Belachelijk dat je niet bitloos mag op dressuurwedstrijden..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Belachelijk dat je niet bitloos mag op dressuurwedstrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:22

Norway_girl schreef:
Dat zag ik idd Nagelbijten / Gniffelen
*edit* Ik heb het even veranderd, want het stond een beetje raar Bloos Nu jij weer.

Ook nu stop je mensen in hokjes:
Norway_girl schreef:
Misschien is het een uitkomst om wedstrijden appart voor Bitloos ruiters te organiseren? Aangezien het feit dat de onenigheid tussen sommige Bitloos ruiters en Normals te groot is en dus nooit samen op een wedstrijd terrein willen zijn, heb ik het idee? En waarom dat? Omdat simpelweg, naar mijn idee de Bitloos ruiter een heel ander inzicht hebben op het rijden dan Normals. Correct me if i`m wrong.

Iemand die overstapt op bitloos rijden, is niet een bepaald type persoon. Ik snap niet zo goed waarom jij dat wel zo ziet.
Ook "normals" (om jouw term maar even te gebruiken) rijden bitloos.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:25

Nou naar mijn idee stap je niet zomaar over op bitloos rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:31

Kelly_ann schreef:
Ik denk dat de bitloosrijders er goed aan doen gewoon hun eigen bond en wedstrijden op te richten. Mocht de KNHS er brood in zien dan fuseert het mettertijd wel Knipoog

Ik neem even aan dat jij wedstrijden rijdt. Zo niet, stel je dan even voor dat jij wedstrijden rijdt en dat met veel plezier doet.
En stel dat over een tijdje blijkt dat jouw paard geen bit kan verdragen. Misschien tijdelijk, misschien ook wel permanent. Jouw paardentandarts legt jou uit wat er aan de hand is en wat de consequenties zijn wanneer je toch met bit blijft rijden. Hij maakt je duidelijk dat je met bit jouw paard pijn doet.
Dat kun je natuurlijk niet over je hart verkrijgen en je besluit dat je je paard geen bit meer in doet en voortaan zonder bit gaat rijden, ten behoeve van het welzijn van je paard.
Opeens ben je dan "een bitloosrijder"! Bloos! En behoor je opeens tot een "andere groep"! Bloos! En mag je niet meer met wedstrijden mee doen. Mensen vinden je maar raar, je bent opeens een "natural", een "NH-er", noem het maar op. Klaar ben je! Terwijl je alleen maar het beste wilt voor je paard.
Pling

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:38

Denk dat er van beide kanten we in hokjes gestopt worden. En dat maakt verder ook niet uit. Je bent bitloos ruiter of niet. Of wat er tussen zit. Als je paard om medische reden geen bit kan hebben, dan kies je er niet voor om bitloos te rijden. Terwijl de meerderheid van de bitloosruiters dit wel bewust kiezen. De hokjes zijn er nu eenmaal. Bitloos en bitrijders. Klaar! Ga er niet omheen draaien, want is het nu eenmaal. De werels bestaat uit hokjes. Zelf paarden hebben hokjes. Dressuur of springpaard en noem maar op.

Norway_girl

Ik zal het even aanvullen.

Ik spreek over de groep die zich simpelweg tot het bit bekeerd, dan heb ik het niet over de gezondheid van het paard, maar simpelweg over de mensen die geen bit willen omdat het zielig is. Of in dergelijke. Dan zijn die het dus niet eens met de ruiters die met bit rijden. Logisch dat deze tot een andere groep behoren dan, daar is toch niets mis mee?

Jammer dat jij nu weer over het welzijn van het paard begint en daarmee uit bent op het feit dat ik maar moet zeggen dat ik mijn conclusie in moet trekken, omdat jij vind dat ik mensen in hokjes stop.

Yinari

@joviban Maar dan is het toch juist goed als er een aparte bond is voor bitloze wedstrijden, zodat je tóch nog kunt rijden?

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:39

WinBinChes schreef:
Denk dat er van beide kanten we in hokjes gestopt worden. En dat maakt verder ook niet uit. Je bent bitloos ruiter of niet. Of wat er tussen zit. Als je paard om medische reden geen bit kan hebben, dan kies je er niet voor om bitloos te rijden. Terwijl de meerderheid van de bitloosruiters dit wel bewust kiezen. De hokjes zijn er nu eenmaal. Bitloos en bitrijders. Klaar! Ga er niet omheen draaien, want is het nu eenmaal. De werels bestaat uit hokjes. Zelf paarden hebben hokjes. Dressuur of springpaard en noem maar op.

Amen, helemaal gelijk!

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:43

JoviBan schreef:
Kelly_ann schreef:
Ik denk dat de bitloosrijders er goed aan doen gewoon hun eigen bond en wedstrijden op te richten. Mocht de KNHS er brood in zien dan fuseert het mettertijd wel Knipoog

Ik neem even aan dat jij wedstrijden rijdt. Zo niet, stel je dan even voor dat jij wedstrijden rijdt en dat met veel plezier doet.
En stel dat over een tijdje blijkt dat jouw paard geen bit kan verdragen. Misschien tijdelijk, misschien ook wel permanent. Jouw paardentandarts legt jou uit wat er aan de hand is en wat de consequenties zijn wanneer je toch met bit blijft rijden. Hij maakt je duidelijk dat je met bit jouw paard pijn doet.
Dat kun je natuurlijk niet over je hart verkrijgen en je besluit dat je je paard geen bit meer in doet en voortaan zonder bit gaat rijden, ten behoeve van het welzijn van je paard.
Opeens ben je dan "een bitloosrijder"! Bloos! En behoor je opeens tot een "andere groep"! Bloos! En mag je niet meer met wedstrijden mee doen. Mensen vinden je maar raar, je bent opeens een "natural", een "NH-er", noem het maar op. Klaar ben je! Terwijl je alleen maar het beste wilt voor je paard.
Pling

Dat word hier trouwens helemaal niet gezegd, althans ik zeg dat niet! Simpelweg omdat ik een typfout maak, plaats jij dit. We willen allemaal het beste voor ons paard, met bit zonder bit, maakt niet uit. Hoe jantje het doet zal me een worst zijn, netzomin als jantje dat vind van mij, maar als jantje tegen mij zegt dat ik oneerlijk ben tegen mijn paard of jantje ineens aardig gaat doen tegen mij, omdat mijn paard opeens geen bit meer verdraagt vanwege een blessure, dan kan jantje de pot op!

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:44

Hm, ik denk dat ik het met Norway_girl eens ben Haha!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:48

Norway_girl schreef:
JoviBan schreef:

Pling

Dat word hier trouwens helemaal niet gezegd, althans ik zeg dat niet! Simpelweg omdat ik een typfout maak, plaats jij dit. We willen allemaal het beste voor ons paard, met bit zonder bit, maakt niet uit. Hoe jantje het doet zal me een worst zijn, netzomin als jantje dat vind van mij, maar als jantje tegen mij zegt dat ik oneerlijk ben tegen mijn paard of jantje ineens aardig gaat doen tegen mij, omdat mijn paard opeens geen bit meer verdraagt vanwege een blessure, dan kan jantje de pot op!

Haha! Ja

Ja kan het niet beter verwoorden Haha!

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:05

Ik vindt het ook gewoon belachelijk. Paarden zijn individuele wezens en je zou net zo goed kunnen kiezen tussen verschillende bitloze hoofdstellen als dat je tussen de vele verschillende bitten kunt kiezen.

Ook zie ik veel te vaak en ook jammergenoeg zelfs op GP niveau dat het paard wel correct loopt maar de ruiter maar aan een stuk door zit te porren en te trekken. Zulke ruiters belanden dan op wonderbaarlijke wijze op de 1ste plaats omdat het paard netjes gelopen heeft. Ik walg gewoon van zoiets, als ik als jurylid een ruiter zie die aan een stuk door zit te porren dan krijgt die van mij gelijk 0 punten met goed en uitgebreid commentaar.

Ik ben niet alleen van mening dat men ook bitloos mag gaan starten maar ook dat de juryleden eens een keertje beter moeten gaan kijken. Want een trekkende ruiter met een 1ste plaats vindt ik absoluut niet kunnen.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:19

Ja HNS en dat is prisies wat er fout gaat, wie vertelt zo`n ruiter dat hij fout zit? Die jury dus niet, de instrcutie ook niet omdat die lesgeeft en het allemaal goedkeurd dat die ruiter zit te porren. Ik trek wie dan ook gelijk mijn paard af als ik zie dat hij maar enigzinds zit te plukken.

*edit* Daar hoef ik geen bitloze optoming voor.

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:46

Ik ben het eens met RK, netjes verwoord.

Mijn interpretatie is, dressuur = eenheid omdat je dan makkelijker kan 'vergelijken'. Pling

Indien het paard om medische redenen absoluut niet met bit gereden kan worden zou er wellicht voor die personen dispensatie verleend kunnen worden wat mij betreft. Maar zoals RK ook al aangaf, hoe pak je het aan bij iemand waarvan zijn paard zijn kogels stukloopt zonder strijklappen? Ook maar dispensatie voor geven? Dan gaat langzaamaan de eenheid weg. Lachen

Als je je paard goed op je zit/benen kan rijden hoef je amper aan een paard zijn mond te komen. Dan hoef je bijv. maar te kijken en dan wend je al af.

Overigens zijn niet alle bitloze optomingen zo vriendelijk. Ook deze optomingen werken d.m.v. druk en soms ook nog met 'hefboomeffect'. Daarmee wil ik niet zeggen dat een bit wél vriendelijk is.

Elk middel is zo vriendelijk als de hand die hem gebruikt. En daar sluit ik maar mee af.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:40

JoviBan schreef:
Pling

Ik zou dan overwegen om over te stappen op de 'bond'? /vereniging voor bitloos wedstrijden rijden, zo neem ik deel aan een discipline die erg dicht ligt bij wat ik voorheen reed.
Ik geloof niet dat ik het een ramp zou vinden, met als voorbeeldje de barokke paarden wedstrijden zijn die uiteindelijk zelfs mee kunnen tellen voor een overstap naar KNHS. Of bijvoorbeeld paardensport gehandicapten, je bent niet in de mogelijkheid de sport te beoefenen zoals omschreven, maar je hebt gewoon de mogelijkheid om in competitieverband te rijden.

Zo'n stom voorstel is het toch niet om van bitloze wedstrijdsport in eerste instantie een aparte organisatie te maken? Zo kan er ook goed gekeken worden naar regelementen, punten waar een jury aandacht aan dient te besteden. Of er gevaarlijke situaties ontstaan bij onervaren combinaties of er juist ongeoorloofde middelen worden gebruikt, scherpe touwtjes o.i.d.
Ik neem aan dat er voor bitloze wedstrijdsport nog best wat ontwikkeld moet worden?

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:55

Mijn merrie heeft bij een vorige eigenaar een nare ervaring met een bit gehad. Vijf jaar geleden ben ik het paard gaan rijden en liep toen tegen allerlei problemen aan. Ik mocht niet aan haar mond komen (op stal/ wei), het bit in doen was een probleem, rijden was al helemaal een ramp. De paardentandarts is bijna van het erf gevlucht. Kortom, een groot probleem (overigens geen medisch probleem)

Ik heb verschillende bitten en hoofdstellen geprobeerd, ik heb haar met 'losse' teugel gereden, ik heb geprobeerd haar na te laten geven door druk van de kuit en de teugels relatief los (sprake van een mond-teugel-handverbinding was er niet meer) etc. etc. Ik heb haar altijd 'netjes' behandeld, dus geen getrek o.i.d., maar ook met veel geduld werd het probleem niet opgelost.

Ik had de moed opgegeven en ben gestopt met lessen en ben alleen recreatief (in het bos) gaan rijden. Vervolgens ben ik op aanraden van iemand op Bokt over gegaan op een bitloos hoofdstel. Gevolg: de problemen zijn volledig over! Aan haar mond komen mag nog steeds niet, maar het hoofdstel om doen is geen probleem meer. Ik kan mijn paard weer rijden met een correcte verbinding tussen hand en mond.

Of iemand nu wedstrijden rijdt of niet. Ik weet (uit ervaring) dat een bitloos hoofdstel voor bijvoorbeeld mijn paard dé oplossing is. Ik vind dan ook dat de KNHS bitloze optomingen moet toestaan. Liever een tevreden paard in de ring met een bitloze optoming, dan een ongelukkig paard met hoofdstel? Wij mensen zijn allemaal anders, maar paarden ook. Ik vind dat de beste optoming per paard bepaalt moet worden.

Bucas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 18:02

JoviBan schreef:
Kelly_ann schreef:

Pling

Hehe super! Dat is dus ong. wat mij is overkomen!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 18:05

Ik denk dat ze het (nog niet) toestaan omdat dan iedere koekert bitloos kan gaan starten. En als ik dan soms al zie wat voor mensen er MET bit nog niks met hun paard kunnen, hoop ik ze nooit zonder bit tegen te komen! Ik denk dus dat het een beetje een voorzorgsmaatregel is Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 18:07

En jammer dan als ik dan geen wedstrijden meer kan rijden Lachen
Er kan zoveel gebeuren dat dat niet meer kan Lachen

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 18:14

ik zeg ook niet dat dat gebeurd bij mensen die bewust zo rijden, en er ook echt mee bezig zijn. Daar heb ik alle respect voor! Ik doe het jullie niet na geloof me Knipoog. Alleen ik denk dat er wel mensen zijn die dan daarmee gaan starten maar er niet bekwaam genoeg voor zijn.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 18:25

Maar RunningKawa, ben jij dan ook tegen een aparte organisatie voor bitloze wedstrijden? Of lees ik je bericht nu verkeerd?

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 18:26

randie schreef:
Ik denk dat ze het (nog niet) toestaan omdat dan iedere koekert bitloos kan gaan starten. En als ik dan soms al zie wat voor mensen er MET bit nog niks met hun paard kunnen, hoop ik ze nooit zonder bit tegen te komen! Ik denk dus dat het een beetje een voorzorgsmaatregel is Knipoog

ik heb een paard dat ik bitloos rijd.

Zou ik hem met bit rijden dan zou ik niks met hem kunnen. bitloos wel. en dat is niet iets medisch maar iets met zn verleden.en ik vind het een beetje een vooroordeel dat je nu zegt dat je zonder bit moeilijker een paard is te stoppen. zowizo als een paard wil gaan gaat het toch wel. en elk paard is anders. de mijne wil/kan gewoon geen bit in. en dat heeft niet met mijn rijkunst te maken.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 18:29

JoviBan schreef:
Pling

het welzijn van een paard gaat toch voor, dan maar geen wedstrijden meer. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 18:44

Yinari schreef:
Maar RunningKawa, ben jij dan ook tegen een aparte organisatie voor bitloze wedstrijden? Of lees ik je bericht nu verkeerd?

Dat lees je verkeerd Lachen Of nog aannemelijker ik heb me verkeerd uitgedrukt Haha!

Dat mensen een organisatie voor bitloos rijden op willen starten daar is iedereen natuurlijk vrij in Ja
Maar dan wel deze ruiters samen in een ring.
Als mensen een organisatie op willen starten dat je met, noem het maar, neckrope en westernzadel en zonder apenpakkie willen starten, prima Ja
Maar persoonlijk vind ik dat dat geen onderdeel (is denk ik niet het juiste woord) moet worden van de dressuursport zoals hij nu is Lachen

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 18:46

Nou, in dat geval ben ik het volledig met je eens. Ik vroeg het maar even na voor ik je mijn mening uitgebreid uit de doeken ging doen hihi Knipoog

amnesia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 19:51

Ik ben het er mee eens dat het belachelijk is dat je niet bitloos mag rijden...
mijn paardje liep heel gevoelig op een bitje en heb een jaar geprobeerd hem een beetje nageefelijk te maken!
ik heb sinds een week een bitloos hoofdstel en hij loopt constant nageeflijk!!!!
Dus dat bit was een blokkade voor hem waarbij hij niet alles voluit durfde laat maar zeggen...
jammer dat het niet op wedstrijden mag want bitloos gaat super!!!
het is toch juist de kunst om het met steeds minder te doen...het is toch in de jury zijn ogen een nadeel als je met minder ‘macht’ rijd...waarom mag je zelf niet kiezen...als je paard daar perfect op loopt...
KIJK OP WWW.BITLOOSRIJDEN.NL EN TEKEN DE PETITIE DIE DOORGESTUURD WORDT NAAR KNHS!!!