.
Of als het niet zelf lukt een goede instructriese inteschakkelen die je helpt.
Dus als ik het dan zo zeg daar ben ik wel op tegen.
Ik zou ook nooit zo snel iets aan me eigenpaard hangen ik zou het proberen optelossen door te trainen instructriese of iets dergelijks dan duurt het maar langer maar ik ga niet me paard gedwongen naar beneden trekken door een slof of een strak vast gebonden helastiek.
Omdat ik wil dat hij nagevelijk loopt.
Het moet wel leuk blijven voor mens en dier uit die ontspannig geen getrek in die mond scherp bit er in dikke vette sporen in die buik.
Ik rij wel wedstrijd gericht maar niet op een gedwongen manier.
Als me paard een keer niet nagevelijk loopt naja jammer dan het is toch ook weer ervaring die je opdoet dan maar geen winst kan mij het schelen ik heb wel een leuke dag met me paardje. Ja

Soms zie ik mensen op wedstrijd die vinden dat het niet goed is gegaan in de ring zodra ze de bak uit zijn en dat paard aan het uit stappen zijn word hij afgezeken of nog voor straf ff lekker aan het werk gezet.
Belagelijk vind ik dat. Misselijk

Ben het me je eens,behalve het laatste,tuurlijk gebeurd dat weleens maar ik wil even een voorbeeld geven.Ik heb een paard die in de ring nog weleens wat wil in kakken,thuis loopt hij super aan het been,maar in de ring omdat ik bezig ben met de proef rijden wil hij dus weleens inkakken en dan moet ik een grove beenhulp gebruiken waar ik een hekel aan heb {hij loopt nu M1} als ik uit de proef kom en hij is heel erg terug,dan geef ik hem weleens een schop.Komt niet zo vriendelijk over,maar hij moet wel leren dat hij in de proef ook gewoon aan het been moet lopen.Dan geef ik hem liever een keer een hele harde schop,dan steeds een zacht schopje omdat dat vriendelijker staat want daar leert hij niets van.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 12:57

ik rijd momenteel met mn paard b (voor heen hoger niveau gereden)
en rijd hem met n spoortje (stomp en afgerond) verder geen hulpteugels.

xCarlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 13:01

1 loopt M2 en die rijdt ik met de kleinste sporen die er zijn.. en ook wel eens met een slof. Gebruik hem niet.. alleen als het nodig is! Paard gaat er niet van achteruit.. alleen vooruit..

1 ga ik over een half jaar B starten.. gebruik geen hulpmiddelen.. alleen een klein springzweepje als ze niet op de benen reageert (erg jong paard)

1 L1, Sporen en n zweep Lachen Loopt niet meer in de wedstrijd

1 loopt niet in de wedstrijd maar B afgericht.. zonder hulpmiddelen.

1 loopt ook niet in de wedstrijd maar is Z2 afgericht.. Kleine spoortjes meer niet Lachen

Ik spring ook Lachen Dan gebruik ik alleen een martingaal.. verder niets Lachen
Laatst bijgewerkt door xCarlyx op 04-03-08 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 13:01

Ik rijd op geen niveau en ik rij alleen maar buiten. Ik rijd altijd met een martingaal (hij kan ongelooflijk hoog zijn kop omhoog gooien dat hij jouw kan raken!!) en met een zweepje die ik niet echt gebruik.
Als ik in de bak rijd, rij ik met kleine stompe spoortjes.

previrJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 13:30

ej maar michelle niet verkeerd bedoeld maar ik denk dat jou pony gewoon een keer naar de tandarts moet als ie zijn kop zo hoog gooit, toevallig toen je zondag voorbij kwam zag ik hem ook wat met zn mond rommelen dus misschien een teken Knipoog

Prince_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 13:32

Ik heb altijd een zweepje bij me.
En mijn bijrijdpaard word gereden met thiedeman omdat hij te sterk is en hij anders niet te houden is..

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 17:23

Thuis rij ik zonder hulpmiddelen (ja..een zadel en hoofdstel! Lachen ) en ik rij M2.
Op wedstrijd heb ik sporen.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 17:25

Ik rij zonder sporen en zweep, heb een 3 jarige dus sporen zijn hopelijk nog heel lang onnodig. Met zweep kan ik niet rijden, gaat ze uit haar stekker. Af en toe moet er wel iemand bij staan met een zweep anders kan ze te veel trucjes uit de kast halen..

VEGASS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 19:02

Ik rijd op z nivo. Ik rijd met sporen zonder zweep. Heb een sensibel vlug paard dus die zweep is niet nodig. Mijn vorige paard was lui ............erg lui. Had echt die zweep ook nog nodig. Als ik de proef inging en mijn zweep weg legde lachte hij achter zijn hoef.....luilak.
Hulpteugels geloof ik niet zo in. Als je eerlijk rijd, van achteren naar voren en je handen netjes stil houd, af en toe een ophouding komen ze heus lekker rond.
Als je er mee om kunt gaan kan het geen kwaad, maar zie ook wel eens mensen rijden die hun paard rond trekken met de slof....jammer hoor. Wie weet moet dat wel met een verreden paard, maar die ervaring heb ik zelf niet gehad. Kan er dus eigenlijk niet over oordelen Slapen

Anoniiempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 19:04

Ik heb niks tegen hulp middelen, als je ze maar goed gebruikt! Vork

Zelf vind ik het altijd wel handig om een druk paardje met Martingaal te rijden, dat geeft toch een veilig gevoel. Haha!

J_anita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:25

Ik rij M1 en was L springen (mee gestopt) nu alleen nog thuis.
Ik rijd altijd met sporen, om de hulpen te verfijnen en zweep heb ik af en toe bij me. Met springen heb ik soms een martingaal om. Met buitenritten heb ik meestal een slof om of een martingaal.
Verder rijd ik met een dubbelgebroken watertrensje.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 17:29

M1 > Trens + sporen + zweep.
Zweep is puur voor het 'nuanceren' van de oefeningen. Gebruik 'm niet om naar voren te 'slaan'. Knipoog

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 17:36

B > sporen maar niet altijd.

Het verschilt wel erg per pony, voorheen reedt ik M springen met een pony zonder zweep of spoortje alleen met martingaal.

Ik vind dat je moet kijken wat bij de pony past en als je je hulpmiddel goed gebruikt vind ik het niet onvriendelijk ofzo.

annikaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 21:21

ik rijd L1 ree eest altijd met zweep,, maar is op dit paard niet nodig dus doe ik het ook niet. ik rijd wel met sporen maar niet omdat hij harder moet maar om mijn hulpen kleiner aan te kunnen geven . ik rijd met een ongebroken trens dus ook niet echt een hulpbit,
als ik spring doe ik wel een voortuig om

EsmeeF

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 10:33

Ik breng mijn pony Charlie Boy momenteel klasse Z2 uit bij de pony's, aantal winstpunten weet ik niet, ben de tel kwijt Clown..
Ik rij met sporen en wanneer nodig ook met zweep, maar ga er natuurlijk wel voorzichtig mee om. Als ik met een moeilijker paard bijv. een buitenrit ga maken leg ik er ook nog wel eens een martignaal om, zodat ik meer te zeggen heb.
Mijn paarden hebben ook gewoon een bit in hun mond. Ik ben hier totaal niet op tegen, als je maar weet wat je doet Knipoog.. Ik ga er voorzichtig mee om en denk na over wat ik doe. In dat geval is er imo niks mis mee! Knipoog

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 10:35

Ik rijd M1 en rijd thuis met een zweep en zonder sporen, op wedstrijd rijd ik met sporen en zonder zweep.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 10:37

VEGASS schreef:
Ik rijd op z nivo. Ik rijd met sporen zonder zweep. Heb een sensibel vlug paard dus die zweep is niet nodig. Mijn vorige paard was lui ............erg lui. Had echt die zweep ook nog nodig. Als ik de proef inging en mijn zweep weg legde lachte hij achter zijn hoef.....luilak.
Hulpteugels geloof ik niet zo in. Als je eerlijk rijd, van achteren naar voren en je handen netjes stil houd, af en toe een ophouding komen ze heus lekker rond.
Als je er mee om kunt gaan kan het geen kwaad, maar zie ook wel eens mensen rijden die hun paard rond trekken met de slof....jammer hoor. Wie weet moet dat wel met een verreden paard, maar die ervaring heb ik zelf niet gehad. Kan er dus eigenlijk niet over oordelen Slapen

Ik rij met zweep (anders doet Jo helemaal niets meer, gewoon uit een soort van lui-zijn-principe) en met thiedemann. Waar ik overigens zsm vanaf wil want ik heb een hekel aan poespas.
mbt dikgedrukte gedeelte hierboven: uhu. kom mijn Jo maar eens rijden dan als het zo makkelijk is.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 14:38

ik rijd met zweep. Dit is omdat mijn paard absoluut niet aan het been is. Ik hoop dat hij ooit zonder kan. (hij leert wel snel) verder een normaal dubbel gebroken bitje en een zadel.

Ik rij nog geen wedstrijden maar ik gok dat we L zijn

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 14:41

Ik rijd omgerekend denk ik L2 niveau (rijd nu western) Vroeger reed ik met zweepje, nu rijd ik zonder. Ik denk ook wel dat het zonder hulpmiddelen kan, maar daar heb je veel gedult bij nodig. En verder heb ik er niks op tegen als iemand met een stil been en de nodige ervaring met sporen rijd om de hulpen te verfijnen.

Eleonora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 14:42

Ik rij zonder hulpmiddelen en heb elk niveau gereden, met verschillende pony's.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 14:51

Ik rijd zonder zweep en zonder sporen recreatief. Op dat paard te vergelijken met B niveau of lager (dressuur ligt ons niet zo..) en ik reed hem voorheen met een bijzetteugel.
Op manegepaarden reed ik op L1 niveau en altijd met zweep, vaak met spoortje en op sommige paarden een martingaal of thiedemann en op ééntje een slof. Maar ik rijd nu alleen op het paard bovenaan genoemd. Lachen Zonder één van de genoemde 'hulpmiddelen', maar wel een zadel en hoofdstel, en op een dubbelgebroken watertrens.

love_u

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 15:14

ik rij 2 paarden
1 die rij ik alleen met zweep en soms slof ( daar heb ik een reden voor)doordat er vroeger een kies verkeerd is getrokken is ze nu heel gevoelig in haar mond en gaat ze sterren lopen kijken en als ik de slof om heb heb ik net dat beetje meer maar 9 van de 10 keer hangt heel de slof los
en de andere rij ik met zweep en meestal met sporen
ik rij ze allebei op L niveau

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 17:29

Misschien past het niet helemaal in het topic. Maar ik vroeg me af wat jullie fijner vinden, een dubbelgebroken water- of bustrens?